4 weken Zuid-Frankrijk zomer 2007 (3016 km gereden)

Voorheen gingen we altijd met de gewone auto op vakantie, we sliepen in natuurvriendenhuizen en in een tent. Onze laatste (tunnel)tent heb ik een maandje geleden te koop gezet op internet, omdat ik nu liever een bustent wil die we aan de Chevy kunnen zetten. Een week voor ons vertrek hebben we een koper. Snel de bustent die ik op het oog had besteld via internet. Binnen 2 dagen was hij thuis bezorgd. We hebben op een grasveld in de buurt de tent opgezet en weer afgebroken om te kijken hoe het allemaal in elkaar zit.

En dan nu dus de eerste keer met de Chevy op vakantie, spannend.

de route 2007 weergeven in Google maps

Donderdag 28 juni (Tholen -> Joinville: 504 km gereden, door Belgie naar Frankrijk)

Deze keer rijden we niet via Luxemburg. Op dit moment is de LPG in België goedkoper dus vlak voor de grens met Frankrijk tanken we in Bouillon.

In Martincourt-sur-Meuse stoppen we op een parking met picknick tafel. We eten broodjes met ei , soep en drinken koffie met uitzicht op de Maas. De volgende koffie-stop is op de camperplaats in Bar le Duc. Er staan een aantal grote campers. Er komt er nog één aangereden en de bestuurder komt gelijk naar ons toe. Hij is helemaal wild van Amerikaanse bussen en hij heeft er zelf altijd één willen hebben. Het is een Fransman en in Frankrijk is het niet te doen omdat je daar belasting betaald o.a. naar gelang de cillinderinhoud.

Bij Joinville staat een camping aangegeven. Die hebben we echter niet kunnen vinden. We belanden op een camperplaats aan het water (de Marne), waar het tevens een aanlegplaats is voor de pleziervaart. Stroom en water is er gratis. Leuk en gezellig plekje.

Één nachtje op de camperplaats in Joinville geslapen.

Vrijdag 29 juni ( Joinville -> Quingey: 200 km gereden)

De volgende dag praten we met een Rotterdams stel dat met een bootje door Frankrijk vaart. We gaan bij ze aan boord en mogen de boot bezichtigen. Wat een luxe zeg. De bootjes mogen maar 6 km/h over de kanalen in Frankrijk varen en in deze regio is er om de 2 km is een sluis. Erg snel gaat dus allemaal niet.

We vertrekken pas om vier uur 's middags. Onderweg zie ik bij Chaumont een schitterend aquaduct.

Rond half zes eten we een frietje aan de weg. Een stukje onder Besancon staat een camping aangegeven. Die zoeken we op. Hij is makkellijk te vinden. Goede douches met flink warm water, waar we gretig gebruik van maken. Het is weer een lekker rustig plekje aan het water wat we hebben gevonden.
Wat later in de avond is het een beetje fris maar we zijn toch buiten gebleven.

De volgende dag krijgen we nieuwe buren. André helpt ze om de caravan goed te zetten. De man komt uit Perpignan en is dus Catalaan. Z'n vrouw verteld dat ze hier al 30 jaar komen. Haar ouders wonen hier en ook een broer en een zus. Vorig jaar is haar moeder 100 jaar geworden. Ze is nog goed bij de pinken en vitaal.

We lopen 's middagdags een rondje door het dorp, Quingey.

Op de terugweg gaan we naar de supermarkt. Ham, vlees, een RVS schaal en een oestermes hebben we in ons karretje liggen als we zien dat de 6 liter gasflessen hier maar € 18,70 kosten. We gaan terug naar de camping om de Chevy te halen want dat is toch een beetje zwaar om zo'n fles dat eind lopend mee te nemen.

We slapen 2 nachten op de camping in Quingey.

Zondag 1 juli ( Quingey -> Montelimar: 382 km gereden).

We vertrekken om één uur 's middags. Half de avond rijden op het laatste restje LPG dus schakelen we over op benzine. 34 Km verder kunnen we gelukkig weer LPG tanken.

Eind van de avond belanden we op een boerencamping een stukje onder Montelimar. De voorzieningen zijn behoorlijk verouderd maar het kan er net mee door voor die € 10,-. Het gaat regenen, eerst zachtje en later echt hard zodat we binnen gaan zitten in de Chevy. Door de harde regen konden we eindelijk weer eens lekker muziek luister met de volumeknop voluit.

De beheerders zijn behoorlijk dement. We rekenen de volgende dag met de man af bij hun in huis en dat gaat nogal verward, z'n vrouw zit op een stoel alleen maar wat te staren. Het stinkt verschrikkellijk naar pis.

Één nachtje op een boerencamping een stukje onder Montelimar geslapen.

Maandag 2 juli ( Montelimar -> St. Just d'Ardeche: 64 km gereden)

André heeft de Chevy lekker gewassen als we om half twee vertrekken richting de Ardeche. Bij Pont St. Esprit zitten we even verkeerd. Om half vier komen op de camping in St. Just d'Ardeche aan.

Een heel aardige vrouw van bijn 51 ontvangt ons. Ze vindt het leuk om Engels te praten. Op deze manier wordt mijn Frans er niet beter op. We hebben veel met haar gelachen. Ze verteld dat ze gek is op de worstjes van St. Just. We gaan een uurtje naar iets verderop waar het water toegankelijk is bij de gebroken brug.

We ontmoeten er 2 jongens die cheologie studeren aan de vrije universiteit. Ze zijn op hun terugreis na 1 1/2 maand in Spanje op studiereis te zijn geweest.

Terug op de camping eten we biefstuk met frites en 's avonds bellen we met thuisfront.

Dinsdag doen we boodschappen in St. Martin d'Areche. Bij het toeristenbureau vragen we hoe we naarhet Middeleeuwse dorp Aiguèze moeten rijden. We hadden de tip gekregen van campingbeheerster om hier in het weekend naar toe te gaan dan is het Fête Médiévale. We moeten over de smalle brug rijden om er te komen.

Nog voor de parking parkeren we de Chevy. We eten lekker ons stokbroodje met ham en kaas en drinken een bakje koffie. Een kaart gekocht voor onze kleindochter die over een aantal dagen jarig is. We lopen een paar uur door Aiguèze. Het is een leuk klein oud plaatsje. Overal is aangeplakt dat er in het weekend van alles te doen is. Bij het infobureau vraag ik naar campings. We lopen terug naar de Chevy en gaan de boerencamping bekijken. We reserveren voor zaterdag en zondag. Terug op de camping eten we karbonade met aardappelen en de laatste tomaatjes die we bij ons hebben uit de moestuin van m'n ouders.

Woensdag doen we boodschappen in St. Martin d'Ardeche. We eten en drinken een bakje koffie aan het water. Er zwemmen hele grote forellen. We rijden verder richting Gorges d'Ardeche naar les Grottes St. Marcel en deze bezoeken we.

Donderdag krijgen we maden van andere Nederlandse campinggasten. Zodoende gaan we die middag vissen. Tevergeefs want 's avonds eten we gegrilde kip.

Vrijdag doen we boodschappen voor het weekend in Pont St. Esprit. Ook gaan we naar een hengelsportwinkel voor maden en wormen. Later die dag gaan we bij de brug zwemmen en vissen. Tegen negen uur zijn we terug op de camping en gaan we mosselen met frites bij de buren (restaurant) eten. Als we terug op de camping zijn is het nog warm, 22 graden.

5 Nachten op de camping in St. Just d'Ardeche.

Zaterdag 7 juli ( St. Just d'Ardeche -> Aiguèze: 8 km gereden)

We hebben de tent opgebroken en gaan op ons gemak richting Aiguèze. In St. Martin d'Ardeche drinken we weer koffie en eten stokbrood aan het water. Als we bij Aiguèze aankomen staan er veel auto's. We zetten de Chevy op de boerencamping. Er moeten wel wat takken geknipt worden voor we normaal op een plekkie kunnen gaan staan.

We hebben uizicht op het Middeleeuwse dorp.

Tegen zes uur lopen we het dorp in. Fête Médiévale, het Middeleeuwse feest begint om kwart over zes met een optocht. We eten samen met de andere campinggasten en de Middeleeuwse boerinnen aan gereserveerde tafels op één van de vele terassen. Het is erg gezellig en er is vanalles te zien en te doen.

's Zondags gaan we 's morgens weer naar het Middeleeuwse feest. Deze keer bekijken we alle stands. Er is ook weer een optocht. Een baquette gekocht en terug naar de camping om te eten en koffie te drinken. Aan het eind van de middag via Aiguèze naar het water gelopen. Aldaar lekker zonnen en zwemmen. Nog een paar plantjes tussen de rotsen uitgepeuterd. 's Avonds gaan we uit eten in het dorp, waar nog steeds het feest aan de gang is.

2 Nachten geslapen op een boerencamping in Aiguèze.

Maandag 9 juli ( Aiguèze -> Lac du Salagou: 192 km gereden)

Ongeveer om half twee zijn we vetrokken richting Lac du Salagou. In Anduze parkeren we op de camperplaats. Anduze is bekend vanwege de bamboe en dus zijn er veel bamboeprodukten en snuisterijen te koop. We gaan bij enkele winkeltjes spulletjes kijken. We komen bij een heel leuk winkeltje waar ik een windklok, een winddraaier en een dromenvanger koop. Terug op de parking spreken we met een Fransman die hier heeft gewoond met z'n vrouw en zoontje. Z'n vrouw woont nu in Denemarken. Hij weet van alles over de streek te vertellen. Vooral ook over de strijd tussen de godsdiensten.

We rijden iets meer dan een uur op benzine als we om half acht in Clermont d'Herault bij de supermarkt LPG kunnen tanken. Daarna gaan we een frietje eten bij het friet-/pizzatentje aan het strand van Lac du Salagou. Op de camping parkeren we de Chevy op een lekker schaduwplekje. De oprijblokken zijn niet hoog genoeg om hem recht te zetten en een paar Zwitserse stellen helpen ons om hem op rotsblokken te zetten. We maken met verschillende mensen op de camping een praatje en het is erg gezellig. Wat later op de avond is er veel wind en is het fris.

Dinsdagmorgen een baguette gekocht bij de bakker die 's morgens om half negen op de camping komt. Een poosje later komt de campingbeheerder naar ons toe, we staan niet op een goede plek, dus zoeken we een ander plekje. Wat later staan we schitterend aan het water.

We staan erg schuin zodoende graaft André grote kuilen voor de linkerwielen en ik doe ondertussen de was. Als we ons inschrijven eten we allebei een hotdog. We hebben nog een poosje aan het water gezeten en ik heb nog even gezwommen. Na het avondeten graaft André de kuilen nog wat dieper en voor de rechterwielen gebruiken we de oprijblokken.

Woensdag 11 juli ( le belvedere du cirque de Mourèze: 45 km gereden)

In de middag bezoeken we le belvedere du cirque de Mourèze.

We doen in Clermont d'Herault boodschappen. Als we terug bij de Chevy komen lekt er iets onder de auto en op de snelweg terug naar de camping ontdekken we dat de linkerspiegel uit z'n mechanisme is gedraaid. We hebben lekker gegrilde kip op de camping gegeten en na het eten kloot André net zo lang met de spiegel tot hij er weer in zit (dachten we). Ik doe de portier dicht en hij flikkert zo op de grond. 's Avonds aan het water hebben we een vallende ster en een satelliet gezien.

Donderdag hebben we de hele dag gebadderd, zonnen, zwemmen en vissen.

Vrijdag weer bijna heel de dag gebadderd. Nog een klein stukje met de Chevy gereden met hele mooie uitzichten.

We zijn nog naar een andere camping wezen kijken. Deze leek erg gezellig, maar we vonden hem te ver van het water liggen.

Zaterdag gaan we naar de kunst/rommelmarkt in het liefelijke Octon. We ontmoeten twee kunstenaars. Een Fransman en z'n Nederlandse vriendin. Er werd van alles georganiseerd en we waren van plan om in het dorp te eten. We werden echter uitgenodigd door de kunstenaars die net buiten het dorp wonen en daar zijn we op in gegaan. We eten buiten bij hun thuis en zitten de hele avond samen. Ze vertellen ronduit en laten hun bescheiden pitoreske huisje zien. Ze huren het van Duitsers. We slapen in de Chevy in de tuin.

Zondags gaan we terug naar de camping.

's Middags gaan we naar de rommelmarkt in Celles, waar ook de kunstenaars weer staan. We kopen een messing adelaar en een sleutelhanger.

's Avonds gaan we naar Lodève naar de Cavalcade, een optocht van praalwagens, dansers, dweilbands etc. uit verschillende landen.

's Maandags is het weer lekker badderen. Als we 's avonds aan de waterkant zitten komt de buurthond bij ons liggen. Wat een lief beest. Zou hem wel mee naar huis willen nemen, maar hij draagt een penning met adressen en telefoonnummers erop. Als we naar bed gaan gaat hij mee, maar de volgende morgens is hij weer weg.

Dinsdag 17 juli ( Lac du Salagou - > Vers Pont du Gard: 154 km gereden)

Om drie uur zijn we weggegaan. We komen door Remoulin. We zoeken een overnachtingsplek in de buurt van de Pont du Gard. Op de aangegeven camperplaatsen is geen schaduw en verder ook geen voorzieningen. Ik zie een ander plekje waar een bordje voor campers hangt. Het blijkt een heerlijk stekje bij heel aardige mensen.

Je kan er gratis staan en eventueel stroom en water krijgen voor een paar euro, ook mag je gebruik maken van hun zwembadje, wat ik dan ook elke dag doe. Aan de andere kant van de weg is een terrein waar kayakverhuur is, een bakker, een friet/pizzatent en verkoop van verse groenten. Ook is er een klein gebouw waar we naar het toilet kunnen.

Woensdag gaan we op verkenning en wandelen we in de omgeving. Het is er heel mooi.

Als we de kortste weg nemen naar het water zien we dat je hier uitzicht op de brug hebt, geweldig.

Donderdag maken we een kayaktocht over de Gardon.

In een bocht met stroomversnelling lopen een aantal voorgangers onhandig te doen en gaan wij over de kop. Ik kom met m'n slaap keihard tegen één van de andere kayaks aan, waardoor ik even de weg kwijt ben. Even later als we aan de oever geraakt zijn blijkt dat André z'n bril kwijt is. In de bochtliggen er meerdere aan de waterkant. Een gezin heeft snorkels bij en ze proberen naar André z'n bril te duiken. Er komt van alles boven water. Brillen, een hondenketting en weet ik wel niet wat nog meer. Ze proberen het zeker een uur lang. Als we willen vetrekken duikt de jongen nog een keer. Wonder boven wonder vindt hij André z'n bril. Hij is nog heel ook!

Vrijdag gaan we lopend naar de Pont du Gard. We bezoeken het park, lopen over de brug en badderen de rest van de dag onder de brug. 's Avonds is er een concert met een lichtshow op de brug. Zodoende gaan we 's avonds niet naar de brug met die drukte maar we nemen een biertje en een wijntje mee en lopen naar ons mooi ontdekte uitzichtpunt rustig in de natuur.

We genieten van het spektakel wat goed te zien en te horen is.

Zaterdag bezoeken we Avignon. De vrouw van de camperplaats moest vandaag in Avignon zijn en ze had ons aangeboden met haar mee te rijden. Nou dat slaan we niet af. We hadden maar enkele uren dus moesten we zorgvuldig kiezen wat we wilden doen of bezoeken. Er was een grote internationale bazaar met hele aparte spullen. Deze hebben helemaal bekeken en daar ook wat gegeten. We hebben een boottochtje gemaakt lang de beroemde onafgebouwde brug.

's Avonds zijn we een poosje binnen in huis bij de mensen waar we logeren met de camper. De mannen kijken voetbal en ook praten we een hoop. De man is het hoogste hoofd van een politiedistrict geweest. Toen hij met pensioen ging hebben ze eerst een wereldreis gemaakt, met een hele grote super de luxe catamaran zijn ze alle oceanen overgevaren. Dat ze nu een camperplaats van een gedeelte van hun tuin hebben gemaakt is voor de gezelligheid omdat ze graag mensen ontmoeten.

Zondag 22 juli ( Vers Pont du Gard -> Crest: 131 km gereden)

We trekken langzaam noordelijker terug naar huis. We overnachten op de camperplaats in Crest.

Maandag 23juli ( Crest -> Saillans: 67 km gereden)

We gaan even kijken op de camping in Saillans waar we vele jaren hebben gestaan. We rijden wat door de omgeving om een ander leuk plekje te ontdekken om te overnachten.

Woensdag 25 juli ( Saillans -> lac du Bourget: 178 km gereden)

We vertrekken om twaalf uur en hebben een mooie route om te rijden. We komen langs Saint-Nazaire-en-Royans met het mooie aquaduct.

(Deze hebben we in 2001 bezocht, toen we vlakbij op de camping stonden. Ook hebben we toen een Missippi-boottochtje over de Isère gemaakt.) We gaan ook nog even naar de waterkant en drinken er koffie.

We zoeken een plekje in de omgeving van lac du Bourget. We zoeken eerst in de buurt van Aix-les-Bain. We vinden het er erg druk en hutje mutje. Ik zoek in ons campingboek een rustiger plekje. Ik vind wat, maar om deze camping des Lacs te vinden moeten we wel even zoeken. Op een gegeven moment wil een wielrenner ons een stukje voor rijden om de juiste weg te vinden. We moeten door een smalle tunnel en twijfelen even of we er wel door kunnen. Als we de Chevy opmeten maak ik gelijk wat foto's van het uitzicht over het lac du Bourget.

Als we dan eindelijk de camping gevonden hebben blijkt het wel de moeite waard. Heerlijk rustig, een strandje en duiksteiger. Nog lekker een poosje gezwommen.

Laat in de avond luister ik onze voicemail af. Mijn moeder heeft ingesproken dat er een rouwkaart tussen de post zit. Ik bel haar op. Het is de dochter van onze beste vriend. Ze was al geruime tijd ziek, maar we hoopten nog... Zo jong nog ze was pas 22 jaar geworden.

Donderdag 26 juli ( lac du Bourget -> Tholen: 886 km gereden)

We doen het rustig aan met veel rust- en huil-pauzes, maar rijden in één keer terug om de volgende dag op tijd te zijn voor de begrafenis. Onderweg kopen we bloemen. We zijn om half zes 's morgens thuis. Thuis gekomen liggen we een paar uurtjes op bed en om 13.00 uur gaan we naar de begrafenis.