4 weken Zuid-Frankrijk zomer 2004 (4032 km gereden)

Op de heenreis overnachten we in twee verschillende natuurvriendenhuizen in de Vogezen in Frankrijk.
We paragliden in de Drôme waar we op een camping in Saillans verblijven.
Vervolgens gaan we naar lac Ste Croix in de Verdon en verblijven daar op de camping bij les Salles. We logeren in Vallauris en bezoeken Antibes.
Via de Franse Rivièra gaan we naar Italië en logeren in Ronco Scrivia bij de beheerders van het natuurvriendenhuis. We bezoeken van daaruit Genua.
We rijden terug naar huis via Zwitserland, we hebben immers het nog geldende tolvignet voor onze reis in het voorjaar naar Italië.

De route 2004-2 weergeven in Google maps

Woensdag 4 augustus ( Tholen -> Tholy: 537 km gereden, door Belgie en Luxemburg naar Frankrijk )

Om tien voor elf vertrekken we. Na anderhalf uur rijden, stoppen we bij het eerste pompstation na Antwerpen, we drinken koffie en lopen een stukje.
Onze volgende stop eten we eitjes en soep en om tien voor twee rijden we verder.
Rond drie uur zijn we in Martelange waar we goedkoop tanken en tabak voor de vakantie inslaan.
Onze volgende stop is op Aire de Crantenoye, één van mijn favouriete stopplaatsen met bossen en beekjes, waar we dan ook weer een half uur pauze nemen om koffie te drinken en lekker te wandelen.
Om half zeven arriveren we bij het natuurvriendenhuis bij Tholy. Wat we toen nog niet wisten bleek dit onze laatste verblijf en overnachting hier zou zijn omdat het huis verkocht is aan particulieren.

Donderdag 5 augustus ( Tholy -> Salin les Bain: 175 km gereden )

's Morgens doen we het lekker op ons gemakje en we vetrekken pas 's middags om kwart voor drie.
Om zes uur zijn we in Salin les Bain waar we een stukje wandelen en boodschappen doen.
Om half zeven arriveren bij het natuurvriendenhuis Loubeco en om zeven uur staat de kip op.

Vrijdag 6 augustus ( Salin les Bain -> Saillans: 361 km gereden)

We hebben heerlijk geslapen in onze kamer aan de voorkant waar je een mooi uitzicht hebt

Om kwart over twaalf vertrekken we en om tien voor acht zijn we op de camping in Saillans.

Zaterdag 7 t/m Dinsdag 17 Augustus ( 10 nachten op de camping municipal bij Saillans in de Drôme )

Zaterdag 7 Augustus

We doen we even wat boodschappen in het dorp en de verdere dag zonnen we aan en zwemmen in de rivier de Drôme waar de camping aan ligt.

Zondag 8 Augustus

Het is de hele dag Brocante-markt in Saillans. 's Morgens met het boodschappen doen vinden we het veel te druk en warm om de markt te bezoeken. We badderen 's middags weer in en aan de Drôme. Later betrekt de lucht en gaan we terug naar de Brocante-markt.

Maandag 9 en dinsdag 10 Augustus

Het is lekker weer om de hele dag in en aan het water te vertoeven.

André doet een poging om een visje te vangen.

Het is schitterend weer en we hebben prachtige luchten.

Woensdag 11 Augustus

We gaan naar het informatiebureau in Saillans om te bellen om de afspraak om te paragliden te bevestigen. De afspraak staat voor morgenochtend om negen uur.
's Middags gaan we een rondje rijden om wat verkoeling te krijgen.

We komen langs verlaten plekken waar brand heeft gewoed.

Er is dit jaar een vreselijke droogte, zelfs de zonnebloemen staan er troosteloos bij.

Donderdag 12 Augustus

Het heeft de hele nacht geregend.

's Morgens om zes uur ben ik al wakker geworden om te plassen. Ik ben toch wel zenuwachtig voor het paragliden. Ik val dan ook niet meer in slaap en om half acht gaat de wekker van de telefoon af. Na de koffie en het ochtendtoilet rijden we naar de parkeerplaats naast de begraafplaats bij Vercheny. We gaan met verschillende landrovers de berg in naar het vertrekpunt.

Wij rijden met Pierre z'n Willy mee.

Het is een heftige rit over een ruig pad naar boven, een avontuur op zich.

Boven aangekomen is het een geweldig uitzicht. Het loopt wel erg steil af, wat me toch wel eng lijkt om vanaf hier de berg af te springen.

De wind blijkt niet goed te staan, om vanaf deze kant te paragliden. We maken samen met Pierre een kleine wandeling naar het eind van de top. Hier is het erg ruig en er groeit tijm.

We rijden met de landrover terug over het ruige pad. Terug op de camping liggen er nog vele plassen van de regen van afgelopen nacht. Het water van de rivier is erg afgekoeld door de vele regen die gevallen is. Het is niet lekker om te zwemmen. Ik heb André z'n werklaarzen maar aangetrokken om door de blubber en de rivierbedding te lopen.

's Avonds gaan we om kwart voor negen naar de nachtmarkt in Crest. Onderweg genieten we van de mooie zonsondergang.

Er is van alles te zien op de nachtmarkt. Zelfs een roofvogel en papegaai ontbreken niet.

Aan het eind van de straat gaan op een terrasje zitten om te genieten van een stel wat een soort van theatervoorstelling opvoert. Geweldig wat een sfeer.

Als ze stoppen met spelen raken we aan de praat met ze. Het zijn hele lieve en leuke aparte mensen. Ze wonen in de Ardèche en hebben vijf kinderen. De man kent ook Pierre, waar we mee gaan paragliden. Gedurende de vakantieperiode gaan ze naar de markten en braderieën om op te treden. Dat is hun hobby. We hopen ze nog vaker te ontmoeten.

Vrijdag 13 Augustus

Weer een lekkere badderdag.

's Avonds is er vanaf negen uur muziek op de camping.

Zaterdag 14 Augustus

We hebben veel telefoontjes gepleegd over het paragliden en uiteindelijk zal Pierre ons morgen terugbellen.

Zondag 15 Augustus

Om drie uur belt Pierre, de wind staat goed vanaf de ander lokatie en vanavond om zes uur gaat het dan eindelijk gebeuren.

Aan het eind van de middag rijden we weer naar de parking naast de begraafplaats bij Vercheny. De landrovers worden weer volgeladen met de paraglidersspullen.

Aangekomen op de springplaats is ook het uitzicht weer geweldig.

En daar gaan we dan.

Vercheny vanuit de lucht, de landingsplaats naderend.

Pierre en ik naderen ook de landingsplaats.

Wat een geweldige ervaring. Voor André was het de tweede keer en jammer genoeg had hij maar een hele korte vlucht, omdat hij met degene mee vloog die de solovliegers begeleidde.

Maandag 16 Augustus

We gaan naar Crest om remblokken te kopen. We hebben ze duur betaald, maar we kunnen niet anders, ze moeten vervangen worden want ze zijn niet meer afdoende om verantwoord meer verder mee in de bergen te rijden.

Terug op de camping plaatst André de nieuwe remblokken.

Dinsdag 17 Augustus ( Saillans -> les Salles sur Verdon: 221 km gereden )

Kwart over twee vertrekken we richting lac St Croix in de Verdon. Onderweg komen we op een parking een gezin tegen met een aparte beschildering van hun eend.

Om kwart over zeven komen we aan op de camping municipal les Ruisses. We zoeken een plekje uit en gaan terug naar de receptie om het nummer door te geven. We gaan naar Dédé en z'n dochter Mathilda die een vaste plaats hebben en hier iedere zomer komen. We kennen ze van voorgaande jaren. We halen frietjes en vlees op de camping. 's Avonds gaan we nog een poosje naar Dédé en Mathilda.

Dinsdag 17 t/m maandag 23 Augustus ( 6 nachten op de camping municipal bij les Salles aan Lac St. Croix in de Verdon http://www.campinglesruisses.fr )

Woensdag 18 Augustus

's Morgens ben ik al lekker gaan zwemmen in het meer nadat ik eerst een baquette heb gehaald. André komt even later ook. We praten een poosje met een Nederlands stel. Terug op de camping eten we en drinken we koffie. Even later komen Dédé en Mathilda kijken waar we staan. We kijken voor een ander plekje, omdat ons huidige plek dicht aan de weg ligt met meer geluid dan we willen. André haalt de auto en ik loop naar het andere plekje, maar we zijn al te laat. Nr. 10 en 9 zijn nu ook al weer bezet. We doen nog een rondje over de camping. We raken aan de praat met een Rotterdammer met een busje. Zijn vrouw is behoorlijk ziek en hij is alleen op vakantie om op adem te komen. We gaan samen met hem naar het meer en brengen daar al pratende de middag door.

's Avonds hebben we zalmsalade met gebakken aardappelen en tomatensalade gegeten. We hoorden muziek bij de kantine en gingen die richting op, maar bleven plakken bij een stelletje Duitse vrienden.

Donderdag 19 Augustus

Het is nog al laat geworden de vorige dag en we nemen deze dag de tijd om bij te komen en afscheid te nemen van onze Duitse vienden die de nodige perikelen hebben met hun puberdochters om te vertrekken.

Vrijdag 20 t/m Maandag 23 Augustus

's Zaterdags gaan we met Dédé naar Aups. Onderweg stoppen we om van het uitzicht te genieten en plaatjes te schieten.

Dédé met z'n hondje.

In het altijd sfeervolle en gezellige Aups zien we een oude legertruck.

Verder is het genieten aan het het heerlijke lac St. Croix. 's Avonds wandelen we altijd even naar het water om van de zonsondergang te genieten.

Overdag is het zonnen, zwemmen en vissen.

Maandag 23 Augustus ( les Salles sur Verdon -> Vallauris: 132 km )

Maandag 23 Augustus t/m Donderdag 26 Augustus logeren we bij Raina in hun tuinhuis in Vallauris, vlakbij Cannes.

Raina, haar man Dédé en hun gehandicapte dochter Mathilda hebben we ontmoet toen we de eerste keer bij Lac Ste Croix verzeild waren geraakt.
Zij hebben daar een vaste plek op de camping, waar ze in het weekend en de vakanties doorbengen.
We gingen toen voor de eerste keer naar de Provence en de Franse Rivièra. Ze nodigden ons toen uit om naar hun huisje in Vallauris te komen waar we in het tuinhuis konden slapen. Sindsdien logeren we een aantal dagen bij hun als we die kant op gaan.

Raina beschilderd t-shirt, hemdjes en jurken met bloemen en verkoopt deze aan de winkeltjes in de omgeving.

Als we een beetje lopen te geinen pakt André wat van haar schilders-atributen en het staat hem goed.

Als ik 's avonds salade maak dan kijkt een van de poezen toe of ik het goed doe.

Raina en Dédé gaan uit elkaar. Raina heeft een bouvallig huisje gekocht wat ze helemaal op laat klappen. Het is nog niet helemaal klaar maar het schiet eindelijk een beetje op.

We brengen wederom met het openbaar vervoer een bezoekje aan de haven van Antibes om bootjes te kijken en toevallig staat er ook weer een Ferrari.

Donderdag 26 Augustus ( Vallauris -> Ronco Scrivia: 271 km gereden )

Omdat we nog een geldig tolvignet voor Zwitserland hebben besluiten we via Italië en Zwitserland richting huiswaarts te gaan.

We vertrekken iets over half tien vanuit Vallauris. Onderweg hebben we schitterende uitzichten over de steden aan de Franse Rivièra en de zee op onze stopplaatsen.

O.a. Cannes en het eiland St. Margerite, maar ook Monaco ontbreekt niet.

Als we aankomen in Ronco Scrivia, blijkt dat het natuurvriendenhuis volgeboekt is. We vragen de beheerders wat te doen en uiteindelijk worden we bij hun thuis uitgenodigd om tegen betaling te overnachten in hun gastenverblijf. Het blijkt dat ze wonen op een kwart van een berg die hun eigendom is.

Vrijdag 27 Augustus Genua/Genova

We gaan met de trein naar Genua. Bij het bruggetje in Ronco Scrivia onderweg naar het treinstation hebben we mooie uizichten en zien we (grote) zilverreigers.

Genua is een van de kunssteden van Europa. Er zijn veel beelden om te zien en musea om te bezoeken.

We bezoeken o.a. een tentoonstelling met werken van Rubens.

En af en toe even zitten om uit te rusten.

In de haven ligt een indrukwekkende driemaster.

Als we teruggaan, zijn we één van de weinig in de trein. Dus voetjes van de vloer en lekker gek doen met z'n twee na een toch wel vermoeiende dag.

Zaterdag 28 Augustus ( Ronco Scrivia -> Tholen: 1183 km gereden)

We hebben heerlijk geslapen in onze antieke bedden. Langzaam ontwaken we en nemen nog wat foto's van dit heerlijke onderkomen met mooie uitzichten.

We nemen afscheid van Fransesco en z'n vrouw. Wat een lieve mensen, wat een rijkdom om ze ontmoet te hebben.

Begin van de middag vertrekken we. Eind van de middag staan we een uur in de file voor de Gottard tunnel. Begin van de avond staan we op een parking waar een hele zigeunerfamilie is i.v.m. een bruiloft. s' Morgensvroeg komen we thuis en kijken eerst nog naar videoopnames van onze vakantie eer we naar bed gaan om zeven uur.