6 weken Zuid-Frankrijk zomer 2003 (3616 km gereden)

Op de heenreis overnachten we in drie verschillende natuurvriendenhuizen.
We verblijven 2 weken op de camping bij les Salles aan lac Ste Croix in de Verdon.
We
logeren 2 weken in Vallauris.
Vanaf daar bezoeken we Aups, komen door St Tropez en maken dagtrips naar Cannes, Antibes, het eiland Sainte-Marguerite en vertoeven verder aan het meer en aan het strand van Golfe Juan aan de Franse Rivièra.
Op de terugreis verblijven we 5 nachten op de camping in Saillans in de Drôme en een nacht in een natuurvriendenhuis.

De route 2003 weergeven in Google maps

Donderdag 12 Juni ( Tholen -> Remiremont: 520 km gereden, door Belgie en Luxemburg naar Frankrijk )

Om tien voor half elf vertrekken we. Na twee uur rijden, stoppen we om koffie te drinken koffie en een stukje te lopen.
Onze volgende stop voor Bastogne nuttigen we de soep uit de thermoskan en om tien voor twee rijden we verder.
Tegen drie uur zijn we in Martelange waar we goedkoop tanken en tabak voor de vakantie inslaan.
Onze volgende stop is tegen half vijf bij Pont à Mousson, waar we dan ook weer ruim een half uur pauze nemen om koffie te drinken en lekker te wandelen.
Als we om vijf uur weer gaan rijden zien we de bui al hangen en bij Nancy komen we in noodweer terecht.

Om zeven arriveren we bij het natuurvriendenhuis La Beuille bij Remiremont.

Het is een schitterend uitzicht vanaf het terras en het zijn vriendelijke mensen.

We vertellen dat we onderweg zijn naar het zuiden. Ze vragen of we op onze terugreis weer langskomen.

Vrijdag 13 Juni (Remiremont, Tholy, Gerardmer, Remiremont: 89 km)

We zijn al vroeg wakker en omdat we alleen in het huis zijn drinken we ons eerste bakje koffie lekker op bed. Als we aangekleed zijn drinken we de rest van de koffie buiten op het terras op en ontbijten we. Nadat we heerlijk gedouched hebben vertrekken we om een uur. We gaan eerst naar de Cora supermarkt. André zoekt een zwembroek en ik loop tegen een korte broek en een hemdje aan. Verder vind ik lekkere slippers om te lopen en daar koop ik er dan ook gelijk twee paar van. Na de boodschappen rijden we naar het natuurvriendenhuis Bonne Fontaine bij Tholy. Het huis is gesloten. De voormalig beheerders van dit huis zijn vrienden van mijn ouders geworden in de loop der jaren. Ze zijn nu te oud om het voort te zetten.
We zetten de stoeltjes uit en eten en drinken koffie in het zonnetje.
We rijden naar Gerardmer waar we zonnen in de ligweide aan het meer en ik een poosje lekker kan zwemmen.
Op de terugweg kopen we vlees en terug in het huis maak ik een lekkere maaltijd waar we heerlijk van smullen.

Zaterdag 14 Juni (Remiremont -> Lamoura: 294 km)

Om elf uur vertrekken we. In Besançon aan de rivier stoppen we een poosje. In Pontalier doen we boodschappen in een grote supermarkt. Binnen is het heerlijk koel en we nemen allebei een ijsje. In Lamoura aangekomen kopen we weer ijsjes bij een supermarkt.

Om zes uur arriveren we bij het natuurvriendenhuis les Adrets bij Lamoura.

Er is een grote groep in het huis. Gezellig.
We zijn allen snel naar binnen gegaan toen het inneens flink ging regenen.

's Avonds was het weer droog en hebben we een wandeling gemaakt waarbij we rond het meer zijn gelopen.

Zondag 15 Juni (St Claude)

Vandaag een bezoek aan Sint Claude. We drinken koffie op een brug die volhangt met bakken Petunia's. We rijden en wandelen wat rond.

St Claude is bekend om zijn pijpen en diamanten.

Maandag 16 Juni (Lamoura -> St. Martin d'Urriage: 196 km)

Om kwart voor twaalf vertrekken we.
Bij Aix les Bain eten we en drinken koffie aan het meer.
Verderop onderweg zien we een paraglider dichtbij de steile berghelling vliegen.

We arriveren al vroeg in St. Martin d'Urriage en verblijven een poos op een terasje zitten waar we met een ander Nederlands stel kletsen.

Om kwart over zeven zijn we bij het natuurvriendenhuis Le Marais.

's Avonds gaan we lekker uit eten. We moeten even zoeken want er zijn hier nogal wat kakkerige restaurants in Urriage, maar uiteindelijk vinden we een leuk tentje langs de weg.
Ik bel nogmaals naar m'n moeder die jarig is en ik ze bij een eerdere poging niet kon bereiken. Als we terug naar het huis rijden hebben we prachtige uitzichten, met ondergaande zon.

Dinsdag 17 Juni (Le Marais)

Een dagje natuur. We vertoeven rond het huis en het meertje. We zonnen, filmen en kijken vogels.

Woensdag 18 Juni (St. Martin d'Urriage -> les Salles: (243) 267 km)

Als we willen vertrekken komen we erachter dat we geen gepast geld hebben, dus gaan we eerst geld wisselen in het dorp.
Om kwart voor twaalf vertrekken we dan echt.

Aan het lac du Sautet stoppen we even om foto's te maken. Achter het meer zien we de bergtop van l'Obiou.

Om kwart over drie tanken we in Gap en eten we een heerlijke perzik op.
We komen weer door het indrukwekkende Sisteron en vijftig kilometer verder nemen we de afslag Mezel.
Voor zeven uur komen we aan op de camping Les Ruisses net voor Les Salles aan het Lac Ste. Croix.
Het is druk. We konden eerst uit twee plekken kiezen op het linker gedeelte en even later was er maar een plekje meer vrij, nr. 10.

Woensdag 18 Juni t/m Donderdag 3 Juli ( 2 weken op camping Les Ruisses aan Lac St. Croix in de Verdon http://www.campinglesruisses.fr )

De entree van de camping.

Aan de overkant van de weg loop je door dit pad om bij het meer te komen.

Elke dag lekker badderen aan het meer. Dédé die we vorig jaar hier leerden kennen peddelt op zijn surfplank die wij ook mogen gebruiken.

Tja als je er dan een keer afvalt moet je oppassen om je hoedje niet kwijt te raken.

Één van de dagen peddelen we naar het eilandje dat voor les Salles ligt en een andere dag naar de overkant van het meer.

Met een kennis van Raina en Dédé en zijn zoontje maken we een ritje naar Quinson. Het is daar erg rustig en mooi.

In het dorpje les Salles, waar we vaak komen om o.a. boodschappen te doen zien we een boom met schitterende bloemen. Later kom ik achter de Nederlandse naam: slaapboom.
's Avonds sluiten zijn blaadjes. Inmiddels, nu ik dit schrijf, hebben we zelf sinds 2007 een slaapboom in de achtertuin. Hij bloeit nog niet.

Als we de route des Crêtes willen rijden in het hartje van de Gorges du Verdon blijkt gaandeweg dat een gedeelte éénrichtingverkeer is.

Jammer genoeg zijn we er aan de verkeerde kant ingereden

Als we een stop maken zien we vele mooie vlinders. We wachten tot er eentje voor ons poseert.

Verschillende keren bezoeken we Moustiers Ste. Marie. Ook ga ik een keer op de terugweg zwemmen onder de brug door bij de ingang van de Gorges du Verdon.

Zo rond een uur of half acht is het er heel rustig en des te overweldigend is dan natuur en de enorme spelonk.

Één van de avonden horen we op de camping ineens allemaal bellen klinken. We gaan snel naar de weg en het blijkt een kudde schapen te zijn. Heel apart zo in het donker.

We maken een bezoekje aan Aups. Nog voor Aups parkeren we om foto's te maken vanaf het bruggetje.

We wandelen buiten het winkelcentrum door de straten en langs moestuintjes. We komen een mooi gebouwtje tegen.

In de smalle straten zoeken de vrouwen elkaar en wat koelte op in de schaduw.

Op de camping hebben we twee stellen leren kennen waar we goed mee op kunnen schieten en verschillende keren trekken we met elkaar op.

De vrouwen zijn zussen van elkaar.

En zoals iedere dag hier, lekker zwemmen in aangenaam warm water, met een schitterende omgeving.

Een uitloper in het meer lijkt vanaf er tegenover gezien net een eilandje.

Donderdag 3 juli (les Salles -> Vallauris: 194 km)

Als we ingepakt zijn vertrekken we om half één naar de Franse Rivièra. Voordat we naar Raina in Vallauris rijden, waar we mogen logeren, maken we een kort bezoek aan St. Tropez. Tussen St. Maxime en St. Tropez is het file rijden. We doen een uur over ongeveer 15 km. En eindelijk zien we St. Tropez in het echt. Ooit hoorde ik erover van een schoolviendin.

En nu zijn we dan zelf in St. Tropez.

We hadden van tevoren getankt, omdat we dachten dat het hier heel duur zou zijn. Niets was minder waar, want ik zag hier de goedkoopste benzineprijs bij de pomp van onze hele vakantie in Frankrijk. Onze koffie had ik ook van tevoren gezet en hadden we bij ons. De terassen zijn wel echt duur. En wat is er dan leuker om je eigen koffie op te drinken naast de toen nieuwste Ferrari voor je neus geparkeerd zien worden op een parkeerplaats, gereserveerd voor het prinsendom van Monaco, als je eindelijk zelf een plekje hebt gevonden.

Nadat we wat rondgelopen hebben in St. Tropez door de straatjes met peperdure sjeike kledingboutieks, de boulevard en de haven, gaan we om half zeven weer verder. Een uur later zijn we bij Ste Maxime en na nog een half uur rijden komen we langs een afhaal-eettentje langs de weg waar we heerlijk gegrilde kip met gebakken aardappeltjes eten.
Om half negen rijden we door St-Aygulf en rond een uur of half tien arriveren we in Vallauris bij Raina.

De Amstelbier-uithanglamp die we in de buurt van Grenoble bij het afval hadden gevonden hangen we op aan de blokhut van Raina en Dédé waar we in mogen logeren.

Vrijdag 4 t/m 15 Juli (Vallauris, Franse Rivièra)

Tijdens ons verblijf in Vallauris gaan we regelmatig naar het strandje van Golf Juan. Het is er heerlijk relaxed en er zijn ook strandouches om het zout van je lijf af te spoelen.

We brengen met de boot vanaf Antibes een bezoek aan île Sainte-Margerite, één van de eilanden van Iles de Lérins.
Op het Île Sainte-Marguerite staat het Fort Royal, waar bekende gevangenen in hebben gezeten en waarin ook de man in het ijzeren masker opgesloten zou hebben gezeten.
Hier zijn zes verschillende verfilmingen, the man with the iron mask genaamd, van gemaakt en gedeeltelijk hier opgenomen.

De buitenkant van het fort.

De ingang van het fort.

Uitzicht vanaf het fort.

De binnenplaats.

De gevangenis en het Musée de la Mer zijn we ook binnen geweest.

Reusachtige vetplanten en veel natuurschoon zie je ook op dit eiland.

Als we met de boot naar Cannes teruggaan naar het vasteland hebben we nog een mooi zicht op het fort.

In Cannes aangekomen hoef je niet ver te zoeken naar palmen. Ze staan overal.

En eens over die rode loper lopen is toch ook een must.

En zo ook mijn ventje. Stoer hoor.

En nog meer palmbomen.

Vervolgens gaan we met de trein naar Antibes. Tot onze verrukking komen we Syl en Ric tegen, de Franse kunstenaars bij wie we vorig jaar in Duitsland hebben gelogeerd. We wisselen onze telefoonnummers uit zodat we verder af kunnen spreken om elkaar nog meer te ontmoeten tijden hun en ons verblijf hier.

's Avonds gaan we naar de haven en er ligt een mooi verlicht groot jacht.

We vertellen aan Dédé en Raina dat we Syl en Ric zijn tegengekomen en dat we het leuk zouden vinden dat hun elkaar ook ontmoeten. Ze vinden het een leuk idee en zodoende regelen we dat we met z'n allen gaan barbequen bij Raina en Dédé.

's Zaterdags 12 Juli is Raina uitgenodigd voor een bruiloftfeest en wij mogen mee. Het is de zoon van een Provencaalse wijnboer die trouwt met een Russin.
Het is een geweldig feest met gasten van allerlei internationaliteiten o.a. Russen, Denen, Fransen natuurlijk, Belgen, Nederlanders en Ieren. Er wordt gegeten, gedronken, toespraken gehouden, gezongen, muziek gemaakt en veel lol gemaakt.

Één van de Ierse gasten lijkt erg op prins Charles en dat hoorde hij niet voor het eerst.

De volgende dag hebben we afgesproken met Syl en Ric. We gaan eerst naar het appartement van Syl's ouders in Antibes, waar ze momenteel verblijven. Er hangen verschillende mooie schilderijen, door Syl gemaakt, aan de muren. We zitten een poosje binnen en een poosje op het balkon. Vervolgens maken we gezamelijk een wandeling over de Boulevard waar we ook een tijdje blijven zitten en we wandelen door het oude gedeelte en kleine straatjes van Antibes.

Op maandag 14 Juli is het Nationale Feestdag. Overdag gaan we naar Golfe Juan. Je kunt gratis visjes eten, maar we kiezen ervoor om op een gewoon terrasje te eten vanwege de lange wachtrijen bij de viskramen. 's Avonds gaan we naar een plein in Vallauris, vlakbij ons logeeradres. Er is live-muziek en je kunt goedkoop een biertje verkrijgen. Zoals in een heleboel plaatsen in Frankrijk wordt de dag afgesloten rond een uur of tien elf met vuurwerk.

Dinsdag 15 Juli (Vallauris -> Lac de Serre-Poncon: 229 km)

Tegen één uur vertrekken we. Onderweg hebben we schitterende vergezichten.

Om acht uur arriveren we op een camping waar we de tent opzetten.

Woensdag 16 Juli (Lac de Serre-Poncon -> Saillans: 152 km)

's Morgens lekker in het meer gezwommen. Omdat vlakbij in Italië zwaar onweer is wat deze kant op komt besluiten we de tent op te breken en verder te trekken.

Onderweg door de Drôme komen we langs grote velden vol met zonnebloemen.

We rijden langs een boerderij waar oude voertuigen staan.

Als we op de camping aankomen spreken we mensen die we eerdere jaren al hadden ontmoet. Alain, die we ook eerder hadden ontmoet, is voor twee maanden naar Afrika.

Er zijn nieuwe beheerders op de camping municipal les Chapelains. We maken kennis, het zijn aardige mensen.

Woensdag 16 t/m Maandag 21 Juli (La Drôme, Saillans)

Lekker nog een aantal dagen badderen in de Drôme voordat we naar huis gaan. Camping les Chapelains ligt direct aan de rivier. Deze keer staan we op het achterveld dicht bij het water.

Het uitzicht vanaf de rivier is heel mooi.

Een paar keer gaan we 's avonds uit eten. De hoofdstraat in Saillans wordt dan afgezet zodat de restaurants hun terras op de straat kunnen uitbreiden, het is een super gezellig straatje dan. Ook eten we bij het restaurant op de camping en dat is ook lekker.

Verder bezoeken we 's zaterdags ook weer de weekmarkt in Saillans.

Maandag 21 Juli (Saillans -> Lamoura: 312 km)

We vetrekken om elf uur en om half zeven arriveren we weer bij het natuurvriendenhuis Les Adrets bij Lamoura. Onderweg stoppen we regelmatig om te eten en te drinken.

Dinsdag 22 Juli (Lamoura -> Sint-Maartensdijk: 782 km)

Om half elf vertrekken we. Onderweg stoppen we weer regelmatig om te eten en te drinken. In Luxemburg tanken we en in België nuttigen we een uitgebreide warme maaltijd in een wegrestaurant. Na een lekker stukje wandelen vervolgen we onze weg en om tien uur zijn we thuis.