Nu mijn Kadett gerestaureerd is na 5 jaar hobby-en, is mij al meerdere keren de vraag gesteld waarom ik de Kadett niet gespoten, maar gerold heb, na al het werk dat ik er aan gedaan heb.

Daarom zet ik mijn antwoord op papier. Dan kan ik dit laten lezen en heeft iedereen hetzelfde antwoord.

Toen ik in 2007 de Kadett in mijn bezit kreeg stond het voor mij al vast dat het een low-budget restauratie zou worden. Ik was er toen al van overtuigd dat er twee soorten oldtimers zijn: oldtimers die gerestaureerd zijn tot in showroom conditie en die beter zijn dan het origineel. Deze oldtimers zijn dan te koop voor laten we zeggen de nieuwprijs van de jaren 70, maar dan in euro’s.
De andere soort zijn de oldtimers die zo goed mogelijk ontroest en opnieuw gespoten worden en daar waar nodig gerepareerd, zodat ze door de APK komen en er enkele jaren weer keurig uitzien. Maar na een aantal jaren (dit varieert sterk) komt toch de roest er weer doorheen.

Ik heb voor een tussenweg gekozen:
Na een renovatie van de automaat reed de auto weer, maar begon steeds meer roestvorming te vertonen.
Toen heb ik besloten de auto geheel te strippen.
Alle roest die ik tegen kwam heb met de slijptol en de staalborstel zo goed mogelijk verwijderd en vervolgens met roestomvormer behandeld en in de Hammerite (meer of minder verdund met terpentine) gezet.
Vervolgens afgedekt met body-coating.
Alle plaatdelen die in het zicht kwamen werden voorzien van meerdere lagen verdunde Hammerite, aangebracht met een foam-rolletje.
Als je deze methode goed uitvoert is de oppervlakte blinkend met een sinaasappeleffect.
Wil je de verf toch blinkend en spiegelend glad hebben, kan je het geheel polijsten met 1500 korrel en vervolgens met cleaner uitpoetsen. Ik heb dit bewust (nog) niet gedaan omdat, als je om wat voor reden dan ook, een plek of plekje hebt dat bijgewerkt moet worden, kan je dit eenvoudig en bijna onzichtbaar met een penseeltje of rolletje doen.
Probeer dit maar eens bij een gespoten auto.
Wat voor mij ook een reden was om het doen, zoals ik het gedaan heb:
Als je lak er niet zo glanzend uitziet kan je ook de deurkrukken, koplamplijsten, bumpers, enz. enz. die een beetje aangetast zijn, maar er nog best netjes uitzien, gewoon weer opzetten.
Bij een strak gespoten auto valt dit al snel uit de toon.

Als wij (mijn vrouw en ik) met de Kadett rondtoeren over Walcheren en ver daar buiten, toveren wij regelmatig een glimlach op de gezichten van mensen waar wij langsrijden. De één denkt:”Hé, zo een hebben wij vroeger ook gehad” of “Hé, zo een hadden mijn ouders ook”. En het mooiste compliment kreeg ik van een paar jochies op het schoolplein van de lagere school naast mijn garage: “Meneer, wat een mooie auto! En heeft u die nou helemaal zelf gemaakt?”

Mijn Kadett ziet er op een afstand van een paar meter prachtig uit, hij is hard (gemaakt), is technisch in een goede staat en kan nog vele jaren mee als hij goed onderhouden blijft.
En dat voor de kostprijs van nog geen tiende van de prijs van een in showroom conditie.

Maar gelukkig zijn nog steeds mensen die het de investering waard vinden om een Kadett in showroom conditie te brengen; daarom is het zo mooi op de Nederlandse wegen met af en toe een blinkende en glanzende B-Kadett.


De Kadett is inmiddels verkocht!


.
Toelichting