De ViGa story.

Ooit besloot ik om een eigen auto te bouwen.
Toen de kitcar kwam was dit een kans.
Bij gebrek aan guldens en vrije tijd ging dit nooit door, maar toen pré-pensioen mogelijk was, heb ik mijn kans gegrepen.

Na een body-off restauratie van een Opel B-kadett uit 1972 van 2007 tot 2012 ben ik in 2013 begonnen aan een eigenbouw project op basis van de 1303 Kever uit 1973 die onze dochter achterliet bij de emigratie naar Canada.
De opzet was het bouwen van een auto naar eigen ontwerp, eigenhandig en met de aanwezige eigen middelen, maar wel low-budget.

Het moest een twee-zitter worden met de (verlengde) neus van een VW Kubel, maar wel met losse koplampen en doorlopende spatborden, de achterkant als bij een Fiat X 1/9, met een automatische versnellingsbak en géén kevermotor.

Aangezien ik geen gereedschap voorhanden had en ook geen praktijkervaring in plaatwerken, kon de carrosserie niet van staalplaat worden gemaakt.
Polyester was ook geen optie, dus werd het hout.
Gekozen werd voor 5,5 mm multiplex.

De diverse subframes werden van staal gemaakt in de vorm van kokerprofiel 30x30x3 en 40x40x4 mm, aangevuld met 30 x 30 en 25 x 25 mm hoekprofiel en TIG gelast.
De conservering van het staalwerk werd gedaan met Hammerite (ook gebruikt voor de carrosserie van de Kadett) en tevens werd dit gebruikt voor de grondlaag van het multiplex, mede met het oog op vochtpreventie.

Van de kever bleef na demontage, het verwijderen van de motor en de achterwielophanging, alleen de bodemplaat met de voortrein en stuurinrichting over.

Nu kon begonnen worden aan de opbouw, maar eerst moest er een andere motor met automatische versnellingsbak gekozen en gevonden worden.
Het werd een Suzuki Alto Automaat uit 1996.
Na restauratie van de bodemplaat en het passen van de motor, kon het ontwerpen van de diverse subframes beginnen, nadat het ontwerp van de carrosserie globaal vastgesteld was middels schetsen en computertekeningen.
Nu volgt een verkort overzicht:
Schoongemaakte motor met nieuw hitteschild.
Motor ingebouwd in subframe met gemodificeerde aandrijfassen.
Subframe voor McPherson veerpoten.
Verlengde stuurinrichting
Radiateur met koelleidingen naar motor
Kabelboom uit Alto inbouwen
Alto uitlaat modificeren.
Nu de carrosserie nog maken.
Eerst in karton.
Dan in multiplex.
Een paar bijpassende stoeltjes maken.
En een middenconsole.
Klaar voor het eindresultaat.
Het eindresultaat.
PS,
De auto heeft geen geldig kentekenbewijs meer.
De auto mag dus niet op de openbare weg.
De auto is wel helemaal rijklaar.
De auto krijgt als naam: ViGa, een samenvoeging van de eerste twee letters van onze achternamen:  Visser en Gabriëlse.