filmkwaliteit

 

Cine camera

Sinds september 2011 heeft Adhouse een Sony PMW-F3 camera. Deze CineAlta Gold camera is in staat om werkelijk bioscoopkwaliteit te leveren. De camera is uitgerust met S-Log en heeft een contrastomvang van 13 stops. Dit gaat een flinke stap verder dan de reguliere HD videocamera. De contrastomvang is gelijk aan film, het beeld oogt heel natuurlijk en het ‘electronische’ gevoel van video ontbreekt volledig. Door de grote 35mm beeldsensor kan de scherptediepte heel kort zijn, wat bijdraagt aan de typische ‘filmlook’. Met een gevoeligheid van 800 asa kan hij vaak gebruik maken van bestaand licht. De donkere en lichte partijen blijven doortekend en absoluut ruisvrij. De beeldsnelheid kan 24, 25 of 30 beeldjes per seconde zijn. Op een externe recorder kan deze camera ook 50 en 60fps.


Twee technieken

Met de camera kan 4.2.0 XDCam EX 35Mbps op de interne SXS kaarten opgenomen worden. Er bestaat dan een grote keuze uit cinegamma’s, F35, R709 en een aantal gebruikers gamma’s.

De camera heeft daarnaast 4.2.2 (en 4.4.4) RGB uit. Met de Atomos Blade harddiskrecorder neemt hij bijvoorbeeld 220Mbps 10 bits ProRes op. Gecombineerd met het S-Log gamma laat hij zijn werkelijke kwaliteit zien.


Nabewerken van S-Log opnamen

Het S-Log logaritme maakt een enorme contrastomvang mogelijk. Alleen tijdens de opname ziet het er niet uit. Het contrast is op het eerste gezicht veel te laag. Opnamen in S-Log moeten nabewerkt worden. Ze moeten ‘de-loged’ worden om hun beoogde kleur- en contrastomvang terug te krijgen. Met het programma Color of Resolve worden de geselecteerde opnamen stuk voor stuk van de juiste kleurverzadiging en contrast voorzien. Bewerkelijk, zeker. Het resultaat is bioscoopkwaliteit.


Kinkt erg duur allemaal

Ja. Dat moet je er voor over hebben. Voordeliger is opnemen in cinegamma 1 of 3. Deze gamma’s zijn in de montage minder flexibel, maar zorgvuldig toegepast behoeven de clips veelal weinig of geen nabewerking. ‘Vuule Wuuven’ wordt momenteel opgenomen in cinegamma 3.


Dit kan toch ook met een 5D of een 7D?

Nee.
Filmen is een groepsproces waarin veel tijd, talent en geld wordt geïnvesteerd. Dan kun je natuurlijk iemand met een fototoestel inhuren... Hopelijk draagt niemand iets wits, komt er geen raam in beeld, is de gaffer heel geduldig en heeft de visagist een flinke voorraad matterende poeder mee.

De PMW-F3 daarentegen is te vergelijken met de Red One camera.


Verhuur je de camera ook?

Ja, met Nikon lenzen (primes en zooms) en operator voor 400 euro ex btw per dag. PL lenzen passen ook maar moeten dan apart gehuurd worden. Mail Adhouse

Beelden uit ‘Cornelia’ Opnamen in 35Mbps XDCAM EX, BBC gamma, Nikon zoomlens. Noot: De foute ‘filmset’ voor het groene doek is een scene uit de film, geen werkopname.

Carien de Boer in ‘Vuule Wuuven’ Opnamen in 35Mbps XDCAM EX, cinegamma 3, Nikon zoomlens. Buiten is het regenachtig weer. Binnen staat een softbox. Geen nabewerking.

Getoonde beelden komen uit ‘Vuule Wuuven’ Opnamen in 35Mbps XDCAM EX, cinegamma 3, Nikon zoomlens. Geen nabewerking.

Hoofdruimte. Carien voelt zich in de steek gelaten.