Studiewijzer Vak LB Havo 4

Thema Muziek en levensbeschouwing

In deze studiewijzer wordt verwezen naar en gebruikt gemaakt van het boek “Zin leren” Hoofdstuk 4, Blz 55 t/m 77

 

Les nummer

Doelen

Wat je moet doen

Wat er in je snelhechter moet komen

1

a.     Je kunt het verschil maken en hanteren tussen buitenkant en binnenkant van levensbeschouwing.

b.     Je bent je bewust van de rol die muziek in jouw leven speelt

 

Lees inleiding blz 55

 

 

 

 

 

Lees blz 55 kolom 3 onderaan t/m blz 56 kolom 1 bovenaan en maak opdracht 1

 

 

 

 

 

 

Opdracht 1: Een verslag in opstel/vertelvorm over de rol die muziek in jouw leven speelt. (lengte ˝ a 1 blz)

2

a.     Je kent en begrijpt verschillende functies die muziek voor mensen kan hebben.

b.     Je kunt aangeven in hoeverre deze functies voor jou gelden.

c.     Je kent verschillende functies die hun levensbeschouwing voor mensen kan hebben en kunt aangeven hoe dit voor jou is

Lees en maak een samenvatting van blz.57 en 58 “waarom muziek?”

 

 

 

 

 

 

Bestudeer de tekst “functies van levensbeschouwing op blz. 58

Opdracht 2: Maak op blz. 58 opdrachten 6 en 7.

Vermeld de vraag erbij en beantwoord in volledige zinnen.

 

 

 

 

Opdracht 3a: Geef in ca 10 a 15 regels een korte schets van een aantal hoofdpunten van de binnenkant van jouw levensbeschouwing.

Opdracht 3b: Geef vanuit je eigen levensbeschouwing voor elke functie een voorbeeld van iets waarin jij deze functie zelf tegenkomt.

Opdracht 4: Maak op blz 58 opdracht 8. Lengte ca. 15 regels.

 

3 en 4

a.     Je weet wat expliciete levensbeschouwelijke muziek is, kunt er enkele eigen voorbeelden van geven en gaat na of je zelf levensbeschouwelijke muziek gebruikt.

 

b.     Je kunt beschrijven waarin en waarom (bijna) alle muziek – in ieder geval impliciet – levensbeschouwelijk is.

 

Lees par. 2 en maak voor jezelf een overzicht van de voorbeelden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees goed blz 61 inleiding par 3. Oriënteer je op de 4 teksten op blz 61-63. Vorm groepen van maximaal 4 personen. Ieder neemt een verschillend tekst (zoek zo mogelijk de muziek erbij en beluister tekst en muziek) en bereid voor jezelf de vragen van opdracht 13 op blz 64 voor. Bespreek in je groep samen je antwoorden en verbeter ze.

Opdracht 5: Zoek, beluister en beschrijf zelf minstens 2 voorbeelden van expliciete levensbeschouwelijke muziek. Die muziek hoort dan tot de buitenkant van levensbeschouwing. Breng onder woorden welke boodschap = levensbeschouwelijke inhoud ofwel overtuigingen (= binnenkant) deze voorbeelden naar voren brengen.

Opdracht 6:

Beschrijf uitgebreid je antwoord van opdracht 13 over jouw tekst, nadat je het samen hebt doorgesproken. Geef in enkele regels weer wat de conclusies zijn van de anderen in je groep over hun tekst.

 

5 en 6

 

 

 

Je kunt impliciet en expliciete levensbeschouwing aanwijzen in stukjes muziek die anderen kozen.

 

Je gebruikt een stukje muziek als iets van de buitenkant van je levensbeschouwing, en presenteert met hulp hiervan (een deel van) de binnenkant van je levensvisie in beschrijvende vorm.

* Vorm groepen van 4 of eventueel 3.

*Kies een stuk muziek dat voor jou geschikt is om het een en ander van jouw levensvisie duidelijk te maken.

* Je zorgt dat ieder van je groepje zelfstandig naar je muziek kan luisteren (cassette, MP-3 doormailen of CD: maak goede afspraken!!!) en dat ze eventuele teksten kunnen meelezen (zorg voor kopies!)

* Je beluistert en (evt.) leest de stukjes muziek van ieder ander in je groepje. Je onderzoekt en zet op papier hoe jij denkt dat in dit stukje muziek levensbeschouwing naar voren komt en ook welke overtuigingen dit precies bevat. Dit voeg je toe aan je eigen werkmap + verstrek je aan degene wiens muziek je beluisterde.

* Je maakt een uitgebreide vertellende en beschrijvende tekst over je levensvisie zoals die voor jou herkenbaar is in de muziek die je koos. Daarbij gebruik je zichtbaar en kritisch ook de reacties die je ontving van de anderen in je groepje.

 

Opdracht 7

Je zorgt voor de muziek de anderen in je groepje en de bijhorende tekst.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opdracht 8

Je schrijft een reactie op de muziek van elk van je groepsgenoten. Gebruik het formulier. Je reacties op anderen komen in je verslag. Je verstrekt ook ieder wiens muziek je bespreekt een kopie.

 

 

 

 

 

 

Opdracht 9

In je map komt een duidelijke en uitvoerige presentatie (lengte tussen 0,75 en 1,5 pagina) van je levensvisie.

 

Je levert je map in voor beoordeling.

criteria voor beoordeling zijn:

1.compleetheid, verzorging en tijdig inleveren

2. de correcte en volledige toepassing van de gehanteerde begrippen en inzichten volgens de opdrachten.

3. Je zichtbare inzet om er echt iets van te maken volgens de opdrachten.