Boekbespreking van Anja Schüller

Ga, heb lief

Het verhaal speelt zich af in Polen, in de jaren vijftig. De ouders van Romek hebben een naaiatelier. Op een dag is het jongetje met zijn gedachten met andere dingen bezig, en hij laat de deur open staan. Als Romek terugkomt hebben dieven heel het huis leeggehaald. De autoriteiten sluiten daarna ook nog eens het atelier. Romek voelt zich schuldig, hij heeft immers niet de ware toedracht verteld, waarom hij de deur had opengelaten. Het gezin verkeert vanaf dat moment in grote armoede, en Romek besluit dat hij zijn familie wil helpen. Hij heeft een grandioos plannetje. Romek wil een hoofdrol spelen in het populaire toneelstuk De val van de kleine tovenaar. Op deze manier hoopt hij veel geld te verdienen en zo zijn familie uit de armoede te redden.

In mei 2004 wordt Polen een volwaardig lid van de Europese Unie. Dat geldt hopelijk ook voor de rijke Poolse literatuur die in Nederland nog te weinig bekendheid geniet. Wie is er op de hoogte van het feit dat Polen al vier Nobelprijswinnaars voor de literatuur heeft voortgebracht? Dat een groot aantal klassieke zowel als moderne auteurs tot de wereldliteratuur gerekend worden?
De Geus heeft in de loop der jaren een mooie bibliotheek van de moderne Poolse literatuur voor de Nederlandse lezer bereikbaar gemaakt. Het wordt dus tijd voor extra aandacht. Vandaar dat uitgeverij De Geus, in samenwerking met de Ambassade van Polen, de maand februari 2004 heeft uitgeroepen tot de Maand van het Poolse Boek.

Ik ben blij dat ik op deze manier in aanraking ben gekomen met deze auteur. Ik vond het een prachtig boek. Ik heb het in een dag uitgelezen en ik ga het zeker nog een keer herlezen.

Tomek Tryzna, de auteur die in Nederland bekendheid kreeg door zijn eerdere roman Meisje Niemand. Zijn nieuwste boek heet Ga, heb lief;

Titel        : Ga, heb lief