Boekbespreking van Anja Schüller

HERMAN

Herman is elf jaar en voor zijn omgeving is hij soms moeilijk te doorgronden. Hij wil allerlei dingen ontdekken. Soms stelt hij vragen, die volwassenen zo overvallen dat ze niet altijd een antwoord hebben. Herman heeft door zijn ‘anders’ zijn niet veel vriendjes. De jongens op school sluiten hem buiten. Hier heeft hij weinig last van, hij leeft in zijn eigen wereld. En hij gaat ook graag naar zijn opa.

Op een dag neemt zijn moeder Herman mee naar de huisdokter, omdat zijn haar uit valt. Herman blijkt aan een zeldzame haarziekte te lijden en al zijn haar kan uit gaan vallen. Herman schaamt zich en zet steeds een muts op. Hij krijgt een pruik maar die vindt hij niet mooi omdat deze niet van echt haar is. Maar zijn ouders hebben op dat moment geen geld voor een andere pruik. Herman wordt veel geplaagd op school met zijn muts. Nu valt hij ook met zijn uiterlijk buiten de groep. Met kerstmis krijgt hij van zijn ouders een pruik van écht mensenhaar, maar Herman wil nog steeds geen pruik op.

Zijn opa gaat dood. Herman is verdrietig, maar hij realiseert zich, dat hij Herman is met of zonder pruik. En zijn opa is opa, ook al is die dood. Vanaf dat moment leert hij zichzelf accepteren zoals hij is.

Lars Saabye Christensen (Noorwegen 1953) heeft een omvangrijk oeuvre op zijn naam staan. Zijn eerste roman in Nederland De halfbroer, werd unaniem geprezen. Voor dat werk ontving de auteur de Literatuurprijs van de Noordse Raad, de Brageprijs, de Boekhandelprijs en de Noorse Lezersprijs. Herman is in acht talen verschenen en werd onder dezelfde titel verfilmd. Ook in Nederland is de film veelvuldig in filmhuizen en op filmfestivals te zien geweest.

Herman is prachtig geschreven. De taal is beeldend en sommige dingen zie je zo voor je. Het is echt een boek om nog een keer te lezen. In een woord, prachtig!

Titel        : Herman
Auteur     : Lars Saabye Christensen