Boekbespreking van Anja Schüller

HAJAR EN DAAN

Daan Hollander geeft geschiedenisles aan een scholengemeenschap in Amsterdam-Oost. Hajar Nait Sibaha is een heel mooi en slim meisje en zit ook op deze school. Ze is van Marokkaanse afkomst. Daan en Hajar vallen als een blok voor elkaar. Daan heeft een turbulent leven geleid en al veel vrouwelijk schoon bemind. Maar met Hajar is het een ander verhaal, dit is échte liefde. Natuurlijk spelen leeftijd en cultuur een rol voor dit liefdesduo, maar ze worden iedere keer als magneten naar elkaar toe getrokken. Ondanks waarschuwingen en adviezen van hun omgeving, kunnen ze hun passie voor elkaar niet opgeven.
Hajar draagt een hoofddoek en dit vindt Daan niet erg, het windt hem zelfs op. Alhoewel hij zich wel afvraagt, waarom dit eigengereide meisje deze hoofddoek draagt.
Na een paar maanden komt er over hun liefde een donkere wolk. Dan merkt Daan de kloof, die er heerst tussen Oost en West.
Hajar verbreekt de relatie en ontwijkt Daan zo veel mogelijk. Na haar eindexamen verdwijnt ze helemaal uit zijn leven.

Op een dag komt hij haar weer tegen en ze blijkt getrouwd te zijn met een Marokkaan in Tetouan. Ze zegt tegen Daan dat ze wil scheiden van deze man, omdat ze van Daan houdt. Dit lukt haar niet, omdat de familie in Marokko haar gevangen houdt. Maar Hajar weet te ontsnappen en gaat bij Daan wonen. Daan loopt op wolken, hij is blij dat ze weer samen zijn.
Maar zo plotseling als ze is gekomen, zo is ze ook weer verdwenen.

Hajar en Daan is echt een boek van deze tijd. Het geeft stof genoeg om over na te denken. Allerlei zaken die vandaag de dag actueel zijn komen in dit boek aan de orde.
Cultuurverschillen, wel of geen hoofddoekjes en wat dan te doen met de baseballpet. En ook 11 september speelt een belangrijke rol in deze prachtige liefdesroman. Ook de bruiloft van Willem-Alexander en Màxima laat in dit boek nog een traantje rollen. Als je dit boek uit hebt, kun je nog lang nadenken en praten over allerlei zaken die een belangrijke rol spelen in deze tijd.

Robert Anker (1946) publiceerde poëzie, verhalen en romans. Voor Een soort Engeland kreeg hij de Libris Literatuurprijs 2002.
De broekbewapperde mens
(2002) werd genomineerd voord de VSB Poëzieprijs.