Boekbespreking van Anja Schüller

DE BLAUWE KAMER

Het verhaal speelt zich voor een groot deel in Nederland af en deels in Afrika.

Op een dag bezoekt Nikki het graf van haar moeder. Daar ontmoet ze Hedwig, zij is erg verward en zoekt hulp. Allerlei dingen spoken door het hoofd van Hedwig, die hebben met het verleden te maken. Hedwig kan niet verder met haar leven, voordat ze deze verwarde gevoelens een plaats heeft gegeven. Ze is op zoek naar een schrijver die haar levensverhaal op wil schrijven. Het toeval treft dat de vriend van Nikki schrijver is, en die zit op dat moment vast in zijn verhaal.
Nikki worstelt zelf ook met haar verleden. Haar vader heeft zijn gezin verlaten toen zij negen was. Nikki heeft het contact met haar vader na tweeëntwintig jaar hersteld. Vader Otto is steeds omringd door teddyberen. Deze ‘heren’ vraagt hij vaak om raad. Hedwig voelt zich nauw verbonden met Otto, omdat hij met zijn beren ook een eigen leefwereld creëert.
Hedwig gaat bij Nikki wonen en kruipt regelmatig onder tafel. Het verhaal kent geen grenzen. De gebeurtenissen worden steeds spannender. Toch laat het je niet los en wil je verder lezen om te weten wat er nu allemaal is gebeurd.
Vooral als er herinneringen bij Hedwig boven komen aan haar jeugd in Afrika. Maar toen heette ze nog Dhiban. Bij haar zus Medina lag ze steeds onder het bed, als deze klanten ontving. Van haar zus wordt ze niet veel wijzer, ze wil weten wie haar ouders waren en andere dingen over haar jeugd. Pas als Dhiban achttien jaar is komt ze achter de ware toedracht.

Yasmine Allas verliet op jonge leeftijd haar geboorteland Somalië en kwam uiteindelijk in Nederland terecht, waar zij onder meer als actrice werkte.
In 1998 debuteerde ze met Idil, een meisje. Twee jaar later publiceerde Allas met veel succes haar tweede roman, De generaal met de zes vingers.

De blauwe kamer is een erg dik boek, 405 bladzijden. Soms heb je zoiets nu mag het wel wat sneller. Toch weet de auteur iedere keer weer iets voor de dag te toveren, zodat je verder wilt lezen.