India - 26 januari t/m 12 februari 2009 met auto en chauffeur. Geboekt bij Incredible Real India tours & Travels ltd - Jaipur.

India 2009

haveli's (oude koopmanshuizen) in Mandawa Samen met mijn zus ga ik in januari naar India. Ik heb nog veel vakantiedagen over en wil daar al lang naar toe. Mijn zus en ik hadden het er al eerder over gehad om samen op reis te gaan en nu gaat dit ook gebeuren. We gaan met zijn tweeen, onafhankelijk maar toch georganiseerd. Op internet vinden we een Indiaase reisorganisatie die ons aanspreekt en we vragen hun een route met hotels voor ons samen te stellen. Must see's zijn: de Taj Mahal in Agra, Orchha, Varanasi en een natuurpark. Verder geven we op liever in kleine plaatsjes te zijn dan in grote steden. Ze stellen een route voor die ons aanspreekt en voor een prijs die ons zeker aanspreekt en we gaan met ze in zee. En achteraf blijkt dit echt een supergoede keuze geweest. Alles is perfect georganiseerd. Overal worden we opgehaald, ze doen exact wat ze hebben opgegeven (en meer), de hotels zijn veel beter en luxer dan we hadden gedacht, de chauffeur is goed en betrouwbaar en spreekt goed engels. Nooit worden we in winkeltjes etc afgezet en ze doen er alles voor om het ons naar de zin te maken. De organisatie waar we dit geboekt hebben is:www.incrediblerealindia.com of www.rajuindia.com.(op de website staan ook handige reistips). Ze vragen een kleine aanbetaling, de rest hoeft pas betaald te worden bij aankomst in India. Het mag in Delhi, maar ook bij Mr. Raju in Jaipur, waar we pas 6 dagen na aankomst in Delhi aankomen. Ook dat geeft ons vertrouwen, want als het op dat moment niet goed geregeld zou zijn, dan stonden we nog sterk want dan hadden we nog ons geld. Maar dit alles was niet nodig, we hebben Mr. Raju in Jaipur ontmoet en bij hem thuis gegeten. De kracht van IncredibleRealIndia is dat het bedrijf is opgericht door 15 (ex)-chauffeurs die nu nog allemaal een aandeel in het bedrijf hebben. Ze hebben allemaal ervaring met toeristen en het rijden door India. Mr. Raju zag hoe toeristen reageerden bij aankomst in hotels en steden en heeft daarop in gespeeld. Zijn offerte is transparant zonder verborgen kosten.De chauffeur heeft nooit op onze kosten meegegeten of gedronken en ook voor zijn onderkomen onderweg was gezorgd. Tolgelden, benzine en verzekering auto was inclusief. Een aanrader deze organisatie en stukken goedkoper dan dat je dit zelfde in Nederland/Belgie zou boeken. Als je meer informatie wil stuur me dan even een e-mail, het adres vindt je onderaan de pagina. De vliegtickets hebben we geboekt bij Ticketservice uit Breda, contactpersoon Agnes agnes@ticket-service.nl. Geen online ticketverkoper, maar heel persoonlijk en met erg scherpe prijzen met routes en mogelijkheden die je zelf op internet niet vind.
Hieronder vindt je het verslag van onze reis, zoals gewoonlijk in dagboekvorm.

Maandag 26 januari Brussel-Helsinki-Delhi

Rogier brengt me naar Brussel, waar ik om kwart over 5 moet zijn. Ik vlieg eerst naar London waar ik mijn zus zal ontmoeten. Bij het inchecken kunnen ze me niet direct doorboeken naar Delhi. In London moet ik door de douane en mijn rugzak ophalen. In Brussel zijn nog maar weinig winkeltjes open, ik ga maar gelijk door de douane en naar mijn gate. Daar koop ik koffie en er is hier al een winkel open waar ik nog een boek koop. In London ben ik zo door de douane en zie mijn rugzak al rondjes draaien op de band. Het is nog een eind lopen naar de departures en naar de finnair balie. Als ik er aan kom, staat Marjool er net. Goede timing! We checken in en gaan winkeltjes kijken tot het tijd is om naar de gate te gaan. De vlucht naar Helsinki gaat snel. In Helsinki ligt sneeuw, leuk contrast. Het is maar een klein vliegveld en veel is er niet te doen. We installeren ons in een paar relaxstoelen en blijven daar tot het tijd is om te boarden.
De vlucht naar Delhi zit bijna helemaal vol. Ik heb een middenplaats, naast me zit een Indiaase vrouw die geen minuut stil kan zitten en ook de helft van mijn stoel inneemt. We proberen wat te slapen, want ook best nog lukt ook.

Dinsdag 27 januari Delhi

Door de douane gaat erg traag. Nadat we van rij zijn gewisseld gaat het iets sneller. Onze rugzakken liggen niet op de band. Gelukkig komen we er snel achter dat een deel van de bagage uit het vliegveld ergens in een hoek ligt, daar liggen onze rugzakken gelukkig ook bij. We gaan gelijk geld wisselen. Bij de bank is het niet druk en misschien is de koers hier niet helemaal gunstig, het is wel makkelijk wisselen (alleen contant geld). Dan gaan we door de laatste bagage check en volgt een spannend moment of er inderdaad iemand staat om ons op te halen. We hadden niet ongerust hoeven zijn, ze staan er. Het is ook niet zo chaotisch op het vliegveld als dat ik me had voorgesteld. Toen ik hier in 1997 was, stond er een muur van mensen, vind daar maar eens je contact persoon tussen. Nu stonden er niet meer dan 20 mensen te wachten. Vooraf hadden we allemaal bedacht wat er op het bordje zou kunnen staan. Dat ze er Maria Johanna (de doopnamen van mijn zus) op zouden zetten hadden we echt nooit kunnen raden. Door twee man sterk worden we opgehaald. Een vertegenwoordiger van Incredible Real India in Delhi en door onze chauffeur (Bhanwar). Voor we het weten zitten we in de auto en zijn we op weg naar ons hotel. We zien de zon opkomen en we zien de eerste koeien en tuktuk's. Om 8 uur zijn we in hotel Grand Godwin in wijk Paharganj in Delhi. We krijgen eerst een kamer met een twee persoonsbed. Duidelijk is afgesproken dat we overal twee bedden zouden krijgen, als we er iets van zeggen wordt dit gelijk geregeld. Als we in de kamer kunnen krijgen we van de vertegenwoordiger al onze vouchers en treintickets en hij vraagt of we eventueel het restant bedrag al willen betalen. En dat willen we eigenlijk wel, hebben we dat maar betaald en kunnen we het niet meer kwijtraken. We krijgen netjes een bewijs dat het is betaald. Als dit allemaal is geregeld gaan we ontbijten. Er staat een buffet en hoewel we afgesproken hadden niet van buffetten te eten doen we het toch want het ziet er heerlijk uit en smaakt ook zo. Dan gaan we een paar uur slapen. Om 1 uur worden we opgehaald voor sightseeing New Delhi.
Het eerste monument wat we gaan zien is Humayun's tomb. We betalen entree en ze hebben geen Roepie 5 terug. We kunnen er bij terugkeer omkomen zeggen ze. Dit zullen we trouwens vaker tegenkomen tijdens onze reis en op een gegeven moment gaan we het inderdaad gewoon ook terughalen. Humayun's tomb is een groot complex met diverse gebouwen en tuinen. Het is er mooi en heerlijk rustig. De tomb heeft dezelfde vorm als de Taj mahal, maar is een stuk kleiner en gemaakt van rode steen. Maar erg mooi om te zien. Dan rijden we naar de India gate. De chauffeur kan hier niet parkeren. We stappen uit, nemen wat foto's en lopen terug naar de weg. De chauffeur heeft ondertussen een rondje gereden en we stappen weer in. Gisteren was het een feestdag in India en ze zijn nog overal bezig met het opruimen, we kunnen niet bij het presidentieel paleis komen. We rijden nog verder naar een tempel, waar de naam ons niet van is bijgebleven. Hier worden we voor het eerst belaagd door verkopers, maar die hebben we ook weer snel van ons afgeschut. De tempel hebben we eigenlijk al wel snel gezien en we gaan terug naar het hotel. Daar gaan we wat door de straatjes rondlopen die erg leuk zijn. We kopen water en gaan dan terug naar het hotel. De lobby heeft grote ramen en we gaan daar nog even zitten en kijken naar wat er allemaal op straat gebeurd. Onze eerste indruk van india/Delhi is dat het niet zo druk en hechtisch is als dat we ons hadden voorgesteld.

straatbeeld Bikaner, fort op de achtergrond

Woensdag 28 januari Delhi - Mandawa

Om 9 uur vertrekken we. Het eerste stuk uit Delhi is niet erg interessant en gaat over de snelweg. Eenmaal van de snelweg wordt het leuk. Er rijdt en loopt vanalles op de weg en we kijken ons ogen uit. Ook het landschap is mooi met landbouw en weilanden met allerlei bomen verspreid ertussen. Ook komen we door verschillende dorpjes. Onderweg lunchen we in een (toeristen)restaurant langs de kant van de weg. Het eten is erg lekker en er is een winkeltje waar we ook nog even gaan kijken. Leuke spulletjes hebben ze hier, maar fixed prices. We schrijven wel wat prijzen op, zodat we weten wat we eventueel kunnen verwachten. We zijn de enige toeristen en door de winkel worden we door alle verkopers op de voet gevolgd. Marjool krijgt een sari aan en we kopen onze eerste souvenir (achteraf voor veel te veel, al krijgen we wel een discount). Het is een stuk verder naar Mandawa dan we dachten. Volgens het programma is het 280 km en dat zal het ook wel zijn. De kilometers gaan gewoon niet zo makkelijk als dat we gewend zijn. Het laatste stuk is de weg erg smal, maar ook erg mooi. We komen vaak kamelen tegen en die vinden we helemaal geweldig. Aangekomen in het hotel gaan we eerst wat drinken. Een beetje tegen onze zin is ons een gids opgedrongen. We kijken liever zelf rond, maar volgens Bhanwar kan dat hier niet want dan zien we niets en komen we de Haveli's niet in. Als we nog even zitten komt de gids ons al halen en we weten ook gelijk weer waarom we geen gids willen. Deze praat en praat en praat al zo'n 20 minuten voordat we zelfs het hotel nog maar uit zijn. Ook heeft hij het erg met zichzelf getroffen. Met praten over zichzelf, hoe goed en bekend hij wel niet is (you have a really famous guide!!) en over zijn winkel, gaat ook veel tijd verloren. Als we dan eindelijk in de eerste Haveli zijn aanbeland ligt er in een kamer een sari en wordt ik daarmee aangekleed (joepie, net waar ik op zat te wachten). En als twee samenreizende vrouwen zullen we het wel aantrekken, van praten over vrouwenkleding gaat het gesprek over BH's wat hij zo'n 10 minuten volhoud (heel interessant, gaap). Als er op een haveli's ook nog een erotische tekening is te zien (en je moet er echt goed voor kijken) wordt dit ook nog extra benadrukt en wordt ook hier zo'n 5 minuten aan besteed en checkt hij geregeld of we het echt wel goed hebben gezien. Op een gegeven moment gaat zijn gedrag op onze lachspieren werken en kunnen we niet meer naar elkaar kijken zonder te moeten lachten. Haveli's zijn trouwens oude koopmanshuizen. Mandawa lag vroeger op de route van de karavanen en hier werd veel verhandeld. Als decoratie werden de huizen helemaal beschilderd. En ze zijn nog erg mooi, alleen niet erg goed onderhouden, wat wel jammer is. Mandawa is een klein plaatsje waar we erg weinig van hebben gezien (dankzij de gids). Uiteraard eindigen we in zijn winkel waar we niets kopen. Dan weer terug naar het hotel. We logeren in Mandawa haveli en dat is een schitterend gerestaureerde haveli. We eten in het hotel, we hebben geen keuze we krijgen wat de pot schaft, drie gangen voor R300 wat vrij duur is, maar het smaakt wel lekker. We hebben gezelschap van een Canadees meisje. Ze reist samen met haar broer, maar die is erg ziek en ligt in zijn kamer. Na het eten gaan we terug naar de kamer. Op de binnenplaats staat een poppenspeler die aan ons een soort poppenkast voorstelling wil laten zien. Daar hebben we helemaal geen zin in dus moeten we hem steeds ontwijken, wat lastig is want hij houdt ons goed in de gaten.

Donderdag 29 januari Mandawa - Bikaner

Vandaag een rit van 230 km. We vertrekken om half 9, de chauffeur had liever om 9 uur vertrokken, maar dat vinden wij een beetje laat. We komen liever wat vroeger op plaats van bestemming aan, dan is er hopelijk nog wat tijd om alvast zelf rond te kijken. De weg is mooi en rustig en wordt steeds woestijnachtiger met rieten huisjes. Als je niet wist dat je in India was, zou je ook best ergens in Afrika kunnen zijn. De kamelen facineren nog steeds en we vragen Bhanwar regelmatig te stoppen als we er een zien. Om 12 uur zijn we in Bikaner. We gaan eerst lunchen en dan naar het fort. Daarna willen we zelf het stadje in. We konden anders ook nog naar een kamelenfokboerderij, maar daar hebben we niet zo'n zin in. Onze chauffeur zal ons wel raar vinden. Steeds stoppen voor kamelen onderweg en dan kunnen we naar een kamelenboerderij en dan willen we dat niet! We worden afgezet bij het fort. Bhanwar laat ook nog even zien hoe we naar de stad moeten lopen. We gaan een kaartje kopen. Een knul verteld ons wat allemaal mogelijk is. Als we het eenmaal snappen en het kaartje willen kopen dan kan dat ineens niet bij hem, maar moeten we naar een ander loket. Oke, daar horen we weer het hele verhaal, alleen denken we met andere prijzen. Wij weer terug naar loket 1. Bij loket 2 blijken ze toch dezelfde prijzen te hebben, wij weer terug en dan hebben we eindelijk ons kaartje met een gids erbij kado. Ondertussen worden we nauwlettend door de bewaker in de gaten gehouden. Onze rugzakjes mogen niet mee naar binnen en hij verdenkt ons ervan dat we dat willen proberen (wilden we eerst ook). Maar we zijn braaf en volgen de bewaker naar de plaats (ze noemen het lockers, maar het is gewoon een kast) waar we de tassen kunnen zetten. We zijn de enige toeristen in een groep indiers. In eerste instantie zijn wij de attractie van de dag. Zelfs de jongens van de kassa komen vragen of ze een foto van ons mogen nemen (tuurlijk mag dat) en we schudden de handjes van de kinderen in onze groep. Dan kunnen we het fort in. De uitleg gaat in het hindi. Na de uitleg komt de gids toch ook nog naar ons toe en krijgen we een uitleg in het engels. Heel kort en bondig, kijk daar houden wij van. Het fort is trouwens erg mooi. Er hangen veel oude foto's van de Maharadjafamilie en die vinden we altijd leuk om te zien. Je zou wel heel even terug in de tijd willen om te kijken hoe het fort en de mensen in de glorietijd er uit zag. Na de rondleiding gaan we de stad in. Op straat kijken we ons ogen uit. Chaos op straat, auto's, fietsen, tuktuks, brommers, voetgangers, kamelen en koeien alles kriskras door elkaar. Geweldig, dit is india!! We lopen door piepkleine straatjes en snapten totaal niet hoe de stad in elkaar zit. We lopen maar gewoon wat rond en vermaken ons prima. We komen steeds weer op de hoofdstraat uit, dus verdwalen doen we niet. Met de tuktuk terug naar het hotel. Van Bhanwar hebben we gehoord wat het ongeveer moet kosten. De eerste vraagt R100, daar doen we natuurlijk geen zaken mee. Zijn buurman wil ons voor R15 brengen en we hebben een deal. Terug in het hotel komt Bhanwar even kijken of het allemaal goed is gegaan. Dan gaan we op het dakterras wat drinken en ons dagboek bijhouden. We eten 's avonds in het hotel. Dat zullen bijna heel de vakantie doen. Overdag kijken we wel of we 's avonds ergens anders kunnen eten, maar meestal vinden we niets en de restaurants in de hotels zijn steeds prima. We zijn in ieder geval niet ziek geworden en dat vonden we heel prettig.

toegangspoort oude stad Jodhpur

Vrijdag 30 januari Bikaner - Jodhpur

Een half uur rijden buiten Bikaner ligt Deshnok waar we de rattentempel bezoeken. Voor de gelegenheid hebben we oude sokken meegenomen, maar je kan ook een soort papieren zakjes krijgen als je dat wilt. Heel voorzichtig, op ons tenen, lopen we de tempel in. De ratten lopen echt overal. We durven nauwelijks onze voeten neer te zetten. De ratten zijn niet heel groot en ze zien er ook niet erg gezond uit. De tempel is volop in bedrijf en er komen veel mensen om te bidden. Constant kijkend waar de ratten zitten lopen we voorzichtig door de tempel. We maken foto's, lopen een paar keer heen en weer en ineens hebben we er helemaal genoeg van. We vinden het ineens heel erg vies allemaal en gaan snel weer naar buiten waar we voorzichtig de sokken uitdoen die we gelijk in de prullebak gooien. Maar het was een unieke ervaring die we niet hadden willen missen.
Dan weer verder. De omgeving wordt meer en meer woestijn. In een dorpje zien we ineens een aantal kamelen op een veld bijeen. We stoppen en gaan ernaar toe om foto's te nemen. De mannen worden op een gegeven moment wat vervelend en we lopen maar terug naar de auto. Als we verder rijden zien we echt gigantisch veel kamelen aan alle bij de kanten van de straat. Er blijkt hier een kamelenfair aan de gang te zijn. Bhanwar raadt toch maar af om uit de auto te gaan. Er zijn echt alleen maar mannen, maar hij zal heel langzaam rijden. Zodat we kunnen kijken en foto's nemen. En dan doen wat een magnifiek gezicht is dat. Kamelen zover we kunnen zien, daartussen mannen met tulbanden in witte gewaden, onwerkelijk gewoon.
De volgende stop is Jodhpur. Ons hotel (pal haveli) ligt midden in de oude stad en is werkelijk prachtig. We gaan eerst wat eten op het dakterras. Vanaf hier hebben we heel mooi zicht op de straten van de oude stad en op het fort. Na het eten gaan we de stad in en wat een heerlijke stad is Jodhpur. Het is net een sprookje als we op straat staan zo onwerkelijk is het. Oude gebouwen, vrouwen in prachtige kleurrijke gewaden, mannen in het wit met tulbanden, koeien en kamelenkarren komen langs. Het lijkt af en toe gewoon niet echt. We lopen naar de markt, deze is vooral gericht op de plaatselijk bevolking. Ook zijn er een aantal winkeltjes en kraampjes voor toeristen. Vooral de kruidenmarkt is hier bekend bij toeristen. We willen een tas kopen, zodat we niet steeds heel onze rugzakje mee hoeven te nemen. We gaan op vergelijkend warenonderzoek uit en hebben een geweldige tijd. Het onderzoek wordt even stopgezet als ik word opgegeten door de muggen. We gaan terug naar het hotel om wat te drinken en deet op te doen. Terug in de stad gaan we weer verder winkelen en we vinden twee tassen die we leuk vinden en we worden het ook nog eens over de prijs. Tegen dat het donker wordt gaan we weer terug naar het hotel waar we op het dakterras een cola drinken terwijl we kijken naar wat er allemaal op straat gebeurd.

Zaterdag 31 januari Jodhpur

Om half 10 worden we opgehaald en onze eerste stop is bij Jawant Thada, een wit memorial. Het ligt prachtig aan het water en je hebt vandaar een mooi uitzicht op het fort. Na het memorial gaan we naar het fort. Bij de entreeprijs (R250 pp) zit een audioguide, maar we gaan zonder het fort in en ook dat gaat harstikke goed. We lezen het algemene verhaal in de Lonely planet en we krijgen een folder. Verder is het een kwestie van de genummerde bordjes volgen en we zien ook alles. Het fort is mooi en ligt erg mooi. Vanaf het fort zie je goed waarom Jodhpur de blauwe stad wordt genoemd. In de lonely planet hebben ze het over de mannen met de gekrulde snorren (maharadja stijl) en ineens zien we er een zitten. Als we zeggen dat hij een prachtige snor heeft, mogen we spontaan met hem op de foto. Na de tour komen we weer langs souvenir winkeltjes maar ook hier kopen we niets. We drinken nog iets en gaan dan terug naar de auto. De chauffeur is verbaasd ons al te zien, want de audiotour duurt normaal 2 uur. De volgende stop is Mandore garden. Best mooi met allemaal oude gebouwen. Ook hier is het weer jammer dat het slecht is onderhouden en er ligt hier heel veel rommel. Het mooiste is de tempel waar het een drukte van belang is. Op weg naar de uitgang komen we een schoolklas vol meiden tegen die ons allemaal een hand willen geven. We lunchen in 'on the rocks' en kunnen lekker in de tuin zitten. Daarna naar Bisnoi village. De chauffeur heeft ons hier naar toe gepraat en we stellen ons voor dat we naar een klein plattelands dorpje gaan waar vrouwen bezig zijn met het maken van handwerk en waar we dan wat kunnen kopen. Nou niets is minder waar. Het dorp is een drukke straat en we stoppen bij een grote winkel vol vloerkleden. We gaan de auto niet uit. We hebben hiervoor geen belangstelling. De volgende winkel is textiel. Hier gaan we er wel uit en kopen een paar kleine dingen. Een stoffen lampje en een tasje (oud) waarin dochters hun bruidsschat krijgen, dat is wel heel apart. (dit is de enige keer dat Bhanwar ons mee nam naar een winkel) Dan terug naar het hotel waar we eerst wat gaan drinken. Ik check nog eens mijn mobiel en ineens heb ik bereik. Het is heel vreemd. Ik moet in ieder geval al steeds een netwerk kiezen, maar soms heb ik s morgens geen bereik en s middags ineens wel. De ene provider doet het wel in de ene stad en weer niet in de andere. Soms kunnen we wel smsjes ontvangen maar niet versturen. Het blijft steeds een verrassing. Nu de telefoon het doet sturen we maar gelijk een aantal smsjes weg. Dan gaan we weer het stadje in want dan doen we toch wel heel erg graag. Het blijft ook gewoon heel leuk op straat. We kopen nog stoffen ringen die de vrouwen hier gebruiken om kruiken op hun hoofd te dragen. We zien hoe ze een tulband maken en kopen nog de nodig andere souvenirs waaronder een rajasthan pop en een pashmina.

Olifanten staan te wachten om toeristen naar het fort in Jaipur te brengen

Zondag 1 februari Jodhpur - Jaipur

De reis naar Jaipur duurt zo'n 6 uur (320 km). Het rijden verveelt niet want er blijft genoeg te zien onderweg. De dorpjes zijn het leukst, maar die schieten het minst op. Het laatste stuk naar Jaipur is snelweg, saaier maar wel een heel stuk sneller. We lunchen onderweg en daarna is het nog ongeveer 1,5 uur rijden voor we in Jaipur zijn. Na het inchecken gaan we gelijk op zoek naar de oude stad, maar we kunnen het niet zo goed vinden. Eerst lopen we al helemaal de verkeerde kant op. Als we dan de goede richting gevonden hebben, moeten we echt heel erg ver lopen. We zijn eigenlijk op zoek naar een soort Jodhpur maar dan wat groter. Dat is Jaipur dus helemaal niet. Als we na een uur lopen ineens een straatnaam zien die we ook op de kaart kunnen vinden, blijken we al in het centrum van de oude stad te lopen. Deze oude stad is niet zo pitoresk. Het zijn hele grote drukke straten. Twee brede rijstroken met een verhoogde afscheiding ertussen. Heel veel kleine winkels langs een overdekte straat. Dit blijken de bazaars te zijn. Uiteindelijk zien we de bapu bazaar waar we naar toe wilden. We moeten echt even aclimatiseren. We denken nog steeds een soort Jophpur met zijn kraampjes te kunnen vinden, maar dit zijn gewoon kleine winkeltjes. We gaan eerst water kopen en wat rond kijken. Dan zien we dat de winkeltjes wel erg leuke spulletjes hebben. Ik zie best een mooie pashmina, maar wil nog niets kopen. We zijn moe en een beetje teleurgesteld en niet geinteresseerd. Op een gegeven moment is de pashmina zo goedkoop dat ik hem toch maar neem. Dan zien we ook leuke schoentjes. Ook hier hetzelfde. ze beginnen met een prijs van R1200 voor een paar. We gaan er weg met twee paar voor samen R500. En hier hebben we ook wel heel veel lol, ook de verkopers hebben wel plezier met ons. De schoenen die marjool wil hebben zijn eigenlijk net iets te klein. De verkoper stelt voor om ze op te rekken. Dat vinden we wel wat en als hij ze dan zelf aandoet om ze groter te maken komen we niet meer bij van het lachen (we hadden gedacht dat hij een machine hiervoor had). Als we ze dan terugkrijgen, grappen we dat ze groot zijn en dat we ook een discount willen omdat ze al gedragen zijn. Ze hebben ze echt niet voor te weinig verkocht want ze wilden ook nog met ons op de foto. ONdertussen is het al donker geworden en ons hotel ligt echt heel erg ver weg. Bij de receptie hadden we al gevraagd hoeveel een tuktuk ongeveer zou kosten, dat was tussen de 70 en 100 roepie. Een tuktuk wil ons brengen voor R60, dus daar gaan we in. Hij weet alleen niet exact waar het hotel ligt en wij ook niet percies. Hij is wel in de buurt en vraagt het op straat. De man aan wie de chauffeur het vraagt wil in de tuktuk stappen om de weg te wijzen. Maar hij komt onbetrouwbaar op ons over en lijkt ook dronken. Ook hebben we afgesproken nooit met twee mannen in iets te reizen, dus we bonjouren hem direct de tuktuk uit. Dan komen we toch bij ons hotel aan. Toen hij eenmaal wist waar het lag heeft de chauffeur R10 meer gevraagd en daar zijn we mee akkoord gegaan. We betalen hem R70. We drinken nog een koffie en gaan dan eten. Weer in het hotel, maar het eten is heerlijk. Ik neem een typisch gerecht van Rajastan, Kair Sangri en dit smaakt heerlijk. Ik eet het met naan. Na het eten gaan we bij de receptie nog even internetten.

Maandag 2 februari Jaipur

Vandaag hebben we een half day citytour Jaipur. Het eerste wat bezoeken is het paleis der winden (Hawa Mahal). Dit is wel een bliksembezoek want Bhanwar kan niet parkeren. We gaan dus snel de auto uit, nemen een foto en gaan de auto weer in. Maar het is wel mooi. Dan gaan we op weg naar het fort. Onderweg komen we onze eerste olifant tegen, die natuurlijk ook op de foto moet. Naar het fort gaan we zelf op een olifant, dit is in onze tour inbegrepen. We krijgen het geld van Bhanwar R570 voor twee personen, we moeten wel een bonnetje vragen. We nemen eerst foto's van de olifanten die staan te wachten om toeristen naar boven te brengen. De verkopers hier zijn heel erg irritant, maar de tocht op de olifant is erg leuk. We gaan het fort in. Dat is best mooi, maar ze zijn er nog heel erg aan bezig en er is geen enkele kamer ingericht. Het is ook een soort doolhof, maar het is erg leuk om door alle kamertjes en gangetjes te dwalen. Op het gemakje lopen we terug naar de auto. Ondertussen weer wat hardnekkig verkopers van ons af proberen te slaan. Ze zijn hier echt hardnekkig en ik kan er niet zo goed tegen vanmorgen. De batterij van mijn toestel is leeg, dus we vragen Bhanwar eerst even langs het hotel te rijden zodat mijn camera alvast aan de lader kan. Dan gaan we naar Raju van Real incredible india. We worden door hem uitgenodigd voor de lunch. Het is heel erg leuk om hem te ontmoeten. We lunchen in zijn huis. Zijn vrouw maakt het eten, ze komt er wel bij zitten maar eet zelf niet. We nemen de rest van het programma door en schrijven alvast een stukje voor zijn website. Na afscheid van Raju te hebben genomen brengt Bhanwar ons naar het paleismuseum en zien we hem morgen weer terug. Het paleismuseum stelt niet zo heel veel voor. We liggen wel helemaal dubbel om een pyamabroek van de Maharadja van 1.90 m (!) wijd. Dat is echt geen gezicht, ik blijf er heel de middag om lachen. We drinken wat en gaan dan de stad in. Omdat we geen zin hebben om te lopen nemen we een fietsriskja maar de Bapu bazaar. Of althans dat denken we want onze fietser heeft andere plannen en rijdt een heel andere kant op. We komen nog een keer langs het paleis der winden en nemen nog wat foto's. Dan stopt hij bij een winkeltje. Er zit een vrouwtje in, die een blouse aan heeft die Marjool heel leuk vindt. We gaan dan ook maar naar binnen. Het shirt wat ze zelf aan heeft heeft ze niet in haar winkeltje, maar Marjool mag het wel passen en koopt het ook. Dan gaan we weer verder. De fietsriskjaw mag ons weer meenemen, maar nu wel naar de Bapu bazaar. We voelen ons wel een beetje bezwaard om iemand zo te laten fietsen en nu helemaal want het eerste stuk is bergop. Marjool koopt nog het een en ander, maar ik ben niet in een buying mood. Wel kopen we nog 3 paar schoenen, slippers voor Anne en Sylke, nu voor R200 per paar. Dan nemen we weer een tuktuk naar het hotel. Deze weet echt totaal niet waar hij moet zijn en rijdt echt exact de verkeerde kant op. We sturen hem de juiste richting op, maar heel de weg weten we ook niet. Hij moet het een paar keer vragen, maar tenslotte komen we toch bij het hotel. we geven hem de R70 die is afgesproken, maar hij is het er niet mee eens. Wij gaan echt niet meer geven, had hij ons maar niet mee moeten nemen. We horen hem nog mopperen als we het hotel inlopen. Tempel van de zon in Galta

Dinsdag 3 februari Jaipur - Ranthambore N.P.

We vertrekken pas om 10 uur. Eigenlijk wilde Bhanwar pas om 1 uur vertrekken, maar wij hebben Jaipur wel gezien. We lopen nog even de straat voor het hotel in. Onze eerste stop is het postkantoor, we hebben een paar ouderwetse postkaarten geschreven. De postzegels moeten nog uit de kluis komen en dat duurt even. Maar ook hier verveeld het geen moment. Niets is hier prive, een man wil iets versturen en iedereen in het postkantoor kijkt mee. Niet bescheiden van achter een streep. Ze staan er pal bovenop. Als we de postzegels hebben gaan we op pad. We vragen of we toevallig langs Galta komen en dat is zo. We willen eigenlijk wel graag naar de Tempel van de zon, dus Bhanwar brengt ons daar naar toe. Deze tempel is erg mooi, een pelgrimsplaats. Je kan via de trap helemaal de bergen inlopen. Omdat we niet te lang weg willen blijven, lopen we maar een klein stukje de trap op. De trap is vol met pelgrims. Veel vrouwen in mooie kleurige sari's erg mooi om te zien en heel authentiek. Alleen de sfeer is wat minder en we kunnen niet zeggen waar dat aan ligt, want we werden toch eigenlijk helemaal niet lastig gevallen en konden ook gewoon foto's nemen. Dan gaan we richting Ranthambore NP (170 km). Onderweg wordt het steeds groener en om 2 uur zijn we op plaats van bestemming. We moeten even wennen aan het hotel. Eigenlijk zijn we helemaal verwend door de luxe hotels die we hebben gehad, want achteraf is dit een prima hotel, met een heerlijk tuin. We gaan eerst even eten en dan in de tuin zitten. Dan gaan we kijken of er op straat ook wat te doen is. Het is hier heel rustig maar ze hebben wel de nodige winkeltjes. Het gekke is dat we ineens niet meer kunnen afdingen en dat vinden we eigenlijk maar niet leuk. Ik zie twee mooie pashmina's voor R500, maar dat vind ik toch te veel. Uiteindelijk krijg ik toch een korting van 80 per pashmina. We gaan nog even interneten en gaan dan nog een winkel in waar we alle twee een blousje kopen. Het is ondertussen bijna donker dus we lopen terug naar het hotel. Ik ga douchen, maar er is geen warm water. Dan gaan we eten, we hebben niet veel honger en kunnen niet goed beslissen. We nemen de Byriany, maar dit zit zo vol paprika dat ik hem niet goed kan eten. Na het eten loopt er iemand mee voor het warme water. We gaan niet te laat slapen want morgen om kwart voor 6 gaat de wekker voor onze eerste safari.

Woensdag 4 februari Ranthambore N.P.

We drinken koffie op de kamer en eten een meuslireep. Het is nog donker buiten als we naar het restaurant lopen om te wachten op onze canter. Er zit een canadees stel waar we even mee praten. Om half 7 worden we opgehaald. We zijn de eerste en kunnen dus een goede plaats uitzoeken. We halen bij de andere hotels mensen op en de canter komt helemaal vol. Het is nog niet erg warm zo 's morgens vroeg. Voor de videocamera moeten we R200 betalen en dan kunnen we het park in. Het park is erg mooi qua landschap en we zien verschillende dieren zoals herten, krokodillen en verschillende soorten vogels. We hebben een toiletstop en gaan dan weer door. Geen tijgers voor ons vanmorgen!! Om half 11 zijn we weer terug in het hotel en we krijgen ontbijt in de tuin geserveerd, wat heerlijk is dat. Na het ontbijt slepen we de stoelen naar de kamer en gaan voor de kamer buiten zitten. Het Canadese stel wat we vanmorgen zagen komt bij ons zitten. Zij hebben ook een auto met chauffeur maar zijn er niet zo tevreden over. Bhanwar komt vragen hoe het was en zij vragen hem ook een paar dingen. Verder doen we niet veel meer tot we om kwart voor 2 opgehaald worden voor onze tweede safari. We nemen een andere route nr5 (vanmorgen nr 4). Deze is ook weer erg mooi, maar ook nu weer geen tijgers. Even hebben we een spannend moment als de herten en apen met hun alarmkreten laten horen dat er een tijger in de buurt moet zijn. Hij laat zich alleen niet aan ons zien. Als we bij de uitgang staan, is er ineens commotie en komt de gids terug gerend, we moeten allemaal gaan zitten en de canter schiet naar voren. Er is een jaquar gesignaleerd!! We zien hem inderdaad ook maar hij is zo ontzettend ver weg en hoog op een berg dat je echt wel goede ogen moet hebben. Om half 7 zijn we terug in het hotel. We gaan eerst douchen want we zitten onder het stof van de safaris.

Donderdag 5 februari Ranthambore N.P. - Agra

Vandaag gaan we naar Agra (290 km). Het eerste stuk is over dezelfde weg als op de heenweg, maar de wegen in india vervelen nooit. Het landschap is mooi en de bedrijvigheid in de dorpjes blijft fascineren. Zelfs de zoveelste kamelenkar blijft bijzonder. We zien nog een toerist langs de weg staan en denken dat hij hulp nodig heeft. Hij heeft vrijwilligerswerk gedaan en wil nu een lift naar Jaipur. Helaas wij kunnen hem dus niet helpen. We lunchen vroeg, anders kan het pas in Agra en dat is weer te laat. Om een uur zijn we in Fatepur Sikri. Net als we de parkeerplaats oprijden krijgen we een lekke band, dat is nog eens timing. We moeten met een tuktuk naar de stad en we hebben een uur om er rond te kijken. We maken een afspraak met een tuktukchauffeur en hebben een hardnekkig gids rond ons heen zwermen. We willen helemaal geen gids en poeieren hem af. Maar hij laat zich niet afpoeieren en wil in onze tuktuk stappen. Wij zijn ook niet gek en stappen snel uit. De gids stap ook uit en wij er weer in, gaat hij weer in de tuktuk zitten! Dus wij er weer uit en dan heeft hij toch wel door dat we hem echt niet mee willen hebben en kunnen we eindelijk (zonder gids) vertrekken. We betalen entree (R 250 pp) en gaan fatepur sikri binnen. Dit is een oude stad en wel erg mooi. Het is niet zo heel groot en we struinen er op het gemakje door,af en toe nog een potentiel gids van ons afschuddend. Vooral de vrouwentuin kan onze waardering hebben. We komen weer een schoolklas tegen die ons een hand willen geven, dit blijft altijd weer leuk. We hebben geen tijd om de enorme moskee te bezoeken, maar kijken snel even naar de ingang. Dan rijden we weer terug naar de parkeerplaats waar Bhanwar ondertussen de band heeft gewisseld.
Na een uurtje rijden zijn we in Agra. Vanuit de auto ziet de stad er niet zo aantrekkelijk uit. Bij aankomst in het hotel krijgen we een bloemenslinger en een welkomsdrankje. Dan moet ik alles tegelijk doen, formulieren invullen, paspoorten pakken, drankje aanpakken. Ik wil het drankje op de tafel zetten en daar zit een grote rand in die ik niet zie. Alle cola over onze paspoorten. De receptioniste pakt ze wel op maar doet er verder niets mee. Ik pak ze dus maar snel uit haar handen en ga ze droogdeppen, het valt gelukkig nogal mee. Daarna naar de kamer en dan maken we ons klaar voor de Taj Mahal. Er mogen geen tassen mee naar binnen dus we nemen alleen ons fototoestel mee. De chauffeur brengt ons zover hij kan. Er mogen geen auto's dichter dan een kilometer bij de Taj Mahal meer komen omdat de uitlaatgassen het marmer aantasten. We nemen een fietsriskjaw voor R40. Ook hier weer gedoe met gidsen en ze willen maar niet vertrekken. Als we dreigen uit te stappen vertrekken we eindelijk. Bij de ingang kopen we twee kaartjes (R750 pp incl. water en sokken voor bij de Taj zelf). We zien de Taj nog steeds niet, ook niet als we door de controle poorten gaan, wel zien we een glimp van het dak. Je moet nog een poort door voor je hem ziet. Ik heb gewoon even een brok in mijn keel bij de eerste aanblik. Ik wil de Taj Mahal al heel lang zien en nu sta ik hier dan. We nemen gelijk al heel veel foto's. Het is echt ontzettend druk met mensen, maar het lukt toch wel om de taj zonder mensen op de foto te krijgen. Wat is dit een mooi gebouw. Het valt helemaal niet tegen in het 'echt'. Heel langzaam lopen we ernaar toe en het blijft gewoon mooi. Een prachtig, sierlijk wit marmeren gebouw tegen een strak blauwe hemel. Halfverwege tussen waar we binnen zijn gekomen en de Taj is een soort plateau, vanwaar je ook weer mooi foto's kan nemen. Bij de Taj zelf moeten de schoenen uit. We gebruiken de sokken die we hebben gekregen en doen die over onze schoenen aan. Binnen is behalve de tombes eigenlijk niet zoveel te zien. Achter de Taj ligt de rivier en dat is ook wel een mooi gezicht. We lopen nog een rondje om de Taj en gaan dan weer terug. De zon gaat zakken en we willen nog een paar foto's maken bij zonsondergang. We gaan op het middenplatform zitten kijken en kijken naar de Taj en alle mensen. De zonsondergang valt eigenlijk wat tegen. We hadden verwacht dat er een mooie rode gloed over de Taj mahal zou komen, maar het wordt eigenlijk gewoon donker. Ook verdwijnt het contrast tegen de blauwe hemel want die wordt ongeveer de zelfde kleur als het marmer. Maar het blijft mooi, mooi. Soms is lijkt het gewoon geen echt gebouw maar een fata morgana, zeker nu de lucht dezelfde kleur heeft als het marmer verwacht je bijna dat het gebouw zo verdwijnt. Tegen dat het bijna donker is nemen we afscheid. In de straat voor de ingang zitten allemaal winkeltjes en de verkopers heten zonder uitzondering Bobby of Johnny. We onderhandelen een tuktuk voor R80 terug naar het hotel. Bij het hotel heb ik dit niet gepast en hij heeft niets terug. Hij neemt genoegen met R75 en we zijn perplexed dit hebben we nog niet meegemaakt. Oke, waarschijnlijk is de rit ook niet zoveel waard geweest maar toch. In het hotel gaan we gelijk eten en na het eten gaan we nog even naar de shopping mall tegenover het hotel. Canter in Ranthambore NP

Vrijdag 6 februari Agra - Orchha

Voor we vertrekken uit Agra bezoeken we eerst nog het fort. Ook weer erg mooi. We proberen nog een glimp van de Taj Mahal op te vangen, maar het is te mistig. Tegen dat we weggaan zien we heel vaag de contouren uit de mist komen. Dan op weg naar Orchha (240 km). De weg is slecht en druk, het schiet dus niet zo op. We lunchen onderweg en om 4 uur rijden we Orchha binnen en we zijn er gelijk helemaal weg van. Als we dan ook nog ons fantastische hotel zien (Amar Mahal) hebben we spijt dat we hier maar een nacht blijven. We voelen ons in het hotel tegelijk misplaatst (op onze sandalen en met rugzakken) en net twee prinsessen. We drinken koffie en gaan dan het stadje in en dat is ook helemaal geweldig. Het ligt aan een prachtige rivier. Als je om je heen kijkt zie je allerlei oude mooie gebouwen tussen de bomen uitkomen. Het centrum is klein en overzichtelijk met genoeg winkeltjes om ons gelukkig te maken en de mensen zijn erg vriendelijk. Het is niet druk op straat en er wordt nauwelijks getoeterd. We lopen eerst langs de rivier en dan door het centrum. Dan gaan we winkeltjes kijken. Ze hebben hier ook een aantal winkeltjes met oude prachtige spulletjes. Ik koop twee ijzeren makeup doosjes waar vrouwen vroeger hun kleurstoffen en kohl voor hun ogen in bewaarden. Ze hebben hier ook de makeup doosjes die ik ook al eens in Nepal heb gekocht. Die ik nu koop zijn heel anders en hebben zelfs een spiegeltje. Ik vind ze erg mooi. Ook koop ik nog een tabaksdoosje, daar schijn ik ook steeds voor te vallen. Marjool koopt ook verschillende dingen. We kopen ook nog een sjaal en we passen nog verschillende blousen voor we terug naar het hotel gaan. We verkennen ook nog even het hotel, het heeft een prachtig zwembad en een grote tuin.

Zaterdag 7 februari Orchha - Khajuraho

Om half 7 gaat de wekker, we willen onze tijd in Orchha optimaal gebruiken. Na het ontbijt gaan we gelijk op pad. We beginnen met de oude tempels naast ons hotel. We kunnen er niet bij komen want het hek zit op slot. We lopen er een stuk rondheen en volgen dan weer verder de rivier richting de stad. We gaan daar eerst het paleis bekijken wat uit twee delen bestaat. In het eerste deel loopt een man mee om een grote deur open te doen. Als we daar buiten staan, staan we , denk ik, bij de hoofdingang, want de deur is helemaal mooi bewerkt en aan allebei de kanten staat een houten olifant. Als we dat gezien hebben gaan we binnen verder kijken. Er staat niets meer in heel het gebouw. We gaan naar de bovenste verdieping. Op het dak nestelen gieren. Dan gaan we naar het andere gebouw waar nog schilderingen in de kamers te zien zijn. Een mannetje loopt mee om de deuren te openen. We geven hem r20 en hij vraagt om 200 maar als we die niet geven vindt hij het ook goed en gaat gewoon gezellig verder met vertellen. We gaan terug naar het stadje en doen daar de laatste inkopen. Ook kopen we een kaart voor de chauffeur en leggen we zijn fooi alvast apart. Dan gaan we terug naar het hotel waar we koffie drinken en dan gaan lunchen. We vertrekken om een uur richting Khajuraho (240 km). De weg is niet goed en niet slecht, soms erg smal. Om 4 uur komen we aan in Khajuraho. We zien het canadese koppel en spreken af om aan het eind van de middag iets te gaan drinken. Ze willen met ons meerijden naar Satna en wij vinden dat prima. We checken in en gaan dan gelijk het stadje bekijken. Wat ook niet zo groot en hectisch is. We gaan een aantal winkeltjes in maar kopen niets. Terug in het hotel drinken we eerst koffie. Met John en Elizabeth deel ik een biertje. Dan gaan we met zijn vieren eten bij Mediterraneo, een italiaans restaurantje onder nederlands management. De nederlandse eigenaresse is er niet. Voor de eerste keer deze vakantie bestellen we een westers gerecht, een pizza. Hij smaakt wel, maar niet wat ik er van had verwacht. Misschien had ik toch wel liever gewoon indiaas gegeten. Dan gaan we terug naar de kamer. Er is maar tot half 9 warm water in het hotel en het is kwart over 8 als we bij het restaurant weggaan.

Bij de Taj Mahal in Agra

Zondag 8 februari Khajuraho - Satna

Het ontbijt was heel erg slecht, dus niet zoveel gegeten. De kamer was goed alleen de muren zijn van papier. Als je ooit in Khajuraho in hotel Surya slaapt accepteer dan niet kamer 219. Deze ligt pal naast de keuken en dat klinkt heel erg door. Gelukkig niet al te laat en met oordoppen in hebben we heerlijk geslapen. Om 9 uur komen John en Elizabeth hun rugzak in onze kamer zetten. Daarna gaan we op zoek naar de tempels waar Khajuraho beroemd om is. Deze liggen eigenlijk in het dorp, een paar minuten lopen vanaf het hotel. Entree 250 pp, we bezoeken de tempels met de klok mee. Ze liggen in een mooie tuin en alleen dat is al fijn om in te lopen. We bezoeken natuurlijk ook de tempels waarvan elke cm bewerkt is, heel mooi. De tempels zijn vooral beroemd om de kama sutra afbeeldingen. Ze zijn er wel maar als je niet wist dat ze er waren zouden ze denk ik niet eens echt opvallen. We bezoeken alle tempels. We drinken nog wat en om 11 uur hebben we het wel gezien. We gaan nog even wat winkeltjes bekijken en kopen nog een sjaal. Om 12 uur moeten we uitchecken. We leggen de rugzakken alvast in de auto en gaan lunchen, weer bij mediteranneo. Je zit hier heerlijk op het dakterras te eten. Na het eten gaan we even internetten en kopen we ieder nog een tas. Dan gaan we terug naar het hotel. Om 3 uur vertrekken we naar Satna, waar we de trein gaan nemen naar Varanasi. De weg is redelijk goed en om 5 uur zijn we in Satna. We nemen afscheid van Bhanwar. Hij wijst ons nog de vip room en het platform vanwaar de trein vertrekt. We installeren ons op platform 1 en al snel worden we belaagd door diverse bedelaars die erg onvriendelijk worden als we ze niets geven. Van een krijg ik zelfs een tik. Nu geven we helemaal niets meer. We kopen nog wat water en koekjes en om 7 uur gaan we naar platform 2. De trein zou officieel om half 8 vertrekken. Meestal heeft hij 3 tot 4 uur vertraging. Wij hebben geluk deze heeft maar een uur vertraging. We checken wel even een paar keer of we wel in de juiste trein stappen. We zoeken ons bed op. We hebben bedden langszij. Op het onderste zit al een familie die we er af bonjouren. Het duurt even voor we geinstalleerd zijn, maar dan vinden we het best knus. Ik ga maar gelijk in mijn bedje boven liggen. De grote rugzakken hebben we onder het bed gelegd en vastgelegd met een ketting en slot. Mijn kleine rugzak zet ik bij mijn voeten en bind ik vast met mijn sjaal. Ik slaap steeds in met mijn voet tegen mijn tas maar schrik geregeld wakker en wil dan gelijk weten waar mijn tas is (staat altijd op zijn plek). Halfverwege de nacht moet ik naar de wc en die is verrassend schoon.

Maandag 9 februari Satna - Varanasi

Om 6 uur komen we aan in Varanasi. De vertegenwoordiger van Incredible Real india staat buiten de wagon op ons te wachten. Dat is wel heel fijn want het is nogal een doolhof daar op het station. John en Elizabeth zitten in het hotel naast het onze en ze rijden met ons mee. We worden opgehaald in een ambassador. Dat vinden we wel erg leuk. We checken in in het hotel en gaan nog een paar uur slapen. Om 10 uur worden we opgehaald. We gaan naar Sarnath, de geboorteplaas van Boeddha. Het is allemaal best mooi en leuk, maar hiervoor zijn we niet in Varanasi, we willen naar de Ganges. We zijn ook een beetje duf van de nachttrein, dus het dringt ook allemaal niet zo door. Voor de lunch laten we ons terug naar het hotel brengen. Dan doen we niet meer zoveel. Om 4 uur worden we met de auto naar de Ganges gebracht. We hebben een boot om half 6 en we willen daarvoor nog even rondkijken. Het is best een eind rijden naar de oude stad vanaf ons hotel. De auto wordt geparkeerd en na nog door een paar straatjes te hebben gelopen zien we dan eindelijk de ganges liggen. We zitten gelijk dicht bij een burning Ghat. Daar lopen we naar toe. Er worden net een paar lichamen klaar gemaakt om gecremeerd te worden. We blijven er een poosje naar kijken. Om half 6 gaan we terug naar het ontmoetingspunt en gaan we de boot in. Mooi om op de ganges te varen. Je hebt zo een mooi zicht op alles wat er aan de wal gebeurd. We varen naar de main ghat waar we blijven liggen om de Aati ceremonie te zien. Deze is best mooi, maar duurt ook wel lang en alle rituelen worden steeds herhaald met steeds iets anders in de hand. Nadat ze het vuur hebben laten zien varen we weer terug en staat de chauffeur weer op ons te wachten om ons terug te brengen naar het hotel. We gaan gelijk eten en vroeg slapen want morgen gaan we de zon op zien komen op de Ganges.

prachtig orchha

Dinsdag 10 februari Varanasi - Delhi

Om half 6 gaat het wekkertje. We hadden hier gisteravond tegenover het hotel een bruiloft dus we waren een beetje bang voor onze nachtrust, maar we hebben heerlijk geslapen. We maken koffie op de kamer en gaan dan naar beneden waar de chauffeur al op ons wacht. De weg naar de oude stad is nu een stuk rustiger. We gaan weer naar het zelfde punt als gisteren. Het is nog best donker als we in de boot stappen. Ondanks dat het vroeg is, is het al best druk. Een hele boel gelovigen komen naar de Ganges om de zon te begroeten. We varen eerst weer naar de burning Ghat. Net ervoor staan een aantal mannen de was te doen, dan draaien we weer terug richting de main Ghat. Het is een beetje mistig en langzaam zien we de zon opkomen, wat is dit geweldig mooi. Onderwijl komen we ogen tekort voor alle dingen die op de oever gebeuren. Op de ganges wemelt het van de bootjes vol met toeristen. We varen naar een andere burning Ghat en draaien dan weer langzaam om. De meeste bootjes zijn roeibootjes dus de sfeer wordt niet verpest door motorgeronk. De Ghats van varanasi zijn toch wel bijzonder, mensen die hun heilige rituelen uitvoeren, families die komen baden in de Ganges, kleren die gewassen worden, mensen op de trappen. Dan zijn we weer terug bij het beginpunt en eindigt onze vaartocht. We gaan weer terug naar het hotel waar we ontbijten. De chauffeur wil 's middags met ons naar allerlei tempels, maar daar hebben wij helemaal geen zin in. We willen zelf over de Ghats lopen en de oude stad bekijken. De chauffeur is het hier helemaal niet mee eens en wil graag zijn programma door laten gaan, maar we houden voet bij stuk. Om 11 uur worden opgehaald en bij de Ganges afgezet. We gaan op eigen gelegenheid terug naar het hotel. We lopen via de hoofdstraat naar de main Ghat Dasawamedh Ghat. We hebben gelijk een heel hardnekkig en irritant proppertje bij ons. De weg is vol winkeltjes maar door het irritantje hebben we niet echt de kans om rond te kijken. We komen met geen mogelijkheid van hem af. Aan het eind van de straat zien we de Ganges en dat blijft toch facinerend. We lopen er een stuk langs en gaan dan de oude stad, die achter de Ghats begint, en daarmee gaan we weer een heel andere wereld in. Straatjes van 1,5 m breed die gedeeld worden door toeristen, fietsten, brommers, indiers, honden, geiten en koeien. Winkeltjes voor lokale bevolking en winkeltjes voor de toeristen. Wat een fijne, leuke, chaotische, oude stad. Voor ons is het shopping time. In het eerste het beste winkeltje wat ons aanspreekt gaan we binnen. We kopen er 2 blousjes en een sjaal. Dan struinen we op het gemakje verder door de straatjes. We lunchen in de brown bread bakery. Dan struinen we weer verder en kopen we nog de nodige dingen. Ik slaag hier ook voor een mooie sari, compleet met onderblousje (of hoe heet dat) en een onderrok. Het is heel stoffig in de lucht en dat slaat op mijn keel. Ik heb een irritant kriebelhoestje. We gaan terug naar het hotel met een fietsriskjaw. Ook nu voelen we ons weer bezwaard om dat te doen, want het is erg ver weg. We hebben wel een oude rot in het vak want hij kan fietsten als de beste. We geven hem een heel riante tip. In het hotel halen we onze rugzakken op en installeren ons in een hoek van de lobby waar we er gelijk een puinhoop van maken. We gaan eerst verkleden en ons wat opfrissen en daarna eten. We kiezen wat uit, maar de ober vindt dat we maar wat anders moeten nemen. Dan doen we dan maar. Ik weet niet wat we krijgen maar het smaakt heerlijk. Eigenlijk vond ik al het Indische eten heel erg lekker. Om kwart over 6 worden we opgehaald en naar het station gebracht. De trein staat er al dus we kunnen ons direct installeren. Er komt nog een indiaas echtpaar bij ons in de coupe. Om een uur of 10 maken we ons klaar om te gaan slapen. De man valt direct inslaap en snurkt heel de trein bij elkaar. Zelfs met oordoppen is het nog heel hard en het blijft constant doorgaan. Om een uur of 12 ben ik het helemaal beu en geef een ruk aan zijn dekens. Daar wordt hij gelukkig wakker van, zodat wij kunnen slapen. Om 7 uur doen ze het licht aan, wij gaan er dan ook maar uit denkend dat we er zo zijn. Dat duurt nog zeker anderhalf uur, hadden we nog wel even kunnen blijven liggen. Sunrise op de Ganges bij de Ghats in Varanasi

Woensdag 11 februari Delhi

We hebben afgesproken op de VIPparking na platform 16 en dat kan niet missen. Als er na 10 minuten nog niemand is, stuur ik een sms naar Raju. Even later komt de chauffeur eraan. We gaan eerst naar het hotel om in te checken en te ontbijten. We kunnen eerst een kamer met een twee persoonsbed gebruiken, de kamer met twee aparte bedden is nog niet klaar. We gaan ontbijten en ons opfrissen. We stellen weer een chauffeur teleur want ook zijn programma gooien we helemaal in de war. We moeten nog souvenirs hebben. Eerst brengt hij ons naar een winkel, maar daar vinden we echt niets aan. Dan zet hij ons af op Connaught place maar dat is ook niet wat we zoeken. Ondanks dat de chauffeur het zelf niets vindt laten we ons afzetten op de Tibetian markt en daar is alles wat we willen. We vragen de chauffeur ons hier aan het eind van de middag maar weer op te halen. We kopen hier dus onze laatste souvenirs. Alleen lukt het niet om tulbanden te kopen. Om 4 uur worden we afgehaald. De chauffeur vraagt of we nog een winkel in zouden willen gaan, we hoeven niets te kopen, maar hij krijgt commissie omdat hij ons daar naar toe brengt. Dat doen we wel even voor hem. Terug in het hotel hebben we een andere kamer. We maken koffie en drinken die in de lobby op. Later doen we nog even onze gekochte kleren aan en gaan we daarna onze rugzakken inpakken voor de rugzak de terugweg morgen.

Donderdag 12 februari Delhi - Helsinki - Brussel

Het is mistig in Delhi en als we op het vliegveld aankomen horen we al dat onze vlucht vertraging heeft. We gaan hierdoor onze aansluiting in Helsinki missen.Let op: als je een e-ticket hebt, moet je een uitdraai bij je hebben. Alleen met je paspoort kom je het vliegveld niet in. We willen onze laatste roepies opmaken, maar na de douane kan er alleen nog in dollars worden betaald, behalve door Indiers zelf. We hebben een tuktuk gezien die we wel willen hebben. We strikken een indier die ze met ons geld koopt. Raar systeem hier, maar wij zijn in ieder geval van onze roepies af. Met twee uur vertraging vertrekken we dan toch. We missen inderdaad onze aansluiting in Helsinki. Marjool is al overgeboekt en ik heb gezien dat er ook nog een vlucht naar Brussel gaat. Alleen is deze vlucht niet bekend bij de infobalie. Gelukkig kan ik er wel mee weg. We krijgen een tegoedbon die we gelijk inwisselen voor eten en drinken. We nemen afscheid want ik moet naar een andere terminal. Om half 10 ben ik in brussel waar Rogier al op me staat te wachten. Rattentempel in Deshnok

Deze reis hebben wij geboekt bij:
Incredible Real India Tours & travels ltd
of (twee verschillende websites/zelfde organisatie)
www.rajuinindia.com
e-mail:www.ticket-service.nl
e-mail: agnes@ticket-service.nl Links:
india.startpagina.nl

Van deze website mag niets zonder schriftelijke toestemming worden overgenomen of gebruikt op welke manier dan ook.

Als je vragen hebt of je wilt ons e-mailen dan kun je dat doen naar: hug_the_world@hotmail.com

Benieuwd naar onze andere reizen? Kijk op de rest van onze website Reizen Rogier en Jeanine