Frankrijk met de camper - 24 april t/m 10 mei 2008

Frankrijk met de camper

stadsmuren van Carcassonne De planning was om dit jaar in onze voorjaarsvakantie naar Spanje te rijden en dan als verste punt Barcelona te bezoeken. De eerste dagen in Frankrijk bevielen ons nogal goed en onze eerste dag in Spanje (waar het regende) heel wat minder zodat we besloten om terug te gaan naar Frankrijk. We hadden Frankrijk niet voorbereid en onze route zit dus ook totaal niet logisch in elkaar. Maar we hebben wel een heerlijke vakantie gehad. Lees het maar in ons dagboek.

Donderdag 24 april NL - Han sur Lesse (B) (233 km)

Na een ochtendje werken de laatste spullen in de camper geladen en nog verse boodschappen gehaald. Rogier was om half 5 thuis en om half 6 zijn we op weg met als eerste bestemming Han sur Lesse. In Antwerpen even file maar verder geen last op de weg. Het weer wordt wel steeds slechter en in Han sur lesse komt het met bakken uit de lucht. Er staan nog zeker 8 andere campers op de camperplek, meer dan we hadden verwacht.

Vrijdag 25 april Han sur Lesse (B)- Viviers (F) (801 km)

Vandaag willen we ver in Frankrijk komen. De wekker staat op half 7 en om kwart over 7 zijn we aan het rijden. De weg is rustig, alleen in Luxemburg staan we even in de file. Ook tanken we daar en dan hebben we wel wat spijt dat we in Nederland de tank helemaal vol hebben gegooid, het scheelt hier echt veel. Om 9 uur houden we onze eerste stop. Het is erg rustig op de weg en dat rijdt zeer relaxed. We nemen de tolwegen omdat we snel zuidelijk willen zitten. Het weer wordt steeds beter, de zon breekt door en we kunnen in een t-shirt naar buiten. De tomtom leidt ons dwars door Lyon maar we hebben niet al te veel vertraging. Om half 6 zijn we het rijden beu. We stoppen in Viviers en dit plaatsje is een aangename verrassing. De camperplek is super, deze ligt vlak langs de rhone. De plaats is mooi en rustig, je kan de camper tussen de bomen zetten. Er is stroom en water en het is afgeschermd. Je loopt zo naar het dorpje en dit is echt een heel leuk Frans plaatsje met platanen langs de weg, mooie karakteristieke huizen en een dorpjepleintje zoals je in de film ziet. Als we de camperplek aflopen naar het dorp, lopen we langs een groepje jeu de boulende oude baasjes, kan het nog franser! We wandelen eerst wat door het dorpje en gaan dan op een terrasje op het dorpsplein een biertje drinken. 's Avonds eten we in de Pizzeria. Wat een ideale start van de vakantie. De totale kosten van de tolwegen waren van Toul naar Lyon - € 37,90 en van Lyon tot Viviers € 17.90.

Zaterdag 26 april Viviers - Narbonne Plage (247 km)

We drinken onze koffie vanmorgen buiten in de zon en gaan daarna op weg naar de kust. We nemen de groene route en tot Nimes is die prachtig en goed te rijden. Bij Nimes worden we helemaal gek van alle rotondes. Ze zijn ontelbaar en volgen elkaar steeds na zo'n 600 meter op. Bij Montpellier nemen van ellende weer maar een stukje tolweg. We gaan eerst bij Valras plage kijken omdat we gehoord hebben dat je daar met de camper dicht aan het strand kan staan. Nou niets is minder waar. In Valras plage mag je bijna nergens met je camper komen. Er staan er wel op een onaantrekkelijke parkeerplaats achter een flatgebouw. Hier hebben we geen zin in. Ook vinden we Valras Plage geen leuke plaats. Allemaal nieuwbouw langs het strand, met winkeltje naast winkeltje. Op het strand moet je eerst over een hoge zwarte buis klimmen. We vertrekken hier dus weer. We gaan verder naar Narbonne plage. De tomtom stuurt ons langs een mooi, maar heel smal kronkelweggetje. De camperplaats is leuk en dicht bij het strand. Het weer is heerlijk. We gaan eerst langs het strand wandelen. Als we weer terug op de camperplaats komen staat er naast ons een generator te loeien. We verzetten dan ook eerst de camper en installeren ons dan in de zon. De camperplaats ligt overal ver vandaan. Wij hadden gelukkig al boodschappen gedaan. 's Avonds grillen we gamba's en sardines op de barbecue.

De brug van Millau

Zondag 27 april Narbonne plage - Carcassonne (75 km)

Nadat we ontbeten hebben rijdt ineens de bakker het terrein op. We kopen dan alvast maar een stokbrood voor tussen de middag. Om 10 uur 'en route'. We stoppen onderweg bij een groentewinkeltje en die hebben ook grote vaten wijn. We kopen anderhalve liter merlot. Om 11 uur staan we op de camperplaats in Carcassonne. Kost € 10,00 voor 24 uur. Je staat onder de muren van de stad. We gaan het (ommuurde) middeleeuwse stadje ontdekken. En hoewel het erg toeristisch is, is het ook wel heel mooi en leuk om te bezoeken. We lopen het stadje op verschillende manieren door. Door de stad zelf, tussen de stadsmuren en langs de buitenkant van de muren. We gaan ook nog op terras wat drinken en om een uur of 4 gaan we terug naar de camper. Het is heel de dag al zonnig en terug in de camper merk ik dan mijn gezicht wel genoeg zon heeft gehad. We gaan buiten zitten en de wijn proeven die we 's morgens hebben gekocht (lekker). 's Avonds gaan we nog terug naar het stadje en eten daar dan ook gelijk wat.

Maandag 28 april Carcassonne - Solsano (E) (281 km)

De wegen richting Andorra zijn goed en mooi. We gaan naar Andorra via de bergpas en komen daar om een uur of 12 aan. In Pas de la Casa is een camperplaats. We parkeren daar de camper en gaan shoppen. Het weer is niet zo goed, het is bewolkt en we kunnen ook goed merken dat we hoog zitten. Er liggen nog hoopjes oud sneeuw in de straten. Alles is echt stukken goedkoper hier, misschien zijn we onverdonderd door het aanbod want we kopen niet veel. Een fles beiro likeur en een worst. We lunchen in de camper en rijden dan verder. Andorra pakt ons niet. We rijden door allemaal, in onze ogen, uit de grond gestampte wintersport dorpen. Overal zijn ze aan de weg bezig. Geen gezellig dorpje komen we tegen. Ook wordt het steeds bewolkter. We rijden door naar spanje. Bij de grens moet iedereen stoppen en wordt er gecontroleerd of er niet teveel gekocht is. Onze bestemming wordt Solsona. Volgens het boekje een leuk dorpje. Maar schijnbaar is dit niet onze dag, want we vinden er niet veel aan. Ook moeten we op een camping staan. We willen eerst boodschappen doen maar het lukt ons niet de supermarkt te vinden. Dan rijden we ook nog onze afvalwater tank lek op een te hoge drempel en begint het te stortregenen. In mineur stemming vinden we eindelijk de supermarkt en na de boodschappen rijden we terug naar de camping. Deze camping telt wel 1000 plaatsen en wij tweeen zijn de enige levende zielen die er rondlopen. Het is gewoon bizar! Wel lekker rustig bij de douches en toiletten. Het weer knapt op en we kunnen zelfs buiten eten. Ik heb het nu al helemaal gehad met Spanje en wil terug naar Frankrijk. En hoewel het nog maar 130 km is naar Barcelona besluiten we om morgen terug te rijden en de vakantie verder in Frankrijk door te brengen. Barcelona en Spanje houden we een andere keer tegoed. Met de afvaltank valt het gelukkig ook mee. De dop was wat verbogen, na wat buig en trek werk zit alles weer op zijn plaats.

Dinsdag 29 april Solsona (E) - Leucate plage (F) (289 km)

We gaan terug naar Frankrijk. We vullen eerst water bij en lozen wat nodig is, we staan niet voor niets op een camping. De weg is mooi, maar schiet niet echt op. In Villafranca maken we een stop. Dit is ook weer een ommuurd stadje. De volgende stop is Vinca. Hier zou een meer moeten zijn met een camperplaats. Als het wat is willen we blijven staan. We hebben nogal moeite om de parkeerplaats en het meer(!) te vinden. Als we het dan eindelijk vinden valt het nogal tegen. De kaart er nog maar eens bijgepakt. De kust is niet ver weg en we besluiten door te rijden. Dan ineens schiet de weg ook op en binnen een uur staan we Leucate plage. Ook nu weer een grapje van tomtom. Deze stuurt ons via een heel klein weggetje naar de camperplaats. Voordat we het weggetje inslaan staat er wel doorrijhoogte niet meer dan 2 meter, maar de boom is weg dus we rijden door. We rijden door tot we de camperplaats zien met een balk over de weg niet hoger dan 2 meter. We moeten dus terug en omrijden. De camperplaats bestaat uit 2 delen een met uitzicht op het strand en een dus niet. Wij nemen die zonder uitzicht. De meeste campers staan uiteraard op de andere plaats, maar het waait nogal en op de andere plaats sta je meer in de luwte. De kosten zijn € 6,00 en daarvoor mag je op de camping gaan douchen. We lopen naar de andere plaats en zien dat het uitzicht best wat tegenvalt, al sta je er wel mooier dan wij. We hebben onderweg al boodschappen gedaan en koken buiten op de onvolprezen cramer. Wat een handige buitenkeuken is dat. Die zouden we niet meer willen missen. Je kan er op koken en grillen en als het weer mee zit gebruiken we hem altijd.

uitzicht op de Ardeche

Woensdag 30 april Leucate Plage - Millau (216 km)

Het stormt als we wakker worden ,maar verder is het wel droog. We moeten tot 9 uur wachten voor we kunnen vertrekken omdat we nog een sleuteltje van de slagboom hebben. Bij het naar buiten rijden raken we een boomstam, die de vakken markeert met de vuldop van de gastank. Gelukkig alleen verbogen, verder niets aan de hand. Vandaag gaan we naar Millau. De brug fasineert met al heel lang en nu we er in de buurt zijn wil ik er ook naar toe. Langs de kust nemen we eerst een stukje tolweg. Bij de afslag naar Millau is een omleiding. Dit is voor ons niet zo slecht want nu rijden onder de brug door. Onder de brug is ook een info centrum waar we gaan kijken. De brug is nog hoger dan ik dacht en het ontwerp vind ik erg mooi. We rijden door naar het stadje waar we de camperplaats niet kunnen vinden. We komen wel steeds uit bij de plaats waar je kan lozen en water kan pakken. Na zo'n drie rondjes door de stad en steeds terugkomend bij de loosplaats zien we ineens een bordje met camperplaats. De camperplaats is verplaatst en je moet nu langs de parkeerplaats verder rijden. De nieuwe camperplaats duidelijk ontworpen door een niet camperaar. Je moet je camper tussen balken zetten die op ongeveer 1 meter hoogte liggen. Een beetje het idee als paarden die in een stal staan. Alles is nogal krap in elkaar gezet en grote campers hebben dan ook nogal wat moeite om de camper te parkeren. Verder is het een mooie plaats. Hij komt helemaal vol, in de zomer zal het dus wel moeilijk zijn hier een plaatsje te krijgen.
Nadat we geparkeerd hebben lopen we naar het stadje. We doen de Historische stadswandeling en die is best leuk om te doen. De route is verkrijgbaar bij de tourist info, helaas alleen in het Frans. Maar we komen er redelijk uit. We eten in de stad. We nemen een menuutje van 12 Euro. Daarvoor krijgen we 3 gangen en je kan zelf uit de verschillende dingen kiezen. Het is zo ontzettend veel wat we krijgen dat we na het voorgerecht eigenlijk al helemaal vol zitten. Als twee tonnetjes zo rond hobbelen we terug naar de camper.

Donderdag 1 mei Millau - La Malene / Gorges du Tarn (49 km)

Na nog een paar foto's van de Millau brug genomen te hebben rijden we naar de Gorges du tarn. We stoppen onderweg bij een wijnboertje en kopen daar wat wijn. Het weer is mooi en de weg door de tarn is prachtig. We stoppen steeds om te kijken en foto's te nemen. Als we het dorpje La Malene in rijden zien we een camping municipal direct aan de rivier liggen. Het dorpje ziet er ook leuk uit en we besluiten om voor die dag te stoppen. De camping kost ons € 8,00 dus daar hoeven we het zeker niet voor te laten. We hebben een prachtig plekje langs de rivier. We gaan het dorpje verkennen. Dit heeft hele mooie, kleine huisje tegen de bergwand aangebouwd met hele smalle straatjes. Het is erg leuk om daar door te struinen. We zijn ook nog als eens verkeerd, soms denken we dat iets een straatje is en dan staan we ineens op het binnenplaatsje van een huisje. Aan de overkant van de rivier begint een wandelpad. Het is een loop van zo'n 4 uur, die gaan we niet helemaal doen. We hebben er geen kaart van en dus geen idee hoe hij loopt. We volgen we het pad wel een heel stuk langs de rivier. Op het punt dat het van de rivier wegdraait draaien wij terug. Terug op de camping gaan we lekker in de zon zitten. Rogier doet nog een poging om de rivier te doorwaden, maar het is te diep en te koud.

Vrijdag 2 mei La Malene - Vallon Pont D'arc - Ardeche (158 km)

Het was een frisse nacht en bij het ontbijt hebben we zelfs even de kachel aangedaan. Je zit hier zo tussen de bergen dat de zon pas later op de bodem komt. Met nog verschillende stops bij de tarn gaan we richting de Ardeche. We stoppen op de camperplaats in Vallon pont d'arc. Een supertoeristisch plaatsje maar wel heel gezellig. We verkennen eerst het dorpje, bij een wijnboertje kopen nog wijn en we drinken een biertje op terras. Het is warm vandaag, dus we ondernemen niet zoveel. In de middag gaan we lekker bij de camper zitten lezen. 's Avonds eten we wat in het dorpje.

Zaterdag 3 mei Vallon Pont D'arc - Chorges (224 km)

Om kwart voor 8 komt een mannetje het geld voor de camperplaats (€ 6) innen. Een aantal weten dat schijnbaar want die zijn net 10 minuten terug vertrokken, flauw. Om 9 uur vertrekken we en we nemen de weg langs de Ardeche. Heel mooi en weer heel anders dan de Gorges du tarn. Bij de tarn rijdt je meer in de Gorges en bij de Ardeche rijdt je meer bovenlangs, zodat je geregeld hele mooi uitzichtpunten hebt. Mijn vader en moeder hadden gesmst dat ze in Chorges staan en we willen bij ze op bezoek gaan. Na de Ardeche volgen we de D94 en de D994 erg mooie wegen. In het begin door een wijngebied. Onderweg doen we alvast boodschappen voor vanavond. Om half 3 zijn we in Gap en niet veel later in Chorges. Pa, ma, Gerda en Frans zijn er al en zitten lekker in de zon. We gaan er gezellig bijzitten en bijkletsen.

Lac du Serre Poncon

Zondag 4 mei Chorges (77 km km)

's Morgens eerst naar de bakker en het is ook markt in het dorpje, dus ook maar wat groente en fruit meegenomen. Daarna rijden we met z'n allen naar een parkeerplaats aan het meer. Pa, ma, Gerda en Frans blijven daar vandaag staan. Wij gaan wel even mee, maar willen daarna rond het meer - lac du Serre poncon rijden. Aan dit meer hebben we vroeger heel wat jaren onze zomervakantie doorgebracht. De omgeving is ook wel heel erg mooi nu ik zoveel jaar later weer terug zie. Ik kan me de weg rond het meer niet zo meer herinneren en Rogier wil ook wel wat van de omgeving zien. Na de koffie gaan wij dus op pad. We stoppen in Savine om te tanken en daarna bij de Moiselles Coffee. Op een leuk plekje met uitzicht aan het meer eten we wat en om drie uur zijn we weer terug op de camperplaats. De anderen zijn er nog niet en we gaan eerst even door het dorpje lopen. Alleen is alles dicht op zondag. Als we terugkomen is de rest ook gearriveerd. We drinken wat en 's avonds na het eten gaan we jeu de boulen. Om 8 uur houden we even stil ivm dodenherdenking. Als het te donker wordt om de ballen te zien, zoeken we allemaal onze camper op.

Maandag 5 mei Chorges - St Croix du Verdon(147 km)

Vanmorgen eerst naar het plaatsje gereden waar we vroeger altijd kampeerden. Je mag er nu niet meer overnachten, maar het is wel leuk om het weer te zien. We hebben daar een route gelopen die we van vroeger kenden naar de bergweiden over de berg terug naar waar de campers geparkeerd staan. Na de koffie gaan we weer ons eigen gang. Richting lac de St. Croix. We volgend de D900 richting Digne en om 3 uur zijn we in het plaatsje St. Croix du Verdon. Ook hier weer een camperplaats, met wc en douche en als je geluk hebt uitzicht over het meer. We verkennen het dorp en lopen naar het meer. Je kan met de camper dicht bij het meer komen, maar je mag daar niet overnachten. Aan het eind van de middag komen de meeste campers terug naar de camperplaats gereden. De camperplaats is redelijk hoog tegen de berg. We moeten dus wat klimmen op de terugweg. Camperplaats kost € 6,00 en ze komen het geld ophalen.

Dinsdag St. Croix du Verdon - Moustieres ste Marie (121 km)

We gaan rond de Gorges du Verdon rijden. We beginnen op de linkeroever maar achteraf hadden we beter op de rechteroever kunnen beginnen ivm de uitzichten en de stoppunten. Nu moeten we steeds aan de "andere" kant van de weg parkeren. Maar hoe dan ook de weg is erg mooi en op sommige stukken erg smal. We zijn niet zo heel groot, maar we waren soms toch erg blij dat we geen bus tegenkwamen. En we rijden ook door een paar tunnels waar je liever helemaal geen tegenliggers tegenkomt. Onderweg is maar een keer de mogelijkheid om wat te kopen. Wij hadden alles bij, dus ons maakte het niet zoveel uit. Rond half 3 zijn we Moustieres ste Marie. Ook hier een camperplaats. Je mag overnachten op de parkeerplaats van de bussen. Moustieres ste Marie is een heel leuk plaatsje. Er staat een kerkje boven het dorpje en het is de moeite waard om daar naar toe te lopen. De wandeling loopt nog verder na het kerkje, maar we wisten niet hoe ver en hadden onze wandelschoenen niet aan. We zijn nog een stuk verder gelopen en toen teruggedraaid. Bij de toerist info bleek de totale wandeling 4 km te zijn, dat was achteraf wel gelukt. Verder hebben we nog door het dorpje gelopen en boodschappen gedaan. Er is ook een brouwerij, maar die is dicht. We kunnen wel het bier kopen in de supermarkt. Na het eten lopen we nog terug om te kijken of hij misschien 's avonds open gaat, maar alles is gesloten.
Ook hier moeten we voor de camperplaats € 6,00 betalen, ze komen het geld innen.

Woensdag 7 mei Moustieres ste Marie - St. Desirat (308 km)

Vandaag willen we proberen al een stukje noordelijker te komen. We nemen de rode route en het schiet voor geen meter op door de bergen. We richten ons op de Rhone en richting Lyon. De weg van Sisteron naar Crest is heel erg mooi. Naar deze streek willen we nog wel eens een keer terug. We willen eerst in Crest blijven, maar het plaatsje staat ons niet zo aan dus rijden we nog een stukje verder. In Touron is het niet meer normaal druk. Je mag daar met de camper staan, maar dat vinden we ook niets met die drukte. We komen tenslotte uit in St Desirat waar we de camper bij een distileerderij op het parkeerterrein zetten. Bij de distileerderij is een museum wat we gaan bekijken (leuk) en we kopen ook twee likeurtjes. In Facile en route wordt deze camperplaats aangegeven maar de coordinaten zijn niet goed. Dan zou je zo'n drie km voor de distileerderij al op plaats van bestemming zijn. De juiste coordinaten zijn: N45 25'86" E4 79'28". Ook lopen we nog naar het dorpje, maar daar is echt helemaal niets te beleven. Wat we niet hadden verwacht is dat er 's avonds nog 5 campers bijkomen. We dachten alleen te staan.

Moustiere Ste Marie

Donderdag 8 mei St. Desirat - Mettlach (D) (611 km)

Vandaag is het een nationale feestdag in Frankrijk. Dan mogen er geen vrachtauto's rijden en daar willen we van profiteren. We willen vandaag in Mettlach of Luxemburg proberen te komen. Het is echt heel rustig op de weg. Door Lyon is een eitje, we hebben de weg bijna voor ons alleen. Ook op de peage is het rustig . We moeten € 39,10 afrekenen tot Toul, maar dat hebben we er wel voor over. In Luxemburg tanken we vol en de tank was bijna leeg, dat is lekker tanken. We parkeren in Mettlach bij de brouwerij. We hebben hier al vaker gestaan. De spoorbaan loopt er dicht langs en de vorige keer hebben we daar wel wat last van gehad, maar we gaan het toch nog een keer proberen. We doen eerst wat boodschappen en gaan dan bij de brouwerij een biertje drinken. Voor de camperplaats moet je nu € 5,00 afrekenen bij de brouwerij, dus dat betalen we ook maar gelijk. We lopen nog wat rond en pinnen geld in het dorpje. Daar gaan we eten en Rogier koopt nog bier wat hij verder in de camper opdrinkt.

Vrijdag 9 mei Mettlach - Malmedy (B) (183 km)

We weten nu dat we hier dus niet meer moeten overnachten want we zijn vaak wakker geweest van de trein. De volgende keer rijden we naar de saarschleiffe waar je ook mag overnachten. We gaan weer richting Malmedy, daar komen we best vaak, maar we vinden het daar ook leuk. Bij het natuurcentrum lopen we een route. Het is nog niet zo laat als we daarmee klaar zijn en we rijden dan toch maar naar Malmedy zelf om te slapen en om daarvoor nog even op terras te kunnen zitten. Er is een nieuwe camperplaats waar we gaan kijken maar nu het nog mag zetten we de camper toch nog maar achter de kerk bij de bibliotheek.

Zaterdag 10 mei Malmedy - Postel - thuis (295 km)

Op weg naar Postel stoppen we bij brouwland waar het toevallig ook net de open deur dagen zijn. Rogier koopt wat hij nodig heeft en we blijven verder niet hangen. Bij Postel lopen we een route en daarna nemen we een postel bier op terras. We koken zelf bij de camper. Na het eten lopen we nog een rondje en dan heeft Rogier ineens het idee om toch maar door naar huis te rijden. Dus om half 10 starten we de camper en om kwart over 11 parkeren we hem voor ons huis en slapen we vannacht weer in ons andere bed. Het was een heerlijk vakantie met mooi weer en we hebben Frankrijk herontdekt, een heerlijk land.

Van deze website mag niets zonder schriftelijke toestemming worden overgenomen of gebruikt op welke manier dan ook.

Als je vragen hebt of je wilt ons e-mailen dan kun je dat doen naar: hug_the_world@hotmail.com

Benieuwd naar onze andere reizen? Kijk op de rest van onze website Reizen Rogier en Jeanine