Rondreis door Singapore en Maleisie - 9 t/m 30 november 2006

Rondreis door Singapore en Maleisie

Merlion in Singapore Onze bestemming in 2006 wordt Singapore en Maleisie. Veel landen hebben de revue gepasseerd voordat dit het werd. We hebben nogal een druk en roerig jaar achter de rug en wilden een relatief makkelijke en rustige bestemming. Ook hadden we geen zin in een groepsreis. Onze keuze naar Singapore en Maleisie was een hele goede! We zijn op eigen houtje rondgetrokken. De hotels en een deel van het vervoer hebben we in Nederland vooraf geregeld via Maleisie Online (te vinden via website: http://www.maleisieonline.nl). Het was de eerste keer dat we bij hun geboekt hebben en alles was tot in de puntjes geregeld. Goede, leuke hotels, altijd dicht bij het centrum. Alle toegezegde excursies zijn doorgegaan. De agent van Maleisieonline was erg behulpzaam. Eigenlijk is er niets mis gegaan.

De landen zelf waren mooi en goed te bereizen. Het eten was lekker. Het was Azie, maar wel moderner en georganiseerder als bijv. Vietnam. Mooie natuur, vriendelijke en niet opdringerige mensen. Hieronder vindt je ons dagboek van de reis.

Donderdag 9 november / Schiphol

Gisteravond al aangekomen en een hotelletje in Hoofddorp genomen. We kwamen relaxed en uitgeslapen op Schiphol aan. Bij het inchecken konden we geen gangpadplaats meer te pakken krijgen. De meeste hadden al via internet hun plaats vastgezet. Wij niet, maar dat was een goede les, voor de terugreis gaan we dat zeker regelen. In het vliegtuig kunnen we van plaats ruilen met het vrouwtje wat op aan het gangpad zit. Zij wilde liever aan het raam ziten, maar had hetzelfde probleem als wij gehad. Verder een goede rustige vlucht. We hadden weer ons eigen schermpje. Het filmaanbod was goed en dan gaan de uurtjes wel voorbij.

Vrijdag 10 november / Singapore

Plaatselijke tijd half 7 in de morgen komen we aan. Bij de douane is het verbazend rustig. We kunnen zelfs kiezen uit douane-ambtenaren. Ook geen rij bij de bagageband en binnen een half uur staan we buiten op zoek naar ons vervoer. Ook die staat al op ons te wachten en na eerst even wat geld te hebben gewisseld worden we naar het hotel gebracht.
We slapen in het Albert Court hotel, wat aan de rand van Little india ligt. Voor we de stad ingaan duiken we eerst even een paar uur ons bed in. Daarna beginnen we met het verkennen van Little India. We zwerven door de straatjes en zien de Sri Veeramakaliamman Temple, een kleurrijke tempel gewijd aan de bloeddorstige kali.
Terug in het hotel zien we een folder van de SIA hop-on bus. Deze bus van Singapore Airlines rijdt constant dezelfde ronde door Singapore en stopt op een aantal (toeristische) plaatsen. Je kan er voor S$ 3 de hele dag mee touren (als je met Singapore Airlines hebt gevlogen, bewaar je boardingpas. Voor anderen geldt een iets hoger tarief. Er zijn trouwens meer van deze soort bussen te vinden. Let wel op de bus rijdt niet tot s avonds laat. Check de dienstregeling.). De bus stopt achter ons hotel. Omdat we honger hebben stappen we uit bij Bootquay, waar volgens de Lonely planet restaurantjes zitten. We hebben gelijk onze eerste tropische bui te pakken. De meeste paden langs de winkeltjes zijn overdekt en het ergste water is gevallen tijdens de busrit. Redelijk droog strijken we neer op een terras. We eten hier onze eerste loempiaatjes en noodles van de vakantie.
Als we onze magen hebben gevuld gaan we te voet verder de stad in. We bezoeken de Merlion en zien het concertgebouw in de vorm van een Durian. Daarna nemen we de bus verder naar Chinatown, waar we even doorheen wandelen. We zien hier nog een tempel en veel kraampjes met allerlei spulletjes, maar we zijn nog niet in de mood om te winkelen. We stappen weer op de bus en stappen uit op Orchard road. Daar zijn ze al helemaal in Kerstsfeer. We lopen de straat helemaal af en zien de chiqueste winkels. Omdat we toch wel moe zijn gaan we niet al te laat terug naar het hotel. We eten een klein hapje, nemen nog een biertje en gaan dan slapen.

Zaterdag 12 november / Singapore

Vannacht lekker geslapen en om half 10 weer op pad. We komen erachter dat de bus pas om half 11 zijn rondje begint te rijden. We gaan Little India in en vinden een supermarkt waar we water en bier inslaan. Het bier zetten we in het hotel in de koelkast. Als de bus weer begint te rijden stappen we uit in het zakencentrum. We bezoeken een paar shoppingmalls (shopaholics kunnen hier hun hart ophalen, niet meer normaal wat een winkels er in de Malls te vinden zijn en hoeveel van deze shoppingmalls er in Singapore zijn, Orchard road nog niet meegerekend). We bekijken de fontain of Wealth. Daar hebben ze s avonds een lichtshow, overdag doet hij niets (in ieder geval toen wij er waren). Verder de Paulaner brouwerij opgezocht. Het was nog te vroeg voor bier. Daarna de bus verder genomen naar Qlarck Quay. Dit is het uitgaanscentrum van Singapore. Wij willen hier de microbrouwerij Brewerkz bezoeken. En alhoewel het 1 uur 's middag is, is er genoeg open en lopen er best wat mensen. Het zijn wel allemaal terrasjes en restaurantjes. En je kunt hier op de boot stappen voor een tochtje over de Singapore rivier.
We vinden Brewerkz en vinden het gelijk leuk. Het heeft hetzelfde sfeertje als Little Creatures in Fremantle. We gaan op het terras zitten en bestellen een bier en wat te eten. Ondertussen is de lucht helemaal dicht getrokken en niet veel later begint het gigantisch te regenen. Dit wordt de ergste bui van de vakantie en hij houdt uren aan. Er is echt geen doorkomen aan en met dit weer wordt het ook helemaal niets in de botanische tuin die we voor vanmiddag hebben ingeplanned. We kunnen niets anders doen dan blijven zitten en een paar biertjes te proeven. Toch wel heel erg lekker eigenlijk. Als het om half 5 wat minder wordt vertrekken we gewapend met paraplu naar de bus en gaan terug naar het hotel. Dicht bij het hotel is een indische restaurant en daar eten we heerlijk.

'bling-bling' trishaws in Melaka

Zondag 13 november / Singapore - Melaka

Onze eerste busreis en de bus vertrekt om 8 uur. We krijgen van het hotel een packed breakfast mee en we zitten om 7 uur in de taxi naar het busstation. We wisselen onze voucher in voor buskaartjes en om half 8 mogen we in de bus. Als we de bus in komen weten we niet wat we zien. We hebben echt supergrote, relax stoelen (zoiets als business class in het vliegtuig) met heel veel ruimte. Iedereen heeft aangewezen plaatsen. We gaan nog even naar de WC en op stipt 8 uur vertrekt de bus. Voor vertrek krijgen we van de buschauffeur nog een flesje water en een cakeje.
Om 9 uur zijn we bij de grens. We weten niet hoe het allemaal gaat, we hobbelen maar gewoon achter de anderen aan. We moeten allemaal de bus uit. Bagage hoeft niet mee, alleen je paspoort. We worden nu Singapore uitgestempeld. Daarna de bus weer in, stukje rijden. Allemaal er weer uit en deze keer moeten alle spullen mee. Nu worden we Maleisie ingestempeld. We gaan nog even snel naar de WC en daarna gaat het non-stop naar Melakka. De weg is goed en rustig en om half 12 zijn we er. In de bus staat de airco op zijn hoogste stand, ik ben dan ook blij dat ik een sweater bij heb. We worden gewoon ergens aan straat uit de bus gezet. Maar het schijnt wel de normale plaats te zijn, want er staat al een taxi klaar. Vanmorgen hadden we onze laatste Singapore dollars op het busstation ingewisseld voor Maleisiesche Ringgits en dat kwam nu goed uit.
Ingecheckt in het Babahouse hotel, een erg leuk authentiek nonya huis. Daarna willen we eerst geld gaan halen. We zien een ATM maar deze heeft niet het cirrus teken en we krijgen er dan ook geen geld uit. Iemand van de bank wijst ons de weg naar een andere ATM. We moeten er een stukje voor lopen en hebben het ontzettend warm. Het is echt bloedheet en we zijn schijnbaar nog niet helemaal geacclimatiseerd. We vinden de ATM en pinnen Maleisische ringgits. We lopen terug naar het Town square en gaan daar op het eerste de beste terras zitten wat we zien. We nemen noodles en loempia's met een biertje en het smaakt ons erg goed. We gaan de stad verkennen en zijn in 2 museums geweest. Een in het "stadhuijs" daarin veel over de geschiedenis, o.a. over de Nederlanders en een in een boot, maar die laatste valt wat tegen.
Als we teruglopen naar het hotel zien we dat er in de straat allemaal kraampjes worden opgebouwd. Het is vanavond nachtmarkt. Voor we die gaan verkennen eten we bij "geographic" heerlijk kip sweet en sour. Bij het struinen over de markt strandden we bij een kungfu meester die een demonstratie gaat geven. Rogier wordt uitgekozen als zijn assistent en mag de kokosnoot uitkiezen die hij met zijn vinger gaat doorboren. Zijn vinger staat al schots en scheef, maar hij kan het wel. Ik kan er bijna niet op kijken. Ook doet hij aan vuurspuwen en met een zweep slaan. Hij verkoopt een soort van tijgerbalsem en de flesjes worden door de omstanders als zoete broodjes gekocht. Rogier krijgt er voor zijn hulp een kado. Op de markt kopen we ook nog houten stokjes, die gebruiken we thuis om noodles mee te eten en we vinden ze fijner dan plastic stokjes.

Maandag 13 november / Melaka

We gaan op het gemakje ontbijten. Vooraf had Maartje van Maleisie online gezegd dat bij onze boeking in Melaka een Trishawtour inbegrepen zat. We hadden er verder niets meer over gehoord, dus dachten dat het wel niet zo zou zijn. Net toen we terug waren op onze kamer ging de telefoon dat onze "fiets" klaarstond. De trishaw's in Melaka zijn heel erg kleurrijk met veel bling/bling, ook die waar wij mee opgehaald werden. In het begin voelden we ons wel wat ongemakkelijk, maar we hadden een leuke chauffeur en hij leek het niet heel zwaar te hebben om ons rond te fietsen. Eerst fietsten we door Chinatown en stopten we bij een hindoetempel. We werden een soort van gezegend en wisten totaal niet wat we moesten doen. We moesten wat geld geven en rook in ons gezicht wapperen, toen ging hij wat bij een beeld doen. Hij kwam weer terug en we gaven nog wat geld. We kregen een stip op ons voorhoofd en een banaan en toen mochten we weer vertrekken. Heel apart. De tocht ging verder naar een chinese tempel. Daarna naar een fabriekje die nog schoentjes maakte voor vrouwen met ingebonden voeten. De schoentjes kon je ook kopen. Ze waren best mooi, maar ik vond het meer gruwelijk hoe die vrouwen verminkt waren dat ik ze niet hoefde te hebben. Ze hebben maatje 9 (9 cm klein). Het is echt ongelofelijk om te zien. We kregen ook wat foto's van de voeten en vrouwen te zien. De vrouwen konden niet of nauwelijks lopen. De schoentjes gaan verdwijnen, want gelukkig worden er nu geen voeten meer ingebonden, maar ook dat kon ons niet overhalen om ze te kopen.
Snel hierna kwamen we aan op het plein. We zijn de kerk ingeweest en ik heb daar nog een leuke boeklegger gekocht. De volgende stop was het fort. Hiervoor moeten een aantal trappen beklommen worden. Je hebt best een mooi uitzicht. Bovenaan in het fort (meer een kerk) staan een aantal grafstenen in het Nederlands. We hadden ook al een wegwijzer naar de Nederlandse begraafsplaats gezien en dat was ons volgende doel. Op de begraafplaats liggen ook een aantal Engelsen. Wel heel apart dat je de grafzerken kan lezen. Terug beneden verwees onze chauffeur ons naar het paleis. Dit is nu een museum met kledingstukken van de koning (sultan?). Maar ook uitgebeelde taferelen uit het verleden, best interessant. Dan worden door onze fietser naar het Dutch graveyard gefietst. We hadden het dus al gezien, maar nemen nog maar even een kijkje. De volgende stop is weer het plein en we besluiten daar ook maar uit te stappen. We maken nog wel wat foto's want deze trishaw's zijn toch wel heel apart. Het terras waar we gisteren zaten is jammergenoeg gesloten. We gaan weer maar bij de geographer eten. Ook bellen we nog met Pinganchorage (de organisatie die de belangen van Maleisieonline behartigd). We hebben een meet en greet in Kuala Lumpur overmorgen om 10 uur. Dat vinden we niet zo handig, want dit is onze enige volledige dag in K.L. We verzetten hem dan ook naar morgenmiddag net na aankomst.

Dinsdag 14 november / Melaka - Kuala Lumpur

Met een taxi naar het busstation voor 15 RM. De bus stond al klaar en vertrok ook op tijd. Twee uur later staan we in Kuala Lumpur. Hier is het wel chaotisch op het busstation. In de Lonely Planet stond dat het beter was een taxi iets verder in de straat te nemen. We wisten wel dat ons hotel niet ver van het busstation af lag, maar niet precies waar het dan lag. We kwamen met een taxichauffeur 20 RM overeen en zijn daar wel mee afgezet, want het was nog geen 200 meter. We hadden net zo goed even kunnen lopen. Affijn 4 Euro is wel te overkomen. We slapen in het Swiss Inn hotel midden in China town. Onze kamer is nog niet klaar, we kunnen wel de tassen wegzetten en gaan daarna de straat op. We moeten nu toch even acclimatiseren. We kunnen ook niet echt een plekje vinden dat ons aanstaat om te eten en kiezen lekker makkelijk voor de McDonalds. Daarna terug naar het hotel en dan is het bijna 3 uur en hebben we onze meet & greet met Pinganchorage.
Om 3 uur is de vertegenwoordigster inderdaad paraat en we gaan in het cafeetje naast het hotel zitten. We krijgen al onze vouchers voor de rest van de reis en uitleg over het verloop. We hebben nog een probleem met het vervoer van Taman Negara naar Cameron Highlands. Ons was verteld dat er een bus ging, maar die gaat niet meer. Prive transfer kost RM 700 en dat vinden we veel te veel. Aini van Pinganchorage doet haar best om een oplossing te vinden. Een travelagent uit de Cameron highlands biedt transfer aan voor RM 55 p.p. en die boekt ze voor ons. Prima opgelost. Ook boeken we nog een stadstour voor de volgende morgen, met vervoer 's morgens vroeg naar de petronas-twin towers. Daar willen we namelijk perse op. Als alles geregeld is, is het bijna 5 uur. We willen toch nog wel wat zien vanmiddag en met de Lonely Planet in de hand lopen we naar de Petronas towers. Het is vanaf het hotel zo'n 25 minuten lopen. Ik vond het wel heel apart om er bij te staan. Gelijk een aantal foto's gemaakt en gekeken waar we morgenochtend de kaartjes kunnen bemachtigen. Om een uur of 7 zijn we weer terug in het hotel en gaan een hapje eten. Na het eten gaan we nog door china town lopen. De straten zijn helemaal volgepakt met kraampjes met t-shirts, tassen, horloges en weet ik niet wat allemaal. We komen terecht op een terras en zien het allemaal gebeuren. We komen in gesprek met 2 nederlandse knullen uit Amsterdam. De biertjes blijven komen en het wordt gezellig en laat.

Trap naar de Batu Caves bij Kuala Lumpur

Woensdag 15 november / Kuala Lumpur

Het was een kort nachtje en om kwart voor 8 vertrekken we naar de Petronas Towers. Het loket gaat om half 9 open en als we er aan komen staat er al een flinke rij, maar we zijn wel op tijd (800 gratis kaartjes per dag worden er uitgegeven). We kunnen mee met de tour van half 10. Eerst komen we in een soort expositieruimte waar allerlei informatie over de Twin towers te vinden is. Ook draait er een film. De groepen worden op tijdsstip opgeroepen en iedereen krijgt een kleur. Dan volgt nog een onderverdeling naar kleur. Als wij aan de beurt zijn, moeten we nog even wachten voor we naar boven kunnen. We moeten in een filmzaal gaan zitten waar dezelfde film gedraaid wordt als in de expositieruimte. Als onze kleur wordt afgeroepen, krijgen we een security check en kunnen dan naar de lift. Met een highspeedlift (5 meter per seconde) gaan we naar de 48st verdieping. We mogen 10 minuten op de overspanning doorbrengen. Super om er op te staan en je hebt natuurlijk een fantastisch uitzicht.
Weer beneden onze chauffeur opgezocht en begonnen met onze stadstour. De eerste stop is het koninklijk paleis, maar daar is niet zoveel te zien. Tweede stop is een moskee. We gaan erook in en omdat ik in 3kwart broek en hempje niet decent gekleed ben, moet ik een gewaad aan. Ook rogier in zijn korte broek moet eraan geloven. Helemaal ingepakt krijgen we een rondleiding. Dan zijn de Batu Caves aan de beurt. Je ziet het Gouden Hindu standbeeld voor de grotten al van verre. Voor je de grot inkomt moeten er 272 treden beklommen worden. Het viel achteraf niet tegen, al voelde ik de ander dag mijn benen wel. In de grot zelf zijn allerlei andere tempeltjes. Op de trap zitten apen die erg brutaal kunnen zijn, wij hadden er eigenlijk geen last van. Als we terug beneden zijn gaan we eerst even een cola drinken en daarna zoeken we de auto weer op. Hij brengt ons naar een tinfabriek. Eerlijk gezegd vinden we hier niet zoveel aan. We krijgen een uitleg over de tinproductie en worden dan naar een gigantische winkel gebracht, waar we bijna niet meer wegkomen. Als de chauffeur ons daarna nog naar een batikfabriek wil brengen, bedanken we hem daar vriendelijk voor. We worden bij het vogelpark uitgezet. We hebben 3 kwartier en kunnen er ook lunchen. We gaan direct naar het restaurant en het balkon ligt in het park zelf. Je ziet allerlei vogels, een mooi plekje. We eten op het gemakje en gaan verder het park niet in. In de tour zit ook nog een bezoek aan de KL tower (televisietoren), maar als we terug in de stad zijn begint het gigantisch te regenen. We gaan dan ook maar terug naar het hotel en zien wel of we hem vanmiddag nog op eigen houtje gaan bezoeken. Om 4 uur knapt het inderdaad weer op en lopen we naar de KL tower. Als we bij de ingang zijn, zien we dat daar een gratis shuttle busje naar de voet van de toren gaat. We nemen die en zijn ook blij dat we dat gedaan hebben, want het is best een eind omhoog. We kopen kaartjes om naar boven te gaan, ze waarschuwen wel dat het uitzicht niet fantastisch is. Dat valt nog mee. We kunnen niet ver kijken, maar de stad zie je goed liggen. Je staat hierop een stuk hoger dan op de Petronas towers. Na dit bezoek lopen we op het gemakje weer terug naar het hotel.

Donderdag 16 november / Kuala Lumpur - Taman Negara

Om iets voor 8 met de taxi naar het Crown Plaza hotel, vanwaar de bus naar Taman Negara vertrekt. Iemand van het hotel spreekt een prijs van RM 10 voor ons af en dat is wel handig en was ons zelf vast niet gelukt. We worden bij de bus die in de parkeergarage van het hotel staat afgezet. We zijn de eerste. We zetten onze tassen weg en zoeken alvast een mooi plaatsje in de bus. Om 9 uur vertrekken we met een man of 12. Na anderhalf uur hebben we een stop van 10 minuten en na nog eens anderhalf uur zijn we bij de steiger in Kuala Tembeling. Daar moeten we het een en ander regelen. Als eerste moeten we een vergunning aanvragen voor het nationaal park. Met zijn tweeen mag je op een vergunning (RM 1 p.p.) en koop je een permit voor je camera (RM 5). Daarna ga je naar het kantoortje van het hotel wat je hebt geboekt (of als je nog niets geboekt hebt kun je er hier een uitzoeken. Er zijn er een stuk of 4). Wij zaten in Mutiara Taman Negara, bij de headcourters van het Nationale park. Als je in een van de andere resorts slaapt, kom je hier bij boot aan als je naar het park gaat.
Nadat we ons bij het hotel hadden gemeld en de bagage daar hadden gezet, kunnen we onze permits ophalen. De boten vertrekken normaal om 14.00 uur. Ze vragen of wij toevallig om 13.00 uur al willen varen en dat willen we wel. We hebben nog een half uur om een hapje te eten (restaurantje aanwezig) en gaan dan voor 3 uur de boot in. De bagage gaat voor in de boot. Je kan er voor kiezen om een deel van je bagage achter te laten. Wij wisten dit niet en hadden ook niet zo ingepakt anders hadden we dat misschien wel gedaan. Bij ons ging alles dus gewoon mee. In de boot zit je op een dun kussentje op een houten plank met rugleuning. Het kussentje van de rugleuning hebben we opgeofferd om wat zachter te zitten. Ons zwemvest deed dienst als rugkussen. Na een uurtje varen begint de lucht te betrekken en uit voorzorg zoeken we onze poncho's alvast maar op en dat is net op tijd voor de bui losbarst. Het bootje heeft wel een dak maar door de zijkanten komt nog genoeg water. Ook zijn er trouwens regenjassen aan boord, die worden uitgedeeld aan degene die niets bij hebben. Wij zaten droog in ons poncho-tentje.
Na 2 uur en 3 kwartier varen komen we aan in het resort. De boottocht is best mooi, maar je ziet niet heel veel. Wel de jungle natuurlijk, maar die blijft steeds hetzelfde. Heel af en toe Orang asli en wat waterbuffels. We checken in en hebben chalet 56. Het terrein is heel uitgebreid en we moeten dan ook zeker 400 meter lopen voor we er zijn, maar dan hebben we ook wat. De chalets liggen allemaal erg mooi, we hebben geen zicht op de rivier, maar op de jungle. Ook zit er genoeg ruimte tussen de chalets en ze zijn enorm ruim opgezet. Als we de tassen binnen hebben gezet gaan we het terrein verkennen, maar eerst willen we drinken. In het winkeltje kopen we 2 blikjes cola en water. Ondertussen is het weer gaan regenen en op de veranda van het winkeltje drinken we onze cola op. Als het even iets minder wordt lopen we naar het restaurant waar we een biertje bestellen. De prijzen liggen hier aanzienlijk hoger.
Aan de overkant van de rivier zien we allerlei drijvende restaurantjes liggen en een dorpje. We besluiten het bootje naar de overkant te nemen (1 RM p.p.) om te kijken of we daar het een en ander in kunnen kopen. Het dorp en de restaurantjes blijken alcohol vrij. Als we dat hadden geweten hadden we wel wat bier meegenomen. Affijn we komen nu ook niets tekort. Ondertussen is het 18.00 uur en om 20.45 uur moeten we klaarstaan voor onze nightwalk. We gaan daarom maar gelijk eten. We nemen springrolls en ik de fried noodles, die heerlijk zijn. Rogier zijn gerecht valt wat tegen. In het chalet maken we ons klaar voor de nightwalk. We kopen nog een zaklamp. We hebben er wel een bij, maar geen batterijen. In het winkeltje zijn ze niet te koop als we erom vragen. Later blijkt dat ze ons verkeerd hebben begrepen, want we zien ze de andere dag liggen. We zijn met z'n vijven voor de nightwalk. Echt veel zien we niet, maar het is best leuk en aarde donker. Terug in het chalet zie ik ineens een rat binnenlopen als rogier onder de douche staat. Het duurt dan nog wel even voor ik inslaap. Je hoort wel veel vreemde geluiden daar in de jungle.

Vrijdag 17 november / Taman Negara

Om half 10 stond er weer een gids klaar voor nog een wandeling door de jungle. We zijn nu met z'n vieren. Het eerste stuk is hetzelfde als gisteravond. Daarna gaat het bergopwaarts. Onderweg krijgen we uitleg over de planten. We zweten echt verschrikkelijk (Als je bagage achterlaat, neem wel genoeg shirtjes mee, het shirt wat je aan hebt tijdens de wandeling kun je echt uitwringen van het zweet). We lopen naar een uitkijkpunt. Op een gegeven moment moeten we ons van de gids controleren op bloedzuigers. Ik heb een lange broek aan en veeg er wel een van mijn schoen, ook Rogier heeft er een op zijn schoen. We lopen weer verder. Ineens voel ik wat in mijn nek en het blijkt dat daar een bloedzuiger zit. De gids haalt hem eraf en ontsmet het wondje wat nog wel een poosje blijft bloeden. Op een gegeven moment stopt de gids en mogen we zelf verder lopen naar nog een uitkijk punt. Tot nu toe was alles nog steeds bergopwaarts. We zouden er nog zo'n 20 minuten over doen. Op het punt rusten we even uit en drinken we wat. We hebben een mooi uitzicht over het oerwoud. We lopen weer terug en vinden de gids een beetje in paniek. Hij is vergeten dat het vrijdag is en dan sluit de canopy walk om 12:00 uur. Het is nu 10 over half 12, we hebben 20 minuten om naar beneden te lopen. Alhoewel op het nippertje redden we het gelukkig want dit hadden we niet willen missen. Je loopt op planken in netten tussen de bomen in. Aan de bomen zijn platformen gemaakt waarop je met zijn vieren kunt staan. Op de planken moet je minstens 5 meter afstand houden en er mogen nooit meer dan 5 mensen tegelijk. Je mag ook niet stoppen om foto's te nemen, dat mag alleen vanaf de platforms. Het hoogste punt ligt op 45 meter. Heel leuk om te doen met mooie uitzichten. Als we eruit zijn gaat de deur na ons op slot. Na nog een half uurtje wandelen zijn we weer terug in het resort. We nemen eerst een douche als we terug in het chalet zijn. Na de douche lopen we naar het restaurant om te gaan eten. Als we net zitten begint het te regenen. Na het eten gaan we terug naar ons chalet, omdat het ernaar uitziet dat het nog meer gaat regenen nemen we 2 bier mee en installeren we ons op het balkon. Verder doen die middag eigenlijk niet meer zoveel. Als het aan het eind van de middag droog is gaan we nog een stuk wandelen en genieten van de prachtige omgeving, de natuur en de rust. Dit is echt heerlijk na de steden die we hebben gehad. We lopen nog naar een schuilhut, maar zien er geen dieren daarvoor moet je vroeger of later zijn. 's Nacht hebben we weer bezoek van de rat. Er wordt gewaarschuwd geen eten mee naar binnen te nemen. We dachten dat we dat niet hadden maar we waren een cakeje vergeten dat nog in Rogier zijn rugzak zat. De rat had wel mooi en gat erin geknaagd.

Restaurantjes in de rivier in de Taman Negara

Zaterdag 18 november / Taman Negara - Cameron Highlands

De boot vertrekt om 9 uur en doet er nu maar 1 uur en 3 kwartier over. We zijn dan ook best vroeg terug in Kuala Tembeling. Ons vervoer komt pas om half 1. We kunnen het dus rustig aan doen en gaan even eten. OM half 1 is ons vervoer er nog niet. Wel de bus die ons heen heeft gebracht. Het vrouwtje komt naar ons toe om te vragen of wij mee terug gaan. Als ze hoort dat we naar de Cameron Highlands gaan, zegt ze dat onze chauffeur er al lang is. We hebben het niet gezien en niet gemerkt. We zijn wel eens gaan kijken of het busje er al stond, maar hebben het niet gevonden. De chauffeur gaat nog even een hapje eten en dan vertrekken we. We zijn de enige in het busje. De rit naar Tanah Rata duurt zeker 4 uur. We hebben onderweg een stop. Het laatste stuk wordt steeds bergachtiger en de weg steeds bochtiger. We verwachten eigenlijk de theeplantages al te zien liggen. Maar wat we zien vinden we niet echt mooi. Hele delen land zijn overdekt met plastic, dat ziet er niet zo idillisch uit. Verder komen we door dorpjes en straten die wemelen van de kraampjes, auto's en mensen. De eerste indruk is niet heel positief, bovendien regent het en is het koud. We worden naar het hotel gebracht en dat is gelukkig wel goed. We doen een lange broek en een t-shirt met lange mouwen aan en gaan het dorpje verkennen. Als we erdoor lopen vinden we het eigenlijk toch wel leuk. Het is een drukke straat met allerlei winkeltjes en restaurantjes en het is er best gezellig. We gaan wat drinken en wat eten bij een indiaas restaurant. Eerst zitten we op terras, maar als we gaan eten verhuizen we naar binnen waar het toch net wat aangenamer is. We nemen roti en eten heerlijk.

Zondag 19 november / Cameron Highlands

Om 9 uur worden we opgehaald voor onze tour naar de theeplantages. We zitten met zijn tweeen in een jeep, maar er gaat nog een groepje van 9 mee in een andere jeep. Als we de theeplantages zien zijn we onder de indruk. Dit is wel erg mooi en zoals op de foto's in de reisgidsen. We stoppen tussen de theestruiken en krijgen uitleg. Daarna rijden we naar het theefabriekje waar we uitleg krijgen over het maken van thee. Er is ook een proeflokaal met schitterend uitzicht over de plantages. Het is er erg druk, het is zondag en vakantie en veel mensen gaan een dagje op stap. Vervolgens rijden we naar het hoogste punt in de omgeving. Jammergenoeg wordt het dan net erg bewolkt en zien we niet meer zoveel. De rit ernaar is wel erg mooi. Dit is weer een heel ander bos dan de jungle van Taman Negara. Het is hier een stuk hoger, kouder en vochtiger. Er groeit veel mos in de bomen wat een mooi effect geeft. We maken door dit bos een wandeling van een uur over een erg modderig pad. De begroeiing werkt hier als een spons en ook de bladeren op de grond houden het vocht vast. We lopen dus te soppen over de paden. De wandeling is erg mooi en we krijgen veel uitleg. Terug in de jeep stoppen we aan een riviertje om de ergste modder van onze schoenen te kunnen wassen. Hierna rijden we een stuk terug en stoppen we bij een vlinderfarm. Er is ook een afdeling met de insecten uit de omgeving en daar brengen we meer tijd door dan bij de vlinders, die overigens wel erg mooi zijn. De insecten facineren ons meer en een aantal wil je liever niet in het wild tegenkomen. Je mocht een schilpad en een schorpioen vasthouden. De schilpad hoefde ik niet, maar de schorpioen mocht best even op mijn hand zitten. Toen hij begon te bewegen mocht hij er ook weer wel snel af. We kregen onze lunch uitgereikt (nasi met kip, banaantjes en water) en reden naar een aardbeienfarm waar we het op konden eten. We hebben er een heerlijke aarbeienmilkshake bijbesteld.
De rest van de middag hebben we wat door het stadje gestuind. 's Avonds hebben we de steamboot gegeten. Leuk en lekker. Het is een soort fondue alleen niet in olie maar in bouillon. Je krijgt vis, vlees en groenten, die je kookt. Sommige dingen die we kregen waren voor ons nogal vreemd van substantie in de mond en daar had ik dan wat moeite mee, maar het meeste smaakte wel lekker. Vooral de groente en vis waren erg lekker. Het is ook leuk dat je lekker lang en op het gemakje aan het eten bent. We snapten er eerst niet van wat we moesten doen. We wilden al net als bij gewone fondue alles een voor een koken. De serveerster sprak bijna geen engels, maar een vrouwtje wat er ook zat te eten kwam ons en hulp en legde uit dat we gewoon alles erin moesten kiepen. Deksel erop tot het stoom eruit komt, dan is alles gaar en kun je een voor een de dingen er uit vissen en opeten. Heb je alles eruit dan kun de bouillon, die door alle ingredienten een lekker smaak heeft gekregen, opeten.

Maandag 20 november / Cameron Highlands - Pulau Pangkor

Eergisteren hadden we ons buskaartje naar Ipoh al gekocht. Het kaartje naar lumut moeten we in Ipoh kopen. De bus vertrekt om 8 uur. Gelukkig kan ik voorin de bus zitten. De rit is net een achtbaan. De chauffeur rijdt alsof hij deze weg al 25 jaar rijdt (is waarschijnlijk ook zo) en hij kent elke hobbel en bocht in de weg. Het eerste half uur is er geen recht stuk weg en zonder remmen scheuren we door de bochten. De stoelen zijn glad en we moeten ons dan ook constant schrapzetten om er niet af te glijden. De rit heeft wel iets weg van een rollercoaster van 2 uur. Omdat ik vooruit kan kijken wordt ik niet autoziek en zie ik de humor er wel van in. Je blijft in ieder geval wel wakker. Er zitten nog 3 toeristen in de bus, waaronder een nederlands vrouwtje wat we gisteren al ontmoet hadden. Zij gaan ook naar Pulau Pangkor. Om 10 uur zijn we in Ipoh. We moeten naar een ander busstation lopen voor onze bus naar Lumut. De buschauffeur legt het goed uit en het is niet ver. Eigenlijk aan de andere kant van de straat, achter het benzine station. We vinden het gelijk en ook de ticketcounter. We hebben nog kaartjes (6,5 RM p.p) en de bus vertrekt om 11 uur. Om 11 uur is het proppen in de bus. Hij is helemaal vol. De weg is goed, vlak en recht. We zitten naast het nederlandse vrouwtje en kletsen de hele weg vol. Om 1 uur zijn we bij de jetti in lumut, hier is ook gelijk het busstation. Wij moeten direct naar de boot want we moeten ons nog aanmelden en de boot vertrekt om kwart voor 2. De anderen gaan eerst eten, dus we zeggen ze gedag. We moeten we even zoeken, want we verwachten dat we ons in een kantoortje moeten melden. Ons hotel staat met een tafeltje op de steiger zelf. Daarna gaat alles wel vanzelf. We zoeken nog even een wc op, drinken wat en dan vertrekt de boot eigenlijk al.
Op Pulau Pangkor zitten we in een beach resort (pulau Pangkor beach resort). We zouden eerst in Hotel Nipah Villa in het plaatsje Teluk Nipah zitten, maar vlak voor vertrek kregen we bericht dat dit vol zat en dat we geupgrade waren. Wij vonden het prima. Het resort ligt er mooi en is ook erg mooi. Het is alleen erg groot en massaal. Als we er zijn duiken we eerst het zwembad in en gaan daarna een hapje eten. Daarna gaan we het resort verkennen. Er is nog een zwembad en er zijn een paar restaurants. Om half 7 komen de hornbills die worden dan gevoerd. 's Avonds bestel ik een wijntje en dat smaakt me heerlijk na al het bier.

Theeplantage in de Cameron Highlands

Dinsdag 21 november / Pulau Pangkor

We huren 2 fietsen. Het eiland rondfietsen wordt afgeraden. We rijden naar het dorpje Teluk Nipah, waar we eerst zouden zitten (2 km, 10 minuten fietsen). Het is wel een leuk dorpje, in het resort zitten we overal redelijk ver vandaan. We verkennen het dorpje drinken wat en fietsen dan nog een stuk verder. Af en toe moet er gelopen worden op de hellingen. We gaan naar het strand een stukje verder op waar we even zitten. Er zitten wel een paar rothonden. Dan komt het groepje wat we gister in de bus zagen langs en we fietsen nog een stukje met hun mee. Zij gaan wel helemaal rond, wij keren na een stuk weer terug. In het dorpje gaan we lunchen en doen kopen we bier en water. We willen eerst bij wat in de lonely planet vermeld wordt als de Tiger beer garden gaan lunchen. We komen er langs met de fiets. Door het dorpje vanaf het resort. Het is gesloten. Er komt een knul naar ons toe die verteld dat ze alleen in het weekend al voor de lunch opengaan. Het is ook niet meer de Tiger beer Garden, deze is gesloten. Hij heeft het nu overgenomen en het heet de Nipah Nipah Beach Club. We zeggen hem dat we misschien nog wel bij hem komen eten. Terug in het resort doen gaan we zwemmen. Daarna installeren we ons in een paar ligstoelen aan het strand onder een palmboom en doen voor de rest van de dag niet meer veel. 's Avonds nemen we het buffet in het hotel.

Woensdag 22 november / Pulau Pangkor

We willen een motortje huren om het eiland rond te rijden. Alleen heeft Rogier zijn rijbewijs niet bij en we krijgen dan ook geen motortje mee. We nemen daarom maar een taxi (40 RM - 3 uur). Onze eerste fotostop is bij de vissteigers in het stadje Pangkor. Daarna stoppen we bij een chinese tempel waar ze een miniversie van de Chinese Muur hebben nagebouwd. We komen door Pangkor stad maar rijden eerst verder naar het Dutch Ford. Hier is niet meer heel veel van over. Ook is hier een steen te vinden waarin het VOC logo is ingekrast. We moeten er even naar zoeken. Ze hebben hem een afdakje gegeven en hij staat iets verder op in het straatje. We dachten dat hij dichter bij het fort zou staan. In Pangkor stad kijken we in wat winkeltjes en lopen een steiger op waar allerlei vis ligt te drogen. Ook pinnen we nog wat geld. In Peluk Nipah laten we ons afzetten en betalen voor de rondrit. We lunchen bij T.J.'s. Over dit restaurantje doet iedereen nogal lyrisch, het eten was lekker maar echt bijzonder vonden we het niet. We doen nog wat boodschappen en nemen dan een taxi terug naar het resort, waar we verder niet veel meer doen dan zwemmen en zonnen.
We hebben 's avonds geen zin om in het resort te eten en nemen een taxi naar Teluk Nipah (10 RM) en laten ons afzetten bij de Nipah Nipah beach club (voorheen Tiger beer Garden, zo staat hij nog in de Lonely Planet). Er zitten nog meer mensen te eten, maar echt druk is het niet. Wat ze hebben staat op een schoolbord te eten. Ze hebben een aantal gerechten een combi van westers en oosters. We nemen de pasta wat vandaag de spagetti Bolognese is. We nemen er een biertje bij. Het smaakt ons heerlijk. Als we klaar zijn met eten komt de eigenaar en hij herkend ons nog van eergisteren. Hij komt bij ons zitten en we krijgen zijn verhaal over het overnemen en opnieuw opzetten van het cafe/restaurant. We zeggen hem dat hij wat meer reclame moet maken. Wij dachten dat er een europeaan in zat, want het is ech heel anders dan de andere restaurantjes. Je kan er eten en drinken en er staat een pooltafel. In december begint hij op het strand met zijn eerste Full Moon Party. Eten, drinken, dansen. We hebben beloofd om reclame voor hem te maken. Bij deze. De Tiger beer Garden is veranderd van eigenaar en heet nu Nipah Nipah Beach club, eigenaar is James. Je kan er eten en drinken. De backpackers gaan er 's avonds naar toe om te drinken. Toen wij weggingen kwamen we het nederlandse vrouwtje tegen die met een stel daar een biertje ging drinken. Wij namen net een taxi terug naar het resort.

Donderdag 23 november / Pulau Pangkor - Penang

Het is vandaag een stuk drukker geworden in het resort. Wij vertrekken vandaag weer richting Penang. Onze bus gaat om 14:00 uur vanuit Lumut. De kaartjes hebben we al, anders waren we eigenlijk liever wel wat vroeger vertrokken. We doen het vanmorgen lekker rustig aan. Op het gemakje ontbijten, zwemmen een beetje zonnen. We pakken de tassen in en nemen nog een douche voor we uitchecken. Om half 1 zitten we weer op de boot. Als we aankomen moeten we nog even op de tassen wachten en dan gaan we eerst op zoek naar onze bus. Je zoekt hier meer op maatschappij waar je bij geboekt hebt dan op nummer. Wij zitten in de Nasional bus. Er staan er 2 en het is even verwarrend welke we moeten nemen. We durven niet meer echt te gaan lunchen en kopen daarom een aantal snacks die we opeten. We vertrekken om iets over 2 in een bus die op sterven na dood is. De stoelen staan schots en scheef en de versnellingsbak is helemaal rot. De chauffeur zit steeds zo'n 5 minuten met z'n pook in de bak te roeren voor hij een versnelling te pakken heeft. We staan ook meestal 2x voor het groene licht voor het hem lukt om weg te rijden. Deze bus gaat via Kuala Kansgar, daar stopt de bus voor zo'n 15 minuten en kun je naar de wc. We zijn dan al zo'n twee en een half uur onderweg. Dit valt ons erg tegen want we dachten dat het niet zo ver was naar Penang. Het eerste stuk gaat helemaal binnendoor en dat schiet niet op. Misschien dat er nog wel betere verbindingen zijn, dan zou ik die zeker aanraden. Na Kuala Kansgor gaan we de snelweg op. De bus blijft nog steeds rijden, dus we beginnen nu toch wel hoop te krijgen Penang te gaan halen. Om iets over 6 stopt de boot bij de ferry naar Penang. We kopen 2 kaartjes (1,2 RM p.p.) en moeten een minuut of 10 wachten tot de boot er is. De overtocht duurt ongeveer een half uur. Aan de overkant nemen we een taxi naar het hotel. We zitten in het City Bayview hotel. We zitten op de 14e verdieping en hebben uitzicht over zee. We gaan direct naar het centrum en willen gaan eten bij secret garden (zie lonely planet). We kunnen het alleen niet vinden. We komen tenslotte terecht in Coco's travellers bar. Rogier neemt de taco's en ik de noodles. Mijn maag is een beetje van slag van de reis en ik zit er een beetje door. Het smaakt me dus allemaal niet zo en ik eet er ook niet veel van op. De taco's die Rogier heeft vindt hij heerlijk. Na het eten gaan we terug naar het hotel en na een douche kom ik weer een beetje bij.

Pulau Pangkor

Vrijdag 24 november / Penang

Eerst gaan we op zoek naar de ferryterminal vanwaar we morgen moeten vertrekken. Zo doen we ook direct een deel van de historische wandeling door Georgetown. Er zijn weer een heleboel kantoortjes en omdat we onze voucher niet bij hebben weten we niet bij welke we moeten zijn. Maar we weten nu hoe het gaat en het lukt morgen wel. Bij de terminal ligt ook de toerist-info en we halen daar nog een folder van de wandeling en lopen hem verder. We bezoeken een aantal tempels en komen weer terecht in de straat waar we gisteren gegeten hebben. Hier zitten een aantal antiek zaakjes en we gaan eens shoppen. Ik zie een hele mooie pijp met een mooie krul en met de houder in de vorm van een olifantenkop. Ik ben er weg van en koop hem dan ook. Als ik hem ga afrekenen zie ik ineens ook nog een mooi (snuif)tabak doosje staan. Ook die neem ik mee. Ook ben ik nog op zoek naar een claypot, maar die vind ik niet. In een warenhuis kopen we ook nog wat gewone gebruiksvoorwerpen. We brengen de spullen eerst terug naar het hotel voor we gaan lunchen. We willen weer bij coco's eten maar die doen geen lunch en we komen terecht in Jim's cafe, waar het gezellig druk is. Na het eten gaan we weer terug naar het hotel waar we gaan zwemmen. Daarna lopen we nogmaar eens terug naar het centrum waar we bij Coco's een biertje drinken. In een ander antiek zaakje koop ik nog een (snuif)tabak doosje en terug naar het hotel schuilen we in een irish pub voor de regen. Dicht bij het hotel liggen nog een paar restaurantes en in een daarvan eten we 's avonds. We nemen spring rolls en samosa's en ze raden ons de sate aan. Deze staat niet op de kaart. We hadden buiten op straat een vrouwtje al zien bakken en daar komen ze vandaan en ze smaken heerlijk.

Zaterdag 25 november / Penang - Langkawi

Vandaag reizen we af naar onze laatste bestemming. We nemen een taxi naar de ferry en vinden al snel het kantoortje waar we onze voucher in moeten leveren. Daarna lopen we naar de haven en kunnen gelijk doorlopen naar de boot. Even hebben we verwarring want op de tickets zijn stoelnummers vermeld, maar niemand schijnt zich daar iets van aan te trekken. Wij zouden niet naast elkaar zitten, dus gaan we op een van onze stoelnummers samen zitten en dat blijft ook zo, want er is niemand die er op let. Voor de zekerheid neem ik een reistabletje want in het vliegtuig had iemand me verteld dat de boottocht van Penang naar Langkawi heel ruw was en dat iedereen zeeziek zou worden. Gelukkig blijkt het niet nodig, ik word er lekker duf van en van het eerste uur op zee merk ik dan ook helemaal niets. Na twee en een half uur komen we aan op Langkawi en onze ophaler staat weer al netjes klaar. Na nog een half uur rijden komen we aan in ons hotel, het Tanyung Sancturay en dit het ziet er geweldig uit. Het enige nadeel is dat het overal ver vandaan ligt. Onze kamer is nog niet klaar en we gaan dan ook maar eerst lunchen. Het is een goed restaurant wat op palen over het water is gebouwd, het uitzicht is geweldig. Als we in onze kamer kunnen staan we helemaal perplexed. Het uitzicht is fantastisch, we kijken zo over het water. En de kamer is ook super. Het resort heeft 32 villas, alleen staand of twee onder een kap. Ze zijn van hout en ontzettend groot. Ons balkon is bijna zo groot als het zitgedeelte van onze huiskamer. Een woonkamer met eettafel, zithoek en bed. Een koffiecorner, met waterkoker en koelkast en natuurlijk een badkamer met douche en ligbad apart. Op het balkon staan 2 ligstoelen. Na een poosje van het uitzicht te hebben genoten gaan we zwemmen in het zwembad. De rest van de middag blijven we bij het zwembad. Om 4 uur begint de hightea. Gratis koffie / thee en hapjes. We gaan eens kijken wat er is en nemen een kopje thee met een lekker hapje. Daarna liggen we even op het strand, maar we vinden het al snel te warm en we gaan lekker op ons balkon zitten.

kabelbaan op Langkawi

Zondag 26 november / Langkawi

In de morgen nemen we een taxi naar Oriental village, dit is een shopping centrum en hier is ook de kabelbaan te vinden. De taxi tarieven op Langkawi zijn vrij vast en staan bij het hotel op een lijst. Dit is in ieder geval een handige richtlijn. De taxi wil op ons wachten, maar dat vinden wij niet nodig. We vinden er weer wel een. We kijken eerst even snel rond in de winkels en de taxfree winkel hebben we al snel gevonden. Daar gaan we straks nog wel even langs om in te slaan. De kabelbaan kost 25 RM p.p. maar is absoluut de moeite waard. Je gaat echt een heel stuk en heel steil naar boven. Het eerste station was gesloten, dus moesten we door naar het tweede en hoogste. Als je daar bent uitgestapt kan je nog naar allerlei andere uitkijkpunten lopen (en ook naar het eerste station, waar je dan wel op kunt stappen). Als het helder is heb je echt een schitterend uitzicht. Je ziet bijna het hele eiland en je ziet allerlei kleine eilandjes in de zee liggen. Heel erg mooi. Ook kun je een pad volgen naar een hangbrug, vandaar heb je ook een mooi uitzicht. De brug hangt best hoog en je voelt hem bewegen. In het begin vond ik dat niet echt prettig. Maar het is wel de moeite waard. Even een klimmetje terug naar boven, waar we een cola hebben gekocht. Als we weer beneden zijn gaan we eerst eten in de foodcourt. We nemen de fried noodles en die zijn erg lekker. Daarna gaan we shoppen. We vinden de onderzetters die we leuk vonden en al in het hotel hadden zien liggen. Ook koop ik een sarong. In de taxfreeshop slaan we ook nog even goed in. Op de parkeerplaats is een taxistop en daar lopen naar toe. Binnen een minuut hebben we een taxi terug voor 15 RM.
Terug in het hotel gaan we eerst zwemmen en daarna aan het zwembad liggen. Uit het niets begint het ineens te regenen. Ik pak onze spullen en ren naar de receptie waar we schuilen tot de bui over is. Het is ondertussen 4 uur en high tea, dat komt goed uit. Ook hebben we nog gebeld voor een excursie voor morgen en die komen ze om 4 uur bespreken. We kunnen geen aanbetaling doen want ons geld ligt in het kluisje in de hotelkamer en we zijn niet van plan om het door de regen te gaan halen. We mogen nu alles morgen betalen. Als de regen minder wordt gaan we terug naar ons huis en installeren ons met een biertje en een wijntje op het balkon. Vanaf ons balkon zien we discovery life. Eerst komen de varanen uit de zee, daarna gaan de apen een bad nemen in het water. Er komen otters langszwemmen en de hornbills komen overvliegen. Kan het nog mooier.

Maandag 27 november / Langkawi

Om iets voor half 9 worden we opgehaald voor onze Mangrove tour. Er gaan nog 2 mensen mee en die gaan we eerst ophalen. We maken ook nog even een stop bij het kantoor van de organisatie om de lunch op te halen. Na een uurtje zijn we bij de steiger waarvandaan de boten vertrekken. Onze eerste stop is bij een viskwekerij. Dit is wel interessant. Eerst mogen we pijlstaartroggen voeren. De knul van de viskwekerij doet het voor. Die roggen komen niet rustig aanzwommen, maar komen met een rotgang uit de diepte. Je schrikt je rot. We bedanken dan ook voor het voeren, we kijken wel hoe het gaat. Verder zien we sidderalen, krabben en allerlei verschillende soorten vis voor de consumptie. Bij de viskwekerij hoort ook een restaurant. We drinken erwat. Volgens mij is het fantastisch om daar te eten. Midden op het water en verder niets rond je. Als je er wilt eten wordt je gratis opgehaald vanaf de steiger. Voor ons ligt dit iets te ver van het hotel vandaan. Daarna varen we door de mangroven. Het landschap is hier werkelijk prachtig. Daarna gaan we de arenden voeren. Ze komen al aanvliegen als ze de boot horen. Er wordt wat kip in het water gegooid en de arenden komen er massaal op af. We varen nog even door naar open zee en zien op afstand de grens met Thailand. De volgende stop is een vleermuis grot. Hiervoor gaan we de boot uit en lopen we door de grot. Deze hangt dus vol met vleermuizen. Hiermee eindigt de boottocht. Voor het opeten van onze lunch kunnen we kiezen uit het strand of een waterval. We kiezen voor de waterval, maar weten eerlijk gezegd niet of dit een goede keuze was. De waterval is best aardig, maar het is er best druk met dagjesmensen en het lijkt een grote vuilnisbelt. Na de lunch worden we weer teruggebracht naar het hotel. Omdat we overal ver vandaan zitten vragen we de chauffeur even bij een supermarkt te stoppen.
Terug op het resort gaan we eerst zwemmen en tijdens de high tea komen we gezellig in gesprek met een ander Nederlands stel. Daarna gaan we lekker op ons balkon wat drinken.

Dinsdag 28 november / Langkawi

Vandaag doen we helemaal niets. We zwemmen wat, we zonnen een beetje. We gaan lekker lunchen. Zitten op het balkon. We zoeken onze tassen uit voor de vlucht van morgen. We lopen nog een stukje. Gaan dineren. Komen weer in gesprek met het Nederlandse stel. Dit is nogal gezellig en we drinken dan ook teveel en het wordt ook veel te laat en we moeten morgen weer vroeg op.

Woensdag 29 november / Langkawi - Singapore - Amsterdam

We voelen ons dus niet zo goed. We gaan een beetje ontbijten, maar dat valt ook niet helemaal lekker. Om kwart over 8 komt de taxi en Hans en Suzanne kunnen ons nog net uitzwaaien. Zij voelen zich ook niet helemaal fit. We hebben nog adressen uitgewisseld en beloven te e-mailen. Bij het vliegveld kunnen we nog niet inchecken en er is net een bus vol portugezen voor ons aangekomen. We kunnen gewoon niet geloven hoeveel bagage die bij hebben. We kunnen het een beetje volgen en de meeste koffers wegen zeker 33 kgs. Het inchecken gaat nogal chaotisch maar dat komt meer door de portugezen dan door het vliegveld. Toch nog vrij snel hebben we onze boardingpassen. De bagage wordt gelijk doorgelabeld naar Amsterdam, dus daar hebben we verder geen last meer van. We gaan direct door naar de boardinghal een beetje bij zitten komen.
De eerst vlucht verloopt snel en voorspoedig. We hebben een uur in Kuala Lumpur en die hebben we ook wel nodig om de gate te vinden. We moeten nog een paar minuten wachten en kunnen dan al weer het volgende vliegtuig in. Deze vlucht is nog korter en voor we het weten zijn we dan ook in Singapore.
We willen de stad nog even in. We worden uitgestempeld en dan denken we dat we gewoon een bus kunnen pakken, maar zo werkt het dus niet. In het midden van de hal is een stand van Singapore airlines waar je je op kunt geven voor de free shuttle bus. (je moet het maar even weten). Wij hebben er toch wel even voor moeten zoeken en vragen voor we wisten hoe het werkte. Je schrijft je in en je kan naar een punt in de stad worden gebracht. Je moet ook al zeggen welke tijd je de bus terugneemt (moet vandezelfde plaats). Op die tijd kun je altijd mee, op een andere tijd alleen als er plaats is in de bus. Wij gaan met de bus van 14.00 uur heen en plannen om 18.30 terug te gaan. Je rijdt er ongeveer een half uur over. De bus stopt bij het Sintec shoppingcentrum. Vandaar lopen we in een half uur naar Brewerkz aan de Qlarckqay waar we lunchen en een biertje nemen. Daarna wandelen we op het gemak weer terug en gaan de shopping mall nog even in. Daar vinden we helemaal niet aan en omdat het iets over 5 is besluiten we om te proberen een uurtje vroeger terug naar het vliegveld te gaan. Er zitten maar een paar mensen in de bus, we kunnen dus makkelijk mee terug. We hebben vouchers gehad om gratis te kunnen douchen. Dit waren we toch al van plan om te gaan doen, we hebben ook schone kleren mee voor in het vliegtuig. We zoeken de douches op, die zijn in een andere terminal en we zijn zeker een half uur aan het lopen voor we er zijn. Ondertussen kijken we ook nog wel winkeltjes. De douches liggen in de rainforest lounge en nadat we ons gewassen hebben gaan we in de lounge in heerlijke relax stoelen zitten. Er is een grote tv en na een half uur begint een goede film, voor we het weten zijn we twee en een half uur verder en besluiten we onze gate maar eens op te zoeken. Als we bij onze gate aankomen beginnen ze net in te checken en we sluiten maar gelijk aan. Voor we het weten zitten we aan boord en zijn de 11 uur in Singapore ook al weer voorbij.

Vrijdag 30 november Amsterdam

Om half 7 's morgens staan we weer op Schiphol. We halen de auto op en rijden weer terug naar huis.

Als je vragen hebt of je wilt ons e-mailen dan kun je dat doen naar: hug_the_world@hotmail.com

Benieuwd naar onze andere reizen? Kijk op de rest van onze website Reizen Rogier en Jeanine

Om onze reis voor te bereiden hebben wij veel gekeken op de volgende website:
singapore.startpagina.nl en

Van deze website mag niets zonder schriftelijke toestemming worden overgenomen of gebruikt op welke manier dan ook.