Rondreis met de camper door Italie - 24 mei t/m 9 juni 2006

Met de camper door Italie

uitzicht aan de dolomietenstrasse

Woensdag 24 mei NL - Karlsruhe (D) (542 km)

We moesten vanmorgen allebei eerst nog een paar uurtjes werken. Ik kon om half 12 naar huis en was thuis gelijk druk met nog allerlei dingen te regelen. Ondertussen was Rogier ook thuis gekomen en die heeft direct de camper voor de deur gezet, zodat we ook de laatste spulletjes erin konden leggen. Gegeten, nog een rondje door het huis en op weg. Nog voor we het dorp uit waren kwamen we erachter dat we (drink)water vergeten waren mee te nemen, we waren dus snel weer thuis. We rijden naar Antwerpen. Van Antwerpen richting Luik en vervolgens richting Aken. Het weer is slecht, veel regen en wind. Ook is het erg druk op de weg. Het eerste oponthoud hebben we al in Antwerpen. Om half 5 zijn we bij Aken, waar we onze eerste stop nemen. We rijden weer verder naar Koblenz waar de file wat langer duurt. We willen vanavond op een autohof overnachten. Dit zijn speciale parkeerplaatsen, waarvoor je van de snelweg af moet (ze worden goed aangegeven). Ze worden vooral gebruikt door vrachtwagenchauffeurs. Je moet ervoor betalen en ze worden bewaakt. Na Koblenz liggen een aantal van deze plaatsen (info had ik van internet gehaald), maar als we daar zijn vinden we het nog te vroeg om al te stoppen, we rijden dan ook door. Rond 6 uur eten we in een wegrestaurant een snitzel en we stoppen tenslotte op snelweg nr.5 net voor Karlsruhe. Op het autohof is het ontzettend druk. We vinden met moeite een plaatsje. We hadden al eerder een plaats gezien, maar dat was naast een koelauto en daar wil je echt niet naast staan, wat een kabaal! Aan het eind van de parkeerplaats zijn ze iets aan het graven en is een stuk afgezet met pionnen. Wij passen daar prima tussen en parkeren de camper daar. Er kan zo ook niemand naast ons komen te staan. We moeten Euro 10,00 betalen om hier staan. We krijgen voor dit geld direct tegoedbonnen die je in het restaurant kunt gebruiken. We gaan wat drinken in het restaurant en als we teruglopen naar de camper blijkt het nog drukker te zijn geworden. Er komt nog een camper achter ons staan. We gaan slapen en we zijn benieuwd of we hier rustig liggen.

Donderdag 25 mei - Karlsruhe - Bressanone (Brixen) (I) (568 km)

Vannacht erg goed geslapen, zo goed zelfs dat we pas om kwart voor 8 wakker werden en dat was veel later dan dat we hadden gepland. Via Stutgart richting Munchen. In Munchen lang in de file gestaan. Het was verder wel fijn rijden, want doordat het hemelvaartsdag was reden er geen vrachtauto's, vandaar dat het op het Autohof ook zo druk was. Om een uur gestopt om wat te eten en om half 2 weer verder . Op de weg naar Kufstein werd het een stuk rustiger. De bergen komen in zicht. En dan bereiken we eindelijk de Brennerpas. Dit is een tolweg die Euro 8,00 kost. We hadden de Brennerpas erg steil en bochtig verwacht, maar dat viel mee. En na de Brenner komen we aan in Italie. Ons einddoel vandaag is Bressanone. Hier is een camperplaats en we willen in het begin altijd naar een eindpunt rijden, omdat we anders maar door blijven sjezen. Bij aankomst is het erg druk met auto's en we rijden in kolone door de stad. De camperplaats vinden we onverwacht snel. Als je van de snelweg af bent (Bressanone staat aangegeven) richting Bozen (Bolzano) blijven volgen. Je moet helemaal aan de andere kant van het stadje zijn. Je volgt de borden parkeerplaats voor bussen, want dit is de camperplaats(Parcheggio Palaghiaccio, Bressanone-Sud). Je rijdt het stadje net niet uit. Het is een gewoon parkeerterrein, met veel bomen zonder verdere voorzieningen. Vanaf de camperplaats loop je in 15 minuten naar het centrum. Het is mooi weer en we wandelen wat door het centrum. We eten vroeg wat op een terras en gaan dan terug naar de camper want we zijn best moe en moeten ook nog een beetje acclimatiseren. We zetten de achterdeuren open en er is genoeg te zien. We staan met zo'n 8 campers samen. Die avond hebben we voor het eerst de douche gebruikt. Rogier had die net voor de vakantie afgemaakt en het werkt allemaal prima.

Vrijdag 26 mei - Bressanone - Cortina d'Ampezzo (118 km)

Op weg naar de Dolomieten. Vanaf Bressanone ben je daar zo en zodra we de afslag (Val Gardena) nemen, zien we de eerste pieken al verschijnen. We volgen de Dolomietenstrasse. In het dorpje Ortisei willen we wat boodschappen doen, maar het is daar zo ontzettend druk dat we met geen mogelijkheid een parkeerplaats vinden. Dan maar verder, vanaf hier wordt de weg mooier en mooier. Je ziet de rotsmassiefen verschijnen en vanaf elke bocht heb je weer een ander zicht erop. We kunnen er niet genoeg van krijgen en blijven foto's maken. De weg volgt een aantal passen, de hoogste die we passeren is op 2242 m hoogte. Het weer is mooi en de bergen tegen een strakblauwe lucht is werkelijk fantastisch. Je voelt je erg nietig tussen al die reuzen. We rijden verder richting Arraba. Op deze weg is een wielerronde bezig. De weg wemelt van de fietsers en langs de weg hebben supporters hun tenten opgezet om de renners aan te moedigen. Ook is het erg druk me motorrijders. Het plan is om in Arraba te stoppen, maar dat plaatje kan ons niet echt boeien en het is er chaotisch met al die wielrenners, overal staan dranghekken. In Italie is alles tussen 1 uur en 4 uur gesloten. Wij kwamen daar in Italie pas achter en stonden nogal eens voor een gesloten deur. Wij doen inkopen als het ons zo uitkomt, maar hebben dit in Italie aangepast naar 's morgens. We rijden weer verder richting Cortina D'ampezzo. En welke weg je hier ook neemt ze zijn gewoon allemaal mooi. In Cortina lukt het ons ook niet makkelijk om te parkeren. We zetten de camper tenslotte op een plaats waar ze liever geen campers hebben staan. Het is er niet druk, dus we doen het toch maar. We hadden al 3 rondjes gereden en in Cortina valt dat niet zo mee, omdat veel eenrichtingsverkeer is. Wel hebben we de aanduiding camperplaats al gevonden. We moeten echt boodschappen doen voor het avondeten. In Cortina lunchen we op een terras. Na de lunch gaan we op zoek naar een supermarkt die we ook nog vinden. We hebben de camper laten staan en lopen er naar toe. We doen onze inkopen en rijden naar de camperplaats. Deze ligt zo'n 5 km buiten het stadje (richting Fiames, aan de SS51) op een oude landingsbaan, helemaal tussen de bergen. Een prachtige plek. Je kunt er je toilet legen en water pakken. In het seizoen moet je betalen om er te staan (Euro 12,00), maar wij mochten nog gratis. We zetten de stoeltjes buiten en genieten van het uitzicht en van een biertje. We wandelen de landingsbaan af en dat is nog best een lang stuk. Aan het eind van de landingsbaan loop je een nationaal park in. Na de wandeling nog even buiten gezeten. We zitten hoog en het is nog vroeg in het jaar en als de zon niet meer over de bergen heen kan schijnen koelt het snel af. Na de zonsondergang gaan we binnen zitten en kijken een filmpje.

Zaterdag 27 mei - Cortina d'Ampezzo - Belluno (142 km)

We Volgen de SS52 naar boven richting Dobiacco. De weg is mooi, maar niet meer zo spectaculair als gisteren. In Dobiacco vinden we een supermarkt en we doen dan ook direct onze boodschappen. We willen al richting Venetie rijden en volgen de weg 52 richting Sesto en Val Padola. Net na het plaatsje Moos stoppen we. Vanaf hier zijn diverse wandelingen uitgezet en we willen ook de benen wel eens strekken. We lopen een stuk door bossen en bergen, richting een paar pieken, maar die liggen toch te ver om er in een middag naar toe (en terug) te kunnen lopen. Waar we lopen liggen af en toe nog wel plakaten sneeuw, hadden we niet meer verwacht want het is niet meer koud. We rijden verder richten het lago de Pieve. We verwachten aan het meer een plekje voor de nacht te kunnen vinden, maar dat valt tegen. Het is niet zo makkelijk om dicht bij het meer te komen, je rijdt er een stuk boven. We stellen onze plannen bij en rijden naar Belluno. Volgens de boeken is dit Italiaanser dan dat we tot nu toe hebben gezien en daar zijn we wel aan toe. Want hoewel het landschap schitterend is hebben we meer het gevoel in Duitsland of Oostenrijk te reizen dan in Italie. In Belluno is een camperplaats (Lambioi, volg richting zwembad). Deze staat goed aangegeven en is op een groot betaald parkeerterrein. Helemaal achteraan zijn een aantal plaatsen gereserveerd voor campers. Achter deze plaatsen is een klein parkje met een speeltuintje. Verder zijn er alle voorzieningen, maar deze liggen net aan de andere kant van het hek. Als je er gebruik van wil maken moet je dat voor of na aankomst doen. Je kan er wel naar toe lopen, door een poortje in het hek (zo kom je ook in het parkje). We gaan ons eerst verkleden, want ineens is het zomer geworden. Vanaf de parkeerplaats kun je door middel van 3 roltrappen naar het centrum van de stad. We struinen wat door het stadje en het is inderdaad levendiger dan dat we de afgelopen dagen gezien hebben. We eten een italiaans ijsje en drinken wat op terras. Er is een vliegeniersfestival aan de gang en we denken dat het vanavond begint want overal staan tribunes en dranghekken. We koken in de camper en gaan 's avonds nog even terug de stad in, maar het feest is nog niet begonnen of al afgelopen als we er aankomen. Venetie

Zondag 28 mei - Belluno - Cavallino (125 km)

De kosten voor het parkeren in Belluno zijn € 3,70 dat valt dus nogal mee. Bij Belluno direct de snelweg opgedraaid richting Venetie. We gaan richting Jesolo. Daar ligt een schiereiland met allemaal campings. In het acsi boekje hebben we een camping gevonden waar we naar toe willen. We willen daar dan 2 nachten staan en met het openbaar vervoer naar Venetie. De snelweg is een tolweg en kost ons €,10. Naar Jesolo is het razend druk. Het is mooi weer en zondag er er zijn meer mensen die naar het strand willen. Langzaam maar zeker naderen we de camping en daar zijn we toch al om half een. Eerst gaan we wat brood kopen. We zitten op camping Capriland. Net buiten de camping zitten 2 restaurants, 2 supermarktjes en een campingwinkel. In het campingwinkeltje vinden we een klein tafeltje waar we al een poosje naar op zoek waren. We eten brood met gehaktballetjes in satesaus en het is best lekker om even op een camping te staan. Na de lunch gaan we naar het strand, dat ligt net voor de camping. Op de parkeerplaats staan allemaal campers en we vragen ons af of dit een camperplaats is. 's Avonds vertrekken ze allemaal, dus geen camperplaats.

Maandag 29 mei - Venetie (0 km)

Vandaag gaat het gebeuren en gaan we naar Venetie. Ik kijk er erg naar uit. We nemen de bus van half 9 en na zo'n 10 minuten zijn we bij de boot. We hebben een dagkaart voor het openbaar vervoer (€ 15,50) gekocht en kunnen nu van alles verder gebruik maken. Ook in Venetie zelf. De boot doet er 40 minuten naar Venetie en legt aan bij het San Marcoplein. Het weer slaat een beetje om. Het begon mooi vanmorgen, maar het trekt helemaal dicht, gaat waaien en het wordt koud. Prachtige gebouwen aan het San Marco plein en hoewel het nog vroeg is, is het ook al hartstikke druk. We gaan door de stad struinen en volgen de bordjes naar de Rialto brug. Op de Rialto brug staan allerlei kraampjes met souvenirs. We lopen zoveel mogelijk door de kleine straatjes richting het station. Vooral de kleine kanaaltjes, de bruggetjes en straatjes vinden we erg leuk om te zien. Bij het station nemen we de Vaporetti (busboot). We kijken alleen niet goed en inplaats van dat we over het Canal Grande terug richting San Marco varen, varen we naar de haven. En eigenlijk is het ook niet erg. We kunnen even zitten en een beetje opwarmen en ook deze boot komt uiteindelijk weer bij het San Marco Plein. Voor we daar zijn stappen we al uit en lopen nog een stukje waar we weer een andere boot nemen. Deze boot is echt afgeladen vol, maar het is wel leuk om ook in Venetie even door het kanaal te varen. Bij de Rialto brug stappen we weer uit. Ik koop daar een sleutelhanger voor aan mijn rugzak als souvenir en door de kleine straatjes lopen we weer terug naar het San Marco plein. Als we daar zijn zien we "onze" boot net klaarliggen. We besluiten om maar terug te gaan naar de camping. Het was mooi en leuk, maar we zijn moe en koud en eten liever bij de camping dan in Venetie (wat we eerst wilden doen). Om half 5 zijn we weer terug op de camping. We pakken de kaart er nog eens bij. We zouden eerst alleen in Noord Italie blijven, maar besluiten om verder naar Toscane te rijden.

Dinsdag 30 mei - Cavallina - Radda di Chianti (364 km)

Als we om 8 uur vertrekken begint het zachtjes te regenen en de eerste uren zal het ook niet meer stoppen. We gaan dus naar Toscane, want we willen toch nog meer van Italie proeven. We nemen de snelweg richting Bologna. Onderweg kopen we nog een kaart van midden italie, want daar heb ik niets van bij. Het is achteraf niet zo'n goede kaart, want de schaal is te groot (1 op 120.000) en daar raak ik het overzicht van kwijt. In de dorpjes is het weer wel handig. Het weer wordt slechter en slechter Rond Bologna is het erg druk. Vanaf Bologna nemen we de E35 naar Florence (Firenze). De E35 is een bijzondere en onoverzichtelijke snelweg. Je rijdt door ontelbare tunnels en over bruggen. De weg is slecht en er rijden veel vrachtauto's. Dit met de harde regen maakt dat het niet echt een ontspannen ritje is. Rond 12 uur zijn we bij Florence. Hier gaan we de snelweg af. We richten ons op het plaatjes Greve in Chianti. Dit zou een leuk dorpje moeten zijn. Het valt ons tegen. Er is wel een camperplek, maar daar staat net de kermis opgesteld. We eten er wel en terwijl we zitten te eten laat de zon zich ook weer eens zien. We rijden verder naar Radda in Chianti. Hier is ook een camperplaats. (Circonv. Santa Maria. Wordt aangegeven.) Je kunt er water pakken en de WC legen). We zijn nu echt in het Toscane wat we van tv kennen. Glooiend landschap, met bossen, olijfboomgaarden, wijngaarden en cypressen. Voor ons is dit Italie. Vanaf de camperplaats kijken we zo over een dal met olijfbomen heen. We gaan het dorpje verkennen. Het is een historisch plaatje, klein maar mooi. Er zijn restaurantjes en winkeltjes en een supermarkt, maar die gaat pas om 16.00 uur open. We gaan terug naar de camper. Op de camperplaats staat net zo'n bus als de onze. Het is bijna een kopie. Later raken we aan de praat met de eigenaar (een Belg) en hij heeft hem ook zelf gebouwd. Zij hebben een vast bed en daardoor wat minder leefruimte. We zetten de stoeltjes buiten en genieten van de zon. Aan het eind van de middag gaan we om boodschappen en 's avonds gaan we uit eten. Natuurlijk drinken we een chianti wijntje

Woensdag 31 mei - Radda di Chianti - Volterra (123 km)

Onze eerste stop vanmorgen was Mont Riogionni. Een geheel ommuurd dorpje. Voor het dorpje is een groot parkeerterrein waar ook een aantal campers stonden die hier overnacht hadden. (geen voorzieningen). Daarna door naar Sienna, dit werd geen succes. We moesten € 20,00 betalen om te parkeren en daar hadden we weinig zin in. Ook was het enorm druk. Wel vonden we een grote supermarkt en na inkopen gedaan te hebben zijn we weer uit Sienna vertrokken. We zijn naar San gimgnano gereden. Hier zou een camperplek moeten zijn, maar het leek meer een camping. We hebben de camper geparkeerd (langs de kant van de weg) en zijn het stadje met al zijn woontorens gaan bekijken. In Volterra hebben we overnacht op een camperplaats (Parking P3. Loc.fonti Docciola) . Daar moesten we trouwens wel even naar zoeken. Als we eenmaal staan, begint de lucht erg te betrekken en niet lang erna begint het te regenen. Vanaf de camperplaats kijken we tegen de stadsmuren op. Als het even wat minder hard regent gaan we het stadje in. Dit is zeer de moeite, met al zijn kleine straatjes zijn we bijna bang te verdwalen. Na een poosje rond gelopen te hebben, gaat het weer harder regenen en we gaan dan ook maar terug naar de camper. landschap in Toscane

Donderdag 1 juni - Volterra - Pisa (98 km)

Het weer is weer mooi. We denken er nog even over om nog een keer Volterra in te gaan, maar "verderop" is toch aantrekkerlijker en we gaan weer verder. Richting Pisa. Ons doel is de camperplaats in Marina di Pisa. Die vinden we ook maar we vinden het helemaal niets. Rare buurt, duur en moeilijk liggend t.o.v. de stad. We rijden door richting de stad en gaan wel kijken of we daar in de buurt een camping kunnen vinden. Die vinden we ook. Camping Torre Pendente (V.le delle Cascine 86 Pisa, Tel 050-561704), op 10 minuten lopen van de toren. Het is er niet goedkoop (€22) maar wel makkelijk. Wil je niet op de camping staan, maar wel makkelijk parkeren, rij dan ook richting de camping, links en rechts van de weg (voor het tunneltje!!) kun je staan met je camper. Vanaf de camping loopt je door het tunneltje zo naar de toren toe. Eerst moet je door een woud van souvenirs-stalletjes, dan door de stadsmuur en dan kom je op het plein waar de kathedralen en de toren staan. En dan zie dat hij toch echt wel heel erg scheef staat. We maken de standaard foto's. Ja ook wij houden de toren tegen! Het is erg druk met toeristen, maar het loopt elkaar niet voor de voeten, het is ook wel leuk om te zien hoe iedereen foto's neemt van elkaar. Het is mooi weer en we gaan een poosje op het gras liggen toren en mensen kijkend. Je kan de toren op met gids (€15) en je kan toegangskaarten kopen voor het bezichtigen van de kathedralen. Wij vonden de buitenkant al indrukwekkend genoeg. We lopen nog wat verder het stadje in. Gaan nog even terug naar de toren en lopen dan weer naar de camping. Op de camping gaan we in de zon liggen. We besluiten om te gaan barbecueen. Rogier gaat terug het stadje in om inkopen te doen. Het is er een ideale avond voor. We zitten tot een uur of 9 buiten, dan gaan we afwassen en douchen. Daarna is het ook te fris om nog buiten te zitten. 's Nachts onweert het, maar er valt geen regen.

Vrijdag 2 juni - Pisa - Serra Mazoni (170 km)

Vandaag gaan we naar Lucca. Daar naar toe rijdend zien we aan de andere kant van Pisa, bij een paar grote supermarkten, campers staan. Je kan dus ook vrij staan in Pisa (volg de weg naar Lucca vanaf de camping). In Lucca vinden we al snel een parkeerplaats en we lopen de stad in. Eerst volgen we een stukje de stadsmuur. Het is weer een typisch stadje met veel torens en een heel apart ovaal plein. Het valt wel op dat alle winkels dichtzijn, bij navraag blijkt het een feestdag te zijn. We beklimmen een toren en hebben zo een mooi uitzicht over de stad. Bij een bakkertje kopen we een belegd broodje en gaan dan weer richting de camper. We willen vandaag alvast een stuk richting Gardameer rijden. Het plan is om naar Parma te rijden, maar het loopt allemaal wat anders. We gaan dwars door de Appenijnen, weg nr12 richting Modena. En hoewel het een schitterende weg is, schiet hij voor geen meter op. Hij klimt en draait en draait en draait. Haarspeld bocht na haarspeld bocht. Rogier werd er bij zelf misselijk van en hij reed nog wel. In Abetone bereiken we dan eindelijk het hoogste punt van de weg. Het heeft daar nog gesneeuwd en het is er 3 graden als wij er zijn. Het is dan ondertussen half 3 en we moeten ook nog helemaal naar beneden. We gaan Parma niet halen. We rijden naar Serra Mazoni, daar mag je bij de tennisbanen staan. Je kunt er water pakken, water lozen ook je wc legen. We staan helemaal alleen op een groot parkeerterrein. Het zwembad en de tennisbanen zijn nog gesloten. Het is levendig genoeg, er komen constant auto's aanrijden over het plein, ze stoppen aan het eind en rijden weer terug. We snappen er niets van, eerst vinden we het wat vreemd, maar als het door blijft gaan vinden we het wel grappig. We hebben ze natuurlijk niet geteld, maar we denken dat er zeker meer dan 50 auto's langs zijn gereden. We hebben geen boodschappen kunnen doen, we putten voor vanavond uit onze "nood"voorraad en eten pannenkoeken. Na het eten lopen we nog een rondje over het plein. In een van de restaurantjes achter het plein is een feest. Feestgangers parkeren naast ons, maar we hebben er verder geen last van gehad.

Zaterdag 3 juni - Serra Mazoni - Garda (214 km)

Na Serra Mazoni zijn we eigenlijk ook gelijk uit de bergen en steek je de Po vlakte over richting het Garda meer. Het schiet nu wel lekker op. Van Modena rijden we richting Motavo. In Motavo doen we boodschappen en bij Sirmioni gaan we lunchen. We kijken dan al uit over het Garda meer. En lopen er na het eten naar toe. Bij Peschiera del Garda bezoeken we de camperplaats. Er is nog wel plaats, maar hebben nog geen zin om hier al ons kamp te slaan en rijden verder. In het ACSI boekje hebben we ook een camping zien staan en het lijkt ons wel wat om een nacht (of misschien wel 2) aan het meer te staan. De camping is vol en dat zijn ze waarschijnlijk allemaal i.v.m. het pinksterweekend. In het plaatsje Garda gaan we op de camperplaats staan en dit is ook een heel leuk dorpje. De weg ernaar toe is wel heel erg druk, je rijdt in kolone langs het meer. De camperplaats is makkelijk te vinden. Vanaf Peschiere als je het dorp in komt, op de rotonde bij de bezinepomp gelijk rechtsaf en dan gelijk de parkeerplaats op (het staat ook aangegeven, maar het is niet heel duidelijk omdat het bord tussen de bomen staat). Er is zelfs een grasveld achter en daar zagen we ook mensen staan die hun tentje hadden opgezet. Het is hier niet gratis, de kosten zij Euro 13,00. We drinken eerst wat en gaan daarna door het stadje struinen. Het heeft hele gezellige winkelstraatjes en een mooie boulevard. We halen een pizza en eten die in de camper op. We gaan 's avonds nog even terug het stadje in, want er is een sardinefeest. Het is best gezellig er staan een aantal bandjes aan de boulevard en in de stad te spelen. De toren van Pisa

Zondag 4 juni - Garda - Benghena (155 km)

We vertrekken om half 10 voor het vervolg van ons rondje rond het Garda meer en die hebben we noodgedwongen non-stop gemaakt. Het was echt gigantisch druk en het was bijna onmogelijk om een parkeerplaats te vinden. Maar de weg is wel ontzettend mooi. Aan de overkant van het meer (gezien vanaf het plaatsje Garda) rij je door ontelbare tunnels. We vinden net voor Sirimioni een parkeerplaats bij een supermarkt. We stoppen daar om wat te eten en gaan dan een paar uur in de zon liggen aan het meer. We liggen op een grasveld voor een hotel. Als we weer gaan rijden zijn we de drukte bij het meer helemaal zat en rijden er vandaan. Op de weg naar Salo zien we een camping. Ze hebben nog plaats (€18) en we strijken daar neer. We gaan lekker in de zon zitten. Als we later een rondje over de camping lopen, blijkt die groter dan gedacht. Je kunt zelfs nog naar het meer lopen en dat doen we dan ook.

Maandag 5 juni - Benhenga - Mazona (77 km)

We rijden Brescia naar het Iseomeer. We volgende de doorgaande weg die een stuk parallel loopt met de snelweg. We rijden eerst naar het plaatjse Iseo, maar daar hebben we weer het bekende probleem, we kunnen nergens parkeren. We rijden verder en al snel zien we de camping uit het ACSI boekje (riva di San Pedro) waar we naar toe willen. We proberen eerst boodschappen te doen, maar ook hier weer geen parkeerruimte. We gaan terug naar de camping en die bevalt ons wel en we checken in. Het weer is mooi, het meer is mooi en we krijgen een leuk plaats aangewezen. We lopen terug naar het dorp voor onze boodschappen en doen verder niets meer dan lekker in de zon zitten en 's avonds barbecueen.

Dinsdag 6 juni - Marona - Brunica (283 km)

Vandaag gaan we terug richting Noord Italie. Ook nu weer gaat de weg dwars door de bergen en maak je niet veel kilometers. We kijken of we onderweg een leuk dorpje zien, waar we zouden kunnen staan, maar dat vinden we niet en we besluiten door te rijden naar Brunico. We staan eerst op een verkeerde camperplaats. We volgen de bordjes zwembad, want zo staat het in het camperboek (dachten we). Bij navraag blijkt het niet zo te zijn. Je kan staan op de busparkeerplaats (wordt aangegeven met P2) en op de parkeerplaats bij de kabelbaan. Wij verhuizen naar P2 en gaan in het stadje wat eten. We weten nu ook weer waarom we Noord Italie niet zo leuk vonden. Ook dit plaatsje komt weer 'doods' op ons over. We wilden nog een paar dagen gaan wandelen hier, maar besluiten om morgen alvast terug richting Duitsland te gaan rijden.

Woensdag 7 juni - Brunico - Trier (D) (818 km)

Na een nachtelijk toilet bezoek van Rogier zijn we allebei klaarwakker en we zijn dan ook maar opgestaan voor een vroege start. We vertrekken om 5 uur en om 7 uur zijn we dan ook al in Oostenrijk waar we gaan ontbijten. Bij Stutgardt staan we een poos in de file en ook bij Karlsruhe schiet het niet op, maar eenmaal op de weg richting Saarbrucken wordt het rustig op de weg en om 1600 uur rijden we Trier binnen. We moeten nog even zoeken naar de camperplaats. Eerst gaan we ons wc legen en dan parkeren we de camper (camperplaats bij McDonalds aan de Moezel. Lozen net aan de achterkant van MacDonalds, kosten €5). Vanaf de camperplaats is het zeker 40 minuten lopen naar het centrum van Trier. Op het eerste terras wat we zagen zijn we gaan zitten en hebben een bier besteld (heffeweizze). We hadden het er heel de dag al over gehad dat we in Duitsland een snitzel gingen eten. Die hadden ze niet op het terras waar wij zaten, dus even verhuisd naar een ander terras en heerlijk gegeten. Na het eten op het gemak teruggelopen naar de camper. lucca

Vrijdag 8 juni - Trier - Mettlach (46 km)

Met de camper naar het centrum van Trier gereden en de stad ingegaan op zoek naar de Touristinfo. Er schijnt een kaart te zijn met alle camperplekken aan de Moezel en die wilde ik wel hebben. Bij de touristinfo hadden ze daar nog nooit van gehoord. Die zal ik dus ergens anders vandaan moeten halen. Na nog even door het oude centrum te hebben gelopen zijn we naar Mettlach gereden. Volgens Rogier is daar een brouwerij en die wilde hij wel zien. De Brouwerij ligt direct bij binnenkomst in het stadje. Mettlach ligt aan de rivier de Saar en niet meer aan de Moezel. De camperplaats is naast de brouwerij en aan de andere kant ligt een grote supermarkt. Je kunt watervullen en lozen en je wc liggen en dit allemaal voor niets. Gelijk maar naar de brouwerij gelopen en een biertje genomen. Daarna het stadje in gelopen. In Mettlach ligt ook de fabriek van Villeroy en Boch en alles staat dan ook in het teken van dit aardewerk. Het centrum is klein, maar wel leuk met volop restaurantjes en een grote outletstore waar villeroy en boch verkocht wordt. Na het bezoek aan het stadje zijn we nog een stuk langs de Saar gelopen. 's Avonds hebben we bij de brouwerij gegeten.

Vrijdag 9 juni - Mettlach - Malmedy (152 km)

In Malmedy in de supermarkt eerst Belgisch bier ingekocht en doorgereden naar de camperplaats.Die is toch nog steeds achter de kerk. Er gaan geruchten dat hij verplaatst gaat worden, maar dit is dus nog niet het geval. Er is net markt in het stadje en heel het plein staat vol. Na een kwartier beginnen de eerste te vertrekken en kunnen we parkeren.Daarna gaat de een na de ander weg en als we gegeten hebben is het plein bijna leeg. We verzetten de camper naar een beter plekje en gaan het dorp in. We gaan bij de camper nog wat lezen en aan het eind van de middag gaan we een stuk wandelen. We volgen de kruisweg door het bos. Deze staat er al vanaf 1758 en is wat verwaarloosd, wat best jammer is. Het is een mooie wandeltocht. Terug in de camper eerst het camperlogboek bijgewerkt (het is de laatste avond). Morgen hoef ik alleen de eindkilometers nog maar in te vullen. Douchen en we gaan dan eten bij de Italiaan.

Zaterdag 10 juni - Malmedy - thuis ( 242 km)

's Morgens direct door naar huis. Thuis wel alvast de camper zoveel mogelijk gelost, schoonmaken komt later.

Benieuwd naar onze andere reizen? Kijk op de rest van onze website Reizen Rogier en Jeanine

Als je vragen hebt of je wilt ons e-mailen dan kun je dat doen naar: hug_the_world@hotmail.com

Van deze website mag niets zonder schriftelijke toestemming worden overgenomen of gebruikt op welke manier dan ook.