Cyprus 1 t/m 8 april 2003

Cyprus 2003

In het voorjaar van 2003 besluiten we een weekje weg te gaan. Rogier is zover genezen dat hij het ook weer ziet zitten om weg te gaan en hier ook wel aan toe is. We kijken in op 'last minutes' sites en de keuze valt op Cyprus.
De vlucht valt niet mee, want we zouden om 11 uur vliegen maar dat werd pas half 6 's middags. We mochten wel op de kosten van de reisorganisatie eten op schiphol. Uiteindelijk waren we om half 12 's avonds in het hotel. We hadden (gratis) halfpension en ze hadden een salade op onze kamer gezet. We hebben een hotel in klima Paphos (boven paphos), dit is het oude gedeelte van de stad. Om dichter bij de kust en de restaurantjes, winkeltjes en eventueel disco's te zitten kun je beter in kato Paphos boeken. Van klima Paphos, waar dus eigenlijk niets te doen, is het wel te lopen naar Kato Paphos maar daar stap je toch al wel snel een minuut of 20 over. Romeinse villa's in Paphos

2 april- Paphos

Vandaag kan onze vakantie dan echt beginnen. We hebben door onze late aankomst nog niets van Cyprus gezien. We gaan ontbijten en ontdekken dat we het hotel delen met allemaal bejaarde Engelsen. Het hotel is nog Engelser dan in Engeland.
Na het ontbijt gaan we Paphos verkennen. Ook willen we een huurauto regelen want we willen meer van het eiland zien. We lopen naar Kato Paphos. Daar liggen alle winkeltjes, restaurantjes en eigenlijk het hele toeristengebied. Bij een aantal verhuurbedrijfjes vragen we de kosten voor een huurautootje. We maken onze keuze en spreken af om hem morgen op te halen. We hebben hem vandaag toch nog niet nodig.
's Middags bezoeken we het middeleeuws fort dat aan het haventje ligt en ook dicht bij het haventje liggen de Romeinse villa's van Dionges, Thesues en Aion. Hier brengen we wel een paar uur door. Het is heel uitgestrekt, je kan door het gebied wandelen en dan kom je geregeld opgravingen tegen. In de villa's liggen mooie mozaïek vloeren.
Aan het eind van de middag lopen we weer terug naar ons hotel. We eten daar vanavond. Dat zijn we niet gewend, normaal nemen we een appartement omdat we het heerlijk vinden om verschillende restaurantjes uit te proberen. Deze aanbieding kwam met halfpension, we gaan het toch zeker een keer proberen hoe het eten in het hotel is. Je kan eten van 7 tot 9. De Engelsen staan om 5 voor 7 allemaal al voor de deur te trappelen. Wij volgen rond een uur of 8. We kunnen kiezen uit 2 menu's. En deze menu's hebben niets met Cyprus te maken en zijn helemaal afgestemd op de Engelsen. Als we het voorgerecht op hebben, komt binnen 10 seconden het hoofdgerecht op tafel met als gevolg dat we binnen een half uur weer buiten staan. Dit vinden we geen succes en we besluiten om hier dan ook niet meer te gaan eten. We vinden eten ook een deel van het land en willen dat ook ervaren. Naast het hotel zit een klein cafeetje, waar we naar toe gaan. Hier drink ik mijn eerste commanderia en die smaakt zeker naar meer.

3 april - Koningsgraven

Vanmorgen halen we ons autootje op. We rijden eerst verder naar het centrum om nog wat boodschappen te halen. Vervolgens rijden we naar de koningsgraven, die een stukje buiten de stad liggen. Deze liggen prachtig aan de kust. Het is mooier dan we verwacht hebben. Deze graven strekken zich uit over een groot gebied. We zijn hier dan ook wel een aantal uren zoet. We bezoeken alle grafkelders. In de namiddag brengen we ons autootje naar het hotel. We douchen en gaan dan te voet richting Kato Paphos.
We vinden al snel een restaurant wat ons aanspreekt en waar ze Cypriotische gerechten serveren. Ons werd aangeraden (door mijn broer en zijn vrouw) om de meze te proberen. En dat doen we dan ook. Als je meze besteld krijg je allemaal kleine gerechtjes geserveerd. Deze komen geregeld op tafel, je krijgt ze dus niet allemaal ineens. Je kan (meestal) kiezen tussen vis en vlees of een combinatie. We kiezen voor de combinatie en worden aangenaam verrast. Het smaakt allemaal heerlijk en het gaat op het gemakje zodat je zeker een paar uur aan het tafelen bent. De gerechtjes blijven maar komen, op den duur vragen we toch maar eens hoe ver we al zijn en het eind is in zicht, oef!!. Maar wat is dit leuk en lekker, als je naar Cyprus gaat moet je in een restaurant zeker de meze uitproberen
Bomvol lopen we weer terug naar het hotel (goed voor de spijsvertering). In het cafeetje naast het hotel drinken we nog een afzakkertje.

koningsgraven

4 april - Prodimi / bad Aphrodite

Commotie in het straatje van het hotel. Ons stamcafeetje is vannacht afgebrand. We hebben er niets van gehoord, maar het heeft goed huisgehouden. Ze hebben daar een gigantische TV staan en we horen dat die de oorzaak van de brand is geweest. We zullen nu een ander stekkie moeten zoeken voor ons afzakkertje.
Vandaag gaan we richting Polis en Prodromi. We gaan het bad van Aphrodite bezoeken. Dit ligt in een natuurpark en we willen daar ook gaan wandelen. De weg er naar toe is goed en tegen lunch tijd zijn we in Prodromi. Dit ligt langs het water en we besluiten om hier een hapje te eten. Daarna rijden we door naar het bad van Aphrodite. Hier is een groot parkeerterrein met ook nog een restaurant. Er zijn een aantal wandelpaden uitgezet waarvan we er een volgen.
Je hebt prachtige uitzichten over het water en na een stevige klim volgen we het pad door het bos. Het is niet echt druk op dit pad. We komen niemand tegen. Een keer zien we, in de verte, andere wandelaars die een ander pad volgen (wat terug gaat via de kust). Ons pad loopt voornamelijk door de bossen, het is een mooie wandeling. Na een paar uurtjes te hebben gelopen zijn we weer terug bij de auto en rijden we via dezelfde weg weer terug naar Paphos.
In het hotel aangekomen ligt heel de lobby vol met slapende en doezelende Engelsen. Degene die wakker zijn, zijn erg benieuwd naar wat we gedaan hebben als we met onze wandelschoenen binnen komen lopen. Maar het zijn stuk voor stuk allemaal lieverds want ze maken altijd een praatje met je en willen weten wat we hebben gedaan en gaan doen, wat erg leuk is.

Ook vanavond lopen we weer naar Kato Paphos. Vanavond komt in het hotel de QuizQueen en die willen we zeker ontlopen. We zien haar nog net binnenkomen als wij weggaan. We vinden weer een heerlijk restaurantje. Ze zijn hier allerlei gerechten aan het barbecuen en ook de houtoven is aan. En ook daar kan je de meze van kiezen. En ook nu kiezen we hiervoor en was het weer heerlijk.
Het weer zit tot nu toe ook zeer mee. Het is mooi, droog weer en ik schat overdag zo tussen de 19 en 21 graden, erg lekker dus. Dit weer houden we heel de week.

Sneeuw in het Troodos gebergte

5 april Kykkos Klooster

Vandaag willen we naar het Kykkos klooster wat diep in het Troodos gebergte ligt. Onderweg stoppen we bij het nationaal museum, wat in een oude villa gevestigd is. Daarna begint de tocht door de bergen. En dat schiet niet op, kleine, vaak slechte weggetjes. Wel langs mooie bergpassen en door kleine authentieke dorpjes. Het is mooi rijden maar we doen er ook best lang over voor we eenmaal in Prodomos zijn. Tot onze verbazing ligt hier nog volop sneeuw. Er wordt zelfs nog geskied. We lopen door het dorpje en lunchen hier ook voor we verder gaan naar het klooster.
Van hier tot het Kykkos klooster is een lange moeizame weg. In kilometers is het niet meer zo heel ver, maar je het draait en klimt en daalt en het schiet dus voor geen meter op.
Hemelsbreed ligt het helemaal niet ver van Paphos. En je kan er ook op een andere manier komen, alleen is dat gedeelte onverhard en dat mag niet met onze huurauto.
Eindelijk aangekomen in Kykkos zijn we verbaasd over de commercie. Er is een heel toeristen gedeelte kompleet met een groot restaurant en diverse souvenirs winkeltjes. We gaan eerst het klooster in. Dit is zeker de moeite waard. Er zijn erg mooie fresco's aanwezig. We raken aan de praat met iemand die in het klooster het drankenwinkeltje beheerd en kopen vervolgens de lokale specialiteit. In het restaurant drinken we nog iets en dan beginnen we aan de terugweg, waar we toch wel een beetje tegenop zien.
Vanaf Pano besluiten we een andere weg terug te nemen. Via Malia (heen zijn we via Alassa en Doros gereden) maar hier krijgen we later spijt van, want aan een groot stuk van deze weg zijn ze bezig, wat het opschieten niet bevorderd. De omgeving is wel erg mooi, maar op den duur zijn we het rijden goed zat. Laat en vermoeid komen we in ons hotel aan.

6 april Pano Panagia

Na de lange tocht van gisteren willen we vandaag niet al te lang in de auto zitten. We rijden naar Pano Panagia daar ligt een nationaal park ligt waar we willen gaan wandelen.
Onderweg stoppen we in een dorpje waar een oud vrouwtje ons naar zich toewenkt. Ze verkoopt koffie op haar eigen terras en wil ons wel als klant. Wij willen best kopen en gaan zitten. Ze is in zwarte klederdracht en we kunnen geen woord wisselen. We krijgen Cypriotische koffie met een glas water erbij en proberen met handen en voeten wat te praten. Bij het afrekenen geven we maar wat en ze geeft wat terug, maar schijnbaar geven we nog teveel. Ze gebaart ons te moeten wachten, wat we doen. Alhoewel het wel lang duurt, maar dan komt ze eindelijk terug met een zak sinaasappels uit eigen tuin, zo leuk! Daarna vervolgen we onze weg naar het park. We willen ook nog een ghosttown bezoeken, die op de kaart staat, maar we kunnen hem niet vinden.
De weg naar het park is erg mooi en heel, heel stil. Er liggen ook geregeld stenen op de weg, druk verkeer rijdt hier niet. We rijden tot we niet meer verder kunnen. De verharde weg stopt en gaat verder als spoor. Hier staat ook een klein kerkje. We parkeren de auto, bezoeken het kerkje en maken een wandeling in de omgeving. Op dit punt zouden we uitgekomen zijn als we onverhard vanaf het Kykkos klooster gereden waren. Een bord geeft aan dat het nog zo'n 25 kilometer daarnaar toe is.
Vanavond komt er een zanger in het hotel. Op de plaatjes lijkt hij wel wat. Na het eten is hij nog aan het zingen en we nemen een afzakkertje in de bar van het hotel. De foto is ongeveer 20 jaar terug gemaakt. En we horen de Engelse evergreens die tijdens WOII een hit waren.

om de koffie!

7 april - Limassol

Aangezien Rogier zijn grote hobby bier is, kijken we meestal of er een bierbrouwerij te bezoeken is. In Cyprus kan de Keo Brouwerij in Limassol bezocht worden en dat gaan we vandaag doen. Vandaag een rondleiding voor 'losse' bezoekers. We krijgen grote schrik en een flinke adrenaline stoot als de receptioniste, bij de inschrijving, bij hoog en laag volhoudt dat het vandaag 8 april is, terwijl wij ervan uit gaan dat het nog maar de 7de is. Op de 8 vliegen we terug en als ze gelijk heeft hebben wij toch wel een probleem. Pas als we haar vragen of ze echt, heel echt zeker weet, kijkt ze op de kalender en blijkt het gelukkig nog maar de 7de te zijn.
Moderne tijden zijn in deze brouwerij nog niet doorgedrongen. Zeker het afvullen zou bij ons niet meer zo mogen. Naast bier, maken ze hier ook wijn en de commenderia die ik zo lekker vind (is een beetje portachtig, erg lekker met ijs). Ook maken ze whisky. Na het bezoek mogen we naar het proeflokaal. Het complete assortiment staat met hele flessen tegelijk op tafel. Je mag pakken zoveel als je wilt en voor de hongerigen onder ons, staan er grote schalen met chips. Zelfs de sterkere dranken kun je krijgen, alleen moet je daarom vragen want dit gaat wel per glas. Het is grappig want eerst is het heel stil in het lokaal en iedereen heel serieus ana het proeven is. Dat duurt alleen niet heel lang, het is nog maar ochtend, maar al snel hangt er een heel gezellige cafestemming in het lokaal en wordt het steeds rumoeriger. Op het laatst praatte iedereen met elkaar en het werd zeer gezellig. Wij wilden nog verder en zijn daarom voor het te gezellig werd vertrokken.
In limassol hebben we rondgekeken. Zeker het oude deel is de moeite waard. Na Limassol terug naar Paphos. Op de terugweg komen we langs een paar opgravingen die we bezoeken en de geboorteplaats van Aphrodite. Daar gaan we ook een kijkje nemen. Het ligt langs een drukke weg. En het parkeerterrein ligt aan de andere kant. Ze hebben een tunneltje gemaakt waar je veilig door heen kan naar het strand. Je moet dan wel door het winkeltje/restaurantje.
's Avonds gaan we voor de laatste keer meze eten, dit zullen we wel missen.

geboorteplaats van Aphrodite

8 april - Naar huis.

Het autootje leeg halen. We hoeven het niet terug te brengen. We kunnen de sleutels inleveren bij de receptie van het hotel en dan wordt het hier opgehaald. Heel makkelijk. Alle spullen inpakken en dan worden we opgehaald voor de rit naar het vliegveld. Daar zien we ook voor het eerst onze hostess. Ze had steeds wel briefjes voor ons neergelegd dat ze dan en dan in het hotel was, maar dat was steeds op een tijdstip dat wij al lang op pad waren.

Cyprus is echt een aanrader. Er is veel te doen en te zien. Wij zijn geen strandmensen, het strand hebben niet gezien. Als je gaat rondrijden vergis je dan niet in de afstanden. Het rijdt niet zoals hier en ze rijden daar trouwens links. Het eten is super. Als je naar Paphos gaat boek dan in beneden Paphos.

Benieuwd naar onze andere reizen? Kijk op de rest van onze website Reizen Rogier en Jeanine

Als je ons wilt mailen kun je dat doen naar: hug_the_world@hotmail.com

Van deze website mag niets zonder schriftelijke toestemming worden overgenomen of gebruikt op welke manier dan ook.