Met de camper door Nieuw Zeeland

Van Rogier en Jeanine Start in Christchurch eindigend in Auckland

ZUIDEREILAND

Vrijdag / zaterdag 13 / 14 oktober

We vlogen met Singapore Airlines vanaf Brussel. Wij wonen in Zeeland, dus is Brussel voor ons dichterbij. Het enige nadeel is dat er geen trein naar toe gaat, maar mijn vader en moeder wilden ons wel brengen en halen dus was dat probleem opgelost. Omdat we 4 weken eigenlijk maar net voldoende vonden hadden we besloten om direct door te vliegen en nergens een stopover te maken. De vliegreis is dan best wel zwaar, maar als je er bent dan ben je er ook. De eerste tussenlanding was in Zurich. Tot Zurich was het vliegtuig maar voor 1 kwart gevuld, maar na Zurich was iedere stoel bezet. Eigenlijk al helemaal verreist kwamen we in Singapore aan. Daar hadden we anderhalf uur voor we weer doorvlogen. Naar Christchurch is het dan nog 8 uur vliegen en ditmaal was het vliegtuig niet vol. Na de start zijn we gaan verzitten, zodat we allebei wat konden slapen. Let op dat je in Singapore een immigratieformulier meepakt of vraag ernaar in het vliegtuig. Wij hadden het meegenomen en ingevuld, maar dit werd bij ons in het vliegtuig niet meer gezegd. Een heleboel mensen hadden dit formulier niet en zonder kom je NZ niet in. Je kunt ook op het vliegveld in NZ nog invullen, maar in het vliegtuig heb je in ieder geval alle tijd. Stop ook je wandelschoenen maar boven in je rugzak, want gegarandeerd dat je die moet laten zien. Die van ons zaten helemaal onderin. Heel ons hebben en houden dus eruit voor we ze konden pakken en ze werden nog te vies bevonden ook. Ze werden helemaal geboend en met schone schoenen konden we dan toch NZ in. Wij hadden de luxe dat we werden opgehaald. Het eerste weekend in Nieuw Zeeland hebben wij doorgebracht bij Nils en Rebecca. Nils is de zoon van mijn baas, die voor jaar naar NZ zou gaan, maar daar zijn huidige vrouw heeft ontmoet en er nu permanent woont.
Al was het al middernacht geweest toch nog een paar uur met Nils en Rebecca zitten kletsen.

Zondag 15 oktober

Nils en Rebecca hebben ons natuurlijk Christchurch en omgeving laten zien. Er was net een hele grote storm geweest, overal lagen takken en waren wegen afgesloten. Het schijnt echt heel erg te zijn geweest. Ook nog naar het Cathedral square geweest en de Cathedral beklommen. En dat is een hele klim, zeker als je nog last van jetlag hebt. De wizzard hebben we niet gezien. Volgens Rebecca raakt hij nu toch wel op leeftijd en treedt hij niet meer zoveel op. S Avonds lekker met zijn vieren uit eten geweest en redelijk op tijd naar bed, want 12 uur tijdsverschil en de lange vliegreis gaan toch niet in je koude kleren zitten.

Maandag 16 oktober

ons campertje in N.Z. Om 3 uur s nachts waren we allebei klaarwakker. Nog tot half 9 gerekt, maar toen toch echt opgestaan, ontbeten en alle spullen ingepakt. Afscheid genomen van Rebecca en door Nils weggebracht naar Maui, waar onze camper klaar zou staan. We hebben de camper in Nederland al geboekt. Ik heb het internet afgespeurd, maar tenslotte heb ik hem via een aanbieding op teletekst geboekt. Als je van Christchurch naar Auckland reist wordt alles al een stuk goedkoper. En wij kregen ook nog eens de overtocht van het zuider naar het noordereiland gratis. We hadden wel voor de simpelste camper gekozen, zonder douche en WC. Bij Maui was alles bekend, het enige wat je nog moet doen is een verzekering afsluiten en betalen want dat kan niet vooraf in Nederland gedaan worden. Wij hebben de middelste optie gekozen met een eigen risico van NZD 2000,00. De eerste optie alleen WA vonden we te riskant en de derde optie met een eigen risico van NZD 750,00 vonden we veel te duur. Als je die zou nemen dan ben je aan premie bijna net zo veel kwijt als het eigen risico bij de tweede optie. Alles geregeld, alleen nog even wachten tot de camper voor de deur werd geparkeerd. We waren heel benieuwd wat ons huis voor de komende vier weken zou gaan worden. Onze camper was boven verwachting, hij zag er aan de buitenkant niet erg snel en gestroomlijnd uit, maar alles zat er op en in. We hadden zelfs een douche en wc aan boord. De werking van alles werd uitgelegd en toen konden we dan gaan toeren. De tassen maar even op de banken gezet dat zoeken we vanavond allemaal wel uit. Rijden maar, wel bij een supermarkt stoppen want we moeten wel proviand inslaan.
Het is wel even onwennig. Links rijden en in een camper. De weg uit Christchurch is best te doen, maar de supermarkt hebben we ergens gemist (volgens Maui was die direct na de eerste rotonde aan de linkerkant). Bij het eerste benzinestation wel gestopt om een road-atlas te kopen, want die hadden we nog niet. Na Christchurch werd het wat rustiger en in een dorpje dan toch de eerste boodschappen gedaan. Onze eerste bestemming werd Geraldine. In 1989 is mijn zus daar getrouwd toen ze met haar (toen nog) vriend op wereldreis was. Dat kerkje wilden we wel graag bekijken en ze hadden gevraagd dat als we er toevallig langs zouden komen, we dan wat fotos konden maken. Tot de afslag Geraldine (Highway 1 naar hgw 79) vonden we het landschap niet echt mooi. Als je eenmaal op de 79 komt dan komen de bergen in zicht en wordt de weg wel mooi. Het kerkje hebben we gevonden en het was toch wel leuk om dat in het echt te zien en te bedenken dat je zus daar 11 jaar terug gestaan heeft. Midden in Geraldine is een campinkje. De tassen uitgepakt, gegeten in de plaatselijke pub en om 8 uur lagen we in bed. Helemaal total loss van de eerste dag on the road.

Dinsdag 17 oktober

lake tekapo We lagen vroeg onder de wol, maar we waren ook weer al vroeg op. Om half 7 waren we op pad. Op weg naar lake Tekapo en Mount Cook NP. Deze weg is prachtig. Lake Tekapo is schitterend. Wat is dat water blauw. Het weer is ook goed, het is alleen heel erg koud, maar wel zonnig, dus ons hoor je niet klagen. Verder naar Mount Cook NP. Onderweg hier naar toe werd het weer toch slechter en later begon het zelfs te sneeuwen. We zijn nog het park ingereden, want we hadden het plan om hier een paar dagen te gaan wandelen. Maar in het dorpje aangekomen werd het slechter en slechter. Van wandelen zou helemaal niets komen. Omgedraaid voor we vast kwamen te zitten en doorgereden naar Twizel waar we hebben overnacht. We hebben ondertussen wel een klein probleem met de camper. Er bleef water van onder douche vandaan stromen, zodat steeds heel de vloer nat was. We hebben toen de watertank leeg laten lopen, maar hadden toen geen water meer in de camper. Dichtbij Twizel is een maui service station, maar omdat we niet wisten of je daar zomaar naar toe kon, hebben we vanuit Twizel naar een steunpunt van Maui gebeld. We kunnen morgen naar het service station gaan en die zullen dan kijken of ze het kunnen repareren. Vanuit Twizel hebben we ook voor het eerst email naar het thuisfront gestuurd.

Woensdag 18 oktober

op het uitzichtpunt in Queenstown Vannacht heeft het gevroren. Na ons ontbijtje, direct doorgereden naar Omarama, waar het service station van Maui is om naar het lek te laten kijken. Het is een gewone garage, maar we werden hartstikke goed geholpen. Ze gingen direct kijken wat er aan de hand was en omdat we de man niet op zijn vingers wilden kijken, zijn we het dorpje ingegaan. Echt veel mensen wonen er niet, het is meer een stopplaats voor bussen en campers. Er is een souvenirwinkel, een motel, een camping en een koffieshop en natuurlijk een garage met benzinestation. In de koffieshop koffie gedronken. Ze hebben hier heerlijke koffie, maar je moet wel even weten wat je moet bestellen. Als je een espresso neemt is die altijd zwart, je krijgt er wel suiker bij. Wil je gewone koffie met melk dan neem je een flat white. Ze hebben ook cappuccino (zoals bij ons). Wil je koffie verkeerd dan neem je cafe latte. Die nam ik altijd. Latte wordt meestal in een soort van soepkom geserveerd. Ze hebben nog meer soorten, maar die weet ik niet meer omdat wij altijd voor de flat white en de latte gingen.
Na de koffie weer eens bij de monteur gaan kijken en er bleek een lek in de doucheslang (het stuk wat achter een paneel verborgen zat) te zitten. Hij was het al aan het repareren en na in totaal anderhalf uur wachten waren we weer al op pad. We zijn vandaag doorgereden naar Queenstown. Daar waren om ong. half 2 (we waren weer wel al om 7 uur op pad, dat tijdsverschil blijf je toch wel even merken). In Queenstown heb je ook een camping en vandaar is het redelijk goed te lopen naar het stadje. Dat zijn we s middags gaan verkennen. Op het eind van de middag terug naar de camping voor de was. Als je van pizza houdt is het echt een aanrader om in Queenstown in 'the Cow restaurant' te gaan eten. De pizzas zijn heerlijk en het is heel sfeervol. Ga wel vroeg, anders sta je echt in de rij voor een plaatsje.

Donderdag 19 oktober.

Queenstown In Queenstown met de gondola naar boven en het uitzicht is werkelijk grandioos. (We hadden ook mooi weer, dat scheelt). Na de gondola zijn we doorgereden naar Te Anau. Daar aangekomen eerst wat gegeten en daarna een stuk langs het meer gelopen. Je komt dan langs het visitors centrum en natuurcentrum en als je dan nog verder langs het meer loopt kom je bij een soort vogelopvang. Daar kun je allerlei Nieuw Zeelandse vogels zien (alleen geen kiwis). Voor ons was Te Anau de gateway naar de Milford sound. Op de camping vroegen onze buren of we voor morgen al een boot hadden gereserveerd. Dat hadden we dus niet, dat gingen we ook niet doen. We hadden er eigenlijk alle vertrouwen in dat we wel mee konden. We wilden wel daar op tijd zijn zodat we nog een hele dag speling hadden.

Vrijdag 20 oktober

een kea Vroeg opgestaan en om kwart over 7 al op weg naar de Milford sound. Dit is denk ik tot nu toe wel de mooiste weg die we ooit gereden hebben. Een landschap zoals daar hebben we nog nooit gezien. Ook de bossen, helemaal begroeid met mos, zijn prachtig. En om het compleet te maken ligt er hogerop gewoon nog sneeuw. Het enige niet zo leuke is dat je op het hoogste punt door een hele nauwe, enge, donkere tunnel moet.
Om kwart voor 10 kwamen we aan op het parkeerterrein bij de Milford Sound. Mitre Peak is van hier duidelijk te zien. Je mag op dit parkeerterrein met je camper overnachten (dat wisten wij niet, je hebt dan verder geen voorzieningen,maar wel een heleboel zandvliegen). We konden nog makkelijk de cruise en obversatory van half 11 boeken. We hadden samen met 10 anderen een hele boot voor onszelf. Boeken was voor ons niet nodig geweest. Ook nu hadden we trouwens weer geluk met het weer. Het was zonnig, maar weer heel erg koud en heel veel wind. Met 2 truien en een jas kon je het op het dek net uithouden. De tocht is de moeite echt wel waard. Wij hadden ook nog geboekt voor het observatory, zodat je ook onder het water in de Milford sound kan kijken, dit was best wel leuk, maar niet echt spectaculair. Teruggekomen bij het visitors centrum wisten we bijna niet wat we zagen. Zo rustig als het vanmorgen was, zo druk was het nu. Overal stonden rijen en rijen met mensen, dus als je van plan bent om na 12 uur te gaan cruisen kun je inderdaad maar beter reserveren.
Op de terugweg zagen we een KEA (Nieuw Zeelandse bergpapegaai) langs de weg lopen. We hadden al wel gehoord dat die hier op parkeerplaatsen zaten, maar eerlijk gezegd hadden we niet verwacht dat we ze ook zouden zien, maar ze zitten er echt. Wij zijn deze dag nog helemaal teruggereden naar Queenstown. Wij dachten namelijk dat we in tijdnood zouden komen, achteraf bleek dat niet zo te zijn en hadden we zelfs nog enkele dagen over.

Zaterdag 21 oktober

Via de weg 89 naar Wanaka gereden. We namen deze weg omdat we anders dezelfde weg als heen zouden moeten nemen. De 89 is een binnenweg. Hij is op sommige stukken heel erg steil. Ze waren er aan bezig en daarom was hij voor ongeveer 20 kilometer onverhard, maar hij is goed te rijden en erg mooi. Als je denkt dat je nu toch wel heel ver van de bewoonde wereld bent komt er plotseling een gehuchtje met allerlei houten gebouwtjes vanuit de goudzoekerstijd. Daarna is het nog een stukje naar Wanaka. Wanaka is een leuk plaatsje. Het ligt aan een meer. We hebben een picknick gekocht en die lekker aan het meer opgegeten. Ook is hier een hele grote supermarkt, een New World. (New World vonden wij de beste supermarkten in NZ.). Daarna de hgw 6 naar de West coast. Onderweg hele mooie uitzichten. Bij lake lapinga op een DOC camping gestaan en nog een hele leuke wandeling door het bos gemaakt. (DOC campings zijn campings met alleen een wc en een kraan. Je betaald op vertrouwensbasis. Je neemt een envelop, stopt daar het gevraagde geld in en deponeert die in de daarvoor bestemde bus.) Docs liggen meestal op hele mooie plekjes, midden in de natuur.

Zondag 22 oktober

mount cook en tasman Eerst naar Fox glacier. Je kunt er vrij dicht bij komen. Vanaf de parkeerplaats is het nog ong. 40 minuten lopen. Op het laatst is het wel klauteren en klimmen, maar dan kan je hem ook bijna aanraken. Na Fox glacier naar de Frans Joseph glacier. Bij de FJ. Glacier is een dorpje, daar hebben we eerst gegeten. Daarna naar het uitkijk punt van de Gletsjer gelopen. Naar de gletsjer toe was wel 2 uur en daar hadden we geen zin in, we hadden Fox al van dichtbij gezien. Bij het dorpje van Frans Joseph ligt ook een meer. Vandaar heb je een mooi uitzicht op mount cook en mount Tasman. Je kunt ook om het meer heen lopen. Wij zijn een eind gelopen en toen weer terug, maar het is wel de moeite waard. s Middags kaarten gekocht, de was gedaan, de kaarten geschreven en gepost. Het was heerlijk weer, dus dit alles buiten in het zonnetje.

Maandag 23 oktober

Tegen koffietijd kwamen we aan bij het plaatsje Ross. In het plaatselijk cafeetje (ze waren de rommel van de vorige avond nog aan het opruimen) koffie gedronken. Ross was vroeger een mijnwerkersstadje. In Ross is een toerist information (je mag daar s nachts met je camper staan). Er zijn 2 wandelingen uitgezet langs historische mijnwerkers punten. Je komt langs de gevangenis, een oud huisje, de uitkijktoren, het kerkhof, en de transportbanden en het loopt dwars door het bos. Bij het visitors centrum kun je in plastic bakken ook goud pannen. Dit hebben wij niet gedaan, maar er stopten best veel bussen waarvan de mensen wel gingen pannen. Overal in NZ vind je trouwens schone openbare toiletten. Vaak is het zo dat ze in de restaurantjes geen toiletten hebben en dat je dan naar deze openbare wc's moet gaan. Ook vind je langs de weg (of op de campings) "dumpstation" daar kun je het chemisch toiletje uit de camper legen en schoonspoelen. In Greymouth wilden we een bierbrouwerij bezoeken, maar die was vandaag dicht (pech). Wel hebben we nog bij het station gekeken waar de trein uit Christchurch aankomt. Omdat we hier verder niet wisten wat te doen en de stad eigenlijk iets te groot vonden zijn we doorgereden naar de Pancake rocks.

Dinsdag 24 oktober.

De zeehondenkolonie dicht bij Westport bezocht en nog een heel stuk langs de kust gelopen. In Westport boodschappen gedaan. In Muchinson naar het plaatselijk museumpje geweest. Dit is echt heel leuk. Alles, maar dan ook alles wat je maar kunt bedenken dat vroeger gebruikt is ligt hier. Ook de mensen die het runnen zijn eigenlijk museum stukken. Overnacht aan lake Roturoa in Nelson lake NP. ?s Avonds nog een stuk gelopen. Er zitten hier wel veel muggen.
Op deze dag naast de zeehondenkolonie niet echt iets speciaals bezocht. Onderweg worden er steeds wel interessante stopplaatsen aangegeven. Meestal stopten we hier ook. Je zag dan dat het bijv. 5 minuten lopen naar een waterval was of 20 minuten naar uitkijkpunt of een meertje of iets anders. Dit hebben we meestal wel gedaan en eigenlijk is het nooit echt tegen gevallen. Soms was het niet echt speciaal, maar had je toch weer een lekker wandelingetje gemaakt.

Woensdag 25 oktober.

abel tasman NP Naar Abel Tasman NP. Het landschap blijft erg mooi, maar het spectaculairste hebben we denk ik wel bij de Milford Sound gezien. We zijn nu boven aan het Zuidereiland en je kunt goed merken dat hier meer mensen wonen. Onderin bij Queenstown gaat het ook wel, maar de West coast is echt dunbevolkt, af en toe was het daar ook best moeilijk om een camping te vinden. Aan de westkust hebben ze op een stuk wel hele speciale bomen. Die waren zo bizar dat je het gevoel had dat ze beter in de efteling thuis zouden horen. Het enige wat wij misten waren de grote dieren in de bossen. Er loopt echt werkelijk niets of in ieder geval wij hebben niets gezien. Wat je wel heel veel ziet zijn dode possums langs de weg. Deze zijn ingevoerd uit Australie. Ze hebben in NZ geen natuurlijke vijanden en brengen veel schade toe aan de natuur. Er zijn al 3 possums op elke inwoner van NZ (wijsheid uit het Te Papa museum in Wellington). In Motueka boodschappen gedaan.
s Middags nog een stuk van de Abel Tasman track gelopen. We hadden verwacht dat je echt langs de kust over het strand zou lopen. Maar je loopt als het ware boven de stranden door het bos. Als je naar het strand wilt, moet je een zijpaadje nemen, maar als je verder wilt moet je weer terug naar boven naar het bos. De stranden zijn trouwens wel de moeite waard. We sliepen in het plaatsje Marahau en dat is nog geheel in de hippie stijl. Er is maar 1 restaurantje en daar hebben we ?s avonds gegeten en vandaar kon je ook emaillen.

In de toeristinformation in Motueka hing een leuk gedichtje over het weer in NZ. Whether the weather is hot or whether the weather is not It is the weather that you got whether you like it or not

donderdag 26 oktober

Als we nog genoeg tijd op het zuidereiland zouden hebben, zouden we nog naar Kaikoura naar de walvissen gaan. Nou we hadden nog plenty of time.Onderweg naar Kaikoura blijkt dat het elektrisch in de camper het niet meer doet. Dat is wel een probleem want zonder elektrisch, hebben we geen waterpomp en geen licht. In Kaikoura is ook een service station (die zijn echt op veel plaatsen) dus daar maar direct naar toe gereden. Van Abel Tasman naar Kaikoura kom je door de wijngebieden van Nieuw zeeland. s Middags nog ingeschreven voor de boottocht naar de walvissen morgen om 10.30 uur. Hopelijk is het mooi weer. Kaikoura zelf stelt niet heel veel voor, maar is best aardig.

vrijdag 27 oktober

Het is prachtig weer. Zonnig en (aan de wal) weinig wind, dat gaat dus helemaal goed komen met die walvissen. Om 9 uur al naar het strand en de parkeerplaats voor de boottocht naar de walvissen. Een uur heerlijk voor de camper over de zee zitten turen. Om 10 uur zijn we ons gaan melden. Eerst kregen we een veiligheidsinstructiefilm. Na de film werd de hele groep naar buiten gedirigeerd en op de foto gezet. Deze kon je (uiteraard) na de tocht kopen. Toen allemaal in de bus om naar de haven te gaan waar de boot lag (ong. 10 minuten rijden). De mensen die snel zeeziek werden, werd geadviseerd om achter in de boot te gaan zitten. Wij kwamen in het midden terecht (iedereen wilde vanachter zitten). Na ong. 10 minuten op zee werd de eerste walvis al gespot. Als hij aan het drijven is zie je er niet veel van, maar zodra hij gaat duiken komt zijn staart prachtig boven water. Ik was toch wel erg onder de indruk hiervan. Na zijn duik blijft hij minstens 40 minuten onder en wordt verder gezocht naar een andere walvis. Het was naar mijn idee behoorlijk ruw aan het worden op zee. Na de eerste walvis voelde ik me niet echt helemaal jofel meer. De tweede walvis kwam in zicht, en inplaats van mijn fototoestel moest ik een kotszakje pakken en de rest van de 3 en een half uur heb ik niets anders gezien dan de binnenkant van deze zakjes. De rest van de groep heeft nog 2 walvissen gezien en albatrossen en dolfijnen. Die konden wat mij betreft gestolen worden. Het enige wat ik wilde was naar de kant. Eindelijk, eindelijk had iedereen dan toch genoeg gezien en gingen we weer terug. Weer de bus in en terug naar het begin punt. De groepsfoto hoefde ik niet eens te zien. Eenmaal aan land begon ik me gelukkig snel weer wat beter te voelen. In het dorpje nog iets gegeten en daarna zijn we afgereisd naar Picton. Onderweg nog een zeehondenkolonie bezocht. Het elektrisch in de camper had het weer begeven. In Picton eerst weer naar een servicestation . Het was ondertussen al 6 uur geweest, maar het werd toch nog gerepareerd (de monteur werd uit de pub gehaald en we weten nu wat het euvel steeds is, dus gaat het ook wel snel).

NOORDEREILAND

Zaterdag 28 oktober

We hadden de ferry pas over 2 dagen geboekt staan. We hadden het op dit zuidereiland veel rustiger aan kunnen doen. Zo hadden we bijvoorbeeld best Duniden en de pinguinkolonie kunnen bezoeken, maar dat is achteraf. We zijn naar de ferryterminal gereden en gevraagd of we meekonden. We konden stand-by gaan staan en mochten mee. De overtocht is erg mooi en duurt ong. 3 uur. Aan boord is van alles te eten en te koop. Je kunt zelfs naar de bioscoop.
Op het noordereiland aangekomen zijn we direct naar Wellington gegaan om het Te Papa museum bezoeken. We zijn niet echt stadbezoekers, dus hebben we de rest van Wellington gelaten voor wat het was. Vanuit de camper hebben we een glimp opgevangen van de Beechive (parlementsgebouw). Het Te Papa museum is echt de moeite waard. Het is ook erg makkelijk te vinden. Volg vanaf de boot eerst City Center en daarna staan er borden Te Papa Museum. Naast het museum is een groot parkeerterrein. Tot 7 uur betaald parkeren. Ben je later dan 7 uur, dan gaan de hekken gewoon open en heb je gratis gestaan. Het Te Papa museum is groot maar ook erg mooi en leerzaam over alles wat in Nieuw zeeland gebeurt, gebeurd is, woont, werkt en leeft. En alles op een interessante wijze afgebeeld en neergezet. Toen wij er waren was er een wisselende expositie over de verschillende immigranten in NZ en toevallig was het nu net Nederland. Na het museum weer uit Wellington vertrokken. We wilden net na Wellington een camping zoeken, maar dat viel een beetje tegen. De weg was ook heel erg steil en bochtig. Greymouth het eerste stadje was op de kaart maar een stukje weg, maar het duurde denk ik wel twee uur voor we er waren.

Zondag 29 oktober

Gereden van Greymouth tot Hastings. Dit stuk NZ kon ons niet erg boeien. We kwamen best door wat dorpjes/stadjes maar deze leken wel uitgestorven. Misschien kwam het omdat het zondag was.

Maandag 30 oktober

Jan van Genten kolonie De vorige dag hadden we een tour naar de Gannet kolonie (Jan van Genten) geboekt. Deze vogels kun je alleen over het strand bereiken en dan ook nog alleen als het laag water is. Je kunt het ook lopen, maar wij vonden "gereden worden" wel erg comfortabel. We moesten ons om 12 uur melden. Eerst een paar boodschappen gedaan, en toen alvast maar gereden naar waar we moesten zijn. We moesten ons melden op een parkeerplaats en om iets voor 12 uur zou daar ook iemand van de toer naar toe komen. Er was daar inderdaad niet veel 2 campings en een cafeetje. En er staat een bord over de Gannets en Ganneth Beach Adventure (de firma waarbij wij de tour geboekt hadden). Eerst lekker koffie gedronken in het cafeetje. Toen nog op zonnebrand jacht, want het was schitterend weer en we zouden op een open wagen achter een tractor zitten. Om half 12 weer terug op de plaats en het werd al drukker. Kort daarna kwam de caravan van de touroperator eraan en konden we ons melden en betalen. Wij vonden deze tour helemaal niet duur. Ik weet het niet meer precies, maar ik geloof dat het op ong. fl. 25,00 per persoon kwam. De wagen kwam helemaal vol. Wij zaten heen met ons gezicht naar de zee (de anderen naar de rotsen). Er werd onderweg vanalles uitgelegd. Het laatste stuk naar de vogels moet je lopen en dat is een hele stevige klim van ong. een half uur. Je kunt heel dicht bij de vogels komen. Op de terugweg stoppen ze nog bij een kolonie, daar rij je dan met de tractor tussendoor. Wij hebben deze tocht erg leuk gevonden. Zeker een aanrader om te doen. Om 4 uur waren we weer terug op het parkeerterrein.

dinsdag 31 oktober

s Morgens door Napier gestruind. Ook geprobeerd een Nederlands krant te pakken te krijgen. Dat is niet gelukt. Wat ze wel hebben is de "Dutch Weekly". (komt om de 2 weken uit). Dit is best een leuke krant, bedoeld voor de Nederlandse immigranten in NZ en Australie. Daarna via de weg nr. 5 naar Taupo gereden (weg is erg mooi). In Taupo aangekomen boodschappen gedaan en gegeten en daar na naar de "craters of the moon" gereden. Het is een hele leuke wandeling hierdoor. Ook nog de Huka falls bezocht. s Nacht stroomt deze waterval niet, want dan gebruiken ze het stromende water voor het opwekken van stroom. Zelf gekookt en na het eten een poos in de "thermal hot pool" van de camping liggen weken.

Woensdag 1 november

Van Taupo op weg naar Tongariro NP via de "vulcanic loop". Je kunt dit in 1 dag rijden en dan weer in Taupo overnachten. Wij zijn naar Whakapapa Village gereden om te overnachten. Daar kun je een paar mooie wandelingen maken. Er staat ook een heel groot hotel. Volgens mij staat er nergens anders in heel NZ zo'n gebouw. Het heet "le chatteaux" en eigenlijk zouden we wel binnen willen kijken, maar we durfden niet zo goed. We hadden ook net gewandeld, dus een rugzak op en bergschoenen aan. We liepen er dus een beetje voorzichtig er buiten rond en keken af en toe door de ramen. Ineens kwam er iemand naar buiten die ons binnen riep. Van hem hebben we een hele rondleiding door het hotel gekregen. We hadden een beetje gehoopt dat het nog in oude stijl was, maar helaas.
In het dorpje is ook een camping daar hebben we geslapen. Er zijn bijna geen mogelijkheden om uit eten te gaan.(het skiseizoen was afgelopen en bijna alles was nu gesloten. Er is wel een groot visitors centrum.

Donderdag 2 november

Vannacht allebei niet helemaal lekker geweest (maagkrampen, diarree). Allebei een beetje gammel opgestaan. Na het ontbijt zijn we nog een stuk naar boven gereden, naar het echte skidorp. Hier was het bijna uitgestorven. Alleen monteurs die de skiliften uit elkaar aan het halen waren liepen er rond. Daarna op weg naar Roturua. Bij Roturua is het voor het eerst (na Wellington dan) weer ontzettend druk met verkeer. We konden eerst zelfs geen parkeerplaats voor de camper vinden. Omdat we toch nog steeds niet helemaal fit waren direct door naar een camping. De rest van de dag weinig gedaan. Op de camping hadden ze ook weer "thermal hot pools". We denken dat we nu ook weten waar we ziek van zijn geweest. Bij deze baden stond nl. dat het aan te raden is om niet met je hoofd onder water te gaan, omdat dit water niet gezuiverd is. Bij dat andere bad zijn we vaak onder water geweest, dus we steken het daar maar op.

Vrijdag 3 november

Weer helemaal beter. Volgens de Lonely Planet zijn de mooiste thermal fields buiten Roturua. De geiser daar spuit om precies 10.15 uur. Wij daar naar toe, maar we hebben niets gezien. Het was ong. 10 voor 10 toen we daar aankwamen. We moesten nog kaartjes voor het park kopen, maar het was daar zo'n hysterische toestand van alle mensen die bang waren dat ze de spuitende geiser niet meer zouden halen, dat we maar gewoon terug zijn gedraaid en het thermal field (entree NZD 18 pp) in Roturua zelf zijn gaan bekijken. Ik weet niet of we veel gemist hebben, maar wij vonden deze in elk geval ook erg mooi. Er is ook Maori dorpje en onverwacht konden we kijken naar maori dans en zangshow. De Maori cultuur is heel actueel en populair in NZ, ook onder de Nieuw zeelanders zelf. Eerlijk gezegd waren wij er niet erg in deze cultuur geinteresseerd, we hadden verder ook nog niets ondernomen om er wat van te zien. Dat we dit toch gezien hebben vonden we wel leuk. Daarna zijn we naar de burried village gegaan (entree NZD 12 pp). Het museum wat er bij is vonden wij zeer interessant. Het begraven dorpje zelf viel wat tegen. s Avonds nog een stuk richting Coromandel gereden.

Zaterdag 4 november

Na 3 weken is het dan zover (helaas), het regent. En het is heel de dag ook niet meer droog geworden. Dit dus een echte rijdag geworden. Het regent echt pijpenstelen. Het was niet te doen om te lopen of iets buiten te gaan zien. We hebben wel heel Coromandel rondgereden. De wegen hier zijn niet zo heel makkelijk en zelfs met het slechte weer was het toch mooi. In Thames zijn we gestopt, toen hadden we genoeg van het rijden.

Zondag 5 november

Heel de nacht heeft het geregend en gestormd. Vandaag zijn we Auckland gepasseerd. We hadden gehoord dat dit heel druk was, maar bij ons viel het allemaal nogal mee. Het scheelde waarschijnlijk dat het zondag morgen was. Bij Puhio hebben we een oude pub bezocht. Een eindje daarvandaan is een kaasboerderij waar je heerlijk kunt eten. In de buurt van Warkworth komen we in kauriland, dit zijn enorm grote bomen (ik denk dat ze alleen hier voorkomen). Er was hier al een plaats waar ze stonden, (verder naar het noorden staan er meer) maar we zijn ze alvast gaan bekijken. Je kon hier ook een paar wandelingen door het bos maken. Wat heel leuk was dat bij een aantal planten en bomen vermeld stond wat de naam was.

Maandag 6 november

russel Onze bestemming vandaag wordt Russel. Onderweg (nr. 1) stond een bordje glowworm cave, omdat we niet van plan waren om naar die hele bekende (die in de buurt van Waimoto) te gaan, maar toch wel glowworms wilden zien, zijn we hier gestopt. Het is echt heel apart om die wormen te zien gloeien, voor zover ik weet komen deze ook alleen in NZ voor. De grotten waar wij geweest zijn heten de ?Wapiki glowwormcaves. We waren met een groepje van 6. Je moet wel alles lopen, en vanaf de uitgang van de grot moet je nog een pad door het bos volgen terug naar de parkeerplaats. De gids was erg grappig. Hij vertelde dat ze een ?huis-aal? in het riviertje hadden zwemmen. De aal kwam op commando en vrijwilligers konden hem over de kop aaien. Met het pontje naar Russel. Het pontje doet er maar een paar minuten over. In Russel gelunched en wat rondgekeken. s Middag zijn we naar Long beach gelopen en daar nog een poosje in de zon gelegen. Ook zijn we nog naar Flaghill gelopen, vandaar heb je mooi uitzicht over Russel en de zee. Je kunt hier trouwens ook met de auto komen. Omdat het seizoen nog niet begonnen was, waren nog niet alle restaurants in Russel open. Wij waren ,s avonds vrij laat om te gaan eten en de restaurants die open waren, zaten toen al flink vol. Wij hebben best een poosje moeten zoeken voor een plaatsje. Maar uiteindelijk toch heerlijk gegeten.

Dinsdag 7 november

Nu met de camper naar Flaghill. Gisteren hadden we geen fototoestel meegenomen en we wilden toch een paar plaatjes schieten. We gaan nu langzaam op weg naar het noordelijkste puntje. Vandaag een paar scenic drives gereden, waarvan sommige onverhard (wisten we niet). Ik had het daar niet zo op, vooral omdat het ging regenen. Ik had het idee dat de weg, die dan erg modderig wordt, wel eens gevaarlijk kon worden (je rijdt best langs afgronden enzo). Maar alles is goed gegaan en de routes waren ook erg scenic. In Kerikeri een poos rondgekeken en gegeten. Het weer is ondertussen erg slecht geworden. We zijn nog doorgereden tot een camping aan het ninty mile beach. s Avonds werd het droog en hebben een stuk over het strand gelopen.

Woensdag 8 november

cape reinga We staan op met een hele blauwe lucht. En dat komt ons goed uit want vandaag willen we naar Cape Reinga. Onderweg bij het Wagener museum koffie gedronken. Daar ook nog een poos over het strand geslenterd. De kust is daar erg mooi. De laatste 20 km naar Cape Reinga is onverharde weg. Toen wij er waren lag hij er redelijk goed bij. Het is wel erg stoffig. Cape Reinga is mooi. Ook al zeggen sommige dat je daar alleen naar toe gaat omdat het het laatste stukje NZ is. Nou het is het ook echt wel waard. Er is daar niets te koop. Wij dachten daar wel te kunnen lunchen, maar dat werd gewoon iets te eten maken in de camper. Het was heel helder, maar er stond enorm veel wind. Je staat daar op afgronden boven de zee, dus dat was soms best oppassen met die windvlagen.
We zijn weer terug gereden naar het Wagener museum, want ze hebben daar een Golfbaan. We hebben altijd al eens willen golfen, maar in Nederland is dat toch wat moeilijker. We hebben de rest van de middag gegolfd (in iedergeval geprobeerd). We hadden heel de baan voor onszelf. Rogier vond het heel leuk om te doen. Ik had er na een aantal banen wel een beetje genoeg van.

Donderdag 9 november

Wisselvallig weer. Op weg naar de kauricast. In Kaitohe nog wat boodschappen gehaald en daarna op weg. Op de kaart staan tussen Kaitaie en Kaithohe een aantal plaatsjes op de kaart, maar deze stellen helemaal niets voor. Je kunt nergens iets eten of kopen. We zijn vandaag doorgereden naar Omapere. Daar staan we op een camping met uitzicht over zee. We hebben s middags een heel eind langs het water gelopen. Daarna nog gebiljart (kon op deze camping) en om 7 uur zijn we gaan eten.

Vrijdag 10 november

Vandaag gaan we de kauriwouden verkennen. Dit zijn echt gigantische bomen. Om sommige te kunnen zien, moet je soms wel een eindje lopen. Ook het information centrum vonden we de moeite waard. Daarin is een fototentoonstelling van de pioniers en de kaurihandel in het begin van de eeuw. Doorgereden naar Dangaville, maar dit stadje beviel ons niet zo erg. We zijn teruggereden naar de kust (Bayles beach) om een slaapplaats te zoeken. Ook hier kan gegolfd worden en Rogier heeft de smaak te pakkens, dus dat is hij de rest van de middag/avond gaan doen. Ik heb lekker meegewandeld op de golfbaan.

Zaterdag 11 november

Laatste dag in NZ. We kunnen bijna niet geloven dat de 4 weken al bijna om zijn. We willen naar Auckland en dan in de buurt bij het vliegveld een camping zoeken. We kunnen dan ?s avonds alvast de camper eens uitzoeken. Want we hebben in die 4 weken heel wat rommel bij elkaar verzameld. De camping waar we op stonden is echt een aankomst en/of vertrek camping. In de camping keuken stond een bak waar vertrekkende gasten hun overtollig etenswaren en andere spullen kwijt konden, die door de aankomers meegenomen konden worden. Wij hadden ook wel het een en ander. Afwasmiddel, waspoeder, nesquik, ketcup etc etc en alles was zo weg.

Zondag 12 november.

Vertrekdag. Alle tassen weer ingepakt. Camper helemaal leeg. Volgens het contract hoefden we de camper niet schoon te maken (heerlijk), alleen de wc moest leeg en schoon zijn (logisch). We hadden eerst wat problemen om Maui te vinden, maar dat was meer omdat ik de plattegrond niet goed begreep. Van Maui met de pendelbus naar het vliegveld. Voor het inchecken kun je aan een bepaalde balie je luchthavenbelasting betalen. Je krijgt dan een sticker. Dit is het makkelijkst om te doen, anders moet je voor de paspoortcontrole uit de rij. Bij ons (Singapore Airlines) werd best streng gekeken naar het aantal kilo,s bagage. Let er ook op dat je een uitreiskaart invult. Wij kwamen hier ook pas achter toen we al onze paspoorten moesten laten zien en dan is het toch vrij vervelend om dit nog in te moeten vullen.
Verder een goede terugvlucht gehad. Het is erg lang, maar ja dat wisten we van tevoren.

Praktisch

Voor onze reis heb ik op internet gezocht wat er nu eigenlijk allemaal in een gehuurde camper zit (of wat je ongeveer kan verwachten). Ik heb dat niet echt goed kunnen vinden, dus daarom hier een lijst van wat in onze camper aanwezig was. Wij hadden de 2-berth van Maui (mitsubisie L200). 2 kussens / 2 slaapzakken / 2 lakens / 1 dekbed (erg kort) / 4 handdoeken (vrij grote) / 2 theedoeken / 1 koffieapp. (ik weet niet hoe je die hier noemt, het is een pot waarin je koffie en heet water doet, je laat het even staan en dan kun je de koffieprut naar beneden duwen) - 2 plastic slaschalen / 2 grote borden / 2 kleine borden / 2 muesli schaaltjes / 1 theepot / 1 fluitketel / 1 koekenpan / 1 gewone pan / 1 steelpannetje / 1 vaatdoekje / 2 schuursponsjes / 1 snijplankje / 1 blikopener (waardeloos ding, we hebben zelf later een andere gekocht) / 1 puntenmesje / 1 aardappelschiller / 1 aardappelstamper / 1 vleesmes / 1 broodmes / 1 spatel om eieren mee om te draaien / 1 soeplepel / 1 opscheplepel / 1 vleesvork / 2 messen ? / vorken / 2 lepels / 2 theelepels / 1 doosje lucifers / 2 mokken / 2 glazen / 1 emmer / 1 blik en handveger / 1 bezem / zakje knijpers.

Onze camper had een 2 pits gasstel met daaronder een soort grilletje (heel handig hebben wij veel gebruikt). Een koelkast met een klein vriezertje, magnetron, douche en wc. Het water werd tijdens het rijden opgewarmd. Er was ook een kacheltje, dit werkte op elektrisch. Wij stonden altijd op campings, omdat we dat zelf prettiger vonden. Je mag op bepaalde plaatsen vrij kamperen. Maar ook op een heleboel plaatsen niet (meer). We hebben bij Nieuw Zeelanders nagevraagd, waarom niet meer. Dit komt volgens hun, omdat er de laatste jaren zoveel campers bij zijn gekomen en deze plaatsen daardoor helemaal vervuild werden. Het chemisch toilet kan meestal op de campings worden leeggemaakt. Ook heb je onderweg in de dorpjes vaak dumpplaatsen, deze staan duidelijk met bordjes aangegeven.

Nog benieuwd naar het aantal kilometers dat we hebben gereden? In totaal 5620.

Dit is de km stand van dag tot dag:
Dag Van / naar Aantal km 16 okt Christchurch - Geraldine 153km
9 nov Wagener - Omapere 198 km
10 nov Omapere - Baylys Beach 112 km
11 nov Baylys beach - Auckland 244 km

Het aantal km per dag is meestal niet gigantisch, maar vaak waren we dan toch heel de dag onderweg. De wegen zijn erg bochtig en heuvel op en af.

Benieuwd naar onze andere reizen? Kijk op de rest van onze website Reizen Rogier en Jeanine

Als je ons wilt mailen kun je dat doen naar: hug_the_world@hotmail.com

Van deze website mag niets zonder schriftelijke toestemming worden overgenomen of gebruikt op welke manier dan ook.