In 1999 hebben we van Moskou naar Peking met de Transsiberie Expres gereisd. De eerste paar dagen hebben we in Moskou doorgebracht, daarna 5 dagen in de trein. In Ulaan Bataar uitgestapt voor een 8-daagse trek door de graslanden. Nog 2 nachten in de trein en tenslotte nog 2 dagen in Peking doorgebracht. Deze reis hebben we met Djoser gemaakt, die dit voor het eerste jaar aanboden.
Het was het eind van de middag, maar we wilden wel heel graag de stad in. Dus na onze rugzakken gedropt te hebben was onze eerste bestemming het Rode plein. We hadden verder geen beschikking over vervoer in de stad. We waren aangewezen op de metro, maar dat is super geweldig in Moskou. Het enige wat een probleem is dat je direct een analfabeet bent. Je snapt niets van wat op de borden staat. Het is een kwestie van de bordjes vergelijken met je metrokaart en heel geconcentreerd haltes tellen. Ben je de weg kwijt, weer een probleem. Je vindt nog niet zo makkelijk een Rus die Engels praat. De metrostations in Moskou zijn prachtig. Ze zijn allemaal versierd met beelden en wandschilderingen. Het lijken net museumhallen. En wat liggen ze diep. Van ons leven hebben we nog geen roltrappen gezien die zo lang en zo steil waren (en zo snel waren). Maar het is een prachtig en goed functionerend systeem, we hebben in de drie dagen heel wat "gemetroot". Omdat dat wel te voorzien was hebben we de eerste keer maar direct een soort abonnement gekocht waarmee we 3 dagen onbeperkt konden reizen.
Met de metro kwamen we bijna onder het rode plein uit. Eerst even snel het Rode plein bewonderd en daarna naar het Manegeplein. Het manegeplein is tijdens de dagen in Moskou steeds ons centrale punt geweest. Je vindt hier namelijk restaurantjes en terrasjes. Het was centraal en bekend. We hebben hier 's avonds in een van de restaurantjes eten.
Na Lenin werd het tijd voor het Kremlin. Je loopt wel langs de gebouwen waar geregeert wordt, maar daar mag je niet in. Ook moet je netjes tussen de witte lijnen blijven lopen. Ga je hierover heen dan wordt je direct teruggefloten. We wisten eerst helemaal niet waar ze voor liepen te fluiten, tot we hier achter kwamen. We hadden net een paar stappen buiten de lijnen gedaan, om iets beter op de foto te kunnen zetten. De kathedralen op het kathedralen plein zijn prachtig. Het is ook de moeite waard om ze van binnen te bezoeken.
's Middags zijn we naar de Arbat gegaan. Hier staan veel souvenirs stalletjes. We hebben hier een Matrouska pop gekocht. We informeerden bij een kraam naar de prijs en ze vond het heel vreemd dat we het niet kochten omdat we eerst nog verder wilden kijken. Later bleek dat alle kraampjes van de staat zijn. Alles kost overal hetzelfde. S Avonds zijn we russisch gaan eten, bietensoep, dit smaakte bovenverwachting erg lekker.
Onderweg zie je van alles langs komen. Typische Russische dorpjes, vlaktes zo ver je maar kijken kunt, het Baikalmeer, berkenbossen. Langs heel de lijn staan kilometerpalen. Er is een boekje waar elke kilometerpaal beschreven staat. Zo kun je goed volgen waar je bent. Hoe verder we van moskou af kwamen hoe leger de stationnetjes werden. Eerst konden we alles kopen, maar later niets meer. Toen werd de trein de weekmarkt voor de bevolking. In de trein zitten veel Mongoolse smokkelaars, die kleding kopen wat ze vanuit de trein verkopen. Verder hadden ze heel hun coupes volgestouwd met sigaretten, drank en meel. Hoe dichter we bij de grens kwamen hoe meer de waar over de trein verdeeld werd. We konden niet meer in het gangpad staan zonder steeds over onze tenen gereden te worden. Ze waren verder heel aardig en ook niet bedreigend, maar vanaf dat moment bleef er steeds iemand in de wagon om te voorkomen dat er ook spullen in onze coupes verstopt zou worden. Het was leuk om dit zo allemaal te kunnen volgen.
De vrouw van een van de smokkelaars was hoog zwanger en in de buurt van Irkuts zette de bevaling in, dat was wel een hele sensatie. Eindelijk bij de stad aangekomen werd ze met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. 's Avonds hoorde we van de vader (die in de trein was gebleven) dat hij een zoon gekregen had. We hebben toen wat blikjes bier en chips naar hem toegebracht als kadootje en hij kwam later terug met een fles Wodka die we op proostend op zijn zoon, soldaat hebben gemaakt.
Verder weet ik ook niet zo goed wat we allemaal gedaan hebben. 5 dagen lijkt eerst lang, maar we hebben ons geen moment verveeld, we hebben zelfs nog geen kwart boek gelezen. Dan keek je weer naar buiten, maakte je een praatje met je buren of je coupegenoten, dan ging je eens een kop thee maken of je je wassen of je deed een dutje en zo vlogen de dagen voorbij. De douanecontrole ging ook vrij soepel. Het duurde in totaal wel 5 uur, maar dat was nog vrij snel.
Ik heb mijn verjaardag gevierd in de trein. We hebben getrakteerd op Wodka en Russische campagne. Deze kosten fl. 2,50 per fles. Van de ene na de andere fles werd de kurk afgeknald en het werd steeds gezelliger in de restauratie wagen. Ook werd bijna bij elke fles weer lang zal ze leven gezongen. Een paar Amerikanen vroeg wat er aan de hand was en toen ze hoorden dat ik jarig was deden ze gezellig mee. Het was een bijzondere verjaardag.
S Avonds met een aantal mensen uit de groep bij de Koreaan gaan eten. Het was wel een eind lopen, maar het openbaar vervoer systeem was voor ons nogal met vraagtekens omgeven, en daar wilden we ons de eerst avond nog niet aan wagen. In Mongolie kun je met iedere auto meerijden, je hoeft hem alleen maar staande te houden. Je zegt je bestemming en als hij die richting uitgaat stap je in . De kosten zijn dan een dubbeltje per kilometer. De eerste avond hebben we het niet geprobeerd, maar later wel en het werkt goed en makkelijk. Je moet alleen niet te kieskeurig zijn wat auto's betreft want van een APK keuring hebben ze daar nog niet gehoord.
Naast de 2 chauffeurs gaan er ook twee koks mee. En zo gaan we op weg. Ongeveer 5 kilometer na Ullaan bataar stopt het asfalt en rijden we over sporen in de graslanden verder. De busjes rijden er niet minder hard door. Verkeersborden hebben we niet meer gezien, maar de chauffeurs schijnen aan de het landschap te kunnen zien waar we ongeveer zijn.
Eerst moet er nog getankt worden. In de middle of nowhere staat een bezinestation, in ieder geval er staat een bezine pomp en er is benzine. Met de hand moet de benzine opgepompt worden en omdat dat gelukkig niet erg snel gaat, hebben wij de kans om door het gehuchtje te lopen. Al helpen we wel allemaal even mee met pompen want dat valt nog niet mee.
Als het 's avonds tijd wordt om te stoppen, stoppen we gewoon op de eerste beste plaats waar de chauffeurs zin hebben. Of we nu hier stoppen of 20 kilometer verder er is alleen maar gras. En het is gewoon weg fantastisch. We hebben geen enkele voorziening. Geen water, stroom, geen toilet. Als je moet loopt je gewoon zo ver mogelijk weg en doet wat je moet doen. Wat is dit een geweldige ervaring. En ook al zie je niets en niemand. Zo steeds een half uurtje nadat we zijn gestopt komen uit het niets altijd wel een paar mensen op een paardje een bezoek aan ons (eigenlijk aan de koks en chauffeurs) brengen.
Onze reis vervolgend komen we geregeld langs waterpompen. Aangezien onze water voorraad op is zijn wij nu hier ook van afhankelijk. In de dorpjes waar we af en toe komen is geen water te koop. Dat vinden de mensen ook raar water uit flessen. Zij drinken allemaal uit de bronnen. Zelfs coca cola is hier nog niet doorgedrongen, alleen wat Russische frisdrank in erg chemische kleurtjes is hier te koop. De bronnen liggen niet perse in de dorpjes, maar juist vaker in de buiten gebieden. Meestal liggen er al wat kamelen of paarden te wachten tot er iemand langskomt om de waterbak te vullen. Voor de mongolen is dit ook karma, ze vervullen hiermee een goede daad en bij de bronnen wordt dan ook altijd even gestopt.
Natuurlijk brengen we ook af en toe een bezoek aan een ger familie en krijgen dan een heel klein kijkje in hun leven. Het lijkt voor ons een romantische bestaan, maar de werkelijkheid is dat het daar keihard overleven is.
Ook zien we geregeld bij Ovoo's. Dit zijn heilige plaatsen. De chauffeurs doneren iets (een steen of een fles o.i.d.) en lopen 3 keer om de Ovoo heen om een goede en veilige reis af te dwingen.
Na 3 nachten wild gekampeerd te hebben, mogen we een nacht in een ger slapen, in een soort Mongolees center parcs. Maar het was wel lekker om je weer eens te kunnen wassen. Tijdens onze trip door de Gobi woestijn bezoeken we het Sjanch Chiid klooster en de resten van de stad die Dzjenghis Khan gesticht heeft. Ook komen we langs de ruines van het Gandan klooster. We gaan wel kijken maar het is midden op de dag en bloed en bloed heet. En in de Gobi woestijn staat geen bomen, dus ook geen schaduw te bekennen.
Tijdens pauzes spannen we nog wel eens een zeil tussen de busjes om toch een beetje schaduw te hebben anders is het soms niet uit te houden.
De laatste 2 nachten slapen we ook in een ger kamp. Iedereen snakte naar een douche, maar die deed het niet, dus douchen moest echt wachten tot we terug in ullaan Bataar waren.
De trip door Mongolie was fantastisch en eigenlijk niet te beschrijven. Het is zover van ons bed af. Zoveel ruimte en nog zo weinig luxe, maar zo ontzettend mooi.
Terug in ullaan bataar gaan we eerst eten. Gelukkig voor de mensen in het restaurant is binnen geen plaats meer en gaan we buiten zitten. We ruiken het waarschijnlijk zelf niet, maar na 1x douchen in 8 dagen, met temperaturen rond de 30 graden en veel stof en vuil, kan het niet anders of we moeten vreselijk stinken. Na het eten naar het hotel om te douchen, maar ook dit keer zullen we moeten wachten, want er is geen water. Dit komt pas na een paar uur, maar dan zijn we ondertussen al de stad in geweest. 's Avonds dan toch eindelijk onder de douche en het water stroomt zwart van me af.
De koks reisden voor de eerste keer met een west europees gezelschap mee en hadden een paar aparte ideeen over wat we aten. Zo kregen we 's morgen gekookte spercieboontjes, dit was hun variant op bonen in tomatensaus wat je wel eens bij een Engels ontbijt kreeg.
Op een morgen kregen we een Mongolees ontbijt. Met zijn allen keken we ernaar en alhoewel een op een omelet leek, was niemand echt wild om het te proberen. Het was het vel van de melk, wat daar een delicatesse is. We hebben allemaal een stukje gegeten en het restant aan de koks gegeven. De Mongolese yoghurt was trouwens wel lekker..
Omdat de sporen tussen Mongolie en China van breedte verschillen. Kregen we op de grens andere wielen onder de trein. Dit gebeurde midden in de nacht. Als je wilde kon je uit de trein en alles vanaf het station bekijken. Wij bleven lekker in de trein. Alle wagons worden losgekoppeld, de wielen worden losgemaakt en de wagon wordt paar meter de hoogte ingetild. De oude wielen worden weggereden en de nieuwe worden eronder gezet. Daarna vertrekt de wagon naar een zijspoor. Een paar groepsgenoten waren uitgestapt. Niemand wist de exacte procedure, toen onze wagon dan ook weggereden werd, waren ze toch wel in paniek.
En dan zijn we in China. Vanaf de trein is de muur op sommige plaatsen al zichtbaar. Het landschap wordt ook weer bergachtiger en groener. En dan ineens komen we aan in Peking. Ook op dit station is het een drukte van belang en de verwachte bus staat er niet.
We bestellen een aantal taxi's en gaan naar het hotel. Daar kunnen we geld wisselen.
Benieuwd naar onze andere reizen? Kijk op de rest van onze website Reizen Rogier en Jeanine
Als je ons wilt mailen kun je dat doen naar: hug_the_world@hotmail.com