Home

Voorstellen

Zoutelande 
60 jaar bevrijd
Verhalen van
inwoners

Dagboek over de bevrijding van Zoutelande

Walcheren
60 jaar
bevrijd

Artikelen uit de PZC over de bevrijding

Agenda
Herdenkingen
Tentoonstellingen

Links

 

 

 

FIETSEN LANGS HET LANDFRONT

Door Ron Magnée uit P.Z.C van 1 augustus 2004 (Rubriek: Monopoly - spelbord)

Langs de Zeeuwse kust staan nog steeds tal van bunkers. In 1941 begonnen de Duitsers deze verdedigingswerken te bouwen. Van dit z.g. 'Seefront' zijn nog tal van bunkers te bezichtigen langs de Walcherse kust. Minder bekend is het 'Landfront', de verdedigingslinies aan de andere kant. Langs de Atlantikwal werden n.l. tal van belangrijke steden verdedigd met een extra rij bunkers aan de landzijde, wat met Vlissingen ook het geval was.

"De Duitsers maakten pas later in de oorlog een begin met de aanleg van deze bunkers", legt Lenco van der Weel van de Stichting Bunkerbehoud uit. "Pas vanaf eind 1943, begin 1944."Vanaf dat moment werd in hoog tempo rondom Vlissingen verdedigingswerken uit de grond gestampt. Hiervoor werden bijna altijd Nederlandse aannemers ingeschakeld. Op zich was het werk niet zo moeilijk -de verdedigingwerken werden gewoon uit een catalogus gehaald. "De bunkers hadden een standaard  lay-out. Daardoor konden ze heel snel gebouwd worden", aldus van der Weel. De bunkers hadden tot doel om de doortocht over land vanaf de Noordzijde naar Vlissingen te verhinderen. De linie liep dan ook rondom Vlissingen, van Groot Valkenisse, langs Koudekerke en Abeele richting Fort Rammekens.
32 zware bunkers stonden langs een 11 km lange tankgracht opgesteld -een flinke sloot die de doortocht van tanks diende te belemmeren. ( tankval )
Dichtbij de duinen was het niet mogelijk de tankval door te trekken, zodat een invasie van b.v. tanks werd gestuit door drakentanden - Höckerhindernisse - driehoekige piramidevormige, betonnen objecten van ong. 1 meter hoog.
De vele bunkers van het Landfront konden hun diensten niet bewijzen. De geallieerde bombardeerden de dijken van Walcheren in oktober 1944 en inundeerden het eiland en wisten zo de linie van bunkers uit te schakelen.
Overigens was het Landfront in die tijd nog niet klaar, weet van der Weel. "De Duitsers nummerden al hun bunkers heel nauwgezet. Uit onderzoek blijkt dat af en toe een gat bestond in deze nummering". Vooral in de jaren 50 werden veel bunkers van de kust verdediging afgebroken, zeker na de ramp van 1953.

Aan de landzijde bleven veel bunkers gespaard. En zo is het in 2004 mogelijk om langs deze bunkers een route aan te leggen. Dezer dagen wordt de eerste fase van een fietspad vanaf de Rondweg Biggekerke naar Groot - Valkenisse afgerond. Het eerste stuk van het pad voert langs 5 bunkers. Langs de route komen informatie panelen over deze Duitse verdedigingslinie. De bunkers zijn niet van binnen te bezichtigen.
Het fietspad is een samenwerkingsproject van de gemeente Veere, het Waterschap Zeeuwse Eilanden, de dienst Landelijk gebied, de Stichting Bunkerbehoud en de Europese Unie.

De Bunkerroute wordt in de eerste week van september officieel geopend. Op 11 september, tijdens Open Monumenten dag, zijn leden van de Stichting Bunkerbehoud present langs de route. Meer informatie is te lezen op de website van de stichting: www.bunkerbehoud.com

Bunkerroute 1-9-2004.JPG (49632 bytes)    Bunkerroute 1-9-2004 (3).JPG (41279 bytes)    Bunkerroute 1-9-2004 (11).JPG (46257 bytes)   Bunkerroute 1-9-2004 (14).jpg (47335 bytes)

Bunkerroute onder Koudekerke             Foto's R.Koppejan

Artikelen uit de PZC