Energie monitoring op basis van de NexBox hardware en Nexmaster software.
Het is van groot belang dat we doorgaan met de liberalisering van
de energiemarkt in Europa, en in Nederland energie monitoring. Ik
ben het niet eens met diegenen die bang zijn dat concurrentie in de
energiemarkt leidt tot fragmentatie en afhankelijkheid van politieke
belangen van landen zoals Rusland en Algerije.
Ook kan ik me niet vinden in de vrees dat liberalisering ertoe leidt
dat geen energiebedrijf meer in Nederlandse handen blijft. En mocht
dat wel zo zijn, dan deel ik niet de vrees dat geen rekening meer
wordt gehouden met de energiebehoeften van de Nederlandse energie
monitoring burger.
Het is een feit dat ruim dertig procent van onze Europese gasimport
uit Rusland komt. Juist dan is het belangrijk om samen, EU-lidstaten
en nationale energiebedrijven, op te treden. Individueel hebben zij
onvoldoende kracht. Met een goed geïntegreerde Europese energiemarkt
kunnen wij overal ter wereld gezamenlijk en sterk optreden.
Binnen deze geïntegreerde energiemarkt bepleit energie monitoring
geen bescherming van de grote gas- en elektriciteitsbedrijven of de
volledige concentratie van de macht, maar juist gezonde concurrentie.
Gas monitoring
Het argument van gas monitoring leveringszekerheid moet niet worden
misbruikt om de grote gas- en elektriciteitsbedrijven te beschermen.
Een vrije energiemarkt waar energieproducenten en -leveranciers onderling
concurreren, kan leiden tot concentraties van Europese bedrijven.
Deze zullen dan krachtig en gezond genoeg zijn om op gelijke voet
met externe gasleveranciers te gas monitoring onderhandelen.
Een vrije markt beschermt burgers en bedrijven ook tegen inefficiënte
energielevering en tegen te hoge prijzen. Hij biedt de consument de
vrije keuze voor de beste combinatie van kwaliteit en prijs. Daarbij
is er geen reden aan te nemen dat Nederlandse bedrijven daarin slechter
zouden zijn dan buitenlandse bedrijven. Het mooie van een vrije markt
is juist dat de beste bedrijven overblijven, en dit is zeker geen
bedreiging voor Nederland of diens gas monitoring consumenten.
Een vrije markt is goed voor een efficiënte gas monitoring allocatie
van middelen. Zoals voor investeringen in productiecapaciteit van
elektriciteit in Europa, in infrastructuur om voldoende gas naar Europa
te importeren en in koppeling van verschillende infrastructuur binnen
Europa. Deze interconnectie is nodig om energie gemakkelijk van land
naar land te laten vloeien, zodat we het risico van plaatselijke of
regionale stroomtekorten tegengaan.
Electriciteit monitoring
Interconnectie is verder van groot economisch electriciteit monitoring
belang, omdat prijsconcurrentie over de grenzen bijdraagt aan het
verminderen van electriciteit monitoring prijsverschillen voor energie
tussen landen. Op dit moment kunnen prijsverschillen van elektriciteit
voor de industrie oplopen tot wel vijftig procent.
In het specifieke geval van gasimport uit Rusland wordt vaak gesteld
dat langetermijnovereenkomsten electriciteits monitoring noodzakelijk
zijn voor het investeren in nieuwe energie-infrastructuur. Dergelijke
electriciteit monitoring contracten moeten inderdaad mogelijk zijn
als vaststaat dat ze de enige oplossing bieden voor het financieren
van heel grote projecten. Maar deze redenering gaat niet op voor (door)verkoop
aan electriciteit monitoring eindgebruikers, die duidelijk minder
investering vergt.
In een competitieve markt zou er een geheel van electriciteits monitoring
leverings- en transportcontracten moeten ontstaan, dat aan de diverse
marktpartijen de mogelijkheid geeft om ook op kortere termijn contracten
te sluiten.
Elektriciteit monitoring
De conclusie kan dus alleen maar zijn dat elektriciteit monitoring
een geliberaliseerde, goedwerkende Europese energiemarkt van groot
belang is voor onze internationale onderhandelingspositie, voor de
Europese elektriciteits monitoring consument en voor investeringen.
Daarom is het des te verontrustender dat de eerste resultaten van
het onderzoek dat ik heb ingesteld naar de mate van liberalisering
in de Europese energiesector, wijzen op zorgwekkende verstoringen
van de elektriciteit monitoring concurrentie.
Allereerst zijn de nationale markten onvoldoende geïntegreerd
tot één Europese markt, waardoor vraag en aanbod van
energie elektriciteits monitoring onvoldoende in balans zijn.
Daarnaast zijn de voormalige monopolisten in veel nationale gas-
en elektriciteitsmarkten nog steeds zeer dominant, krijgen nieuwe
toetreders onvoldoende kansen, ontbreekt het aan de transparantie
die nodig is om energiehandel en elektriciteit monitoring te stimuleren
en volgen de gasprijzen in de regel nog de olieprijs zonder te reageren
op vraag en aanbod op de Europese markt.
Veel van deze zorgen worden gedeeld door de lidstaten, die de totstandkoming
van een succesvolle Europese elektriciteit monitoring energiemarkt
tijdens de informele Europese Raad dit najaar in elektriciteits monitoring
tot een Europese prioriteit bestempelden. In februari 2006 kom ik
met de definitieve conclusies van mijn onderzoek. Dan zullen wij gezamenlijk
moeten zien welke maatregelen nodig zijn om van de liberalisering
van de Europese energiemarkt een succes te maken.
Water monitoring
Interconnectie is verder van groot economisch water monitoring belang,
omdat prijsconcurrentie over de grenzen bijdraagt aan het verminderen
van water monitoring prijsverschillen voor energie tussen landen.
Op dit moment kunnen prijsverschillen van elektriciteit voor de industrie
oplopen tot wel vijftig procent.
In het specifieke geval van gasimport uit Rusland wordt vaak gesteld
dat langetermijnovereenkomsten electriciteits monitoring noodzakelijk
zijn voor het investeren in nieuwe water monitoring energie-infrastructuur.
Dergelijke water monitoring contracten moeten inderdaad mogelijk zijn
als vaststaat dat ze de enige oplossing bieden voor het financieren
van heel grote projecten. Maar deze redenering gaat niet op voor (door)verkoop
aan water monitoring eindgebruikers, die duidelijk minder investering
vergt.
In een competitieve markt zou er een geheel van electriciteits monitoring
leverings- en transportcontracten moeten ontstaan, dat aan de diverse
marktpartijen de mogelijkheid geeft om ook op kortere termijn contracten
te sluiten.
elektriciteits monitoring en elektriciteits monitoring
Voor de financiering van investeringen kan gebruik worden gemaakt van banken:
ABN/Amro
Fortis bank
Friesland Bank
ING Bank
Kas Bank
Postbank
Rabobank
SNS Bank
Triodos Bank
Van Lanschot Bankiers
Energie kan worden afgenomen bij de volgende leveranciers:
WESTLAND ENERGIE
RWE Energy Nederland N.V.
E.ON Benelux
RENDO
COGAS Energie
DONG Energy
ENECO
ESSENT
NUON
DELTA
OXXIO
Netbeheerders zijn een gegeven van de plaats waar u zit:
Continuon Netbeheer
DELTA Netwerkbedrijf
ENECO NetBeheer
Essent Netwerk
Netbeheerder Centraal Overijssel (CONET)
NRE Netwerk
ONS Netbeheer
RENDO Netbeheer
Westland Energie Infrastructuur
Energie kan worden afgenomen bij de volgende leveranciers:
WESTLAND ENERGIE
RWE Energy Nederland N.V.
E.ON Benelux
RENDO
COGAS Energie
DONG Energy
ENECO
ESSENT
NUON
DELTA
OXXIO
Netbeheerders zijn een gegeven van de plaats waar u zit:
Continuon Netbeheer
DELTA Netwerkbedrijf
ENECO NetBeheer
Essent Netwerk
Netbeheerder Centraal Overijssel (CONET)
NRE Netwerk
ONS Netbeheer
RENDO Netbeheer
Westland Energie Infrastructuur
Ministerie van Economische Zaken
Op deze site staat een grote hoeveelheid informatie over de beleidsterreinen
van Economische Zaken: ondernemingsklimaat, innovatie, internationaal economisch
beleid, marktordening en energie. SenterNovem is een agentschap van het ministerie
van Economische Zaken.
Ministerie van VROM
VROM staat voor ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, milieubeheer en rijkshuisvesting.
Zelf heeft het ministerie het meestal over ruimte, wonen en milieu. Op deze
site vindt u informatie over het werk van dit ministerie.
Ministerie van Buitenlandse Zaken
Het ministerie van Buitenlandse Zaken is verantwoordelijk voor het buitenlands
beleid. De website biedt een compleet beeld van buitenlandse zaken als buitenlands
beleid, ontwikkelingssamenwerking en Europese samenwerking.
Ministerie van Verkeer & Waterstaat
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat werkt aan de duurzame bescherming tegen
het water. En aan veilige verbindingen van internationale kwaliteit. SenterNovem
voert voor dit ministerie enkele regelingen uit.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
Het beleid van dit ministerie is erop gericht mensen kansen te geven hun talenten
te ontdekken, te ontwikkelen en te gebruiken. SenterNovem voert voor dit ministerie
enkele regelingen uit.
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteiten
Deze website biedt informatie over de werkterreinen van dit ministerie: duurzaam
en innovatief ondernemerschap in de landbouw en visserij, voedselveiligheid
en -kwaliteit, vitale natuur en vertrouwd platteland.
AWT
De Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT) adviseert de
Nederlandse regering en het parlement over het beleid voor wetenschappelijk
onderzoek, technologische ontwikkeling en innovatie.
Bedrijvenloket
Om de dienstverlening van de overheid aan ondernemers te verbeteren heeft het
ministerie van Economische Zaken het initiatief genomen om het Bedrijvenloket
te ontwikkelen. Dit is dé ingang op internet voor alle ondernemers die
informatie van de overheid nodig hebben.
Energy.eu
Energy.eu is een non-profit organisatie gericht op het brengen van het laatste
nieuws omtrent energie op Europees niveau.
Eureka
Eureka is een Europees netwerk voor industriële research & development.
Eureka ondersteunt bedrijven die internationaal willen samenwerken bij de ontwikkeling
van nieuwe producten. De website vermeldt onder meer de deelnemende landen,
projectbeschrijvingen en publicaties.
EVD, Internationaal Ondernemen en samenwerken
De EVD, een agentschap van het ministerie van Economische Zaken, ondersteunt
het Nederlandse bedrijfsleven bij internationaal ondernemen en samenwerken.
De website geeft informatie over buitenlandse markten en het leggen van contacten
met buitenlandse zakenpartners.
FME-CWM
FME-CWM is de werkgeversorganisatie voor de metalelektro-sector. SenterNovem
en FME-CWM hebben een samenwerkingsverband.
FMO
De Nederlandse Financierings-Maatschappij voor Ontwikkelingslanden N.V. (FMO)
ondersteunt de private sector in ontwikkelingslanden en opkomende markten in
Azië, Afrika, Latijns Amerika en Centraal en Oost Europa. Dit om bij te
dragen aan structurele en duurzame economische groei in deze landen.
Informatiecentrum milieuvergunningen (Infomil)
Het Informatiecentrum Milieuvergunningen, kortweg Infomil, informeert overheden
over milieubeleid. Infomil is de schakel tussen de beleidsmakers van het Ministerie
van VROM en gemeenten, provincies en waterschappen die dit beleid uitvoeren.
Informatielijn Internationaal
ondernemen
U kunt met al uw vragen over internationaal zakendoen terecht bij de informatielijn
Internationaal ondernemen. Telefonisch (0800-6080) of via internet. De site
biedt alle informatie over exporteren, importeren en investeren.
Innovatieplatform
Het Innovatieplatform ontwikkelt voorstellen om de innovatiekracht van Nederland
te versterken. Dit met het doel ons land in 2010 tot een koploper te maken in
de Europese kenniseconomie.
IRC Nederland
Het Innovation Relay Centre (IRC) Nederland maakt deel uit van een uitgebreid
en professioneel Europees netwerk. IRC Nederland draagt technologie over op
Europees niveau om zo innovatie in de Nederlandse industrie te bevorderen.
Kamer van Koophandel
De Kamer van Koophandel biedt informatie voor ondernemers aan. U vindt op de
website onder andere actuele handelsregisterinformatie, voorlichting voor startende,
groeiende en stoppende ondernemers, informatie over import en export en een
wegwijzer voor de ondernemer.
LNV-Loket
Bij het LNV-loket kunt u terecht met al uw vragen over de uitvoering van de
wet- en regelgeving van het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij.
Op de site vindt u informatie over alle regelingen van dit ministerie. Ook zijn
brochures en formulieren te downloaden.
MetaalUnie
De MetaalUnie is ondernemersorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf voor
de meta-elektrotechniek. SenterNovem en de MetaalUnie hebben een samenwerkingsverband.
MKB Nederland
In ledental is MKB-Nederland de grootste ondernemerscentrale in ons land. Circa
125 branche-organisaties en zo'n 400 regionaal en lokaal gerichte ondernemersverenigingen
zijn aangesloten. MKB-Nederland behartigt de belangen van zo'n 125.000 ondernemers.
MVO Nederland
MVO Nederland stimuleert en ondersteunt bedrijven, overheden en maatschappelijke
organisaties bij het invullen van hun maatschappelijke rol. Door het delen van
kennis, het organiseren van activiteiten en door samen te werken met partners.
NWO
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) werkt aan de
toekomst van de wetenschap in Nederland. Speerpunten zijn vernieuwing en kwaliteit.
Octrooicentrum Nederland
Het Octrooicentrum Nederland zorgt voor de octrooiverlening in Nederland en
voor de verspreiding van technische kennis, die in de octrooi-literatuur ligt
opgeslagen. Octrooicentrum Nederland is een zelfstandig onderdeel van het Ministerie
van Economische Zaken.
Overheid.nl
De website www.overheid.nl is uw wegwijzer bij het zoeken naar informatie, beleid,
producten en diensten van alle Nederlandse overheidsorganisaties op internet.
U vindt hier overheidsproducten zoals subsidies, vergunningen, belastingen en
uitkeringen. Particulieren en Ondernemers en organisaties hebben eigen ingangen.
Overheidsproducten die betrekking hebben op beide groepen kunt u via beide ingangen
vinden.
RIVM
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) voert taken uit voor
de beleidsontwikkeling en het toezicht op het gebied van volksgezondheid, milieu
en natuur.
SER
De Sociaal Economische Raad (SER) adviseert de regering en het parlement over
de hoofdlijnen van het te voeren sociaal-economisch beleid. Op dit gebied is
de SER het belangrijkste adviesorgaan van de regering.
STT
De Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT) draagt bij aan een meer integraal
beeld van de toekomstige Nederlandse samenleving op het gebied van technische
ontwikkelingen in samenhang met andere ontwikkelingen in de maatschappij.
Subsidieshop
De subsidieshop geeft een overzicht van subsidies die voor uw bedrijf of project
relevant kunnen zijn. Op de site staat een totaal aanbod van de ruim 300 subsidies
die speciaal gericht zijn op ondernemers.
Syntens
Syntens Innovatienetwerk voor ondernemers begeleidt ondernemers die willen innoveren.
Syntens adviseert het MKB bij vernieuwing in producten, productieprocessen,
bedrijfsvoering en Informatie- en Communicatietechnologie.
Technologiestichting STW
Technologiestichting STW financiert technisch-wetenschappelijk toegepast onderzoek.
STW brengt universiteit en bedrijfsleven met elkaar in contact en begeleidt
hun onderzoek.
VROM Ruimteforum
Het Ruimteforum biedt een platform aan overheden om kennis en vaardigheden te
delen en uit te wisselen op het gebied van Ruimtelijke Ordening.
|
Tel: 010 - 288.74.15
NEXUS
Home
update van
16-01-2008
|
|