Energie beheer op basis van de NexBox hardware en Nexmaster software.
Minister Brinkhorst heeft zijn wetsontwerp splitsing energiebedrijven
klaar voor energie beheer. De kritiek van de Raad van State is erin
verwerkt, maar het ontwerp kent nog veel losse eindjes
Het ministerie van Economische Zaken heeft in volstrekte geheimhouding
aan aanpassingen gewerkt nadat de Raad van State in stilte vrij ernstige
kritiek had geuit. Het aangepaste ontwerp kent een aantal verbeteringen
aan energie beheer maar grote vragen naar maatschappelijk effect,
noodzaak en proportionaliteit van gedwongen splitsing blijven bestaan.
Het wetsvoorstel vereist een energie beheer en totale eigendomssplitsing
tussen aan de ene kant het beheer van elektriciteits- en gasnetten
en aan de andere productie, levering en handel in elektriciteit of
gas in Nederland. Daartoe introduceert het twee verboden: een netbeheerder
mag niet in een vennootschappelijke 'groep' zitten met een producent,
leverancier of handelaar in elektriciteit of gas in Nederland, en
bedrijven die tot groepen behoren waartoe ofwel netbeheerders ofwel
producenten, leveranciers of handelaren in Nederland behoren, mogen
over energie beheer en weer geen belangen in elkaar hebben.
Gas beheer
Gevolg is dat de Nederlandse energiebedrijven gas beheer volledig
moeten worden gesplitst. Hiermee wil de minister de noodzakelijke
laatste stap nemen om de onafhankelijkheid van het Nederlandse netbeheer
te borgen.
De Raad van State was behoorlijk kritisch. De elektriciteits- en
gaswetgeving is nog vorige zomer ingrijpend aangepast. Belangrijke
gas beheer uitgangspunten van die wetgeving werden toen aangescherpt.
Daaronder waren de onafhankelijkheid van het netbeheer, het verbod
van bevoordeling van groepsmaatschappijen en het verbod de netten
of hun opbrengsten te belenen. Daarbij gas beheer werd toen al verder
gegaan dan Europees vereist. Het is dus begrijpelijk dat de Raad zich
afvraagt of een gedwongen splitsing binnen de Nederlandse en de Europese
verhoudingen noodzakelijk en proportioneel is.
Het ministerie heeft zich de kritiek gas beheer aangetrokken en daar
zijn verbeteringen uit voortgekomen. Minderheidsprivatisering komt
in beeld. De minister zal direct na de behandeling van het wetsvoorstel
met een regeling komen die verkoop van een minderheid buiten de huidige
kring van publieke aandeelhouders mogelijk maakt. Ook wordt technisch
mogelijk dat een betere samenwerking tussen netbeheerders gaat plaatsvinden.
Buitenlandse netbeheerders kunnen, als zij een Nederlandse netbeheerder
(gedeeltelijk) zouden overnemen, als gas beheer aandeelhouder meer
invloed uitoefenen. Zo kunnen de in den vreemde opgedane kennis en
ervaring hier te lande worden toegepast. Fiscaal overgangsrecht is
toegevoegd.
Electriciteits beheer
Toch blijven belangrijke principiële vragen rond electriciteits
beheer bestaan. Ten eerste de vraag waarom deze vergaande structuurmaatregel
in Nederland noodzakelijk en proportioneel is. Andere EU-landen gaan
veel minder ver. De minister voert electriciteits beheer aan dat kruissubsidies,
onderlinge bevoordeling en financiële voordelen zonder deze maatregel
niet kunnen worden weggenomen, terwijl de regeldruk voor de toezichthouder
electriciteits beheer DTe en de kosten voor de energiebedrijven buitenproportioneel
zouden stijgen. Maar dat verklaart niet waarom het elders in de EU
zonder structureel electriciteits beheer ingrijpen wel kan.
Elektriciteits beheer
Elektriciteits beheer komt dat het wetsvoorstel alleen groepsvorming
en kruisparticipaties met producenten, leveranciers en handelaren
in elektriciteit en gas verbiedt in Nederland. Als het huidige privatiseringsverbod
gedeeltelijk elektriciteits beheer vervalt, mag een Nederlandse netbeheerder
dus wel voor een deel worden overgenomen door een buitenlandse leverancier
in elektriciteit of door elektriciteits beheer een binnenlandse handelaar
in elektriciteitskabels.
In de praktijk komen op elektriciteits beheer dit moment de hoogste
biedingen op participaties in netbeheerders van financiële partijen.
Maar dat hoeft niet zo te blijven. Dan is maatschappelijk niet uit
te leggen waarom Nederlandse energiebedrijven niet op een Nederlandse
netbeheerder mogen bieden, terwijl buitenlandse energiebedrijven dat
wel mogen.
Het is ook onaannemelijk elektriciteits beheer dat de DTe het eenvoudiger
krijgt met nieuwe wetgeving die is gebaseerd op begrippen als 'groep',
'zeggenschap', 'duurzame verbondenheid' en 'economische eenheid'.
Geen van deze begrippen heeft een vastomlijnde juridische betekenis.
De DTe zal steeds weer moeten toetsen of er geen sprake is van een
'groep', ietsje te veel 'zeggenschap' of net wat te 'duurzaam' om
onafhankelijk te zijn.
Water beheer
Water beheer moet telkens in het oog worden gehouden dat in het
maatschappelijk verkeer normale transacties en verhoudingen mogelijk
moeten blijven. Anders zou de efficiëntie van het netbeheer
misschien juist weer worden geschaad. Enkele jaren geleden liep
minister Jorritsma met haar water beheer Beleidsregels Privatisering
op dezelfde problematiek vast. Het is dan ook niet te verwachten
dat dit wetsontwerp de noodzakelijk laatste stap wordt die water
beheer verwacht.
Wonderlijk is dat in een wetsontwerp dat beoogt de onafhankelijkheid
van netbeheer te bereiken een essentiële water beheer bepaling
als het beleningsverbod van net en opbrengsten vervalt. Als de minister
financiële bevoordeling van derden wenst te voorkomen zou dat
verbod juist moeten worden aangescherpt. Met de stabiele kasstromen
van de netbeheerder water beheer kunnen aantrekkelijke financieringsvoordelen
worden behaald en met een zekerheidsrecht op netbeheerder, net of
kasstroom kan gemakkelijk worden bevoordeeld. Ook hier zal de DTe
verscherpt moeten opletten.
Ten slotte nog het argument dat water beheer de huidige aandeelhouders
in staat stelt een belangrijk deel van het door hen in de energiebedrijven
geïnvesteerde vermogen te gelde te maken. Op zich lijkt energie
beheer en electriciteits beheer alsmede gas beheer waar als minderheidsprivatisering
inderdaad mogelijk wordt gemaakt. Maar het is toch wel een bijzonder
wrang argument als men bedenkt dat krap drie jaar geleden de minister
zich nog inspande om volledige privatisering mogelijk te maken.
elektriciteits beheer en elektriciteits beheer
Voor de financiering van investeringen kan gebruik worden gemaakt van banken:
ABN/Amro
Fortis bank
Friesland Bank
ING Bank
Kas Bank
Postbank
Rabobank
SNS Bank
Triodos Bank
Van Lanschot Bankiers
Energie kan worden afgenomen bij de volgende leveranciers:
WESTLAND ENERGIE
RWE Energy Nederland N.V.
E.ON Benelux
RENDO
COGAS Energie
DONG Energy
ENECO
ESSENT
NUON
DELTA
OXXIO
Netbeheerders zijn een gegeven van de plaats waar u zit:
Continuon Netbeheer
DELTA Netwerkbedrijf
ENECO NetBeheer
Essent Netwerk
Netbeheerder Centraal Overijssel (CONET)
NRE Netwerk
ONS Netbeheer
RENDO Netbeheer
Westland Energie Infrastructuur
|
Tel: 010 - 288.74.15
NEXUS
Home
update van
16-01-2008
|
|