20050214@
mh/mh@
STATUTENWIJZIGING
VERENIGING@
Op vijftien april tweeduizend vijf
verschenen voor mij, mr. Maria Johanna Petronella Heuvelmans,
notaris gevestigd in de gemeente Vlissingen:
1. de heer Marinus Leonardus
Rijk, geboren te ‘s-Heerenhoek op zestien januari
negentienhonderd drieënveertig, houder van paspoort nummer
M21339033, afgegeven te Middelburg op negentien juni
tweeduizend één, wonende te 4337 TW Middelburg, Meanderlaan
436, thans ongehuwd, niet geregistreerd als partner in de zin
van het geregistreerd partnerschap of als zodanig
geregistreerd geweest; en
2. de heer Pieter Leendert van
den Boomgaard, geboren te Wouw op dertig juni
negentienhonderd drieëndertig, houder van paspoort nummer
ND9129373, afgegeven te Middelburg op negentien maart
tweeduizend drie, wonende te 4335 HG Middelburg, Dorus
Rijkersstraat 17, thans ongehuwd, niet geregistreerd als
partner in de zin van het geregistreerd partnerschap of als
zodanig geregistreerd geweest;
handelend als enige bestuurders
van de te Middelburg gevestigde vereniging, Politieke Vereniging
“Middelburg Attent!” hierna te noemen: de vereniging, en
als zodanig die vereniging rechtsgeldig
vertegenwoordigend.
De
verschenen personen verklaren:
-
bij akte, op dertig december tweeduizend vier opgemaakt
door mr. M.J.P. Heuvelmans, notaris in de gemeente Vlissingen,
de vereniging te hebben opgericht;
-
dat de algemene ledenvergadering van de vereniging op
achttien februari tweeduizend vijf besloten heeft de statuten
van de vereniging te wijzigen in die zin dat zij in het
vervolg luiden als hierna bepaald.
Het verslag van gemelde algemene
ledenvergadering is aan deze akte gehecht.
Vervolgens verklaren de
verschenen personen als enige bestuurders de statuten geheel
gewijzigd opnieuw vast te stellen als volgt:
STATUTEN
NAAM EN ZETEL
Artikel 2.
I. De
vereniging draagt de naam: Middelburg
Transparant.
II. De
vereniging heeft haar zetel in de gemeente Middelburg.
III. De
vereniging heeft volledige rechtsbevoegdheid.
DOEL
Artikel 3.
1. De
vereniging heeft ten doel:
a.
Te fungeren als “dochter”vereniging van Nederland
Transparant om zo de hoofddoelstellingen van Nederland
Transparant, mede gebaseerd op integriteit, openheid,
verantwoording en transparantie, in de gemeente Middelburg te
verwezenlijken en om Nederland Transparant te ondersteunen,
onder andere als (aspirant-)lid.
b.
De inwoners van de gemeente Middelburg optimaal de kans
te bieden een bijdrage te leveren aan de
politiek-maatschappelijke besluitvorming binnen hun gemeente
door een zo sterk mogelijke vertegenwoordiging in de raad van
de gemeente Middelburg een en ander als voorzien in de
Kieswet.
c.
Het stellen van kandidaten en het bevorderen en
ondersteunen van de verkiezing van de kandidaten voor de
gemeenteraad van Middelburg.
d.
Het bevorderen van het algemene welzijn van de inwoners
van de gemeente Middelburg.
e.
Verbetering van het gebruik van de ter beschikking
staande financiële middelen van de gemeente Middelburg.
f. Het
stimuleren van de economische groei en het verbeteren van de
woonmogelijkheden en welzijn in de gemeente Middelburg.
g.
Het stimuleren van (actieve) sport, recreatie en
vrijwilligerswerk en het instandhouden en verbeteren van de
mogelijkheden daartoe voor de inwoners van de gemeente
Middelburg en omringende gemeenten.
h.
Het controleren van de handelswijzen, besluitvormingen
en uitvoering van besluiten door het College van Burgemeester
& Wethouders en haar voorgangers.
2. Zij tracht
dit doel ondermeer te bereiken door:
a.
uit haar (aspirant-)leden kandidaten aan te wijzen die
zich verkiesbaar stellen op de lijst van de vereniging voor de
gemeenteraadsverkiezingen van de gemeente Middelburg, een en
ander als voorzien in de Kieswet;
b.
de verkiezing van afgevaardigden in regionale en/of
gewestelijke raden, waterschappen, commissies en
dergelijke;
c.
het vastleggen van concrete doelstelling in het
verkiezingsprogramma voor de gemeente Middelburg;
d.
het houden van ledenvergaderingen en (van in ieder
geval jaar een jaarlijkse) openbare bijeenkomst(en), waarin de
politiek-maatschappelijke situatie in de gemeente Middelburg
zal worden besproken en toegelicht;
e.
het bevorderen van politiek-maatschappelijke vorming en
bewustwording van de inwoners van de gemeente Middelburg;
f. het
bevorderen van samenwerking tussen Nederland Transparant, de
vereniging en andere met Nederland Transparant dan wel met de
vereniging gelieerde rechtspersonen;
g.
alle wettige middelen die voor het doel bevorderlijk
zijn.
DUUR.
Artikel 4.
De vereniging is aangegaan voor onbepaalde
tijd en zal haar
aanduiding ten allen tijde laten registeren op grond van de
Kieswet.
ASPIRANT-LEDEN, LEDEN, ERELEDEN EN
DONATEURS
Artikel 5.
I. De
vereniging kent aspirant-leden, gewone leden, ereleden en
donateurs.
II.
Aspirant leden zijn degenen die aan de activiteiten van
de vereniging deelnemen, gewoon lid wensen te worden en
daartoe een schriftelijk of elektronisch (e-mail) verzoek bij
het bestuur hebben ingediend, maar nog niet als gewoon lid
zijn toegelaten op basis van artikel 7 lid 2 juncto artikel 7
lid 4. Aspirant-leden zijn geen leden in de zin der wet, als
bedoeld in Titel 2, Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek en
hebben tot hun toelating als gewoon lid geen stemrecht en geen
vergaderrecht tijdens de algemene ledenvergadering. Zij hebben
geen andere rechten en verplichtingen dan die welke hen
krachtens reglement of statuten zijn toegekend of opgelegd. De
rechten en verplichtingen van aspirant-leden kunnen te allen
tijde wederzijds per direct door opzegging worden beëindigd.
Zij zijn verplicht een bij reglement vastgestelde bijdrage te
voldoen.
III. Gewone
leden zijn zij die als zodanig door het bestuur worden
toegelaten, na het verstrijken van de in artikel 7 lid 4
genoemde termijn van het voorafgaande vereiste
aspirant-lidmaatschap.
IV. Waar hierna in de
statuten wordt gesproken over leden worden daarmee uitsluitend
begrepen de gewone leden en ereleden tenzij het tegendeel
uitdrukkelijk blijkt.
V. Ereleden
zijn zij, die zich door bijzondere verdiensten jegens de
vereniging hebben onderscheiden en op voorstel van het bestuur
door de algemene ledenvergadering als zodanig zijn benoemd,
zulks met een meerderheid van twee/derde van de geldig
uitgebrachte stemmen.
VI. Donateurs zijn
natuurlijke personen of rechtspersonen die zich bereid
verklaard hebben de vereniging financieel of anderszins te
steunen met een door de algemene ledenvergadering vast te
stellen minimum bijdrage. Donateurs zijn verplicht jaarlijks
aan de vereniging een geldelijke bijdrage te verlenen.
VII.
Ereleden en donateurs hebben geen andere rechten en
verplichtingen dan die welke hun uitdrukkelijk bij of
krachtens de statuten zijn toegekend en opgelegd.
Artikel 6.
1. (Aspirant-)Lid
van de vereniging kunnen zijn natuurlijke personen die het
programma, de statuten en het huishoudelijke reglement
onderschrijven en die de leeftijd van achttien jaar hebben
bereikt. Ook de rechtspersoon Nederland Transparant kan gewoon
lid zijn. Rechten en
plichten aan het lidmaatschap verbonden worden nader in deze
statuten en het huishoudelijke reglement geregeld.
I.
Het bestuur houdt een register waarin de namen en
adressen van alle aspirant-leden, leden, ereleden en donateurs
zijn opgenomen.
De (aspirant-) leden zijn verplicht elke wijziging van
hun adres en
e-mailadres spoedig schriftelijk aan het bestuur op te
geven.
II. Het
lidmaatschap is persoonlijk en mitsdien niet vatbaar voor
overdracht of overgang.
AANMELDING EN TOELATING
Artikel 7.
I.
Omtrent toelating als gewoon lid beslist het bestuur,
uitsluitend na ontvangst van een schriftelijk of elektronisch
(e-mail) verzoek van de betrokkene tot toelating als lid, na
het verstrijken van de in artikel 7 lid 4 vereiste termijn van
het voorafgaande vereiste aspirant-lidmaatschap, met dien
verstande dat ingeval van afwijzing door het bestuur, de
algemene ledenvergadering alsnog tot toelating kan
besluiten.
II. Men
kan zich primair slechts als aspirant-lid bij de vereniging
aanmelden.
III. Het
aspirant-lidmaatschap gaat in na ontvangst van de
verschuldigde contributie door de vereniging.
IV. Een
aspirant-lidmaatschap kan op verzoek van een aspirant-lid,
zoals in artikel 5 lid 3 bepaald, na minimaal één jaar voldaan
te hebben aan het voorafgaande vereiste aspirant-lidmaatschap,
omgezet worden in een gewoon lidmaatschap. Met ingang van
éénendertig december tweeduizendzes wordt de termijn van
minimaal één jaar aspirant-lidmaatschap verkort naar een
termijn van zes maanden.
V. Het bestuur
is bevoegd om op eigen initiatief een aspirant lidmaatschap
van een aspirant-lid, in afwijking van de eisen hiervoor onder
sub 4 genoemd, direct om te zetten in een gewoon lidmaatschap,
ook binnen de vereiste (half-) jaarstermijn.
VI. Nederland
Transparant wordt te allen tijde, in afwijking van sub 1, 2, 3
en 4, direct als lid toegelaten indien zij daarom
verzoekt.
EINDE VAN HET LIDMAATSCHAP
Artikel 8.
1. Het
lidmaatschap eindigt:
a.
door overlijden van het lid;
b.
door schriftelijke opzegging van het lid;
c.
door opzegging namens de vereniging. Deze kan
geschieden wanneer een lid heeft opgehouden aan de voor het
lidmaatschap bij de statuten vastgestelde vereisten te
voldoen; wanneer hij zijn verplichtingen jegens de vereniging
niet nakomt, alsook wanneer redelijkerwijs van de vereniging
niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren;
in geval van wanbetaling door het lid.
d.
door ontzetting. Deze kan alleen worden uitgesproken
wanneer een lid in strijd met de statuten, reglementen of
besluiten van de vereniging handelt, of de vereniging op
onredelijke wijze benadeelt.
2.
Opzegging namens de vereniging geschiedt door het
bestuur.
3.
Opzegging van het lidmaatschap door het lid of door de
vereniging kan slechts geschieden tegen het einde van een
verenigingsjaar met een opzeggingstermijn van vier weken.
Echter kan het lidmaatschap onmiddellijk worden beëindigd
indien van de vereniging of van het lid redelijkerwijs niet
gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.
4. Een
opzegging in strijd met het bepaalde in het vorige lid doet
het lidmaatschap
eindigen op het vroegst toegelaten tijdstip volgende op de
datum, waartegen was opgezegd.
5. Een lid is
niet bevoegd door opzegging van zijn lidmaatschap een besluit
waarbij de verplichtingen van de leden van geldelijke aard
zijn verzwaard, te zijnen opzichte uit te sluiten.
6. Ontzetting
uit het lidmaatschap geschiedt door het bestuur.
7. Van een
besluit tot opzegging van het lidmaatschap door de vereniging
op grond dat redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan
worden het lidmaatschap te laten voortduren en van een besluit
tot ontzetting uit het lidmaatschap staat de betrokkene binnen
één maand na de ontvangst van de kennisgeving van het besluit
beroep open op de eerstvolgende algemene ledenvergadering.
Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid
geschorst.
8. Het bestuur kan
een lid dat handelt in strijd met de statuten, reglementen of
besluiten van de vereniging of de vereniging op onredelijke
wijze benadeelt, schorsen voor een door het bestuur maximaal
te bepalen periode van zes maanden. Tegen de schorsing is
beroep mogelijk bij de eerstvolgende algemene
ledenvergadering.
9. Wanneer het
lidmaatschap in de loop van een verenigingsjaar eindigt,
blijft desalniettemin de jaarlijkse bijdrage voor het geheel
verschuldigd, behoudens ontheffing hiervan door het
bestuur.
EINDE VAN HET DONATEURSCHAP
Artikel 9
I. Het
donateurschap kan ten allen tijde wederzijds door
schriftelijke opzegging worden beëindigd.
II. Bij
beëindiging van het donateurschap door de donateur, blijft de
jaarlijkse bijdrage voor het lopende verenigingsjaar voor het
geheel verschuldigd, behoudens ontheffing door het bestuur op
grond van bijzondere omstandigheden.
III.
Opzegging namens de vereniging geschiedt door het
bestuur.
VERPLICHTINGEN
DER ASPIRANT-LEDEN EN LEDEN
Artikel 10.
I. De
aspirant-leden, leden en donateurs zijn gehouden tot het
betalen van een jaarlijkse bijdrage, die door de algemene
ledenvergadering zal worden vastgesteld. Voornoemde jaarlijkse
bijdrage bedraagt te allen tijde ten minste twaalf euro
(€ 12,00). De aspirant-leden en leden kunnen daartoe in
categorieën worden ingedeeld die een verschillende bijdrage
betalen.
II. De
verplichtingen der aspirant-leden en leden worden vastgesteld
door de algemene ledenvergadering en opgenomen in het
huishoudelijke reglement.
III. De
aspirant-leden en leden stemmen er met het aangaan van hun
lidmaatschap van Middelburg Transparant mee in dat zij tevens
als
(aspirant-)lid van
Nederland Transparant worden aangemerkt in de zin van artikel
4 lid 2 van de Wet Subsidiëring Politieke Partijen (aan welke
aanmerking niet meer rechten kunnen worden ontleend als
bepaald vanuit Nederland Transparant), tenzij zij hier
uitdrukkelijk bezwaar tegen aantekenen.
LEDENVERGADERING
Artikel 11.
I. De
ledenvergadering wordt ten minste één maal per jaar gehouden
en voorts zo dikwijls het bestuur dit wenselijk oordeelt.
Voorts is het bestuur op schriftelijk verzoek van ten minste
tien leden dan wel, indien dat een geringer aantal vormt, een
zodanig aantal leden als bevoegd is tot het uitbrengen van
één/tiende gedeelte der stemmen verplicht een algemene
vergadering bijeen te roepen op een termijn van niet langer
dan vier weken.
II. Deze
vergaderingen worden gehouden in de gemeente Middelburg. Het
bestuur beslist over de openbaarheid van de algemene
ledenvergadering met dien verstande dat het bestuur kan
bepalen dat deze eveneens openbaar en toegankelijk is voor
niet-(aspirant-)leden.
III. De
vergadering wordt geleid door de voorzitter van het bestuur en
bij zijn afwezigheid een door het bestuur benoemde
dagvoorzitter.
IV. Van het
verhandelde in elke vergadering wordt door de secretaris of
een door het bestuur benoemde notulist, notulen gehouden. De
notulen worden in dezelfde of in de eerstvolgende vergadering
vastgesteld en ten blijke daarvan door de voorzitter en de
secretaris van die vergadering ondertekend.
Artikel 12.
Eén maal per kalenderjaar wordt een
ledenvergadering gehouden, hierna aangeduid als
jaarvergadering, waarin:
a. het
jaarverslag van de secretaris wordt vastgesteld;
b. de
financiële jaarstukken als bedoeld in artikel 25 worden
vastgesteld.
c. de
kascontrolecommissie rapport uitbrengt over de controle van
het financiële beheer.
d. de
begroting voor het komende jaar wordt vastgesteld;
e. eventuele
wijzigingen of aanvullingen van statuten en/of huishoudelijk
reglement worden vastgesteld;
f. het
bestuur wordt gekozen of herbenoemd.
OPROEP LEDENVERGADERING
Artikel 13.
Oproepen tot een ledenvergadering worden
schriftelijk aan alle leden toegezonden ten minste veertien
dagen voor de dag van de vergadering, met opgave van de
agenda. De oproeping geschiedt per e-mail en/of per brief aan
de e-mailadressen van de leden volgens het ledenregister
bedoeld in artikel 6 lid 2.
TOEGANG LEDENVERGADERING
Artikel 14.
1. Toegang tot
de algemene ledenvergadering hebben alle leden van de
vereniging en ereleden. Ereleden hebben in de vergadering
slechts een adviserende stem.
Geen toegang hebben
geschorste leden en geschorste bestuursleden, tenzij hun
schorsing in de vergadering behandeld wordt.
2. Over
toelating van andere dan de in lid 1 bedoelde personen beslist
het bestuur.
3. Ieder lid
van de vereniging dat niet geschorst is, heeft één stem;
4. Een
aspirant-lid heeft geen stem;
5. Een lid kan
zijn stem door een schriftelijk daartoe gemachtigd ander lid
uitbrengen. Ieder lid kan slechts namens één ander lid als
gevolmachtigde een stem uitbrengen.
6. Alle
besluiten waaromtrent bij de wet of bij deze statuten geen
grotere meerderheid is voorgeschreven, worden genomen bij
gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Bij staking
van stemmen over voorstellen is het voorstel verworpen. Staken
de stemmen bij verkiezing van personen, dan wordt nogmaals
gestemd. Staken de stemmen opnieuw, dan beslist het lot.
Indien bij verkiezing tussen meer dan twee personen door
niemand een volstrekte meerderheid is verkregen, wordt
herstemd tussen de twee personen die het grootste aantal
stemmen kregen, zo nodig na tussenstemming.
I.
Ongeldige en blanco stemmen worden beschouwd als niet
te zijn uitgebracht.
II. Een
éénstemmig besluit van alle leden, ook al zijn deze niet in
een vergadering bijeen, heeft, mits met voorkennis van het
bestuur genomen, dezelfde kracht als een besluit van de
algemene vergadering.
BEVOEGDHEDEN VAN HET BESTUUR
Artikel 15.
Het bestuur is belast met:
I. de
algemene leiding van de vereniging;
II. het
beheer van de geldmiddelen;
III. de
handhaving en uitvoering van statuten en huishoudelijk
reglement, alsmede het vaststellen en wijzigen van de statuten
en reglementen van de vereniging, welke ter goedkeuring aan de
algemene ledenvergadering worden voorgelegd;
IV. het uitvoeren van
besluiten van de ledenvergadering;
V. de
vertegenwoordiging van de vereniging naar buiten
overeenkomstig het bepaalde in artikel 19 lid 3.
VI. Het opmaken van
een voordracht van kandidaten voor nieuw te kiezen
bestuursleden.
VII.
Het opstellen van een kandidatenlijst voor de
gemeenteraadsverkiezingen.
VIII.
Het instellen van commissies, tot delegatie van
speciale werkzaamheden.
IX. Het
schorsingenbeleid.
X. Optreden
als vertegenwoordiger van de vereniging op de algemene
ledenvergadering van Nederland Transparant.
KANDIDAATSTELLING VOOR HET BESTUUR
Artikel 16
I. De
leden van het bestuur worden door de algemene ledenvergadering
gekozen. De algemene ledenvergadering kiest eenmaal in de drie
jaren een nieuw bestuur.
II. De
voorzitter wordt in functie gekozen, De secretaris en de
penningmeester, dan wel de secretaris-penningmeester worden
door het bestuur uit haar midden aangewezen.
III. De
vereniging stelt uiterlijk veertien dagen voor de datum van de
verkiezingen de leden op de hoogte door middel van een brief
en/of per e-mail waarin verzocht wordt tot kandidaatstelling
en eventueel herkiesbare kandidaten worden voorgedragen.
IV. Het bestuur stelt
één kandidaat voor elke te vervullen functie, van wie moet
vaststaan dat hij/zij een eventuele benoeming zal
aanvaarden.
V. Andere
kandidaten kunnen door ten minste tien leden worden gesteld
bij een schrijven, door de ten minste tien leden ondertekend,
dat uiterlijk tweeënzeventig uur voor de aanvang van de
vergadering, waarin de verkiezing zal plaatsvinden, het
secretariaat moet hebben bereikt.
HET BESTUUR
Artikel 17.
1. Het bestuur
bestaat uit minimaal twee en maximaal vijf personen, die door
de algemene ledenvergadering worden benoemd uit de leden. Bij
staking van de stemmen beslist de voorzitter.
2. Elk
bestuurslid, ook wanneer hij voor een bepaalde tijd is
benoemd, kan te allen tijde door de algemene ledenvergadering
worden ontslagen of geschorst.
Ter zake van
schorsing of ontslag besluit de algemene ledenvergadering welk
besluit behoeft ten minste twee/derde van de uitgebrachte
stemmen. Een schorsing die niet binnen drie maanden gevolgd
wordt door een besluit tot ontslag eindigt door het verloop
van die termijn.
DAGELIJKS BESTUUR
Artikel 18.
I. Het
dagelijks bestuur van de vereniging bestaat uit de voorzitter,
de secretaris en de penningmeester.
II. De
voorzitter leidt de bestuurs- en ledenvergadering, de
secretaris is verantwoordelijk voor het notuleren van leden-
en bestuursvergaderingen.
III. Indien de
voorzitter en/of secretaris niet aanwezig zijn voorziet het
bestuur daarin zelve.
IV. In de
bestuursvergaderingen brengt elk bestuurslid één stem uit
.Ongeldige en blanco stemmen worden geacht niet te zijn
uitgebracht.
V. Alle
besluiten worden genomen met meerderheid van stemmen in een
vergadering waarin tenminste de helft van het aantal
bestuursleden aanwezig of vertegenwoordigd is, bij staking van
de stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
VI. Het bestuur is
bevoegd tot het nemen van besluiten buiten vergadering, mits
schriftelijk per telefax, telex of e-mail en mits geen van de
bestuursleden zich tegen deze wijze van besluitvorming verzet.
De bescheiden waaruit van een zodanig genomen besluit blijkt,
worden door de secretaris bij het notulenboek bewaard.
VII.
Bestuursvergaderingen worden gehouden zo dikwijls de
voorzitter of twee andere bestuursleden zulks verlangen. De
oproeping tot vergadering geschiedt door middel van een
convocatie, per e-mail of telefonisch.
VIII.
Indien in een vergadering alle bestuursleden aanwezig
of vertegenwoordigd zijn, kan over alle onderwerpen
rechtsgeldig worden besloten ook indien niet aan alle
oproepvereisten voldaan zou zijn.
VERTEGENWOORDIGING IN RECHTE
Artikel 19.
1. Indien het
aantal bestuursleden beneden het in artikel17 lid1 genoemde
minimum is gedaald, blijft het bestuur bevoegd. Het is echter
verplicht zo spoedig mogelijk een ledenvergadering te beleggen
waarin de voorziening in de open plaats of open plaatsen aan
de orde komt.
2. Het bestuur
is, mits met goedkeuring van de ledenvergadering, bevoegd te
besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot verkrijging,
vervreemding of bezwaring van registergoederen en tot het
aangaan van overeenkomsten waarbij de vereniging zich als borg
of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde
sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van
een ander verbindt.
3. Het bestuur
vertegenwoordigt de vereniging voor zover uit de wet niet
anders voortvloeit. De vertegenwoordigingsbevoegdheid komt
tevens toe aan de voorzitter tezamen met de secretaris of de
penningmeester, dan wel de secretaris tezamen met de
penningmeester, indien deze functies niet door één persoon
worden bekleed.
4. Het bestuur
kan volmacht verlenen aan één of meer bestuursleden, alsook
aan derden om de vereniging binnen de grenzen van de gegeven
volmacht te vertegenwoordigen.
EINDE BESTUUR
Artikel 20.
1. Elk
bestuurslid treedt uiterlijk drie jaar na benoeming af,
volgens een door het bestuur op te maken rooster van aftreden.
De aftredende is herkiesbaar; wie in een tussentijdse vacature
wordt benoemd, neemt op het rooster de plaats van zijn
voorganger in.
2. Het
bestuurslidmaatschap eindigt voorts:
a.
door het eindigen van het lidmaatschap van de
vereniging;
b.
door bedanken;
c.
door ontslag;
d.
bij het bereiken van de vijfenzeventig jarige
leeftijd.
GELDMIDDELEN.
Artikel 21.
1. De
geldmiddelen der vereniging bestaan uit:
a.
de contributies van de aspirant-leden en leden;
b.
donateurs;
c.
de vrijwillige bijdragen van de gemeenteraadsleden en
leden die deel uitmaken van commissies ex artikel 82 en
volgende van de Gemeentewet;
d.
schenkingen, erfstellingen en legaten, met dien
verstande dat erfstellingen niet anders kunnen worden aanvaard
dan onder het voorrecht van boedelbeschrijving;
e.
subsidies van overheidswege
f.
andere inkomsten zoals donaties en/of sponsorgelden en
overige baten.
2. Ieder
(aspirant-)lid is een jaarlijkse bijdrage verschuldigd,
waarvan het bedrag, op voorspraak van het hoofdbestuur, wordt
vastgesteld door de algemene ledenvergadering.
VASTSTELLING
KIESLIJST
Artikel 22.
I. Het
bestuur stelt de kieslijst voor de gemeenteraadsverkiezingen
vast overeenkomstig de bepalingen der Kieswet. Het bestuur kan
deze bevoegdheid, indien zij dit wenst, (mede) aan de algemene
ledenvergadering overdragen. Het bestuur van Middelburg
Transparant legt de door haar dan wel door haar algemene
ledenvergadering samengestelde kieslijst ter definitieve
goedkeuring over aan het bestuur van Nederland Transparant.
Het bestuur van Nederland Transparant is bevoegd om een
voordracht voor de kieslijst af te wijzen.
II. De
functie van lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezing mag
niet samengaan met de functie van bestuurslid van de
vereniging.
VASTSTELLING VERKIEZINGSPROGRAMMA
Artikel 23.
Voor de gemeenteraadsverkiezingen stelt het
bestuur een programma vast. Het bestuur kan deze taak aan de
algemene ledenvergadering delegeren.
Artikel 24.
Wijzigingen van en aanvullingen op het
programma worden vastgesteld door het bestuur, tenzij het
bestuur de bevoegdheid tot het vaststellen van het programma
aan de algemene ledenvergadering gedelegeerd heeft. Dan worden
de wijzigingen en aanvullingen op het programma door de
algemene ledenvergadering vastgesteld.
VERENIGINGSJAAR, JAARVERSLAG EN
VERANTWOORDING
Artikel 25.
1. Het
verenigingsjaar loopt gelijk met het kalenderjaar.
2. Het bestuur
is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging
zodanige aantekeningen te houden dat daaruit te allen tijde
haar rechten en verplichtingen kunnen worden gekend.
3. Het bestuur
brengt op een algemene ledenvergadering binnen zes maanden na
afloop van het verenigingsjaar, behoudens verlenging van deze
termijn door de algemene ledenvergadering, zijn jaarverslag
uit en doet, onder overlegging van een balans en een staat van
baten en lasten, rekening en verantwoording over zijn in het
afgelopen boekjaar gevoerd bestuur.
Na verloop van de in
de vorige zin bedoelde termijn kan ieder lid deze rekening en
verantwoording in rechte van het bestuur vorderen.
4. De algemene
ledenvergadering benoemt uit de leden een kascommissie van ten
minste twee personen, die geen deel mogen uitmaken van het
bestuur.
Deze commissie
onderzoekt de rekening en verantwoording van het bestuur en
brengt aan de algemene ledenvergadering verslag van haar
bevindingen uit. De leden van de kascontrolecommissie worden
gekozen voor twee jaar.
Per jaar treedt één
lid af volgens rooster.
5. Vereist het
onderzoek van de rekening en verantwoording bijzondere
boekhoudkundige kennis, dan kan de kascommissie zich door een
deskundige doen bijstaan.
Het bestuur is
verplicht aan de kascommissie alle door haar gewenste
inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de
waarden te vertonen en inzage van de boeken en bescheiden van
de vereniging te geven.
6. De last aan
de kascommissie kan te allen tijde door de algemene
ledenvergadering worden herroepen, doch slechts door de
benoeming van een andere kascommissie.
7. Het bestuur
is verplicht de bescheiden bedoeld in de leden 2 en 3 van dit
artikel gedurende tien jaren te bewaren.
COMMISSIES EN WERKGROEPEN
Artikel 26.
Het bestuur kan commissies en werkgroepen
instellen eventueel op voordracht van het bestuur, de
raadsfractie en/of ten minste vijf leden.
Artikel 27.
De commissies en werkgroepen kunnen ook
(aspirant-)leden bij hun werkgroep betrekken.
Artikel 28.
Het bestuur bepaalt de taak van de
ingestelde commissies en werkgroepen, welke taak niet in
strijd mag zijn met de statuten of huishoudelijk
reglement.
Artikel 29.
Ingeval van de mogelijkheid tot deelname in
commissies ex artikel 82 en volgende van de Gemeentewet door
burgers, niet raadsleden zijnde, worden deze voorgedragen tot
benoeming door de ledenvergadering, na overleg met het
bestuur.
Artikel 30.
De commissies en werkgroepen brengen van
hun activiteiten verslag uit aan de ledenvergadering, zo vaak
als dit door de commissies en werkgroepen, het bestuur of ten
minste vijf leden wenselijk wordt geacht.
FRACTIE
Artikel 31.
1. De fractie
wordt gevormd door de (aspirant-)leden van de vereniging, die
na gemeenteraadsverkiezing zitting hebben in de
gemeenteraad.
2. De fractie
kiest uit haar midden de fractievoorzitter.
3. De
fractievoorzitter schrijft voor ieder gemeenteraadsvergadering
een fractievergadering uit. Deelnemers hieraan zijn fractie-,
commissie- en bestuursleden. Het bestuur kan besluiten deze
fractievergaderingen openbaar te houden. De fractievoorzitter
is verantwoordelijk voor coördinatie van de
fractiewerkzaamheden; portefeuille-verdeling in de fractie,
communicatie van de fractie met bestuur en leden.
4. De fractie
heeft tot taak de standpunten van de vereniging in de
gemeenteraad naar voren te brengen en te verdedigen.
Zij laat zich
hierbij leiden door het door het bestuur of de algemene
ledenvergadering goedgekeurde beleid, te noemen het programma
en de (hoofd)doelstellingen van Nederland Transparant.
5. Binnen de
fractie kan geen fractiediscipline voorgeschreven worden.
STATUTENWIJZIGING
Artikel 32.
1. In de
statuten van de vereniging kan geen verandering worden
gebracht dan door een besluit van een algemene
ledenvergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat
aldaar wijziging van de statuten zal worden voorgesteld.
2. Zij die de
oproeping tot de algemene ledenvergadering ter behandeling van
een voorstel tot statutenwijziging hebben gedaan, moeten ten
minste vijf dagen voor de vergadering een afschrift van dat
voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is
opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter
inzage leggen tot na afloop van de dag waarop de vergadering
wordt gehouden.
3. Een besluit
tot statutenwijziging behoeft ten minste twee/derde van de
uitgebrachte stemmen, in een vergadering waarin ten minste
twee/derde van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Is
niet twee/derde van de leden tegenwoordig of vertegenwoordigd,
dan wordt binnen vier weken een tweede vergadering bijeen
geroepen en gehouden, waarin over het voorstel zoals dat in de
vorige vergadering aan de orde is geweest, ongeacht het aantal
tegenwoordige of vertegenwoordigde leden, kan worden besloten,
mits met een meerderheid van ten minste twee/derde van de
uitgebrachte stemmen.
4. Een
statutenwijziging treedt niet eerder in werking dan nadat
hiervan een notariële akte is opgemaakt. Ieder van de
bestuursleden is bevoegd de akte van statutenwijziging te doen
verlijden.
5. Het
bepaalde in de leden 1, 2 en 3 van dit artikel is van
overeenkomstige toepassing bij een besluit tot juridische
fusie.
5. Het bepaalde in
de leden 1, 2 en 3 van dit artikel is niet van toepassing,
indien in de algemene ledenvergadering alle stemgerechtigden
aanwezig of vertegenwoordigd zijn en het besluit tot
statutenwijziging met algemene stemmen wordt aangenomen.
ONTBINDING.
Artikel 33.
1. De
vereniging kan worden ontbonden door een besluit van de
algemene ledenvergadering. Het bepaalde in de leden 1, 2 en 3
van het voorgaande artikel is van overeenkomstige
toepassing.
2. Tenzij de
algemene ledenvergadering anders besluit, geschiedt de
vereffening door het bestuur.
3. Het batig
saldo na vereffening vervalt aan Nederland Transparant. Bij het besluit
tot ontbinding kan echter ook een andere bestemming aan het
batig saldo worden gegeven, indien de samenwerking met
Nederland Transparant ontbonden mocht zijn.
4. De
vereniging houdt op te bestaan op het tijdstip waarop geen aan
haar, dan wel aan de vereffenaars bekende baten meer aanwezig
zijn. De vereffenaars doen hiervan opgaaf aan de registers
waar de vereniging is ingeschreven.
5. De boeken
en bescheiden van de ontbonden vereniging moeten worden
bewaard gedurende zeven jaren na afloop van de
vereffening.
HUISHOUDELIJK REGLEMENT
Artikel 34.
1. De algemene
ledenvergadering kan één of meer reglementen (waaronder een
huishoudelijk reglement) vaststellen en wijzigen, waarin
onderwerpen worden geregeld waarin door deze statuten niet of
niet volledig in wordt voorzien.
2. Het
huishoudelijke en de andere reglementen mogen niet in strijd
zijn met de wet, ook waar die geen dwingend recht bevat, noch
met de statuten.
SLOTBEPALING.
Artikel 35.
In zaken waarbij de wet noch de statuten
uitsluitsel geven, beslist het bestuur.
SLOT
Deze
akte is opgemaakt in de gemeente Vlissingen op de datum als in
het hoofd van deze akte vermeld.
De
verschenen personen zijn mij, notaris, bekend. De inhoud van
de akte is aan hen opgegeven en toegelicht. De verschenen
personen hebben verklaard op volledige voorlezing van de akte
geen prijs te stellen, tijdig voor het opmaken een
ontwerp-akte te hebben ontvangen, van de inhoud van de akte te
hebben kennis genomen en met de inhoud in te stemmen.
Onmiddellijk daarna is de akte
beperkt voorgelezen en door de verschenen personen en mij,
notaris, ondertekend.
|