Plaatjes van stoomlocomotief ÄNNE van de Spoorweg-Maatschappij Zuid Beveland.




Zo zagen wij haar voor het eerst in de tuin van Otto Straznicky in Erftstadt.


Interieur van het machinistenhuis.

Voordat ÄNNE op een dieplader gezet kon worden, moest ze ongeveer 80 meter worden verplaatst. Na 28 jaar reed ze dus weer, al was het niet op eigen kracht. Hier is ze het sein reeds gepasserd.




In 's-Heer Abtskerke mochten we ons troetelkind stallen en er een loods omheen bouwen.



Bij nader inzien bleken er slechte stukken in het frame te zijn, deze werden als eerste vernieuwd.


Met nieuwe bufferplaat
.


Nieuwbouw kolentenders, hier de plaat voor de rechterkant


Kolentender rechts bijna gereed


Verder met het bovenste deel van het machinistenhuis, hier het voorbereiden van de voorwand met gebruikmaken van bestaande elementen


Passen van de voorwand


Voorwand en rechter zijwand in positie, exterieur



Voorwand en rechter zijwand in positie, interieur

Ketel van het frame gelicht.

Vooraanzicht machinistenhuis zonder ketel.

De assen moeten er van onder.

Wielbanden afgedraaid, versleten tappen verwijderd.

Na een gedwongen stilstand van drie jaar kon in 2016 een nieuw onderkomen worden betrokken. Vanaf dat moment wordt weer op volle kracht gewerkt aan het herstel van Änne.

Het frame in de nieuwe werkplaats

De bouwkundige afdeling in actie.

Het ruimen van de bevestigingsgaten van een cilinderblok.

Ook de freesbank is een nuttig hulpmiddel.

Afdraaien excentriek stoomverdeling.

Nieuwe bufferplaat voorzijde.

De mechanische werkplaats met o.a. draaibank, freesbank, kolomboormachine en zaagmachine.

Het frame van bovenaf gezien.

Bewerken van een nieuwe remhanger, materiaal van 40 millimeter dik.

Dankzij connecties in België kon door ruiling een beter passende luchtpomp worden verworven. Deze is kleiner dan de pomp waarmee de loc op het laatst was uitgerust en past beter in het beeld van de oorspronkelijke uitvoering. De "nieuwe" pomp is in gereviseerde toestand verkregen, en bij proefdraaien op perslucht bleek hij probleemloos te werken.

In 2018 gaan de restauratiewerkzaamheden in volle vaart door.

Remhangers met remblokken in testopstelling.

Cilinderblokken schoongemaakt en gereed voor montage aan het frame.

In 2020 werd het onderkomen in Kruiningen verlaten. Door een aantrekkelijk aanbod konden de activiteiten worden verplaatst naar een ruimere (en minder dure) locatie.

Als laatste onderdeel werd het frame verhuisd, hier het opladen in Kruiningen.

Op de nieuwe locatie werden enige onderdelen netjes op een rekje gelegd.

Het frame staat opgesteld op een ergonomische hoogte zodat er gemakkelijk aan gewerkt kan worden.

Voor het gereedschap worden mooie borden vervaardigd.

De ketel van Änne stond nog steeds in 's-Heer Abtskerke, maar is nu ook naar de nieuwe locatie verplaatst. De vraag is of deze ketel nog kan worden gerestaureerd of dat er een nieuwe gemaakt moet worden.Voor beide opties ontbreekt helaas nu nog het nodige geld.

In 2020 waren helaas weinig mogelijkheden om de clubkas te vullen omdat de meeste evenementen vanwege corona werden afgezegd. De laatste mogelijkheid om onze handelswaar aan te bieden was in februari 2020 in Utrecht.

We beschikken nu over een mechanische werkplaats in een aparte ruimte.

Nadat de verhuizing was afgerond, werd het werk aan de loc weer opgepakt. Zo werden de verenpakketten getest op een hydraulische pers.

Bij het schoonmaken van onderdelen kwamen interessante details zichtbaar: dit is waarschijnlijk een originele veer van de lok, in 1910 gefabriceerd bij Krupp.

ÄNNE vroeger.

In haar werkzaam leven deed de locomotief van 1910 tot 1966 dienst bij de Jülicher Kreisbahn, in de buurt van Keulen, onder nummer Ib.

Hier enige plaatjes uit die tijd.


Loc Ib in Jülich, 10-10-1957, foto W. van der Kuijlen.

Loc Ib met rijtuig 1, 10-10-1957, foto W. van der Kuijlen.

Op 4-1-1958 rangeert loc Ib in Puffendorf, foto F. van der Gragt. Ook hier had ze nog de originele schoorsteen.

Na gedane arbeid is het goed rusten. Loc Ib voor de loods in Jülich op 04-03-1966, foto H.G. Hesselink. Inmiddels voorzien van een andere, minder fraaie, schoorsteen.

Hier de machinistenzijde, ook een foto van H.G. Hesselink gemaakt op 04-03-1966.

 

In 1957 kreeg de locomotief nog een nieuwe koperen binnenvuurkist, in juli 1966 ging ze buiten dienst.

Enig historisch onderzoek leidde tot de vondst van de originele bouwtekening van de loc.

Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan van deze site is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd.

Kijk ook eens op de website van de SZB: http://www.szbstoom.nl/ Hier kunt u uitgebreid kennis nemen van de geschiedenis van de tramlijnen op Zuid Beveland.