door Peter Lievense Sterker nog: eigenlijk kunnen alleen jonge mensen creatief met Internet om gaan. ,,Je moet qua denkpatronen en leefstijl ingericht zijn op een nieuwe manier van informatie-uitwisseling. Het medium heeft een heel eigen taal. Wanneer je die niet spreekt en begrijpt, kom je heel ongeloofwaardig over. Als je als Internet-bedrijf zelf alleen een folder op het net hebt staan, maak je weinig indruk. Wij hebben 24 uur per dag een webcam op ons gericht staan, we hebben onze parodie-site en we komen voortdurend met eigen projecten.' Hatchoo
profileert zich met originele initiatieven. Vorige maand ging License2mail.com
de lucht in, waarbij automobilisten met een bumpersticker aangeven dat
ze via Internet bereikbaar zijn. Het kenteken is tegelijk het eerste deel
van het e-mailadres. Volkswagen en Leaseplan sponsoren het initiatief.
Telfort De Hond haalde een knappe kop weg bij Telfort die nu de laatste hand legt aan een systeem waarmee potentiële kopers via GSM mee kunnen bieden op de koopwaar die op Hatchoo's Veiling.com wordt aangeboden. ,,Ik ben vanaf moment één met Internet bezig. Mijn carrière is net zo oud als Internet in Nederland.' Met zijn 21 jaar is De Hond de nestor van dit drieluik. Drie jaar geleden werd De Hond met zijn kompaan door dik en dun, Marc Götz, als creatieve duizendpoot bij e-commerce pionier 01First Internet binnengehaald nadat hij eerder uitgever Wegener het Internet op hielp. Het tweetal leefde zich in de schaarse vrije uren uit met hun online parodie-site Hatchoo, waar ze onder andere de bekende Nederlandse providers te kijk zetten. Binnen twee weken trok Hatchoo,
qua lay-out een evenbeeld van Internet-portal Yahoo, meer bezoekers dan
de site van hun werkgever. Directeur Gans van 01First vertrok naar elders
en Götz en De Hond werden de nieuwe eigenaars van het bedrijf dat
onmiddellijk werd omgedoopt in Hatchoo.
Werknemers Inmiddels heeft Hatchoo tien
werknemers en staan er nog vijf op de verlanglijst. De omzet van het bedrijf
komt dit jaar boven de één miljoen gulden uit; een verdubbeling
van vorig jaar.
De Hond heeft zijn klanten voor
het uitkiezen en pikt er de grootste uit. ,,Wat wij doen is niet geschikt
voor de bakker op de hoek. Wij rekenen alleen al twee dagen voor het uitbroeden
van een concept. Sommige mensen vinden ons arrogant als we nee' verkopen,
maar we kunnen niet heel Nederland van Internet voorzien. We willen niet
te snel groeien, want dan kunnen we de kwaliteit niet meer garanderen.'
Goeroe De Internet goeroe in spé,
zoals hij zichzelf schertsend noemt, komt al sinds zijn achttiende bij
de klanten over de vloer. Sommige ondernemers vinden het in eerste instantie
moeilijk te accepteren dat ze hem een volwaardig uurtarief moeten betalen.
Maar ze hebben niet veel keus, denkt De Hond. ,,Ze zijn al blij dat ze
een bedrijf over de vloer kunnen krijgen dat er verstand van heeft. Het
is je verhaal en je actuele kennis die hen ervan overtuigd dat ze je serieus
moeten nemen. Maar ik geef toe dat ik met mijn leeftijd en mijn outfit
in een andere sector minder kans van slagen zou hebben.'
|