Jonge honden op Internet:

Gouden markt voor whizzkids
 
 

De jonge Internet-talenten opereren meestal als freelancers, ongrijpbaar voor de gevestigde reclamebureaus en uitgevers, die hen maar wat graag met een arbeidscontract achter een pc van de zaak zouden willen plakken.
Sebastiaan Burgmans is één van die fel begeerde freelancers. 

door Peter Lievense

Volgens de achttien jarige directeur-eigenaar van de eenmanszaak  Symbio Design  betekent een vaste aanstelling de dood in de pot. ,,Het gaat er niet alleen om dat je als freelancer meer kunt verdienen. Het is belangrijk dat je flexibel bent. Het medium is nog volop in ontwikkeling; specialisaties liggen nog niet vast. Het is zaak jezelf goed op te leiden door op het juiste moment bij de juiste projecten betrokken te zijn, zodat je op de goede plek zit met de juiste vaardigheden als duidelijk wordt welke kant het opgaat met Internet.'‘

Burgmans laat zich inhuren door diezelfde reclamebureaus en Internet-bedrijven. Het liefst neemt hij een deel van de ontwikkeling van grote bedrijvensites en netwerken, zoals die van de Rabobank, KPN en Heineken, op zich. Zelf besteedt hij dan specialisaties als database-koppelingen en vormgeving weer uit aan andere freelancers.
 

Navigatie

Burgmans favoriete ambacht is de ontwikkeling van de navigatie op de websites. ,,Wat mij fascineert is hoe wordt informatie aangeboden en hoe vind je je weg daarin. Het concept van een website hangt daar nauw mee samen. Anders dan bijvoorbeeld bij een krant waar de informatie twee dimensionaal wordt aangeboden en de lezer hooguit zelf kan bepalen welke bladzijde hij opslaat, is de informatie op het net gelaagd en vanuit verschillende perspectieven te beschouwen. Bovendien kun je de informatie dynamisch aan elke individuele gebruiker aanpassen. Om de gebruiker niet te verwarren, moeten vormgeving en navigatie vooral intuïtief zijn.'‘

Een volledig nieuwe manier van denken, volgens Burgmans, die verklaart waarom ‘oudere' generaties zoveel meer moeite hebben met Internet-design. ,,De jongeren zijn opgegroeid met Internet. Mensen die zich eerder bezighielden met de traditionele media denken nog teveel vanuit hun vroegere vakgebied. Ze proberen een krant of reclamedrukwerk over te zetten op het net. Ze moeten alles wat ze eerder hebben geleerd overboord zetten en dat kunnen er maar weinig.'‘
 

Leeftijd

Burgmans ervaart zijn leeftijd niet als een probleem in de communicatie met zijn opdrachtgevers. ,,Natuurlijk zijn zij vaak een stuk ouder en de discussies zijn ook niet altijd gelijkwaardig. Maar het gaat erom of je met ervaring op één lijn ligt. Daarbij slaat de balans regelmatig naar de andere kant door. Wanneer je praat met een directeur van een reclamebedrijf die minder thuis is op Internet, moet je het jargon aanpassen. Meestal nemen ze mij wel serieus. Het is vooral een kwestie van de opdrachten goed definiëren.'‘

Hoewel Burgmans een echte eenling is, zoekt hij toch versterking voor zijn bedrijf. Na een jaar psychologie, begint hij dit schooljaar aan een studie rechten. ,,Dit jaar zet ik ongeveer anderhalve ton om en ik zie dat ik flink kan groeien. Maar ik denk dat die studie belangrijk is om alles uit mijn carrière te kunnen halen. Dus zal ik iemand in dienst moeten nemen die, als het even kan, niet alleen een stuk administratie kan overnemen, maar ook een deel van het eigenlijke werk.'‘

Burgmans koos bewust voor een universitaire studie en niet voor een vakgerichte opleiding. ,,Ik geloof niet in een praktische studie voor een beroep dat nog zo zeer in ontwikkeling is. Rechten is een oeroude, meer abstracte studie waarbij je kritisch om leert gaan met informatie en die je gevoel ontwikkelt voor logica en organisatie.'‘
Universele basisvaardigheden voor de nieuwe media.
 
 
 

ziet u geen menubalk links?
 klik dan hier!

 deel 2: martijn bevelander
 deel 3: marc de hond