(tweede deel)
Kunsthistorica Jacqueline van Paaschen en bd-fruitteler Piet Korstanje
stonden aan de wieg van de bijeenkomst "Op zoek naar de spirituele impuls
op Walcheren", die in het laatste weekend van augustus werd gehouden op
het erf van bd-bedrijf 'Ter Linde' in Oostkapelle en in de Sint Willibrordkapel
in Domburg. Ze wilden een vinger krijgen achter die schijnbaar aanwezige
'spirituele impuls' op Walcheren, die creatieve en krachtdadige lieden
van zo'n uiteenlopende aard als Piet Mondriaan en Marie Tak van Poortvliet
aantrok en beïnvloedde in voor beiden essentiële episodes in
hun levens. Mondriaan wendde in die periode definitief de steven richting
abstractie en Marie Tak bewoog hemel en aarde om de biologisch-dynamische
landbouw van de grond te krijgen in de Cultuurmaatschappij Loverendale.
Maar een kleine tweeduizend jaar eerder al stichtten de Romeinen
in dit gebied een belangrijke tempel voor de van oorsprong Germaanse maar
ver-Romein-ste godin Nehalennia. De delta was ook in die tijd een belangrijk
plaats voor overslag van de schepen uit de riviervaart en de zeeschepen
die onder andere op Engeland voeren. Nehalennia waakte over de behouden
vaart. Gewijde grond, dus.
Over de kunst van de landbouw
Op zoek naar de spirituele impuls op Walcheren
door Peter Lievense.
Op de kop af zestig jaar nadat Marie Tak van Poortvliet, Frederik
Willem Zeylmans van Emmichoven en Ehrenfried Pfeiffer ten kantore van notaris
Jan Loeff in Koudekerke de handtekening zetten onder de akte waarmee de
nv. Cultuurmaatschappij Loverendale werd opgericht, oogt het bedrijf levensvatbaarder
dan ooit.
Een oorlog en een inundatie werden het hoofd geboden en een dreigende
faillissement in meer recente jaren werd uiteindelijk met pragmatisme gepareerd.
Als 'Ter Linde' (what's in a name) plooit het bedrijf zich naar
de mores van deze tijd. Met de handen in de grond in plaats van het hoofd
in de wolken blijkt het mogelijk een zakelijk gezond bedrijf te voeren
zonder de beginselen van de biologisch dynamische landbouw geweld aan te
doen.
Zoveel wordt duidelijk tijdens de rondleiding door het bedrijf en
over het erf en de landerijen op de tweede dag van de bijeenkomst.
Ook op Ter Linde is plaats ingeruimd voor een mini-camping. De twaalf
plaatsen die verstopt liggen achter de windsingels bij de tuinbouw, geven
het bedrijf in de zomer wat ademruimte.
Een wandeling over het erf geeft afwisselend een intieme blik in het
verleden en ruim zicht op de toekomst. In de knusse kruidentuin achter
het woonhuis van Hof Ter Linde gaan de gedachten onwillekeurig naar Marie
Tak, voor wie in dit huis altijd enkele kamers waren ingericht.
Achter op het erf wordt de laatste hand gelegd aan een enorme nieuwe
potstal. Bij de bouw van deze diervriendelijke halfopen schuur is geen
ruimte voor nostalgie: er wordt gebouwd met staal, beton en damwand-delen.
Zakelijk gescheiden, maar in praktijk en ideologie verstrengeld is het
fruitteeltbedrijf Ter Linde. De nog jonge boomgaarden liggen aan drie kanten
rond het 'oude' Ter Linde. De verschillende appelrassen maken het leeuwendeel
uit van de produktie, maar op het perceel aan de Oranjezonweg is ook ruimte
voor ander fruit. Hoewel de pruimenbomen nog maar vier jaar oud zijn, hangt
aan elke tak een kralensnoer van pruimen.
De driehonderd ton appelen die de zilte grond achter de duinen dit
jaar ongeveer opbrengt, vinden hun weg door het land in enorme blankhouten
fruitkisten.
Diezelfde appelcontainers vormen de coulissen voor het tweede deel van
de lezingenserie biografiën van de hoofdrolspelers in het verhaal
Loverendale. De blauwe banieren die de avond ervoor de relieken van de
Sint Willibrordkapel aan het oog onttrokken, zorgen voor enige continuïteit
in het verder zo verschillende decor. In de opslagloods van het fruitbedrijf
vertelt Christine Hebert over het leven van Willem Zeylmans van Emmichoven.
Zeylmans
Zeylmans (1893-1961) was psychiater en jarenlang voorzitter van de Antroposofische
Vereniging, en één van de belangrijkste figuren in de ontwikkeling
van de antroposofie in ons land.
Zijn levensloop leek echter nog een heel andere richting uit te gaan,
toen hij in 1916 de dames Tak en Van Heemskerk ontmoette tijdens -hoe kan
het in dit verhaal ook anders- een kunsttentoonstelling.
Volgens Hebert is het een opmerking van Steiner die hem later in doet
zien hoe groot de invloed van beide dames op zijn leven is geweest. Steiner
spoorde hem aan zijn karma te leren kennen door na te gaan wie hem had
gestuurd bij het nemen van beslissingen in zijn leven.
Op een aantal cruciale momenten was het vooral Marie Tak van Poortvliet
die hem welbewust in de richting van de psychiatrie en de antroposofie
had gestuurd. Sterker nog, nadat de twee dames de nog jonge student medicijnen
slechts enkele keren hadden ontmoet, wisten zij al dat ze de toekomstig
leider van de Antroposofische Vereniging voor zich hadden.
Zeylmans kon zich de studie permitteren omdat hij een verplichting
was aangegaan om na zijn studie als gouvernementsarts in het toenmalig
Nederlands-Indië te gaan werken. Marie Tak zag haar visioen doorkruist
en kocht hem vrij.
Hierna kon hij zich aan een studie psychiatrie wijden en aan wat hem
mateloos boeide: kleuren.
In feite trad Tak van Poortvliet op als mecenas, zoals zij dat deed
voor Jacoba van Heemskerk.
Zeylmans onderzocht de werking van kleuren op het menselijk functioneren
en promoveerde uiteindelijk ook op dit onderwerp.
In de Rudolf Steinerkliniek, die hij oprichtte en waarvan hij lange
tijd geneesheer-directeur was, was een deel van de kamers ook in een bepaalde
kleur geschilderd om een heilzaam effect op de patiënten te bewerkstelligen.
Voordat deze kliniek werd geopend, functioneerde zijn eigen woning
in Den Haag als verpleeginrichting. De enige patiënt in die tijd was
de zuster van Marie Tak, die overigens in de stellige overtuiging verkeerde
dat ze in een pension verbleef.
Zijn studies brachten hem naar Duitsland en naar het Goetheanum in
Dornach. In de inleiding die Steiner schreef bij een natuurkundig werk
van Goethe las hij een zin die bij hem het licht door deed breken. ,,Het
concrete wereldbeeld is de som van zich veranderende waarnemingen zonder
een daar aan ten grondslag liggende materie''. 'Kleur', dacht Zeylmans
onmiddellijk. ('Kunst', ben ik geneigd er in dit kader op te laten volgen)
Gedurende de jaren twintig was er een regelmatig en hecht contact tussen
Zeylmans en Marie Tak van Poortvliet. Zeylmans
werd in 1923 voorzitter van de Antroposofische Vereniging, daartoe
aangemoedigd door Steiner en gesteund door Marie Tak. Bij de oprichting
van de cultuurmaatschappij Loverendale werd hij commissaris naast Tak van
Poortvliet. In zijn verdere leven zou hij over de hele wereld enkele duizenden
lezingen houden over de antroposofie en aanverwante onderwerpen. In de
jaren voor de Tweede Wereldoorlog zette hij zich in om de schismas in de
mondiale antroposofische gemeenschap tegen te gaan. Zijn laatste jaren
bracht hij door in Zuid-Afrika, waar hij volgens Christine Hebert probeerde
'natuurwezens te bevrijden via imaginair bewustzijn'. Een zin die
herinneringen oproept aan de door Jelle van der Meulen beschreven pogingen
van Rilke en Proust om de aarde te redden door haar in het hart op te nemen.
Kristalbeelden
Tijdens één van de vijf workshops die in de namiddag worden
gehouden wordt proefondervindelijk vastgesteld dat respectievelijk bd-melk,
bd-appels en bd-sla beter smaakt dan gelijksoortige produkten uit de reguliere
landbouw. Maar wat maakt nu dat kwaliteitsverschil, terwijl de chemische
samenstelling nagenoeg identiek is. De antroposofische wetenschap ontwikkelde
de kristalbeelden-methode om de etherische krachten die de verschillen
mede bepalen, maar moeilijk aantoonbaar zijn, in levende organismes aan
te tonen.
Een hoeveelheid te beoordelen materiaal (bijvoorbeeld graan) wordt
opgelost in vloeistof met koperchloride (CuCl2H2O) en te drogen gelegd.
Dan vormt zich een kristalbeeld dat door krachtige patronen en symmetrie
etherische kwaliteit toont. Tijdens de testen zien de kristalbeelden van
de bespoten bintjes en met kunstmest uit de grond gejaagd graan er heel
wat minder wilskrachtig uit dan de kunstzinnige abstracties van de bd-produkten.
Deze methode is mede ontwikkelt door Ehrenfried Pfeiffer. Joop van Dam,
oud-voorzitter van de Antroposofische Vereniging en zelf arts, probeerde
een beeld te geven van het produktieve leven van deze wetenschapper die
werd opgeleid door Steiner en de bd-landbouw op Loverendale vorm heeft
gegeven.
Pfeiffer (1899-1961) zag het levenslicht in München. Zijn stiefvader,
de boekhouder Theodor Binder, werd door Steiner betrokken bij de bouw van
het Goetheanum in Dornach. Pfeiffer
zelf experimenteerde er op jonge leeftijd met de podiumverlichting.
Enkele jaren later nam Pfeiffer er zijn intrek. Hij studeerde er zoveel
uiteenlopende vakken als biologie, scheikunde en natuurkunde. Maar er werd
ook aandacht besteed aan vakken als sociologie en psychologie.
Pfeiffer werd geboeid door het belang dat Steiner hechtte aan juiste
voeding. Kort gezegd kwam het hierop neer dat de scheppende levensenergie
(de etherische energie) pas ten volle ter beschikking zou staan voor de
mens als deze ook moreel voldoende ontwikkeld was. Echter, voor de geestelijke
ontwikkeling was de kwaliteit van het voedsel van doorslaggevend belang.
Pfeiffer besloot zich te wijden aan het uitwerken van de methodiek de bd-landbouw.
In 1924 gaf Steiner een landbouwcursus aan boeren in Koberwitz bij
Breslau in Silezië, die door uitputting van de grond, achteruitgang
van kiemkracht en ziektes aan gewassen en vee
in hun voortbestaan werden bedreigd. Dit geldt als het begin van de
biologisch-dynamische landbouw.
Vruchtbare aarde
Marie Tak van Poortvliet, die op cultureel gebied het vizier al een
decennium eerder op Duitsland had gericht, verruilde na de dood van haar
vriendin Jacoba van Heemskerk Domburg en Den Haag steeds vaker voor een
verblijf in het Goetheanum. Zij was gegrepen door de antroposofie en de
ideeën van Steiner over voeding en bd-landbouw vielen bij haar in
vruchtbare aarde.
Zij ontmoette de nog jonge bioloog Pfeiffer en voerde vele geestdriftige
gesprekken met hem.
Uiteindelijk besloot zij het land dat ze geërfd had te gebruiken
voor de biologisch-dynamische landbouw. Twee jaar na de eerste cursus van
Steiner in Breslau, zaten Marie Tak, Pfeiffer en Willem Zeylmans bij de
notaris en was de oprichting van Nederlands eerste bd-bedrijf een feit.
De dagelijkse leiding kwam in handen van Pfeiffer. Bij de villa Loverendale
experimenteerde hij in een klein laboratorium met nieuwe methodes en aanpassingen
om de voor midden-Europese bodem ontwikkelde methodes aan te passen aan
de Zeeuwse klei. Pfeiffer zou als directeur bij Loverendale werkzaam blijven
tot hij zich in 1939 definitief in de Verenigde Staten vestigde. Ook daar
stond hij aan de wieg van verschillende bd-bedrijven. Ehrenfried Pfeiffer
heeft daadwerkelijk de biologisch-dynamische praktijk voor een groot deel
ontwikkeld.
's Zondags zwerft een groep deelnemers op zoek naar sporen en sferen
van het verleden door Domburg. Het hoofd is nog zwaar van alle opgedane
kennis: een bijpassend beeld zou één en ander misschien verluchtigen.
Domburg kijkt niet op van die wat excentrieke groep zoekenden. Zo gaat
dat al eeuwen.
Zoekend blijven ze ook, want het geheim van de 'spirituele impuls'
is niet ontrafeld. Misschien is een eerste stap gezet door het vertellen
van verhalen en het weer bijeenbrengen -zij het wat onwennig- van kunst
en landbouw. En misschien is het wel belangrijker om je te laten inspireren
door die spirituele impuls dan hem te ontrafelen.
terug naar de index-pagina
|