gepubliceerd in PC-Active 
 www.strijb.net 
webmaster: Jeroen Strijb
 

Kijkje in de keuken van een html-kok  

door Peter Lievense 

Internet mag dan steeds meer op de boze buitenwereld gaan lijken, toch zijn er nog steeds volop mensen die hun kennis en diensten helemaal gratis en voor niets op het net aanbieden. 
Jeroen Strijb werkte enige tijd als web-designer en netwerkbeheerder en trok vervolgens de deur van de afdeling IT achter zich dicht om een carrière als hotel-kok te beginnen. 
Alle opgedane digitale vaardigheden en vergaarde virtuele informatie besloot hij te delen met de Internet-gemeenschap. Met zijn site wil hij een vraagbaak bieden voor iedereen die problemen heeft met het in elkaar zetten van een home-page en het promoten daarvan. Een kijkje in de keuken van een html-kok. 

In die paar maanden die Strijb zijn site in de lucht heeft, is het dagelijkse aantal bezoekers opgelopen tot boven de honderd. Promotie, de website op de digitale wereldkaart zetten, is een belangrijk punt voor elke nieuwbakken webmaster. Wat heeft al die huisvlijt tenslotte voor zin, als er niemand op bezoek komt.  

Strijb heeft voor zijn bezoekers een script gemaakt waarmee in een keer een homepage bij dertig zoekmachines kan worden aangemeld. ,,Ik krijg zelf veel bezoekers via Yahoo en de Nederlandse zoekmachines, met name Vindex. Daarnaast trek ik veel mensen met de banners. Ongeveer acht procent van de mensen die een banner van mij tegenkomen op een andere site klikt door.'‘ 
 

Hyperbanner 

Strijb heeft zijn pagina's aangemeld bij  Holland Hyperbanner , een onderdeel van het internationale HyperBanner Network. Elke twee pageviews op een pagina met een banner levert een gratis banner op bij een andere site. Daar staat natuurlijk wel een lap reclame op de homepage tegenover. Strijb heeft er geen moeite mee. ,,Je kunt kiezen uit niet-commerciële, commerciële en pornosites. Van de laatste heb ik afgezien.'‘ 
Strijb adviseert webmasters ook om hun site onder de aandacht te brengen van diverse e-zines. ,,Dat levert een paar dagen veel bezoekers op. Het is natuurlijk zaak om ze daarna vast te houden. Belangrijk is ervoor te zorgen dat er regelmatig iets nieuws op de site te vinden is.'‘ 

Maar alles begint  met het bouwen van de homepage zelf. Strijb hoeft natuurlijk niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Daarom verzamelde hij een kleine honderd, keurig geordende links naar online html-cursussen, gereedschapskisten, pagina's met Java-applets en Java-scripts, en bijvoorbeeld gratis web-hosts.  

Toch wil hij nog wel wat tips kwijt. ,,De navigatie is erg belangrijk. Daarom begin ik zelf altijd met een tekening van de site. Dat maakt duidelijk waar je naar toe wilt en hoe je terug komt. Ook al heb je zelf een 17-inch scherm voor je neus; houd er rekening mee dat veel mensen kleinere monitoren hebben. Dus houd de resolutie op 640 bij 480 of 600 bij 800.'‘ 
Vooral omvangrijke illustraties schrikken veel bezoekers af. ,,Ik kwam laatst op een pagina  een plaatje tegen van 900 kb. Dan klik je maar gauw op de back-button. Mensen weten vaak niet dat je bijvoorbeeld een GIF-file een stuk kleiner kunt maken door hem op te slaan in zestien kleuren.'‘  
 

Symbooltjes 

Op veel websites zijn de bekende symbooltjes terug te vinden van  NedStat Extreme Tracking of bijvoorbeeld WorldStat.  Een stuk onderliggende html-code zorgt ervoor dat bezoekers geteld worden en hun sporen achterlaten. 
Toch maakt Strijb geen gebruik van hun diensten. ,,De gratis versies van NedStat en World Stat zijn wel aardig, maar ik heb er niet veel aan. Je mag ze maar op een pagina zetten, dus je ziet niet wat een bezoeker op je site doet. Ik draai zelf een cgi-script op elke pagina, dat me vertelt waar de mensen vandaan komen en waar ze naar toe gaan. Daardoor kan ik ook zien welke pagina's bijvoorbeeld niet werken.'‘ 

Vanzelfsprekend is dat script via een link op Strijb.net te achterhalen. Probleem is alleen dat veel providers geen cgi-scripts toestaan. 
Natuurlijk  meent Strijb niet dat hij alle wijsheid in pacht heeft. Daarom besloot hij ook ruimte te bieden voor discussie. Hij zette een heus forum in elkaar waarin bezoekers van gedachte zouden kunnen wisselen over de (on-)mogelijkheden van de verschillende browsers en bijvoorbeeld Internet- en programmeertalen. Helaas, de bezoekers laten het tot nu toe afweten. 

Toch houdt Strijb vol. ,,Zo een forum kan veel efficiënter zijn dan bijvoorbeeld de nieuwsgroepen waarin je veel minder richting kunt geven aan de discussie. Ik zoek mensen met veel kennis van zaken die als moderator op willen treden. Dan moet het mogelijk zijn om vragen en antwoorden snel en goed op elkaar af te stemmen. Op die manier kunnen de mensen elkaar helpen.'‘ 
Want, zoals gezegd, er zijn op Internet nog veel mensen die hun kennis graag gratis en voor niets willen delen.  
 
ziet u geen menubalk links?
 klik dan hier!