webmaster : Martin SchoemakerGepubliceerd in PC-Active: juli 1999.
Online
spelletjes bij Spotlight!
Bekende Nederlanders pesten op Internet
door Peter Lievense
Van moederliefde vervulde vrouwen
van middelbare leeftijd drukken Jantje Smit beschermend aan de boezem.
Zwijmelende scholieren sturen smachtende kussen naar Gordon, die getergd
door reumatische pijnen zijn lied zingt. Hele volksstammen dromen ervan
een spelletje te mogen spelen met de Bekende Nederlanders. Martin Schoemaker biedt al die
sympathisanten op zijn website Spotlight de mogelijkheid om aan hun
verlangens toe te geven. Of toch niet?
Het pandemonium van tranentrekkers,
tv-helden en omhooggevallen presentatoren is in verknipte hoedanigheid
op Spotlight aanwezig. Schoemaker voorziet ze van een doorzichtig pseudoniem
en voert ze als target op in spelletjes waarin de Onbekende Nederlander
over hen heen kan rijden, op hen kan spugen of de hond achter hen aan kan
jagen. De Anti-palingsound Eenheid
van de Navo heeft het op Jantje Shit gemunt in Volendamned; Android van
Duin krijgt het interplanetair aan de stok met de Alien Pizza's; Fritz
Bomb gooit Benidorm plat en de sympathieke zanger met reuma wordt vertroeteld
met kussen en hamburgers in de Tamagordon. De grootste hit blijft
het schijfschieten met een Uzi op Laa Laa en zijn vriendjes in Tubbie Terror.
Grof geweld
Desondanks is de geestelijke
vader van al dit grof geweld, Martin Schoemaker, een vriendelijke communicatie-wetenschapper
die zijn brood verdiend met het ontwerpen van websites.
In de avonduren experimenteert
hij met Spotlight. ,,Het is een proeftuin en een uithangbord in een. Het
geeft me de kans om technieken als flash en cgi-scripts uit te proberen.
Bovendien heb ik er veel plezier in.'‘
Schoemaker geeft toe dat het spel-element
van ondergeschikt belang is. ,,Het is een grap in de vorm van een spelletje.
Na een of twee keer spelen is het plezier eraf. Het begint met een idee,
een paar woordspelingen en een grap. Daarna scan en bewerk ik de plaatjes
die erbij passen, en zoek ik muziekfragmenten. Meestal sample ik die en
zet ik er een heel andere beat achter om alles wat uit zijn verband te
halen.'‘
Van die ingrediënten maakt
hij de uiteindelijke knip- en plak animaties met MacroMedia's Director.
,,Ik ben geen geweldig programmeur. Een spelletje ontwikkelen in C++ is
niks voor mij. Er zijn anderen die dat veel beter kunnen. Director lijkt
een beetje op Commodore 64 Basic waar ik vroeger mee experimenteerde. Wat
ik doe is spelen met leuke ideeën, grafische kennis en wat muziek.'‘ De pesterijen worden online
gespeeld met de Shockwave plug-in. Daartoe moet er wel eerst een bestand
van vier- of vijfhonderd Kb binnen worden gehaald. Wie zich dus ‘s avonds
eens wil uitleven, moet flink wat geduld opbrengen. De spelletjes kunnen ook gedownload
worden als Windows 95 .exe file die zonder extra plug-in op de eigen pc
draaien.
Sarcastisch
Het is niet verbazingwekkend
dat Spotlight een grote schare fans heeft. Het zijn vooral jongeren die
er een sarcastisch genoegen aan beleven om de voormalig Abba-leden plat
te rijden met een dikke Volvo in Abbageddon, of om een ongehoorzame Ernie
te mishandelen met een koekenpan of hamer. ,,Gemiddeld komen er per dag
ongeveer 1200 bezoekers op de site. Vooral onder studenten zijn de spelletjes
populair. Maar ik krijg ook te horen dat ze bij nogal wat bedrijven op
het netwerk circuleren.'‘
Schoemaker heeft overigens niets
tegen bekende Nederlanders. ,,Het is niks persoonlijks. Ik maak ze natuurlijk
wel een beetje belachelijk, maar het blijft netjes. Ik zal bijvoorbeeld
nooit iets doen met Marco Bakker of Patrick Kluivert. Ik wil niemand beschadigen.
De bezoekers kunnen overigens op de site stemmen welke bekende persoon
in een volgend spelletje moet figureren.'‘
Ondanks de ophef die er enige
tijd geleden onder de fatsoensrakkers (en in de pers) was over de bloederige
parodie op de Teletubbies, is Schoemaker nooit aangesproken op de auteursrechten.
,,Ik heb nooit problemen gehad, ook niet met Tubbie Terror. Ik zou het
ook een beetje kinderachtig vinden. Het is maar een geintje. Ik verdien
er niets mee, ik verkoop de spelletjes niet en ik voer geen banners op
de site. Ik heb wel mailtjes gehad van verontruste ouders, maar ze moeten
zelf maar opletten dat hun kinderen niet op de site komen. Bovendien als
je het vergelijkt met alle geweld op televisie dan stelt het toch niks
voor?'‘ Schoemaker ziet Spotlight ook
als uithangbord voor zijn communicatie- en webdesignbedrijf. De opdrachtgevers
liggen volgens hem niet wakker van de buitenissige manier waarop hij zijn
kwaliteiten toont. ,,Integendeel, vaak vinden ze het leuk. Het is mijn
vorm van humor, zo ben ik. Wanneer een opdrachtgever daar moeite mee zou
hebben, zou ik me waarschijnlijk ook niet bij hem op mijn gemak voelen.
Ik geloof niet dat ik daar mee zou kunnen samenwerken.'‘