http://dit.is/spotlight/ 
 
webmaster : Martin Schoemaker             Gepubliceerd in PC-Active : juli 1999.  

 
 
 
Online spelletjes bij Spotlight! 

Bekende Nederlanders pesten op Internet 
 
 
 

door Peter Lievense  
 
Van moederliefde vervulde vrouwen van middelbare leeftijd drukken Jantje Smit beschermend aan de boezem. Zwijmelende scholieren sturen smachtende kussen naar Gordon, die getergd door reumatische pijnen zijn lied zingt. Hele volksstammen dromen ervan een spelletje te mogen spelen met de Bekende Nederlanders. 
Martin Schoemaker biedt al die sympathisanten op zijn website Spotlight de mogelijkheid om aan  hun verlangens toe te geven. Of toch niet? 

Het pandemonium van tranentrekkers, tv-helden en omhooggevallen presentatoren is in verknipte hoedanigheid op Spotlight aanwezig. Schoemaker voorziet ze van een doorzichtig pseudoniem en voert ze als target op in spelletjes waarin de Onbekende Nederlander over hen heen kan rijden, op hen kan spugen of de hond achter hen aan kan jagen. 
De Anti-palingsound Eenheid van de Navo heeft het op Jantje Shit gemunt in Volendamned; Android van Duin krijgt het interplanetair aan de stok met de Alien Pizza's; Fritz Bomb gooit Benidorm plat en de sympathieke zanger met reuma wordt vertroeteld met kussen en hamburgers in de Tamagordon.  De grootste hit blijft het schijfschieten met een Uzi op Laa Laa en zijn vriendjes in Tubbie Terror. 
 
Grof geweld 

Desondanks is de geestelijke vader van al dit grof geweld, Martin Schoemaker, een vriendelijke communicatie-wetenschapper die zijn brood verdiend met het ontwerpen van websites.  

In de avonduren experimenteert hij met Spotlight. ,,Het is een proeftuin en een uithangbord in een. Het geeft me de kans om technieken als flash en cgi-scripts uit te proberen. Bovendien heb ik er veel plezier in.'‘

Schoemaker geeft toe dat het spel-element van ondergeschikt belang is. ,,Het is een grap in de vorm van een spelletje. Na een of twee keer spelen is het plezier eraf. Het begint met een idee, een paar woordspelingen en een grap. Daarna scan en bewerk ik de plaatjes die erbij passen, en zoek ik muziekfragmenten. Meestal sample ik die en zet ik er een heel andere beat achter om alles wat uit zijn verband te halen.'‘ 

Van die ingrediënten maakt hij de uiteindelijke knip- en plak animaties met MacroMedia's Director. ,,Ik ben geen geweldig programmeur. Een spelletje ontwikkelen in C++ is niks voor mij. Er zijn anderen die dat veel beter kunnen. Director lijkt een beetje op Commodore 64 Basic waar ik vroeger mee experimenteerde. Wat ik doe is spelen met leuke ideeën, grafische kennis en wat muziek.'‘ 
De pesterijen worden online gespeeld met de Shockwave plug-in. Daartoe moet er wel eerst een bestand van vier- of vijfhonderd Kb binnen worden gehaald. Wie zich dus ‘s avonds eens wil uitleven, moet flink wat geduld opbrengen. 
De spelletjes kunnen ook gedownload worden als Windows 95 .exe file die zonder extra plug-in op de eigen pc draaien. 
 

Sarcastisch 

Het is niet verbazingwekkend dat Spotlight een grote schare fans heeft. Het zijn vooral jongeren die er een sarcastisch genoegen aan beleven om de voormalig Abba-leden plat te rijden met een dikke Volvo in Abbageddon, of om een ongehoorzame Ernie te mishandelen met een koekenpan of hamer. ,,Gemiddeld komen er per dag ongeveer 1200 bezoekers op de site. Vooral onder studenten zijn de spelletjes populair. Maar ik krijg ook te horen dat ze bij nogal wat bedrijven op het netwerk circuleren.'‘

Schoemaker heeft overigens niets tegen bekende Nederlanders. ,,Het is niks persoonlijks. Ik maak ze natuurlijk wel een beetje belachelijk, maar het blijft netjes. Ik zal bijvoorbeeld nooit iets doen met Marco Bakker of Patrick Kluivert. Ik wil niemand beschadigen. De bezoekers kunnen overigens op de site stemmen welke bekende persoon in een volgend spelletje moet figureren.'‘ 

Ondanks de ophef die er enige tijd geleden onder de fatsoensrakkers (en in de pers) was over de bloederige parodie op de Teletubbies, is Schoemaker nooit aangesproken op de auteursrechten. ,,Ik heb nooit problemen gehad, ook niet met Tubbie Terror. Ik zou het ook een beetje kinderachtig vinden. Het is maar een geintje. Ik verdien er niets mee, ik verkoop de spelletjes niet en ik voer geen banners op de site. Ik heb wel mailtjes gehad van verontruste ouders, maar ze moeten zelf maar opletten dat hun kinderen niet op de site komen. Bovendien als je het vergelijkt met alle geweld op televisie dan stelt het toch niks voor?'‘ 
  
Schoemaker ziet Spotlight ook als uithangbord voor zijn communicatie- en webdesignbedrijf. De opdrachtgevers liggen volgens hem niet wakker van de buitenissige manier waarop hij zijn kwaliteiten toont. ,,Integendeel, vaak vinden ze het leuk. Het is mijn vorm van humor, zo ben ik. Wanneer een opdrachtgever daar moeite mee zou hebben, zou ik me waarschijnlijk ook niet bij hem op mijn gemak voelen. Ik geloof niet dat ik daar mee zou kunnen samenwerken.'‘ 
 
ziet u geen menubalk links?
 klik dan hier!