Gepubliceerd in LINK, de wereld online.

Aviation Safety Web Pages
Webmaster: Harro Ranters 
http://www.inter.NL.net/users/H.Ranter
 

Bibliothecaris bouwt vliegrampenarchief
 
 

door Peter Lievense.

Tienduizenden doden zijn er onder zijn vingers doorgegaan, maar voor Harro Ranter komen de drama's niet tot leven. Ranter is en blijft in de eerste plaats bibliothecaris, of zoals hij zelf liever zegt: info specialist. Die doden vielen te betreuren bij ongelukken in de burgerluchtvaart na 1970. Ranter bouwt op Internet aan een indrukwekkend, Engelstalig archief waarin al die rampen zijn gecatalogiseerd. Een ‘never ending story'.
Het was dan ook een boek dat hem mee zoog in dit oneindige verhaal. Zijn interesse in de luchtvaart werd in het ouderlijk huis alleen gevoed door de bekende bestsellers uit de serie ‘Het aanzicht van 19..' en daarin worden nu eenmaal alleen de rampen uitgelicht.
De eerste lijstjes met vliegrampen maakte hij op tienjarige leeftijd in 1983. Hij deed zijn werk zo grondig dat de Telegraaf drie jaar later meldde dat ‘..de jongen al anderhalf jaar niet buiten speelt.'  
Met de komst van de pc, en later Internet, brak een gouden tijd aan voor verzamelaars en encyclopedisten. Weg is het stoffige plaatje van de vlinderverzamelaar die de insecten met een speld in een album prikt (over vliegrampen gesproken) en naam, vindplaats en fatale datum met een kroontjespen op een kaartje schrijft. 
De kaartenbak werd een database, en de digitale snelweg nam de plaats in van het jaarboek en de lokale krant.
De Aviation Safety Web Pages worden dagelijks honderden keren geraadpleegd en in het meer dan elfhonderd namen tellende abonneebestand van Ranters rampenmelding-mailservices vinden we domeinnamen als Boeing.com en Delta-airlines.com.
 

Ranters homepage is dan ook het meest complete archief dat op het World Wide Web te vinden is. Op de openingspagina staan de headlines van recente ongevallen en verwikkelingen. Meestal wordt doorgelinkt naar berichtgeving elders. 
Onder de noemer ‘accident specials' is plaats voor complete dossiers van spraakmakende  rampen, zoals die met de jumbo-jet van Korean Airlines die veertien jaar geleden door een Russische Mig werd neergehaald en natuurlijk de mysterieuze ondergang van de TWA 8oo die vorig jaar kort na het vertrek vanuit New York in zee stortte.
Deze ramp betekende de doorbraak van de site, volgens Ranter. ,,Een half jaar eerder was ik begonnen met knutselpagina's waar vooral veel links opstonden. Heel snel nadat die 747 in zee stortte zat ik op het Net en haalde overal informatie vandaan. Ik plaatste berichten in de nieuwsgroepen waarin ik melding maakte van die speciale sectie op mijn pagina's. Ik was een van de eerste. Opeens ging het aantal bezoekers van een stuk of twee, drie naar dertig per dag.'‘
Inmiddels is dat aantal opgelopen naar gemiddeld tweehonderd vijftig per dag. Dat wil zeggen, als er geen grote ongevallen plaatsvinden. Recente rampen als die van een Koreaanse Boeing op het eiland Guam brengen meer dan zeshonderd virtuele ramptoeristen naar de site.

Het belangrijkste onderdeel is natuurlijk de ‘accident database' waarin gezocht kan worden op bijvoorbeeld maatschappij, locatie of vluchtnummer. Van elk ongeval vermeldt Ranter behalve de datum, de plaats en de vermoedelijke oorzaak ook het registratienummer van het toestel, het bouwjaar en het jaar van de eerste vlucht. ,,Luchtvaartliefhebbers kikken op dat soort gegevens. Een van de eerste dingen die ik doe als er een kist is neergestort is dan ook via het Net lokale bronnen naspeuren op die registratienummers. Dan kan ik aan de hand van registers en productielijsten heel snel de geschiedenis van dat toestel schrijven.'‘ 
 

Ondanks de onmisbare registratielijsten, boeken en jaaroverzichten is Internet de belangrijkste informatiebron voor de avia-archivaris. ,,Gisteren kwam er een Argentijns toestel naar beneden in Uruguay. Ik had gelijk drie e-mail in mijn bus om me daar op te wijzen. Op het Web vond ik een lokale Argentijnse krant waar ik de belangrijkste informatie uit kon halen. Daarnaast pluis ik dan via het Net  het persbureau Reuters uit. Enkele uren later staat het op de site.'‘
E-mail zorgt voor  meer opmerkelijke informatie. ,,Een tijdje geleden was er een toestel in Columbia neergestort. Kort na het ongeluk kreeg ik een mail van iemand uit Medellin die ter plaatse was geweest en met de piloot had gesproken. Dat levert dan aardige achtergrond informatie op.'‘

De liefhebber vindt nogal wat achtergrond informatie op de site. Behalve ooggetuigenverslagen en verklaringen van bijvoorbeeld bemanningsleden die zijn weggeschreven onder ‘stories', zijn van verschillende rampen zoals die in de Bijlmer de gesprekken tussen de piloten en de vluchtleiding na te lezen. Door deze uitgetikte opnames van de Cockpit Voice Recorders kan de lezer het drama vaak tot op het moment van de crash nabeleven. Ranter geeft toe dat het wel eens indruk maakt. ,,Vaak leest zo een verslag als een boek. Van minuut tot minuut. Dan ga je je daar een voorstelling bij maken. Het zijn soms van die knullige dingen die zich in de cockpit afspelen. Maar echt geëmotioneerd raak ik er niet van. Het gaat me toch vooral om de informatie.'‘

Die informatie moet wel in een uitnodigende lay-out verpakt worden om de bezoeker over de streep te halen. De openingspagina is opgesierd met echte hebbe-dingetjes voor de verzamelaars. Als de pagina geladen is, klinkt de stem van de gezagvoerder van een Boeing 737 van British Airtours die de vluchtleiding meldt de ‘take off' af te breken.  Enkele ogenblikken later zou het toestel, dat in Manchester was opgestegen op weg naar Korfoe, weer naar beneden komen. Met 55 doden als gevolg. 
Sensationeel is ook de video waarop te zien is hoe een Ethiopische Boeing 767 voor de kust van Kenia in zee stort.
Sensationeel, jawel,  maar is het niet ietwat onkies om een site op te fleuren met bijvoorbeeld de stem van iemand die enkele ogenblikken later het leven laat? Het zijn tenslotte geen plaatjes en geluiden uit een ver verleden. 
Ranter geeft toe dat hij er ook zo zijn bedenkingen bij heeft. ,,Ik probeer de informatie centraal te stellen en een pakkende lay-out zorgt voor een betere informatie-opname. Op sites in de VS vond ik voorbeelden van presentatie en dan blijkt dat je zonder leed minder aandacht trekt. Maar ik ben constant aan het stoeien met de vormgeving. Ik heb het recent al afgezwakt en misschien haal ik die dingen er nog wel af.'‘
Ranter, die in het dagelijks leven ook als bibliothecaris werkzaam is, wijst erop dat de foto's en filmpjes die op of via de site te vinden zijn wel zinvol zijn. ,,Neem nu de ramp met het toestel van Garuda dat enkele weken geleden in de rook op Sumatra neerstortte. Enkele ooggetuigen meldden volgens de kranten dat het toestel al in de lucht zou zijn geëxploreerd.  De foto vertelt duidelijk een ander verhaal. Wanneer een vliegtuig in de lucht ontploft, zijn de brokstukken over kilometers verspreid. Op het plaatje is duidelijk een compact wrak zichtbaar, dus dat toestel kan nooit in de lucht ontploft zijn.'‘

Vliegrampen zijn wel vaker in raadsels en onjuiste berichtgeving gesluierd. Niet in de laatste plaats omdat de autoriteiten of de maatschappijen weinig belang hebben bij het bekend maken van de werkelijke toedracht. Toch voelt Ranter zelden de behoefte om verder te speuren. ,,Zo is voor mij de ramp met het El-Al toestel in de Bijlmer een gesloten boek. Ik volg natuurlijk wel de discussies die er gevoerd worden, maar ik beperk me in principe tot de officiële lezing. Ik zet op het net wat ik tegen kom en laat de interpretatie over aan de anderen.'‘
Zoals gezegd, Harro Ranter is in de eerste plaats info specialist. 
 
 
 
 
ziet u geen menubalk links?
 klik dan hier!