www.lovecalculator.com
webmaster :    Thijs Kinkhorst                       Gepubliceerd in  PC-Active, maart 1999
 

 
  
Slapend rijk met kleuterspelletje 
 

door Peter Lievense  
   

Terwijl ontelbare bedrijven tevergeefs bakken met geld investeren in de hoop hun website winstgevend te maken, wordt Thijs Kinkhorst naar eigen zeggen slapend rijk dankzij zijn homepage. Drie jaar geleden experimenteerden Kinkhorst en zijn kompaan Matthijs Sypkens Smit op een vrije middag met JavaScript en knutselden ze een interactief kleuterspelletje in elkaar: de Lovecalculator. 
Miljoenen surfers hebben inmiddels op de site hun naam verbonden aan die van buurmeisjes of collega's om uit te vinden of ze samen gelukkig kunnen worden. Kinkhorst, Sypkens Smit en de adverteerders in ieder geval wel. 

Dat neemt niet weg dat Kinkhorst nog gewoon Informatica studeert aan de Universiteit van Utrecht; de advertentie-inkomsten vormen een welkome aanvulling op de basisbeurs. In de vrije uren runt hij met een andere vriend een bedrijfje in webdesign. Kinkhorst ziet de Lovecalculator overigens niet als uithangbord voor zijn onderneming. ,,Ik geloof niet dat onze klanten dan denken: dat zijn de geschikte kandidaten voor ons bedrijf.' 
 

Televisie-tunes

Daarnaast ziet hij ook nog kans een huis-tuin-en-keuken homepage te onderhouden. Kinkhorst is internetgebruiker van het eerste uur. Vandaar dat naast wat zelf geschreven software en een bonte verzameling midi-files met televisietunes, vooral de handleiding voor het gebruik van de nieuwsgroepen flink wat ruimte inneemt. ,,Gewoon surfen is toch minder interessant. Het leuke van internet is mensen ontmoeten en dat gebeurt bij uitstek in de nieuwsgroepen. Vroeger waren het vooral de fanatieke computergebruikers die gebruik maakten van Usenet. Maar nu de families internet hebben ontdekt, kom je veel  onervaren mensen tegen. Met als gevolg dat er bijvoorbeeld nogal wat berichten verkeerd worden geplaatst.' 

Vanzelfsprekend zingt Kinkhorst niet mee in het koor van conservatieve pioniers die de teloorgang van internet als privé-domein van nerds en whizzkids beweeklagen. ,,Ik heb er geen problemen mee dat internet commercieel wordt. Sommigen staan op hun achterste benen vanwege de banners, maar het is net zo als bij de commerciële omroepen: als die advertenties er niet zouden staan, was de site er ook niet.' 
 
 

Verenigde Staten

En dat geldt natuurlijk ook voor de Lovecalculator. Weliswaar vergt de site nauwelijks onderhoud, maar deze succeshit draait inmiddels wel op een gehuurde server in de Verenigde Staten. ,,Eerst stond Lovecalculator op de homepage van Matthijs bij TIP, maar daar werd hij al na een maand afgegooid. Bij Xs4all waren ze lange tijd coulant, ook al genereerde de site twee Gigabyte per maand. Maar dat was ook niet vol te houden, het aantal bezoekers neemt nog steeds toe. Nu staat er een pc, waar alleen de Lovecalculator op draait, in een gekoelde ruimte in de States die ik van hieruit kan bedienen. Dat kost 275 dollar per maand.' 

Het tweetal investeerde bovendien in het domein Lovecalculator.com. ,,Het vorige adres, www.xs4all.nl/~kink/love, was veel te lang. De url werd een keer een seconde op CNN getoond, maar dat leverde geen bezoekers op; niemand kon het zo snel lezen.' 

Inmiddels is Kinkhorst ook al bij TMF te zien geweest en heeft de liefdescalculator ongeveer alle prijzen gewonnen die er vergeven worden op het net. Regelmatig scoort de site meer dan 20.000 bezoekers per dag. Zij vullen er twee namen in en krijgen direct te zien wat de kans is dat een eventuele relatie tussen die twee personen succesvol is. Kinkhorst zelf begrijpt eigenlijk niet wat er nu voor leuks aan is. ,,Maar het zijn vooral mensen uit Amerika die zijn  wat gevoeliger voor bijgeloof. Ik stel me voor dat het vooral mensen in bedrijven zijn die stiekem de namen van hun collega's invullen.' 
 

Het geheim

Natuurlijk laat de webmaster het achterste van zijn tong niet zien. ,,Het geheim zit hem in het optellen van de letters. Kinderen op de kleuterschool doen het met pen en papier, die vinden het ook leuk. Wij wilden alleen wat te experimenteren nadat we JavaScript hadden geleerd en we besloten dan maar een dom spelletje van de kleuterschool uit te proberen.' 

Het domme spelletje bleek een ijzersterke formule. Kinkhorst en zijn collega mogen dan het spelletje onderschat hebben, voor de markt hadden ze een goed oog. Een Amerikaans bedrijf koopt bij hen ruimte in en zet er banners neer. ,,In februari was het wat drukker dan normaal, vanwege Valentijnsdag. Die maand leverden de advertenties elfduizend gulden op. Er kloppen weleens bedrijven aan die de Lovecalculator willen kopen, maar daar beginnen we niet aan. we houden het liever in eigen hand. We hebben er vertrouwen in dat het wel blijft lopen. De mensen komen toch terug als ze weer een nieuwe naam hebben om in te voeren.' 
 
ziet u geen menubalk links?
 klik dan hier!