http://www.gratiz.nl/ 

webmaster : Erik Scholtens                            Gepubliceerd in  LINK, de wereld online 
 



 
 
 Nederlanders zijn op de centen,
 een wegwijzer naar sites waar iets te halen valt:
 

Erik's Prijs en Pret Pagina

  

door Peter Lievense  
  

Het vervelende van cliché's is dat ze meestal waar zijn. Nederlanders zijn op de centen. Het kan dan ook geen toeval zijn dat juist een kale website, met een ontelbaar aantal links naar die plaatsen op het net waar iets voor niets valt te halen, tot de drukst bezochte Nederlandstalige pagina's behoort. Een blik op de bezoekersstatistieken van NedStat leert dat het vooral rond het middaguur op de doordeweekse dagen een drukte van belang is. 

Webmaster Erik Scholtens, niet toevallig economiestudent, heeft wel een verklaring. ,,De bezoekers zijn vooral studenten en scholieren. Vaak hebben ze alleen toegang tot Internet via school of de universiteit. Dan is de middagpauze nuttig besteed, want meestal zitten zij nu juist niet zo goed bij kas.' 
Scholtens versierde een mooie URL voor zijn verzameling weggevertjes: come.to/gratis. Eigenlijk onnodig te vermelden dat hij dit treffende adres gratis en voor niks op de kop tikte. 
 

Dode muggen

Al aan de voordeur van Erik's Prijs en Pret paleis vinden we een willekeurige lijst zonder opsmuk met links naar websites waar gratis t-shirts (wel honderd dode muggen opsturen), cd-roms, pennen en bijvoorbeeld strandballen zijn te verkrijgen. 
Zo geeft de ANWB staatsloten weg, verstuurd de Socialistische Partij haar partijblad de Tribune en ontvangt de aanstaand moeder in blijde verwachting een babypakket. 

Het zijn zeker niet alleen waardeloze prullen die op het net te verkrijgen zijn, weet Scholtens. ,,Ik ben deze week nog naar voorpremières geweest van de films Taxi en True Man Show, compleet met koffie en gebak. De vrijkaarten kon je bestellen op Internet. Een tijdje geleden kreeg ik van Sky-Radio een grappig radiootje ter grootte van een forse rijksdaalder, compleet met antenne en oortelefoon. De Box for 2 is ook heel aardig. Je krijgt hem altijd toegestuurd ook al ga je niet samen wonen. Ik heb er inmiddels al twee ontvangen. Hij zit vol met zaken als thee, koffie en tandpasta. Het is natuurlijk gewoon promotie, uiteindelijk hopen ze iets te verkopen of bekendheid te krijgen.' 
 

Spionage-doos

Vaak is de gulle gever zelf op jacht naar de surfer. Salarisadministrateur CMG lonkt met een gratis Spy-toolkit. Wie de spionage-doos thuisgestuurd wil krijgen, moet behalve naam en adres ook vermelden wanneer hij welke studie heeft afgerond. Een manier om de krenten uit de it-personeel pap te vissen. 
Op Amerikaanse sites wordt vaak gevraagd naar opleiding en inkomen. 

Scholtens heeft weinig problemen met dergelijke intimiteiten. ,,Ik heb een paar bedrijven eens naar het hoe en waarom gevraagd. Meestal willen ze een profiel samenstellen van de bezoekers van hun site. Het is gewoon een marketinginstrument. Nederlandse sites laten meestal weten dat ze handelen in overeenstemming met de Wet op de Persoonsregistratie. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat je later werd lastiggevallen of dat je allerlei spam in de mailbox kreeg. En dat bijvoorbeeld de VARA, nadat je vier weken lang de omroepgids in de bus hebt gekregen,  belt of je geïnteresseerd bent in een abonnement, vind ik niet zo vreemd.' 

Toen Scholtens twee jaar geleden een eigen homepage had opgetuigd met de gebruikelijke hobby's en links, begreep hij dat hij daarmee nauwelijks een opvallende bijdrage aan het world wide web leverde. Hij besloot de delete-knop er door te halen en zijn pagina's volledig te wijden aan zijn meest favoriete bezigheid op Internet: het verzamelen van zoveel mogelijk weggevertjes en bonussen. ,,Het is een beetje een sport om al die dingen op het web te achterhalen. De ene keer vind je muziek-cd's, de andere keer krijg je een doos promotiemateriaal. Tegenwoordig worden de meeste links aangedragen door de bezoekers. Ik hoef alleen een link op de pagina te plaatsen. Amerikaanse sites kijk ik wel na, omdat de meeste hun spullen niet naar Europa sturen. De websites die in de lijst zijn opgenomen komen hun beloftes dus wel na. Zo stuurt de NASA prachtige posters, formaat bushokje, met foto's en uitleg van natuurverschijnselen zoals vulkaanuitbarstingen en cd-rom's over milieuproblematiek.' 
 

Duizend bezoekers

Erik's Prijs en Pret Pagina heeft een gestaag uitdijende schare trouwe aanhangers. ,,Inmiddels zit ik op ongeveer duizend bezoekers per dag. Een groot deel van hen komt elke dag, of minstens enkele keren per week, terug. ''

,,De meeste acties op het web duren namelijk  maar een paar dagen, en voor je het weet vis je achter het net. Het zijn veelal studenten die vanachter de computer op school of de universiteit inloggen. s Avonds en in het weekend is het dan ook een stuk rustiger. Voor studenten die van een beurs rond moeten komen, zitten er soms aantrekkelijke extra's tussen de weggegeven spullen.' 

Wanneer er echt interessante voordeeltjes zijn te behalen, waarschuwt Scholtens zijn klanten met een e-mailnieuwsbrief. ,,Dat doe ik natuurlijk niet voor een gratis strandbal, maar wanneer er bijvoorbeeld vrijkaartjes voor filmpremieres worden weggegeven, verstuur ik ongeveer zeshonderd mailtjes. Dat levert dezelfde dag al gauw tweehonderd extra bezoekers op.' 
De reacties van de gulle gevers zijn verdeeld, weet Scholtens. ,,Sommige bedrijven zijn er niet zo gelukkig mee. Van die duizend bezoekers zijn er heel wat die alles aanvragen. Dan kan het bedrijf snel door de voorraad cd-roms of t-shirts heen zijn. Maar anderen zijn juist blij met de publiciteit en laten zelf weten wanneer er weer een nieuwe actie op stapel staat.' 
 

Prijsvraag

Een ander veel gebruikte methode om mensen naar een website te lokken, is de prijsvraag. Scholtens verzamelde er tientallen. ,,Elk groot bedrijf heeft wel een prijsvraag. Ik selecteer ze op frequentie. Als het even kan, geef ik er gelijk de juiste antwoorden bij. Die krijg ik toegestuurd door de bezoekers. Ik heb daar geen problemen mee, het gaat zo een bedrijf toch vooral om de aandacht. Je kunt op de site ook een spelletje Triviant spelen. De vragen zijn nogal Amerikaans georiënteerd, maar als je consequent hetzelfde antwoord aanklikt, hou je aan het eind genoeg punten over om voor een prijs in aanmerking te komen. Ze geven geldprijzen tot vijfhonderd dollar weg en complete pc's. Ik weet van twee mensen die via de site een geldprijs hebben gewonnen.' 

Alles wat gratis is, is mooi meegenomen, dus biedt Scholtens' site ook de mogelijkheid om gratis faxen en SMS-berichten te versturen. ,,De gratis fax is een service via een telecombedrijf in Duitsland; de ontvanger krijgt ook wat reclame meegestuurd. De SMS-berichten gaan via de Zuid-Afrikaanse PTT.' 
Het grote aantal bezoekers maakt de website ook interessant voor adverteerders. Scholtens, als rechtgeaard economiestudent, probeert er wat mee bij te verdienen. ,,De banieren van de banners-exchange leveren geen geld op, maar voor elke hit op mijn pagina krijg ik tien banners op andere websites. Dat genereert extra aanloop. Daarnaast heb ik wat balkjes die vijftien cent opleveren voor iedere bezoeker die via de link op de andere site terecht komt. Dat is op dit moment goed voor een gulden of vijftig per maand. Ik heb ook wel zelf bedrijven benaderd. Die betaalden dan vijf tientjes per maand voor een banner.' 

Maar Scholtens wil hogerop. ,,Ik heb de werving van adverteerders nu uitbesteed aan een gespecialiseerd reclamebedrijfje, Netsales. Zij pakken het groter aan en zoeken contact met  bijvoorbeeld banken en verzekeringsmaatschappijen. In ruil krijgen zij veertig procent van de opbrengst. Het moet allemaal nog gaan lopen, maar ik heb goede hoop dat dat straks een paar honderd gulden per maand op gaat leveren. ' 
Tja, het is een cliché, maar Nederlanders zijn op de centen. 
 
ziet u geen menubalk links?
 klik dan hier!