Nieuwe strategie Fujitsu Europa werpt vruchten af.

door Peter Lievense.

Volgens de kwartaalcijfers maakt Fujitsu Computers in Europa een vliegende start. Een jaar nadat het bedrijf de naam ICL van haar computers schrapte, en na een ingrijpende reorganisatie, klom Fujitsu met stip naar een zesde plaats in de top van Europese pc-leveranciers. Het bedrijf schoof in het eerste kwartaal van dit jaar ruim 300.000 dozen met pc's, servers en notebooks over de toonbank; een verbetering van 81 procent. Vooral in de laatste categorie scoorde de Japanse gigant. Het aantal verkocht Lifebooks steeg met 231 procent.
Ook de Nederlandse vestiging deed goede zaken met een meerverkoop van bijvoorbeeld het aantal desktops van 53 procent. Volgens Managing Director Benelux, Johan Doruiter, is dit nog maar het begin. "We zijn pas driekwart jaar geleden met de marketing begonnen. Tot nu toe hebben we ons voornamelijk op de consumentenmarkt en de notebooks geconcentreerd. Maar na de zomer gaan we inzetten op de business-to-business markt."

Tot voor twee jaar geleden maakte het Japanse moederbedrijf Fujitsu Limited naast bijvoorbeeld telecomapparatuur en semi-conductors, uitsluitend computers voor de Aziatische markt. Nadat een minderheidsbelang in ICL werd omgezet in volledig eigendom bracht het bedrijf computers op de Europese markt onder de naam ‘Fujitsu/ICL'. Sinds april vorig jaar prijkt alleen de naam Fujitsu nog op de machines. Een bewuste keuze, volgens Doruiter. "Fujitsu wil een mondiale speler worden. Daarom brengen we nu overal dezelfde computers op de markt, hooguit de toetsenborden verschillen nog."
De andere grote dochter, Amdahl, moet bijdragen aan de mondiale zegetocht van het Japanse moederbedrijf. Amdahl, dat vorig jaar volledig in handen kwam van Fujitsu, gaat  Fujitsu's teamserver-lijn op de Amerikaanse markt introduceren als aanvulling op de succesvolle eigen Millenium 700-mainframes. Amdahl wint met deze nieuwe mainframes volgens marktonderzoekbureau Gartner terrein op de grote concurrent IBM.

De teamserver-lijn wordt ook een speerpunt voor Fujitsu Computers in Nederland, volgens Doruiter. "We hebben sinds enkele maanden iemand op de business-development voor servers gezet die de komende maanden een kanaal van Value Added Resellers gaat opzetten. We gaan ons met de marketing duidelijk richten op de business-markt. Ook de Cordant PC-lijn voor het MKB willen we een duwtje in de rug geven door de dealers een extra marge te geven."
Dat de marketing zo traag op gang is gekomen heeft volgens Doruiter alles te maken met de herindeling die de afgelopen maanden in de Europese organisatie is doorgevoerd. "Tot voor kort werd alles centraal vanuit het hoofdkwartier in Engeland bepaald. Nu hebben de verschillende vestigingen veel meer ruimte voor eigen beleid en prijsstelling."
De afzonderlijke productie-afdelingen voor consumenten-pc's, professionele pc's en servers, met elk hun eigen R&D afdeling, werden opgedoekt. Volgens Doruiter was het noodzakelijk fors in de organisatie te snijden. "Fujitsu Europa moest ‘mean and lean' worden. Het personeelsbestand werd terug gebracht tot 1400 man. Onderzoek en ontwikkeling gebeurt nu in Japan. Het onderzoekscentrum in Zweden werd verkocht aan Erickson. De fabrieken in Duitsland, Finland en Groot-Brittannië maken nu dezelfde apparaten als in Japan. Dat was allemaal nodig om de winst te kunnen behalen. Onze concurrenten moeten deze stap nog zetten."
Fujitsu Limited zag de omzet stijgen van 36.4 miljard dollar tot 37,7 miljard over het belastingjaar 1997 dat op 31 maart sloot, ondanks tegenvallende resultaten op de Aziatische markt, de afzet van DRAM-chips en de overnamekosten van Amdahl.
 
 
 
ziet u geen menubalk links?
 klik dan hier!