Nieuwe strategie Fujitsu Europa werpt vruchten af.
door Peter Lievense.
Volgens de kwartaalcijfers maakt Fujitsu Computers in Europa een vliegende
start. Een jaar nadat het bedrijf de naam ICL van haar computers schrapte,
en na een ingrijpende reorganisatie, klom Fujitsu met stip naar een zesde
plaats in de top van Europese pc-leveranciers. Het bedrijf schoof in het
eerste kwartaal van dit jaar ruim 300.000 dozen met pc's, servers en notebooks
over de toonbank; een verbetering van 81 procent. Vooral in de laatste
categorie scoorde de Japanse gigant. Het aantal verkocht Lifebooks steeg
met 231 procent.
Ook de Nederlandse vestiging deed goede zaken met een meerverkoop van
bijvoorbeeld het aantal desktops van 53 procent. Volgens Managing Director
Benelux, Johan Doruiter, is dit nog maar het begin. "We zijn pas driekwart
jaar geleden met de marketing begonnen. Tot nu toe hebben we ons voornamelijk
op de consumentenmarkt en de notebooks geconcentreerd. Maar na de zomer
gaan we inzetten op de business-to-business markt."
Tot voor twee jaar geleden maakte het Japanse moederbedrijf Fujitsu
Limited naast bijvoorbeeld telecomapparatuur en semi-conductors, uitsluitend
computers voor de Aziatische markt. Nadat een minderheidsbelang in ICL
werd omgezet in volledig eigendom bracht het bedrijf computers op de Europese
markt onder de naam ‘Fujitsu/ICL'. Sinds april vorig jaar prijkt alleen
de naam Fujitsu nog op de machines. Een bewuste keuze, volgens Doruiter.
"Fujitsu wil een mondiale speler worden. Daarom brengen we nu overal dezelfde
computers op de markt, hooguit de toetsenborden verschillen nog."
De andere grote dochter, Amdahl, moet bijdragen aan de mondiale zegetocht
van het Japanse moederbedrijf. Amdahl, dat vorig jaar volledig in handen
kwam van Fujitsu, gaat Fujitsu's teamserver-lijn op de Amerikaanse
markt introduceren als aanvulling op de succesvolle eigen Millenium 700-mainframes.
Amdahl wint met deze nieuwe mainframes volgens marktonderzoekbureau Gartner
terrein op de grote concurrent IBM.
De teamserver-lijn wordt ook een speerpunt voor Fujitsu Computers in
Nederland, volgens Doruiter. "We hebben sinds enkele maanden iemand op
de business-development voor servers gezet die de komende maanden een kanaal
van Value Added Resellers gaat opzetten. We gaan ons met de marketing duidelijk
richten op de business-markt. Ook de Cordant PC-lijn voor het MKB willen
we een duwtje in de rug geven door de dealers een extra marge te geven."
Dat de marketing zo traag op gang is gekomen heeft volgens Doruiter
alles te maken met de herindeling die de afgelopen maanden in de Europese
organisatie is doorgevoerd. "Tot voor kort werd alles centraal vanuit het
hoofdkwartier in Engeland bepaald. Nu hebben de verschillende vestigingen
veel meer ruimte voor eigen beleid en prijsstelling."
De afzonderlijke productie-afdelingen voor consumenten-pc's, professionele
pc's en servers, met elk hun eigen R&D afdeling, werden opgedoekt.
Volgens Doruiter was het noodzakelijk fors in de organisatie te snijden.
"Fujitsu Europa moest ‘mean and lean' worden. Het personeelsbestand werd
terug gebracht tot 1400 man. Onderzoek en ontwikkeling gebeurt nu in Japan.
Het onderzoekscentrum in Zweden werd verkocht aan Erickson. De fabrieken
in Duitsland, Finland en Groot-Brittannië maken nu dezelfde apparaten
als in Japan. Dat was allemaal nodig om de winst te kunnen behalen. Onze
concurrenten moeten deze stap nog zetten."
Fujitsu Limited zag de omzet stijgen van 36.4 miljard dollar tot 37,7
miljard over het belastingjaar 1997 dat op 31 maart sloot, ondanks tegenvallende
resultaten op de Aziatische markt, de afzet van DRAM-chips en de overnamekosten
van Amdahl.