Dell sluit service-overeenkomst met Wang en Unisys.

door Peter Lievense

Wang Laboratories en Unisys Corporation gaan service en support verlenen aan de klanten van Dell Computers. Volgens  Michael Dell, directeur en CEO van het gelijknamige bedrijf,  moet de overeenkomst vooral de service aan de mondiaal opererende klanten ten goede komen. De ondernemingen kunnen nu ook bij Dell terecht voor bijvoorbeeld netwerkontwerp, beveiliging en outscourcing. Dell levert zijn producten direct aan de klanten zonder tussenkomst van resellers en beschikt niet over een uitgebreid eigen service en supportapparaat. De nieuwe overeenkomst moet in de eerste plaats het gat opvullen dat is ontstaan na het verbreken van de samenwerking met Digital nadat deze recent door directe concurrent Compaq werd overgenomen.
Maar de pc-gigant uit Texas hoopt dankzij de samenwerking met deze grote spelers ook het marktaandeel op de servermarkt te versterken.

Volgens Ruud Stolk, directeur marketing Benelux bij Dell, verandert er niet zoveel voor de Nederlandse klanten. "We zijn natuurlijk blij dat we onze service kunnen uitbreiden met deze klinkende namen, aangezien service een steeds belangrijkere factor wordt in de concurrentiepositie. Daarnaast worden wij zo aantrekkelijker voor de bovenkant van de markt. Voor die bedrijven die van hun mainframes afstappen hebben wij nu een heel interessant totaalpakket. Maar Dell Nederland blijft de samenwerking met Simac gewoon voortzetten. Onze klanten zijn uitermate tevreden over hun diensten en in principe bepaalt de klant zelf met wie hij wil samenwerken. De nieuwe partners zullen vooral een rol spelen in die landen waar Digital voor de service en support zorgde. In België en bijvoorbeeld Italië werkt Dell al langer met Wang  In Nederland zullen Wang en Unisys vooral als partners optreden bij ondernemingen waar we nu nog niet over de vloer komen."
André Bronsgeest, directeur Unisys Global Customers Services, meent dat dat vooral bedrijven zullen zijn met vestigingen in meerdere landen. "Wij kunnen als global partner de internationale klanten van Dell natuurlijk een identieke service bieden in al hun vestigingen. Een regionale partner als Simac is daartoe niet in staat. Daarnaast hebben wij een toegevoegde waarde in bijvoorbeeld Unix, Novell en NT omgevingen."
Ook Frank Kaalen, algemeen directeur West Europa van Unisys, is vol vertrouwen. "Wij verlenen bijvoorbeeld ook service en support aan de klanten van Toshiba. Die infrastructuur kunnen we nu verder uit nutten. We gaan ervan uit dat de samenwerking in Nederland zeker twintig extra arbeidsplaatsen op levert."
Volgens Simon Pearce, analist bij IDC, heeft Dell met de overeenkomst een strategisch goede zet gedaan. "Natuurlijk moest Dell op zoek naar nieuwe partners nadat de samenwerking met Digital onmogelijk was geworden. Maar met Unisys en Wang krijgt Dell partners die dankzij hun uitgebreide pakket aan diensten de concurrentiepositie sterk verbeteren op de markt voor bijvoorbeeld NT-servers. Er is een verschuiving gaande in de richting van de servermarkt omdat de marges op pc's steeds kleiner worden. En hoewel Dell het in de pc's nog steeds veel beter doet dan de andere partijen, kan het niet achter blijven."
Maar Pearce ziet op termijn nog meer voordelen. "Zowel Wang als Unisys zijn grote spelers. Zo doet bijna de helft van alle banken zaken met Unisys en Wang is enorm in heavy-duty office oplossingen. Er zal in de overeenkomst natuurlijk niet over gerept worden, maar ik kan me voorstellen dat bij Dell op de achtergrond de hoop meespeelt dat de nieuwe partners hun klanten voortaan Dell computers zullen aanbevelen."
 
ziet u geen menubalk links?
 klik dan hier!