uit InfoWorld nummer 13/14, 1998. 
 

Met een nieuw bewind aan het roer en na fors de bezem door de organisatie te hebben gehaald, kijkt het Franse Bull weer vol zelfvertrouwen naar de toekomst. Vorig jaar werd er voor het eerst sinds lange tijd weer eens een acceptabele winst gemaakt. Het leeuwendeel van de omzet kwam uit de verkoop van servers en de dienstverlening. Voor de productie van de hardware leunt het bedrijf weliswaar zwaar op de partners (en mede-eigenaars) NEC, Motorola en France Telecom, maar het heeft voor het toekomstoffensief ook een paar eigen ijzers in het vuur: de smartcard en de beveiligings- en managementsoftware.
Daarnaast begrijpt Bull, dat zich jarenlang honderden miljoenen verlies per jaar kon permitteren omdat het met staatssteun overeind werd gehouden, dat het een groter aandeel op de buitenlandse markten moet zien te veroveren om de goede rapportcijfers overeind te houden. Vooralsnog is de Franse clientèle nog steeds goed voor meer dan een derde van de omzet.
 

 Zelfstandig Bull slaat de vleugels uit

door Peter Lievense

De nieuwe General Manager voor de Benelux, Eric Pradier, legt uit dat Bull ook in Nederland en België aan de weg wil timmeren. "Ik ben niet tevreden met de positie van Bull in met name Nederland. Die wijt ik ten dele aan de aandacht die de koerswijzigingen binnen het bedrijf opeiste. Maar er is nu een nieuw management en het implementeren van een nieuwe strategie, de vorming van de nieuwe divisies zijn achter de rug. Ik voorzie voor Nederland de komende jaren een nog sterkere groei dan in de andere landen."
De Benelux droeg in 1997 slechts zeven procent bij aan de 8,2 miljard gulden omzet van de Franse IT-gigant en het deels francofone België nam daarvan het grootste deel voor zijn rekening.  Ter vergelijking: de thuismarkt was goed voor 35 procent, de Verenigde Staten voor twaalf procent en in het Verenigd Koninkrijk behaalde Bull veertien procent van de omzet.
Pradier weet al na twee maanden welke pijlen hij gaat richten op de Nederlandse markt. "We werken hard aan een dealer-kanaal dat de markt bewust moet maken van het alternatief  van bijvoorbeeld de NT-oplossingen van Bull. Daarbij kiezen we volledig voor de partners. Dus geen directe verkoop meer. NT verkoop je door totaal oplossingen te bieden, daar ligt een rol voor de integrators. Daarnaast zijn we al langer in de Benelux naar volumes gemeten de belangrijkste partner van Baan. We willen ons met de divisie Integration Services nadrukkelijk profileren als de partner voor het integreren van hoogwaardige oplossingen."
Hoewel software vorig jaar nog maar twee procent van de omzet bepaalde, is de nieuwe divisie Bull-Soft een speerpunt in de marktstrategie. Ook de Benelux zal er aan moeten geloven als het aan Pradier ligt. "Met de beveiligingssoftware Secure-ware en Open Masters, onze management-suite,  hebben we twee hele goede producten, die in ons nieuwe laboratorium in de Verenigde Staten verder ontwikkeld worden. We willen in dat segment binnen enkele jaren bij de drie grote spelers op de mondiale markt horen. In Nederland zullen we proberen ons marktaandeel te vergroten, in de eerste plaats via het bankwezen waar we al sterk zijn."  
Het bankwezen in Nederland (en België) kent Bull natuurlijk ook al van de Chipknip dat het voor Interpay ontwikkelde. Bull stond twintig jaar geleden aan de wieg van de smartcard en is momenteel een van de marktleiders. Die positie moet alleen maar sterker worden, meent Pradier.  "De markt voor smartcards explodeert de komende jaren. De kaart wordt een sleutel in de komende IT en ICT ontwikkelingen. Doordat de kaart zowel data, beveiliging als programma's bevat, beschikt de drager over een complete computer wanneer hij de kaart in een terminal stopt. Kopen via Internet kan eindelijk doorbreken wanneer de klant zijn smartcard kan combineren met een reader bij de tv of de pc. Maar ook op het gebied van security is de smartcard een sleutel onderdeel. Bij de beveiliging van netwerken en workstations plukken we de vruchten van de synergie van onze verschillende competenties als de smartcard en Secure-ware."

De toekomst mag dan lonken met software en smartcards, maar voorlopig komt 96 procent van de omzet nog uit de verkoop van hardware en de services. De GCOS-mainframes ontwikkelt het Franse bedrijf met NEC, dat zeventien procent van de aandelen Bull in bezit heeft. De productie gebeurt bij de Aziatische partner. Voor de Unix-systemen als de Escala-serie, vertrouwt Bull op IBM dat de processoren levert en het AIX-besturingssysteem.
De NT-machines en de pc's komen uit de fabriek van Packard Bell/NEC, de onderneming die in 1996 het licht zag nadat NEC veertig procent van de aandelen Packard Bell in handen kreeg en waarmee NEC hoopt zijn pc's op de Amerikaanse markt te slijten.
Bull bezit 19,9 procent van de aandelen en deed zijn pc-divisie, Zenith Data Systems, over aan de nieuwe combinatie. De pc's die Bull aan de zakelijke klanten als Zenith-computers verkoopt, vinden hun weg op de consumentenmarkt met het logo Packard Bell. Toch is Bull volgens Pradier meer dan een distributeur. "Al deze technologie kun je niet op eigen houtje ontwikkelen. Wij werken mee met onderzoek en ontwikkeling en we voegen onze eigen software toe. Het gaat ook niet alleen om de apparaten, maar vooral om de oplossingen. Wij ontwikkelen complete IT-infrastructuren voor onze klanten. We halen onze meerwaarde door onze kennis op verschillende segmenten te combineren. Zo is de telecom-markt voor ons erg interessant. We hebben bijvoorbeeld in Zweden het voicemailsysteem voor alle mobile telefonie opgezet. Daar blijkt ook de kracht van de samenwerking met de industriele partners, want zowel NEC, Motorola als France Telecom zijn groot in communicatie."
Behalve NEC bezitten ook Motorola en het Franse telefoniebedrijf beiden zeventien procent van de aandelen Bull. De Franse staat heeft nog een zelfde aandelen portefeuille. Volgens Pradier moet France Telecom niet gezien worden als een verlengstuk van de overheid. "De participatie van France Telecom is puur ingegeven vanuit bedrijfstrategie. Daarbij is het bedrijf zelf ook bezig met privatisering. Tot voor enkele jaren was de staat de eigenaar van Bull. We draaiden met grote verliezen die weggewerkt werden met staatssteun. Het heeft een paarjaar geduurd, maar nu presteren we goed en efficiënt. De winst was vorig jaar met zestig procent gestegen tot ruim tweehonderd miljoen gulden. De privatisering was een succes. Het aandeel staat nu op honderd francs, terwijl het bij de introductie twee jaar geleden elf franc deed. Vier van elke vijf werknemers bezit aandelen, samen acht procent van het totaal. Dat toont toch wel de betrokkenheid en het vertrouwen."
 
 
 
ziet u geen menubalk links?
 klik dan hier!