Dwarsdenker
11
Joehoe, is daar
iemand?
Nog
niet zo lang geleden had ik de eer om in het Teleac-programma 'Telescoop'
aangekondigd te worden als Internet-specialist. Akkoord, op Radio 5 ergens
tussen de Chinese nieuwsberichten en het avondgebed in het Albanees. (Joehoe,
is daar iemand?)
KPN zet de deur naar Internet open voor de weduwen en wezen. Terecht merkte een van de andere tapes die in het programma werden afgedraaid (de Philips-woordvoerder of de KPN-man, daar wil ik van af wezen) op dat die vermaledijde pc-fanaten zich Internet hebben toegeeigend . Goed, diezelfde fanaten hebben Internet dan wel zelf gecreerd, maar toch. Nu van die vaak beschimpte arbeid vruchten kunnen worden geplukt, zullen we alles eerlijk delen. KPN heeft groot gelijk dat het zich niks aantrekt van de ervaringen van het Amerikaanse Web-tv Network. Dat de Microsoft-dochter na enkele jaren aan de weg timmeren slechts 350.000 abonnees heeft weten te werven op een totaal van zestig miljoen Internetters en dat deze 'couch potatoes' volgens onderzoek nauwelijks in Internet zijn geinteresseerd, maar vooral in de extra informatie die Web-tv Network met het televisie-signaal meezendt, dat zegt allemaal niks. Tenslotte krijgt de Net.Boxer helemaal niets meegezonden bij zijn televisieprogramma en kan hij ook geen venster met een relevante website openen terwijl hij naar zijn favoriete natuurserie kijkt. Dat leidt alleen maar af. Voor een prijs die vier keer zo hoog is als die van het Network-kastje, krijgt hij een kale deur naar Internet. En naar het Net, natuurlijk. Nog zo een uitgekiend project. Weliswaar is deze kweekvijver voor toekomstige cybernauten nog steeds niet door de doelgroep ontdekt (joehoe, is daar iemand?), maar daar gaat de Net.Box wel voor zorgen. En vandaar uit gaan ze natuurlijk massaal het diepe in. Die 68 procent van de huishoudens waar nog geen pc in huis staat en die dus de straks met miljoenen de Net.Box gaan aanschaffen, bestaat voor een groot deel uit lager opgeleiden. Logisch dus dat KPN zoveel mogelijk ingewikkelde toepassingen van het wonder.kastje heeft afgeschroefd. Wat moet de Net.Boxer nou met een harde schijf of een printer? Dat het op Internet allemaal draait om informatie ophalen, is een fabeltje van die pc-wijsneuzen. Internet is vooral amusement . Harde porno verwordt door de geringe resolutie van het televisiescherm vanzelf tot soft-porno. En e-mail, merkte een van de andere deskundigen terecht op, kan gewoon op de server van de provider bewaard worden. Die heeft tenslotte schijfruimte genoeg. En degene die echt meer wil, moet maar proberen of de videorecorder niet als harde schijf dienst kan doen. De Commodore 64 gebruikte daar tenslotte ook cassettebandjes voor. De KPN heeft er verstandig aangedaan een kastje uit te zoeken dat frivoliteiten als Shokwave, Real Audio, Real Video en bijvoorbeeld QuickTime-filmpjes niet ondersteund. De onervaren Net.Boxer zou het zweet in de handen krijgen van al die toeters en bellen. Om bij de content-aanbieders een vereenvoudiging van de web-architectuur af te dwingen, zijn de mogelijkheden van het scrollen en de beschikbaarheid van bijvoorbeeld pop-op menus ingrijpend teruggedrongen. KPN heeft zijn invloed goed ingeschat. De eerste omscholingscursussen voor web-designers zijn al in de vakbladen gesignaleerd. Tijdens
een persbijeenkomst ter ere van deze doos van Pandora tekende een KPN-kopstuk
aan dat de Net.Box geen 'ouwe-lullen-doos' moest worden. Die
kans is gering. De vitale vutters hebben zich voor hetzelfde bedrag dat
voor de Net.Box neergelegd moet worden, een tweede-hands 486 met printer
aangeschaft of bij de supermarkt voor een paar snippen meer een multi-media
pc. Kleinzoon of buurmeisje wijst ze de weg. Nee, de Net.Box is uitermate
geschikt voor minder-validen die hebben bewezen de kracht te kunnen opbrengen
om met beperkingen en onvermogen om te gaan.
|