To be or not to be..on the web. Vrijwel alle IT-bedrijven hebben
een website of bereiden de lancering voor. De een mikt op een online zelfbediening
en de ander houdt het bij een digitaal billboard. De praktijk werkt vaak
ontnuchterend. De beoogde omzet wordt niet gehaald of de kosten vallen
tegen. Een website is een zaak van de lange adem. En toch moet de druk
op de ketel worden gehouden. Want een bedrijf dat zijn personeel netjes
in het pak steekt en beleefd de telefoon opneemt, kan zich geen onbeantwoorde
e-mail en achterhaalde informatie op de site veroorloven.
Website is een zaak van de lange adem.
Met een Daf of een Mercedes op de digitale snelweg.
door Peter Lievense.
Uit een allerminst opwekkend marktonderzoek dat Integron Marketing Consultancy
& Research vorig jaar deed naar de resultaten van Nederlandse webwinkels,
bleek de verwachte groei van de omzet meestal een illusie. De helft van
de ondernemingen behaalde slechts een procent van de omzet via Internet.
Tweederde haalde nog geen tien orders per week binnen.
Opvallend was dat juist zeer kleine bedrijven het nog aardig deden.
Blijkbaar kost het hen minder moeite om de bedrijfsprocessen snel aan te
passen.
Code Automatisering uit het Limburgse Well is een typisch voorbeeld
van een zeer kleine onderneming: het is een eenmanszaak. Directeur-eigenaar
Wim van der Coelen knutselde zelf met een bevriend systeembeheerder na
enkele maanden experimenteren een website in elkaar. ,,Het was eerst niet
meer dan een uithangbord, maar inmiddels kunnen klanten drivers downloaden
en supplies bestellen via e-mail. Het onderhoud doe ik zelf. Ik zet de
maandelijkse aanbiedingen op de site en ik pas de prijzen en configuraties
aan van de computers die ik lever.'‘
De website heeft nog weinig rendement. Hooguit een paar keer per maand
valt er een bestelling in de elektronische brievenbus. Van de Coelen heeft
geen idee of de loop er al in zit. ,,Ik heb de teller eraf gegooid. Ik
werd er bloednerveus van: elke dag kijken hoeveel mensen er waren geweest.
Bovendien adverteer ik ook nog niet met de site; ik ben nog niet tevreden.
We zijn nu in de avonduren bezig om er een echte online-winkel van te maken
met een database en een grafische omgeving, waarbij de bestelling direct
wordt doorgegeven en de klant de totaalprijs op zijn scherm ziet. Als dat
draait en online betalen mogelijk is, ga ik adverteren voor de site.'‘
Van der Coelen verwacht dat alle inspanningen uiteindelijk resultaat
opleveren. ,,Ik werk samen met een bedrijfje dat in supplies doet, voornamelijk
printerpapier, en bijvoorbeeld cartridges. Hij zit goed met zijn prijzen
en heeft nu zo een zevenhonderd klanten. We zijn in bespreking om
de bedrijven verregaand samen te laten gaan. Als we ons aanbod bundelen
en op de site zetten, en daar uitgekiend reclame voor maken, denk ik dat
we snel een winstgevende site met landelijke afzet kunnen opbouwen. Als
je er maar voor zorgt dat een bestelling dezelfde dag de deur uitgaat.
Daar zullen we dan iemand voor aan moeten nemen.'‘
Integron-onderzoeker Stephan van Gelder bereidt inmiddels een vervolg-onderzoek
voor naar de webactiviteiten van de Nederlandse ondernemingen. Ondertussen
houdt hij een vinger aan de pols. Hij ziet dat de meeste sites regelmatig
op de schop gaan. ,,Ook een groot bedrijf als Ohra is al aan zijn derde
generatie bezig. Het is een leerproces. Eerst rijd je in een Daf, daarna
een Volkswagen en uiteindelijk wil je een Mercedes. En als je in een Mercedes
wilt rijden moet je ook een partner hebben die je daarin kan begeleiden.'‘
Multi-media bedrijf Codim uit Eindhoven ontwerpt, realiseert en onderhoudt
de websites voor verschillende IT-bedrijven. Adjunct-directeur Mike Camerling
wijst op het belang van de goede inbedding in de organisatie. ,,Zo is voor
de bezoeker van de website de afhandeling van zijn mail misschien wel belangrijker
dan de beschikbare informatie. Bij een site waar via e-mail besteld wordt,
moeten de sales-mensen die op hun bureau krijgen en afhandelen. Die werkwijze
moet geïntegreerd worden. De website moet een verlenging zijn van
de bedrijfsprocessen en geen belasting ervan. Daarom beginnen wij ook met
een inventarisatie: wat wil de klant, welke functionaliteiten verwacht
hij en hoe passen we dat in in de bestaande organisatie en de aanwezige
infrastructuur.'‘
Codim denkt ook mee over de inhoud. Camerling meent dat veel ondernemers
de vragen vooraf onderschatten. ,,Er wordt makkelijk gedacht over het beschikbaar
stellen van interne gegevens, maar dan blijken ze er niks voor te voelen
om online te koppelen met alle bijkomende beveiligingsproblemen. Bovendien
vergeten ze vaak dat de inhoud aangepast moet worden. Je kunt een folder
meestal niet een op een op het net zetten; een scherm leest nu eenmaal
anders. Bovendien is de doelgroep breder en moet je bijvoorbeeld de informatie
vaak eenvoudiger brengen.'‘
Bij Info'Products staat de Mercedes inmiddels al in de garage. De website
zoals die de afgelopen twee jaar op het net te zien was, verdwijnt onder
de delete-knop. Info'Products Online bracht het laatste nieuws, productinformatie,
prijslijsten en bijvoorbeeld vacatures. Maar de klant kon er geen bestellingen
plaatsen. Dat gaat veranderen, aldus webmaster Mark Sanne. ,,In april moet
de Info'Store open gaan. De winkel wordt klantspecifiek, afgeschermd met
een wachtwoord en een user-ID. De klant ziet er netto-prijzen waarin zijn
kortingstarief is verrekend. Hij krijgt een eigen winkelwagentje
met een bestellijst op maat. Wanneer hij dus bijvoorbeeld regelmatig dezelfde
configuratie bestelt, hoeft hij niet meer alle onderdelen op te zoeken
en aan te klikken. De configuratie staat al op zijn lijst. Bovendien is
de actuele stand van de voorraad te zien en is de order-status beschikbaar.'‘
De bouw van de winkel heeft nogal wat voeten in de aarde. Het e-commerce-team,
waarvan Sanne deel uit maakt, neemt de beslissingen over de koers en de
functionaliteit. ,,Daarin zit een technische man en iemand van marketing.
De vormgeving hebben we uitbesteed en de firma Byelex ontwikkelt het raamwerk
waaraan wij alles ophangen en zorgt voor de implementatie. Maar de meeste
tijd gaat zitten in het voortraject: wat wil je aanbieden en hoe ga je
dat doen. Op dit moment zijn de andere teamleden nog niet full-time hier
mee bezig, maar de verwachting is dat dat binnenkort wel het geval zal
zijn. Al zal dat wel wat ruimer zijn dan alleen de Info'Store. E-commerce
is meer dan alleen de website. Enkele corporate accounts, zoals ABN/Amro
en Defensie, maken gebruik van hun eigen inkoopsystemen. Voor hen is de
website niet toereikend.'‘
Nu de prijslijst achter wachtwoord en user-ID verdwijnt, blijft er van
het openbare deel van de site weinig meer over dan een uithangbord. Ook
daarover is de denk-tank volgens Sanne aan het brainstormen. ,,Info'Products
bedient nu de midden- en grootzakelijke markt en die markt kunnen we niet
verbreden. We kijken nu of het haalbaar is om middels een ander type winkel
het MKB en de SoHo-markt te bedienen.'‘
Vanzelfsprekend blijft de nieuwsvoorziening in tact. Hoewel de berichten
en de productinformatie vrijwel dagelijks ververst wordt, kost dat volgens
de webmaster weinig tijd. ,,We zijn bijna helemaal op Lotus Notes gestabiliseerd.
Daarbij gebruiken we een database met alle annonceringen, prijswijzigingen
en bijvoorbeeld acties. Die database is ook vanaf het openbare deel van
de site te benaderen. De product-managers en de marketing-managers kunnen
met een vinkje op hun formulieren aangeven wat er wel of niet op het web
te zien mag zijn.'‘
De website draait op twee grote servers die bij de provider staan opgesteld.
Om alle faciliteiten, zoals de real-time voorraadgegevens, mogelijk te
maken is echter een vaste verbinding van het bedrijf naar de provider nodig.
Al met al lopen de kosten in de vele tonnen. Sanne heeft er alle vertrouwen
in dat dat wordt terugverdiend. ,,We hebben ervaring met de webwinkel van
Best'Ware. Die draait al anderhalf jaar en ondanks technische problemen,
hebben we zeshonderd vaste klanten. Zij zijn tevreden. Ze hoeven niet te
bellen om te zien wat we op voorraad hebben, wat de kosten zijn of om te
bestellen. De concurrenten van Best'Ware bieden veelal dezelfde mogelijkheden.
Het is dan ook niet zozeer de bedoeling om meer klanten te winnen, maar
om ze vast te houden.'‘
Internetbeheerder Peter Maingay staat er bij distributeur Quote Components
min of meer alleen voor. Toch runt hij een professioneel uitziende site
waar behalve zeer uitgebreide productinformatie, ondersteuning en drivers,
ook een besloten deel is voor de resellers met prijslijsten en aanbiedingen.
Voor Maingay geen handige database waar hij het nieuws uit kan plukken.
,,Ik krijg vaak alleen een foldertje op mijn bureau en daar zoek ik dan
informatie bij. De verhaaltjes schrijf ik zelf. De site is in eerste instantie
vooral opgezet om de eindgebruikers te wijzen op nieuwe producten in de
hoop dat ze onze klanten daar naar zouden vragen. Maar gaandeweg blijkt
dat onze klanten de site zelf vaak raadplegen als ze bij hun afnemers zijn
om gegevens op te vragen. Bovendien gebruiken onze eigen product-managers
de site vanaf hun bureau om snel te kijken wat bijvoorbeeld de eigenschappen
van een moederbord zijn. We zijn nu dan ook bezig om op basis daarvan een
intranet op te zetten.'‘
Ook Quote wil online-shoppen mogelijk maken. Het bedrijf vroeg diverse
web-designers om een offerte. Het ziet er naar uit dat Maingay de klus
alleen gaat klaren. ,,Het gaat om forse bedragen en het is de vraag of
het aanslaat. We gaan eerst proefdraaien met datgene wat ik zelf programmeer.
Voorlopig blijft de site ook gewoon op de server van de provider staan.
Voorraadgegevens kun je ook een keer per dag zelf uploaden. Wanneer je
dat real-time wilt doen ben je al gauw tweeduizend gulden per maand verder
voor een vaste verbinding.'‘