Nieuwe spelers willen een hap uit de koek en oude bekenden dringen
elkaars territorium binnen met multifunctionele apparaten. De grootste
winst komt allang niet meer van de dozen, maar van de supplies. De leveranciers
tellen geen printers meer, maar aantallen prints.
Fabrikanten leven op cartridges
Printermarkt staat op zijn kop.
door Peter Lievense.
Kopieer-gigant Xerox zette vorig jaar grote stappen in de richting van
de printermarkt. Xerox, dat zijn analoge kopieer-machines voornamelijk
direct had verkocht, startte een grote reorganisatie die het personeelsbestand
met 9000 mensen terug moest brengen om middelen vrij te maken waarmee de
verkoop van digitale kopieerapparaten, printers en hybride-producten via
het indirecte kanaal kon worden opgezet.
Om de partners een compleet aanbod te kunnen doen, sloot Xerox een
overeenkomst met Olivetti Lexikon . Het Italiaanse bedrijf vulde de gaten
op in het assortiment inktjet-printers en bijvoorbeeld fax-apparatuur in
ruil voor Xerox laserprinters en digitale copiers.
Overigens is de verkoop van Olivetti-printers een aflopende zaak volgens
Xerox channel-manager Tim Pellens. ,,De doelstelling is dat we vanaf de
kerstperiode onze eigen producten op de markt kunnen brengen.'‘
Volgens Pellens loopt de verovering van de markt volgens plan. ,,De
verkoop vertoont een sterk stijgende lijn. We verbreden de distributiecapaciteit
en steeds meer dealers hebben onze producten in hun portfolio. Bovendien
winnen onze machines regelmatig prijzen als ‘Best Buy'. We rekenen er dan
ook op een verdubbeling van ons marktaandeel dit jaar.'‘
Wie vanuit het niets een marktaandeel wil verkrijgen, moet met goede
argumenten komen om de resellers over de streep te trekken. Natuurlijk
zijn er tijdelijke acties, zoals een inruilpremie van 2000 gulden voor
een oude laserprinter, maar Pellens ziet ook structurele voordelen voor
potentiele partners. ,,Vanzelfsprekend zullen we continue acties blijven
voeren. We bieden nu bijvoorbeeld een demo-bundeltje inktjet-printers aan:
vijf halen, vier betalen. Maar de dealer krijgt vooral een product dat
zeer concurrerend is. Onze apparaten zijn of goedkoper dan gelijkwaardige
machines van de andere leveranciers of ze bieden meer opties voor het zelfde
geld. Bovendien zorgen onze lagere prijzen ervoor dat de reseller minder
van zijn marge hoeft weg te geven.'‘
Dit jaar begint Xerox ook met trainingen voor het Extra Partner Programma
waarbij de dealers de fijne kneepjes van bijvoorbeeld Document Management
worden bijgebracht.
Gartner-analist Jay Ingells begrijpt de ommezwaai van Xerox. ,,Het aantal
documenten is groter dan ooit. Die worden digitaal verspreid via intranet
en internet, maar uiteindelijk worden ze wel uitgeprint. Die digitale printer
hangt meestal in een netwerk. Zet er een scanner bij en je kunt kopiëren.
Het hele documentenbeheer wordt dus gedigitaliseerd. Je ziet dan ook een
nieuw genre multifunctionele apparaten op de markt verschijnen. En de analoge
printer is de verliezer in dat verhaal.'‘
Ingells trekt een vergelijking met de pc-markt. ,,De machines worden
steeds geavanceerder maar door de concurrentie zakken de prijzen en de
marges voor de producenten. De pc-bouwers zitten met de handen in het haar,
maar de printer-leverancier heeft meer mogelijkheden; degene die een printer
koopt heeft daarna nog steeds toner, inkt, papier en services nodig. Het
gaat de leveranciers dan ook niet meer om de verkoop van de apparaten maar
om de hoeveelheid prints. Xerox had dan ook weinig keus dan zich op die
andere marktsegmenten te begeven. Iedereen is op jacht naar ‘page-counts'.
Dat ze daarvoor Olivetti-machines van hun naam voorzien is niet ongewoon.
IBM's low-end printer-engines komen ook van Fuji-Xerox en Canon.'‘
Sinds januari van dit jaar heeft Computer 2000 de Xerox-machines in
het assortiment opgenomen. Product-manager Arie Brundel ziet mogelijkheden
voor Xerox. ,,Het assortiment was al breed, maar er is zeker ruimte voor
nieuwe spelers. Het is interessant voor de reseller; het vergroot zijn
aanbod en hij kan vanuit een breder spectrum adviseren. Natuurlijk is HP
ook bij ons marktleider, maar de klanten zijn wel degelijk bereid naar
andere producten te kijken met gelijkwaardige specificaties. Bovendien
staan de marges, zeker bij HP, onder druk door de toegenomen concurrentie
en de doorzichtigheid van de markt. Dat maakt het interessant voor de reseller
om eens te kijken wat hij daarnaast neer kan zetten. De marges van Xerox
geven ons en de resellers meer mogelijkheden.'‘
Hewlett Packard lijkt met een marktaandeel van 45 procent op de totale
printermarkt vrijwel onaantastbaar. Maar marketing manager Selma Kveim
geeft toe dat de enorme marktpenetratie ook nadelen heeft. ,,Wanneer je
marktleider bent en er zijn veel bedrijven die je spullen verkopen, krijg
je lagere marges. Maar een marge is niet alleenzaligmakend. Het gaat er
ook om hoe makkelijk of je een product verkoopt. Een apparaat van de concurrent
verkoopt vaak moeilijker. Voor onze HP-Certified partners, die mee
draaien in het Connect-programma, creëren wij business door bijvoorbeeld
hun namen in onze advertenties op te nemen. Wanneer je het aantal HP-printers
optelt en de tijd die je daaraan kwijt bent, dan is de winstgevendheid
uitstekend.'‘
Kveim ziet bovendien volop kansen voor de partners met de nieuwe productlijn
die zij voor het gemak als Printer-Plus omschrijft. ,,Daarbij gaat het
niet om apparaten die iedereen over de toonbank kan schuiven. Het gaat
om apparaten die meer kunnen dan alleen monochroom printen bijvoorbeeld
scannen, kopiëren en kleurprinten. De grootste groei komt nu uit de
multifunctionele apparaten en de kleuren-machines in de business-to-businessmarkt.
De prijzen hiervan zijn dan ook niet gedaald. De gebruiker kijkt nu vooral
naar internet dat een hele nieuwe informatiestroom veroorzaakt en nieuwe
business-modellen mogelijk maakt.'‘
HP maakt print-mutanten voor de hele zakelijke markt. Het assortiment
omvat bijvoorbeeld Mopiers, netwerkprinters die uitermate geschikt zijn
voor meervoudige afdrukken en eigenlijk als netwerk-copier fungeren, en
de Digital Sender, die zwart/wit of kleuren documenten scant, omzet in
Adobe's PDF-formaat en na het invoeren van een e-mailadres verstuurt.
Kveim vindt niet dat HP hiermee nieuwe markten betreedt. ,,We breiden
onze markten alleen uit. De essentie van de marktontwikkelingen is digitalisering
van de informatie en het opnemen van de apparatuur in het netwerk. Daar
hoort een flexibele output bij. Een document uitprinten of via e-mail versturen
moet even makkelijk gaan.'‘
De onderkant van de zakelijke markt kan voor een multifunctionele ‘all-in-one'
bij de HP-dealer langs gaan, een fors uitgevallen desktop-printer die ook
scant, kopieert en faxt.
Hewlett-Packard is niet de enige leverancier die deze toverdozen aanbiedt.
Concurrent Lexmark houdt het echter bij printers.
Directeur Hans Horn van Lexmark Nederland gelooft niet in het ‘all-in-one'
concept. ,,Dat fax-verhaal is achterhaald; dat doe je eenvoudig vanuit
de pc. En een scanner van een gerenommeerd merk koop je voor 200 gulden.
Moet je dan alles in een apparaat stoppen? Dat betekent namelijk wel dat
als je scanner het niet meer doet, je ook zonder printer zit.'‘
Nu kan Lexmark het zich ook permitteren om zich niet druk te maken
over alle nieuwigheden. Horn ligt naar eigen zeggen ook niet wakker van
de komst van nieuwe concurrenten als Xerox en Samsung. ,,Daar merken we
niks van. Wij zijn wereldwijd de sterkst groeiende printerleverancier.
We groeien in alle segmenten drie, vier keer zo hard als de totale marktgroei.
We maken alleen printers. Het enige dat we niet produceren zijn reprosysteem-straten
voor postkamers.'‘
Horn gelooft ook niet dat de zakelijke markt veroverd kan worden door
met prijzen te stunten. ,,Vroeger was de printer de sluitpost op de IT-begroting,
maar de bedrijven rekenen nu alle kosten door die met printen te maken
hebben. Wat betekent een korting van honderd gulden dan op een printer
van 2200 gulden. Daar waar wij zelf bij grote organisaties aan tafel zitten
en bijvoorbeeld kostencalculaties maken zijn we zeer succesvol.'‘
De accountmanagers van Lexmark schuiven aan tafel bij de top 300, maar
de verkoop gaat via het kanaal. De dealermanagers assisteren de dealers
in het veld en de ‘merchandisers' verzorgen de demonstraties bij bijvoorbeeld
kijkdagen voor pc-prive projecten volgens Horn. ,,Ze fungeren dan als werknemer
van de dealer. De resellers vinden deze ondersteuning zeer waardevol. We
assisteren ook bij testopstellingen en we doen het voorwerk bij tenders
en officiële aanbestedingsprocedures.‘'
Horn denkt dat de reseller zich moet onderscheiden, hetzij door services
en specialisatie, hetzij door veelzijdigheid. De hulptroepen van Lexmark
staan de dealers terzijde. ,,Wij gaan een stuk verder met het leveren van
maatwerk. Voor grote klanten passen we de producten aan op de specificaties
van zijn omgeving. We zorgen bijvoorbeeld voor connectivity-oplossingen
voor AS/400 en mainframes. Daarnaast zijn we sterk in de supplies. We hebben
de grootste cartridges die wij gratis ophalen. De klant betaalt alleen
de inhoud. ‘'
Een verstandige service van Lexmark, want zo koopt de eindgebruiker
ook de inkt bij de leverancier. Dat is vaak anders, weet marketing-director
Rene Oskam van Computer 2000. ,,Meestal is het zo dat de klant de printer
bij de reseller koopt en dat hij de supplies bij de kantoorvakhandel haalt
omdat die worden aangeschaft door degene die verantwoordelijk is voor de
inkoop van pennen en papier.'‘
Ook Oskam weet dat de leveranciers het vooral moeten hebben van de
verkoop van supplies. ,,Ik hoor van sommige fabrikanten dat ze drie maal
zoveel omzet halen uit supplies per printer, dan van de printer zelf. Ik
verwacht dan ook dat de printermarkt het systeem van ‘pay per cartridge'
over zal nemen van de kopieerwereld. In die markt hebben de verkopende
partijen al een behoorlijke grip op de eindgebruiker omdat die aan een
contract vastzit waarbij hij betaalt per pagina. Elk kwartaal of half jaar
wordt gekeken hoeveel het gebruik afwijkt van de schatting. De verschillen
worden dan gefactureerd of gecrediteerd.'‘
Zowel de distributeur als verschillende leveranciers zijn volgens Oskam
bezig om een dergelijke constructie voor de printermarkt op poten te zetten.
,,Ik verwacht dat dit systeem binnen zes maanden gebruikt kan worden. De
klant betaalt dan per pagina. Of de prijs van de printer daarin verwerkt
wordt of dat die bijvoorbeeld geleasd wordt, moet nog worden uitgewerkt.
Voordeel voor de klant is in dat geval dat hij niet in een keer de aanschaf
voor de printer kwijt is. De reseller krijgt een tool in handen om de levering
van supplies aan de verkoop van de printer te koppelen. Op die manier haalt
hij handel naar zich toe die hij anders misloopt.'‘