Gepubliceerd in Computer
Partner nummer 12, 1999.
Reseller steeds vaker agent van de distributeur Voor het kalf verdronken is.. door Peter Lievense De kosten om voorraad aan te
houden drukken zwaar op de balans van de reseller. Daardoor zijn vaak niet
voldoende liquide middelen voor handen om een groot project waar veel hardware
mee gemoeid is, of een onstuimige groei die om nieuwe werknemers schreeuwt,
te financieren. Traditioneel restte dan de gang naar de bank of naar de
factormaatschappij.
Robert Stamsnijder, commercieel directeur bij NMB-Heller, denkt dat de nieuwe bankiers wat al te lichtzinnig in het vak stappen. ,,Wij gaan toch ook geen pc's bouwen? Financieren is een vak, en wij beheersen die tak van sport uitstekend. Dat het bijvoorbeeld met IBM Global Finance en HP Finance in Amerika goed gaat, betekent dat nog niet dat het hier ook lukt. Europa is een heel andere, zeer gedifferentieerd markt. Maar goed wie weet. IBM heeft in ieder geval goed personeel, want dat hebben ze deels bij ons weggehaald.'‘ NMB-Heller telt ongeveer tachtig
IT-bedrijven als klant. Samen zijn ze goed voor twaalf procent van de 16
miljard gulden die de financier hier jaarlijks omzet.
NMB-Heller financiert op de debiteuren.
De limiet is in principe tachtig procent van de uitstaande vorderingen.
De
banken remmen de groei van succesvolle IT-ondernemers meent Stamsnijder.
,,De bank kijkt naar de terugbetaalcapaciteit. Maar als je groeit heb je
juist elke keer meer geld nodig om je werkkapitaal te financieren. Zeker
in geval van een onverwacht groot project kom je met een regulier
bankkrediet niet uit.'‘
Kredietplafond NMB-Heller houdt dagelijks zicht
op de financiële situatie van de klant en past het kredietplafond
desnoods per dag aan. Exact biedt daarvoor kant en klare NMB-Heller modules.
Stamsnijder vindt niet dat hij veel eisen aan zijn cliënten stelt. ,,Het bedrijf moet enig volume hebben; een omzet vanaf vier miljoen gulden. Verder kijken we naar de rentabiliteit en naar de merken en klanten, of de toegevoegde waarde. Het moet wel een fatsoenlijke zaak zijn.'‘ IBM Commercial Finance richt
zich sinds kort ook op de ‘second tier'. Nadat een dealer kredietwaardig
is bevonden is een financiering tot honderd procent mogelijk. IBM financiert
naar keuze met voorraad of debiteuren als onderpand.
Primair doel is de omzetgroei te simuleren. Groeit de omzet, dan groeit IBM mee zo luidt de achterliggende gedachte. De rentetarieven zijn dan ook zeer concurrerend vergeleken met de traditionele financiers. De grote distributeurs, als Actebis,
Computer 2000 en Copaco, hanteren tegenwoordig voor kredietwaardige klanten
een rentevrije betalingstermijn van dertig dagen. Actebis geeft de vendor-kortingen,
die het zelf ontvangt vanwege directe betaling, door aan de klant. Deze
korting vervalt bij een uitgestelde betaling. In uitzonderingsgevallen
zijn de distributeurs genegen die termijn op te rekken naar zestig dagen,
al wordt er dan wel rente in rekening gebracht.
Contant betalen Krediet mogelijkheden te over, zo lijkt het, voor de dealer die uit zijn jasje groeit. Comland Automatisering in Erica, Drenthe, is zo een bedrijf. De omzet groeit vijftig tot honderd procent per jaar. Met een omzet over het vorig jaar van 1 miljoen gulden hoeft Comland echter niet bij NMB-Heller aan te kloppen. Bij de distributeurs moet directeur Arnold Juffer meestal contant betalen. ,,Wij assembleren de systemen zelf en kopen componenten in. De grote distributeurs zijn vaak duurder dan de kleinere waar wij inkopen doen. Bovendien heb ik slechte ervaringen met die grote bedrijven. Wij zijn te klein of zij te groot; in ieder geval zijn het voor ons geen fijne zakenpartners. Maar onze distributeurs eisen contante betaling en in een enkel geval betaling binnen acht dagen.'‘ Juffer zou graag extra werkkapitaal
tot zijn beschikking willen hebben om bijvoorbeeld een extra werknemer
in dienst te kunnen nemen. ,,Met een man erbij zouden we heel wat extra
omzet kunnen genereren. Het is moeilijk om de groei financieel bij te houden.
Enkele dagen geleden ben ik met de bank een verhoging van ons kredietplafond
overeen gekomen.'‘
Copaco is een van die distributeurs
die meedenkt met de dealer in nood. Behalve de rentevrije betalingstermijn
van dertig dagen, en de zestig dagen met rente termijn voor uitzonderlijke
projecten, wijst commercieel directeur Evert van Engelen zijn klanten ook
op de vendor-programma's. Toch ziet hij weinig animo voor de financiële
diensten van de fabrikanten. ,,Als het gaat om single-vendor programma's
waarbij de fabrikant alleen zijn eigen producten financiert, zijn er natuurlijk
praktische problemen. Het is administratief zeer complex om bijvoorbeeld
een order die uit producten bestaat van verschillende vendors door verschillende
partijen te laten executeren. De voordelen wegen dan bij lange na niet
op tegen de nadelen. Bovendien komt de klanten-intimiteit in het gedrang
wanneer ook de eindgebruiker in de afhandeling wordt betrokken. Die kan
dan twijfelen aan de solvabiliteit van zijn dealer.'‘
Achter de schermen Copaco werkt achter de schermen aan een nieuw programma: Off-Balance. Samengevat komt het erop neer dat de dealer de financiële afhandeling overlaat aan Copaco en een ‘fee' ontvangt. Van Engelen somt de voordelen op. ,,Vaak is het zo in de dienstverlenende sector dat een reseller hardware levert op een strategisch verantwoord winstniveau, waarbij financiële ratio's ontstaan op de balans die niet door iedereen even enthousiast ontvangen worden. De reseller ontvangt van ons een marge die hij zelf vaststelt. Maar in plaats van een geringe bruto winst kan hij nu een maximale bruto winst opvoeren. Bovendien nemen wij de risico's op ons en zorgen we voor het logistieke deel. Met Off-Balance wordt een ondernemer ook niet meer beperkt in zijn groei door derden die zijn kredietlimiet moeten bepalen.'‘ De dealer als agent. Van Engelen onderkent dat bij de dealer de vrees kan bestaan dat hij als schakel wegvalt. ,,We gaan ons met dit programma vooral richten op die klanten voor wie de hardware geen core-business is. Zij houden de klanten-intimiteit. Bovendien geven wij in de overeenkomst een keiharde garantie met boeteclausule dat we van het geschonken vertrouwen geen misbruik zullen maken.'‘ Computer2000 werkt al langer met het ‘agent-model', maar spreekt van het ‘margin improvement program'. Jos Beernink, sales director bij Computer2000, is wat terughoudend met het begrip ‘agent'. ,,Er zijn ook distributeurs die daar een heel andere invulling aan geven. Die sturen hun eigen accountmanagers naar de top-100 bedrijven om een deal af te sluiten. Om vervolgens te voorkomen dat het kanaal op zijn achterste benen gaat staan, wordt er bij de financiële afwikkeling tegen een vergoeding een reseller bij betrokken.'‘ C2000 blijft op de achtergrond bij het margin improvement program, aldus Beernink. ,,De dealer doet zaken met de eindgebruiker en meldt ons financieringsbedrijf Finance2000 vervolgens wat hij heeft verkocht. Zij verzorgen de facturering en maken naar de dealer de door hem zelf vastgestelde marge over. Wij worgen vervolgens voor de inning.'‘ In principe kunnen ook kleine
dealers bij C2000 terecht voor deze regeling, volgens Beernink. ,,Nu zijn
het nog vooral grote bedrijven bij wie de nadruk op services ligt. Vaak
gaat het om bijvoorbeeld vijfhonderd pc's in een keer. Wanneer zo een bedrijf
ineens die miljoenen omzet met bijbehorende lage marges op de balans heeft
staan, heeft het heel wat uit te leggen. Zeker wanneer het om een beursgenoteerde
onderneming gaat. Maar ook kleinere dealers komen er voor in aanmerking.
Al hanteren we wel een ondergrens van 25.000 gulden per factuur.'‘
Selfsupporting
Nobel vindt dat de distributeurs zich bij hun eigen leest moeten houden. ,,Wij zijn een automatiseringsbedrijf en wij moeten automatiseren. Een distributeur moet leveren wat ze in hun programma hebben staan. Een goede distributeur is diegene die de order die ik vandaag plaats over twee dagen levert.'‘ Nobel begrijpt echter wel wat
hen beweegt. ,,Bij iedereen in de branche staat het woord ‘direct' op het
voorhoofd. Het dealerkanaal kraakt in zijn voegen. Daarom bedenkt een aantal
partijen nieuwe manieren om nog zo lang mogelijk van het kanaal te kunnen
profiteren. Maar dat is mosterd na de maaltijd. De opmars van directe verkoop
is onomkeerbaar. Dat geldt ook voor ons bedrijf. Wat heb ik voor value-add
op de hardware ten opzichte van een vendor die rechtstreeks wil leveren?
Gelukkig maakt hardware voor ons iets minder dan de helft van de winst
uit. Wij kunnen wel een paar jaar storm verdragen, maar dan moet de wind
gaan liggen.'‘
|