Panikerende beleggers en sombere ondernemers verdringen elkaar op
de voorpagina's. Baan kreeg het deksel op de neus in de States en is van
beurslieveling veranderd in de gebeten hond. ING verwacht vijftien procent
minder winstgroei en ziet prompt de koersen dalen met meer dan vijftig
procent. VNO/NCW meldt dat het middenbedrijf aan pessimisme ten prooi valt
en als toetje komt Gartner met de zoveelste onheilstijding over het millenniumprobleem. Maar volgens Jan Donkers van het Centraal Plan Bureau draait de
economie als een tierelier'. De it-distributeurs houden het hoofd koel.
,,Laten we elkaar geen crisis aanpraten die er niet is.'
Ondernemers blijven nuchter
door Peter Lievense
De nuchtere kijk van de distributeurs is bij de beleggers ver te zoeken.
Nadat enkele banken en multinationals waarschuwden dat de groei van de
winst wel eens lager zou kunnen uitvallen dan verwacht, smeten ze en masse
hun aandelen in de verkoop. De paniek heeft er inmiddels voor gezorgd dat
de verzamelde speculanten 250 miljard gulden aan koerswinsten hebben verloren.
Dat klinkt alsof het einde der tijden nabij is, maar gelukkig hoeft
dit schimmenspel niet al te veel invloed te hebben op de economische werkelijkheid.
Hoofd van de afdeling Conjunctuur bij het Centraal Plan Bureau, Jan Donkers,
wijst op de veelbesproken beurskrach van 1987. ,,Uiteindelijk bleek dat
de economie zich goed was blijven ontwikkelen. Ook al omdat de Duitse eenwording
invloed had op de bestedingen. Ik denk dat de koersdaling ook nu niet veel
invloed zal hebben op de consumptie. De mensen die aandelen bezitten zijn
daarvan meestal niet afhankelijk voor hun bestedingen.'
De koerscrash lijkt vooral een correctie van eerder grenzeloos optimisme.
Begin dit jaar was het niet ongewoon dat een verwachte winststijging van
dertig procent leidde tot een koersexplosie van meer dan honderd procent.
,,Het lijkt erop dat de beurs overdrijft. Natuurlijk zijn die bedrijven
nu niet ineens zoveel minder waard geworden als de koersdaling suggereert.'
Donders wil van geen crisis horen. ,,In Nederland gaat de economie
als een tierelier. We komen dit jaar uit op een groei van vier procent,
dat is zeer hoog. Ik denk dat we nu op de top zitten van een conjunctuurgolf.
Daarna volgt een afkoeling. Wij voorzien voor volgend jaar een groei van
drie procent. Dat zou iets lager kunnen uitvallen wanneer de buitenlandse
ontwikkelingen tegenvallen en de beurs nog verder naar beneden gaat. Laten
we het houden op een iets minder onstuimige groei. Maar van recessie is
geen sprake.'
Ook Rabobank-directielid W.M. van den Goorbergh liet eerder weten te
vertrouwen op een doorgroeiende economie in de geïndustrialiseerde
wereld. Ondanks de problemen in Azië en Rusland, en de verwachte tegenvallers
in Zuid-Amerika, denkt de Rabo-topman dat door de lage rente, de lage inflatie
en de komst van Euro de groei in Europa volgend jaar hooguit een procent
lager uit zal vallen.
Zoals de beurs-thriller al duidelijk maakt, is het crisis-spook eerder
voer voor psychologen dan voor economen. Half oktober publiceerde de Stichting
TrendMeter, een initiatief van onder andere VNO-NCW en Van Lanschot Bankiers,
de uitkomst van een periodiek onderzoek onder algemeen directeuren van
vierhonderd bedrijven met tussen de twintig en vijfhonderd werknemers.
De teneur is somber; 39 procent van de ondernemers verwacht een verslechtering
van de economische situatie in het komend jaar.
Vreemd genoeg gelooft bijna zeventig procent van diezelfde ondernemers
dat de omzet van het eigen bedrijf toe zal nemen. Ruim veertig procent
verwacht een groei van de totale winst in de komende twaalf maanden. Het
percentage ondernemingen dat een winstdaling aan ziet komen is zelfs gedaald
van twaalf bij het vorige onderzoek in mei, naar acht procent nu.
Roel Smit, die namens VNO-NCW aan het onderzoek meewerkte, geeft toe
dat het ook een kwestie is van interpretatie. ,,Het glas is half vol of
half leeg. Maar dat neemt niet weg dat na een periode van twee jaar groot
optimisme er nu een breuk is. Over de mate waarin, kun je van mening verschillen.
Je kunt niet zeggen dat de wereldcrisis over Nederland rolt, maar het is
wel minder. Minder van meer.'
Het lijkt erop dat de prognoses van de ondernemers niet direct op de
dagelijkse praktijk binnen het eigen bedrijf zijn gebaseerd. Toch spelen
de verwachtingen wel degelijk een rol, volgens Smit. ,,Die verwachtingen
zijn de ene keer rationeel en de andere keer enkel gebaseerd op wat ze
in de krant lezen. Maar de ervaring leert dat het geen irreële verwachtingen
zijn. Het lijkt misschien een self-fulfilling prophecy, maar wanneer de
bedrijven verwachten dat het minder gaat, gaan ze ook minder investeren.
Het effect van deze psychologie is niet in de prognoses van het Centraal
Plan Bureau verwerkt.'
Volgens TrendMeter geeft 39 procent aan het komend jaar meer te gaan
investeren, tegen vijftig procent in mei. Het percentage dat minder denkt
uit te geven steeg van negen naar achttien. Betekent dat niet dat per saldo
dat de uitgaven gewoon blijven toenemen? Smit interpreteert. ,,Het
is een juiste conclusie dat er een groei zal zijn van investeringen, maar
de groei zal minder zijn dan men vier maanden geleden verwachtte.'
Aangezien in Amerika alles groter is, komen klappen daar ook harder
aan. De Veluwse software-producent Baan kan daar over mee praten. Onzeker
geworden door de financiële onrust hielden de Amerikaanse bedrijven
het afgelopen kwartaal de hand op de knip, met als gevolg dat Baan in de
rode cijfers terecht kwam.
Financieel directeur Klaas Wagenaar meldde in de Volkskrant dat de
recessie er volgens hem nu echt aan kwam.
Hoofd marketing Johan van Kooten van Best'Ware zucht gelaten. ,,Als
dat het toekomstbeeld is, moeten wij daar rekening mee houden, dat zal
ongetwijfeld een weerslag hebben op de afzet. Maar eerlijk gezegd merken
wij voorlopig niks van een economische terugslag. Elk jaar is een topjaar,
ook dit jaar. Zowel de omzet als de winst stijgen gestaag. We lezen natuurlijk
wel met argusogen de kranten. Want als men de plas gaat ophouden, krijgen
wij problemen.'
Van Kooten kan zich voorstellen waar het eerst op bezuinigd zou worden.
,,Hardware is natuurlijk het meest kapitaalintensief. Ik denk dat een bedrijf
in dat geval pc's die aan het eind van hun economische levenscyclus zijn
nog maar even laten doordraaien.'
Ook general manager Edu van Deursen van Azlan Network Distribution
merkt nog weinig van de economische perikelen. Al ziet hij wel tekenen
in de markt. ,,De problemen spitsten zich toe op de financiële bedrijven.
De bankwereld maakt pas op de plaats. De resellers die aan grote financiële
instellingen leveren zetten iets minder weg. Maar niet in die mate dat
we elkaar een recessie aan moeten praten.'
René Oskam, marketing director bij Computer 2000, heeft alle
vertrouwen in de nabije toekomst. ,,Wij merken niets van een eventuele
teruggang. Onze groei zet zich gewoon door. We zijn juist volop bezig met
expansie. Wanneer er minder geïnvesteerd zou worden, zetten wij iets
minder om. Maar dat wordt ondervangen door taken over te nemen van zowel
resellers als leveranciers. Dealers kunnen kosten besparen wanneer ze zich
op hun core-competence richten en bijvoorbeeld het installeren van software
en configuratie aan ons over laten. We willen hen ook de opslag en levering
uit handen nemen. Daarnaast gaan we assembleren volgens het build-to-orderprincipe.
Onze vestigingen in de andere landen doen dat al voor HP en IBM. Wij gaan
voorlopig witte pc's in elkaar zetten. Door die nieuwe activiteiten kunnen
wij wel een stootje hebben. De distributieschakel is het minst kwetsbaar.
Wanneer en fabrikant de plank misslaat, richten wij ons op een ander.'
Gartner-analist Peter Sondergaard denkt dat de internationale crisis
wel invloed zal hebben op de it-branche, maar hij weet niet op welke manier.
,,Door de enorme invloed van het millennium-probleem is dat moeilijk in
te schatten. Veel bedrijven moeten hun it-budget juist opschroeven vanwege
het jaar 2000. Anderzijds is het denkbaar dat grote banken die dit probleem
al redelijk onder controle hebben, besluiten om bijvoorbeeld hun halfjaarlijkse
upgrade van het klantenservice-center en de integratie van de website uit
te stellen. Maar misschien zijn er ook bedrijven die ontdekken dat ze door
alle millennium-besognes achterlopen met noodzakelijke investeringen.'
De analisten van Gartner mogen dan twijfelen over de invloed van de
financiële crisis, over het millennium-probleem hebben ze een uitgesproken
mening.
In een recent rapport voorspelt het marktonderzoeksbureau dat wereldwijd
volgend jaar 44 procent van alle it-budgetten aan het voorkomen van een
jaar 2000 ravage wordt besteed. Aangezien de it-uitgaven volgens de glazen
bol niet zullen stijgen, blijft er minder over voor reguliere investeringen.
Sondergaard legt uit. ,,Het grootste deel van die 44 procent zal opgaan
aan personele kosten. Wanneer je dus pc's en servers verkoopt, moet je
rekening houden met een forse terugloop. De fabrikanten denken dat ze in
het eerste half jaar nog wel hardware zullen verkopen, maar dat dat in
de tweede helft vrijwel stil zal vallen. Vooral de kleinere bedrijven en
lokale overheden hebben hun zaakjes nog niet op orde. Zij zullen medio
volgend jaar besluiten dat het niet de tijd is om nieuwe systemen in huis
te halen, maar dat ze zich moeten concentreren op wat ze hebben om te voorkomen
dat het op de eerste januari misloopt.'
Distributeurs en resellers moeten zich hierop voorbereiden, denkt Sondergaard.
,,Zij moeten een profiel maken van hun klanten en hun producten en services
aanpassen. De eindgebruiker zal zich afvragen of het nodig is om op Windows
98 over te stappen of zijn Office-pakketten te upgraden. Niet dus. Moet
hij zijn servers vervangen? Misschien, wanneer dat nodig is om millennium-proof
te worden. Het kanaal moet zich daar pro-actief op instellen.'
Computer 2000 marketing director Oskam heeft zo zijn twijfels bij het
Gartner-rapport. ,,Ik kan me deze cijfers niet voorstellen. Voorlopig levert
het millennium-probleem ons juist meer omzet op. Wij verkopen veel software
die files en programmatuur scant. Andere rapporten stellen juist dat er
investeringen nodig zijn in bijvoorbeeld pc's met millennium-proof bios.
Het geeft dus vooral een verschuiving in de aanschaf.'
Van Deursen ziet bij Azlan de laatste weken een toename in de investeringen
die te maken hebben met het jaar 2000. ,,Mensen willen eerst onderzoeken
of er überhaupt een probleem is binnen hun bedrijf. Daar worden mensen
voor ingehuurd, ook van Azlan. Daarna willen ze garanties. Het heeft een
half jaar geduurd voordat de leveranciers die konden geven. Nu we die voor
tachtig procent kunnen geven, wordt er geïnvesteerd.'
Van Deursen verwacht dat het millennium-probleem voor een afvlakking
van de markt zorgt. ,,De vraag naar bijvoorbeeld file-servers en pc's zal
achterblijven. Men zal prioriteiten stellen. Ik denk dat de markt voor
management-oplossingen zal groeien, om security- en Internetproblemen het
hoofd te kunnen bieden met zo min mogelijk mensen. Die producten als Unicenter
zijn prijzig en bieden een behoorlijke marge. En mocht de afzet van producten
afnemen dan zijn wij altijd nog sterk in dienstverlening en opleidingen.
Wij hebben gezien dat het verstandig is om drie takken van sport onder
een dak te hebben. De jus op het eten komt zowiezo al uit de diensten en
opleidingen.'
Het moge duidelijk zijn, bij Azlan vallen ze niet onder die 39 procent
pessimistische ondernemers.