(...vervolg Groeien is gezond)



Hightech?

Nieuwe technologieën worden door de Internetgemeenschap vrij langzaam geadopteerd. Toegegeven: chatten, Java(Script) en geluidsbestanden zijn erg in zwang, maar fraaie vindingen als videoconferencing, Internetfax en -telefonie, en VRML (virtuele 3D-ruimtes) blijven daarbij ver achter. Toch verwachten grote spelers op de communicatiemarkt dat met name bellen en faxen via Internet binnenkort een grote vlucht zullen nemen. Copyright 1994-1998 Georgia Tech Research Corporation. Alle rechten voorbehouden. Bron: GVU's WWW User Survey www.gvu.gatech.edu/user_surveys





E-mail en concurrenten
Van alle bedrijven heeft volgens marktonderzoekbureau Heliview nu 37 procent een Internetaansluiting, tegen 23 procent een jaar geleden. De meeste bedrijven gebruiken hun account voor e-mail en het vergaren van informatie over concurrenten.
IDC Research berekent dat de handel via het Nederlandse deel van het Web dit jaar ongeveer 500 miljoen gulden zal bedragen. Als de voorspellingen uitkomen, zal dat in 2001 vier miljard gulden bedragen.

Vooralsnog loopt het met de advertenties op de sites nog niet zo een vaart. Van de 8,5 miljard gulden die het Nederlands bedrijfsleven jaarlijks aan reclame uitgeeft, gaat slechts tussen de drie en vijf miljoen naar banners en links, zo schat het Financieel Dagblad. De krant wijt dat aan het ontbreken van betrouwbare bereikcijfers en lage verdiensten.
Nederland vertoeft in de Europese middenmoot. Van de Scandinaviërs surft tussen de twintig en dertig procent regelmatig op het Web. Een op de tien Britten logt weleens in en in Duitsland maakt zeven procent van de inwoners gebruik van het net. Frankrijk en Italië komen volgens de rapportcijfers van NUA International Surveys niet verder dan een magere twee procent.
IDC telde in West-Europa ruim veertien miljoen PC's die met Internet verbonden zijn. Over drie jaar zullen dat er naar verwachting ongeveer 58 miljoen zijn. Dit jaar zijn de thuisgebruikers in Europa volgens Forrester Research 1,4 miljard gulden kwijt aan telefoontikken en providerkosten.

Invloeden
Geluiden in de vakpers voorspellen een explosieve groei van het Internetgebruik met de introductie van WebTV. Ook de concurrentie op de telecommarkt en Internet via de kabel lijken het gebruik te stimuleren. Analist Kivit van Multiscope denkt dat de positieve en negatieve invloeden elkaar in evenwicht houden. "WebTV biedt mensen zonder PC voor een paar honderd gulden de mogelijkheid om op Internet te gaan. Maar het Net blijft een technisch medium. Het gebruik van de kabel is in een jaar tijd van 'nauwelijks meetbaar' naar zeven procent gestegen, maar dat betreft meestal zware gebruikers die opstappen bij de providers. Al met al houden wij het erop dat het groeipercentage de komende jaren 43 procent zal blijven."
Vice-voorzitter Roland Vergeer van de Nederlandse Vereniging van Internet Providers (NLIP) denkt dat de mogelijkheden van de kabel en WebTV het gebruik een duw in de rug zullen geven. Toch ziet hij hierin geen concurrentie. "Integendeel, deze ontwikkelingen zijn ook positief voor de providers. Het zorgt voor algemene aandacht voor Internet, daar plukken wij ook vruchten van. Zonder die aandacht zouden er nu geen 1,3 miljoen gebruikers zijn. Je ziet dat providers meer bieden dan alleen toegang; vaak werken ze ook met de kabelmaatschappijen samen. Zelfs het Net van KPN heeft een positieve invloed, het brengt Internet in beeld."

Weersverwachting
Internet-analist Carsten Hejndorf van IDC Denemarken ziet mogelijkheden voor de kabel, zij het niet overal. "In Nederland en Scandinavië is bijna iedereen op de kabel aangesloten, maar in landen als Groot-Brittannië, Spanje en Italië is dat bijna nul. WebTV is alleen maar interessant voor de light user, iemand die de weersverwachting of het laatste nieuws wil opzoeken." IDC voorspelt dat nieuwe toegangsapparaten als WebTV, telefoons met Webfunctionaliteit en Personal Digital Assistants (PDA) binnen zes jaar de PC als meest gebruikte Internetvehikel hebben verdrongen.
Petra Gartzin, analiste bij Dataquest in Londen, ziet nog wel wat hobbels op de weg. "De satellieten die hiervoor nodig zijn, gaan niet voor 2002 de lucht in en voor de mobiele telefonie geldt dat er eerst een nieuwe update van GSM moet komen. WebTV als Internetmedium zal alleen belangrijk worden wanneer het aanbod op het Net tv-geschikt wordt gemaakt. Nu is er voor de consument die geen computerkennis en -interesse heeft, weinig te doen op Internet. Het wordt pas interessant wanneer er veel lokale informatie is die goed geordend wordt aangeboden, en wanneer je bijvoorbeeld direct een kaartje voor het theater kunt reserveren. Voorlopig is Internet nog een chaos. De WebTV-doelgroep heeft voorlopig veel meer aan teletekst."
Een recent onderzoek van SRI Consulting onder WebTV-gebruikers in de VS geeft Gartzin gelijk. De half miljoen gebruikers zijn nauwelijks geïnteresseerd in Internettoegang. Ze appreciëren vooral de extra mogelijkheden die het set-top kastje biedt bij televisie-uitzendingen. De kijker kan vanuit de luie stoel meedoen met televisiespelletjes of extra informatie opvragen over producten die in een commercial worden aangeprezen.

volgende pagina ->





Handel
Iedereen heeft er de mond vol van, maar winkelen op Internet moet nog steeds serieus van de grond komen. Diverse onderzoeksbureaus blijven gouden bergen voorspellen; de komende jaren verwachten de experts een explosie van het elektronische handelsverkeer. Zo komt Forrester's met de onthulling dat tien procent van de Amerikanen voor het eind van 1998 spulletjes via het Web zal kopen. In maart dit jaar was dat nog vijf procent: een verdubbeling in negen maanden tijd.

IDC Research keek in het Europese koffiedik en concludeerde dat het jaar 2001 de geschiedenis zal ingaan als het moment waarop West-Europeanen samen 60 miljard gulden besteden aan aankopen via Internet. In Nederland gaat het om een toename van minder dan ƒ 500 miljoen eind 1998 tot vier miljard gulden in het magische jaar 2001.

Bron: Advertising Age, 23/3/1998 en Adfo.com, maart 1998