gepubliceerd inde
Automatisering Gids week 24.
De verwachtingen in het bedrijfsleven
waren hoog gespannen bij de opening van de telecommarkt. Nu, twee jaar
later, overheerst scepsis bij de belangenverenigingen van telecomgebruikers.
Ondanks tientallen nieuwe aanbieders komt een parallelle infrastructuur
maar moeizaam van de grond. De KPN zit nog altijd als een spin in het web.
Van der Meulen denkt dat er nog
een lange weg te gaan is voordat zijn achterban tevreden is.
Het beeld van de onwetende gebruiker
komt volgens Van der Meulen bovendrijven bij een nog te publiceren onderzoek
dat STN met de TU in Delft uitvoerde. ,,Voor inkopers bij grote bedrijven
met veel locaties, denk aan een Free Record Shop of Shell met al zijn pompstations,
betekende telecom tot voor kort vaak niet meer dan de telefoon opnemen
en bellen. De keuze tussen verschillende telecom-aanbieders stond niet
op de agenda. Nu heeft het de aandacht, maar de kennis ontbreekt vaak nog.'‘
Van der Meulen denkt dat de nieuwe
aanbieders hogere ogen zouden gooien wanneer ze een wat meer klant-gedreven
beleid zouden voeren. ,,Ze zijn nog niet gewend te luisteren naar wat de
klant wil. Zo is de mobiele markt nog voornamelijk gericht op de particuliere
gebruiker. Een zakelijke gebruiker die dertig mobiele telefoons beheert
wil meer mogelijkheden. Hij wil dat zijn werknemers een keuze kunnen maken
tussen een zakelijk en een privé gesprek door bijvoorbeeld eerst
een een of een twee te kiezen. Bovendien zoekt de zakelijke gebruiker een
meer actieve relatie met de leverancier, meer speelruimte bij de inkoop.
Er zijn te weinig loyaliteitsprogramma's. Je koopt een toestel en daar
blijft het meestal verder bij.'‘
Misleiden
Op de mobiele markt gaat de keuze
voor de ondernemer voorlopig vooral tussen KPN en Libertel.
Dat lijkt een eenvoudige keuze. De werkelijkheid is anders volgens Van
der Meulen. ,,Het is lastig om appels met appels te vergelijken. Het is
een markt van kralen en spiegeltjes. De mensen laten zich misleiden door
de aanschafprijs van het toestel, maar de werkelijke kosten liggen voor
tachtig procent bij het gebruik. En dat is ondoorzichtig. Zo is het afluisteren
van de voicemail bij de een gratis en moet er bij de ander flink voor betaald
worden.'‘
Door het intoetsen van een viercijferige
code voor het telefoonnummer kiest de gebruiker voor een andere aanbieder
(carrier selectie). Bedrijven met veel dataverkeer huren een vaste verbinding.
,,Wij willen dat de markt dat zelf organiseert. Vertegenwoordigers van gebruikers en aanbieders moeten zitting nemen in het Nederlandse Telecom Kwaliteitsforum en een onderzoeksbureau in de arm nemen dat de markt gaat analyseren.'‘ Hoewel de beginnende liberalisering
er toe heeft geleid dat de kosten per tik zijn gedaald, geven de bedrijven
zeker niet minder uit aan telecommunicatie, volgens Van der Meulen. ,,Er
wordt meer gebeld en mobiele telefonie, en Internet-gebruik, zijn veel
belangrijker geworden. Het is dan ook zaak dat bedrijven telecom-management
serieus nemen. Een strategische keuze en doordacht beleid kan veel geld
opleveren. Wie tienduizend gulden bespaart door kosten reductie heeft een
ton meer omzet bij een marge van tien procent. Bovendien bieden bijvoorbeeld
Internet en callcenters nieuwe mogelijkheden.'‘
,,De meeste klachten hebben betrekking
op de lange levertijd van vaste verbindingen. Bovendien houdt liberalisatie
in dat partijen op gelijkwaardige basis kunnen concurreren en een eigen
prijsbeleid voeren. Dat kan alleen wanneer ze de beschikking hebben over
een eigen infrastructuur. En daar is nog nauwelijks iets van terecht gekomen.
Weliswaar hebben spelers als WorldCom en Enertel eigen glasvezelnetwerken,
maar het gaat om de laatste kilometers; de local loop. Daarbij is sprake
van een monopolie-positie.'‘
Liberalisatie Van liberalisatie is dus volgens Tromp nog maar weinig terecht gekomen. ,,Dat kan ook niet in twee jaar en zeker niet met behulp van overheidsmaatregelen. Je kunt een markt niet nabootsen; die moet zichzelf vormgeven. Daarvoor zijn krachtige spelers nodig. De cijfers van de nieuwkomers zijn wat dat betreft niet bemoedigend. Telfort leed over ‘98 130 miljoen pond verlies en heeft aangegeven dit jaar op dezelfde cijfers uit te komen. Dat zal voor de concurrenten niet anders zijn. Bovendien is het Nederlandse prijsniveau een van de laagste in Europa.'‘ Tromp verwacht dat de toenemende concurrentie en een verdergaande verlaging van de tarieven op termijn het woud van de carrier selectie-aanbieders flink zal uitdunnen. De grote bedrijven genieten al langere tijd van lage kosten volgens Tromp. ,,Dat is niet zozeer het gevolg van de openstelling van de markt. Datadiensten en internationale telefonie zijn al eerder geliberaliseerd. De kosten voor lokale en interlokale telefonie lagen voor grote ondernemingen altijd al lager door het gebruik van grootgebruikers-contracten.'‘ Voor internationaal opererende
bedrijven vormen de zeer uiteenlopende tarieven, en de verschillende regelgeving
in de diverse EU-landen een probleem. Tromp denkt dat het tijd is voor
een Europese beleid. ,,De OPTA richt zich op de KPN en niet op de Franse
of Duitse monopolist. Wat wij willen is dat al die partijen op dezelfde
manier worden gemaand om dezelfde maatregelen te treffen. Het is belangrijk
dat de ontwikkelingen in alle landen synchroon lopen. Daar is nu geen sprake
van. Wij zijn niet voor regelgeving, maar als het dan toch moet zou een
uniforme Europese richtlijn voor alle lidstaten de zaken aanzienlijk kunnen
vereenvoudigen.'‘
Consument Heeft de opening van de telecom-markt
het bedrijfsleven ondanks de ontevredenheid in ieder geval meer mogelijkheden
en lagere prijzen opgeleverd; aan de consument zijn de voordelen vooral
voorbij gegaan. De Consumentenbond verwijt de KPN zelfs dat het de consument
voor de kosten van de liberalisatie laat opdraaien.
Volgens Consumentenbond-medewerker
Ewald van Kouwen schermt KPN ten onrechte met lagere beltarieven. ,,Zij
adverteren met lage tarieven en wekken de indruk alsof de totale kosten
naar beneden gaan, maar het abonnement is veel meer bepalend voor de kosten.
De gemiddelde beller is niet interessant voor de concurrentie en beschikt
daarom niet over een onderhandelingspositie richting KPN. Op markten waar
concurrentie is doet KPN heel erg zijn best en levert het nieuwe diensten.
Wij zeggen: nieuwe diensten moeten betaald worden door diegene die ze afneemt.
Nu is het de consument die er voor opdraait.'‘
De vrije markt heeft de consument wel degelijk verbeteringen gebracht. Mobiel bellen is gemeengoed geworden en de prijzen hiervoor zijn aanzienlijk verlaagd. Toch heeft de Consumentenbond harde kritiek op de mobiele aanbieders. Van Kouwen meent dat ze de klant
zand in de ogen strooien. ,,Het lijkt erop dat de aanbieders er baat bij
hebben dat de markt ondoorzichtig is. Ze maken het onmogelijk voor de consument
om de prijzen te vergelijken. Er zijn 140 verschillende abonnementsvormen.
Probeer maar eens een daluren korting te vergelijken met een regiokorting.
Of gratis bel-uren met voordeelnummers. Blijkbaar is het niet interessant
om elkaar met prijzen te beconcurreren. De gedane investeringen zijn daarvoor
te hoog.'‘
|