Gepubliceerd in Automatisering
Gids 28 mei 1999.
De gestage opmars van direct-verkoper Dell zet het dealerkanaal onder druk. Ondanks ontkennende geluiden lijkt het slechts een kwestie van tijd voordat bijvoorbeeld IBM en Compaq ook in Europa direct gaan. Bovendien dreigen door de fabrikanten ondersteunde webwinkels de traditionele resellers rechts in te halen. De grote distributeurs bieden
hun partners websites op maat die direct gekoppeld zijn aan de database
van de groothandel. Een antwoord op het Dell-model en de cybersnatchers,'
zeggen de distributeurs. Het paard van Troje voor de dozenschuivers,'
meent Gartner-analiste Beate Hohmann.
door Peter Lievense Dell blijft winnen. Volgens de
jaarcijfers van marktonderzoeker Dataquest bezet de pc-gigant uit Texas
inmiddels de derde plaats in Europa op de ranglijst van desktop leveranciers.
De achterstand op nummer twee, IBM., bedraagt slechts een paar procentpunten.
Marketing director Joop Ruijgrok
van Compaq Nederland zegt er niet warm of koud van te worden. ,,Ook onze
omzet is vorig jaar gegroeid. In de zakelijke markt zijn we nu goed voor
bijna 33 procent. Wij hebben die eerste plaats bereikt en behouden dankzij
onze business-partners. We hebben dan ook geen plannen om op korte termijn
direct te gaan.'
Prosignia Volgens Ruijgrok komt de Prosignia-lijn
echter voorlopig niet op de Nederlandse markt.
Sales director Jos Beernink van
distributeur Computer2000 ziet in de korte voorraden de sleutel van het
Dell-model. ,,Dell heeft hooguit vijftien dagen voorraad in de magazijnen.
In het dealer- en distributiekanaal ligt dat ruim boven de dertig dagen.
Bovendien moeten leveranciers als Compaq en IBM die voorraden bij de partners
protecteren. Dat maakt dat Dell flexibeler op de vraag kan inspelen en
uiteindelijk scherper kan prijzen.'
Imiteren Computer2000 gaat het Dell-model imiteren en biedt daartoe de resellers een website op maat, die gekoppeld wordt aan de database van de distributeur in Maarssen. De eindgebruiker surft naar de website van de dealer, maakt een keuze uit de tienduizenden producten die in het C2000 magazijn staan en bestelt online. De distributeur zorgt er voor
dat de spullen de volgende dag bij de eindgebruiker worden afgeleverd.
De dealer heeft er nauwelijks omkijken naar, volgens Beernink. ,,Een derde
partij bouwt de site helemaal naar wens van de reseller. Middels een speciale
module kan de dealer de prijzen bepalen die de klant op het scherm krijgt,
en kan hij bijvoorbeeld de orderstatus controleren. De belangrijkste handeling
is het fiatteren van de bestelling voor die bij ons binnenkomt en het versturen
van de factuur. De leveranciers zijn blij met dit plan, omdat het de voorraden
verkort.'
Van start Volgens Beernink hebben zich
enkele weken voordat het e-commerce-project van start gaat al zestig deelnemers
gemeld.
Den Hartog denkt daarbij niet
alleen aan goedkope pc's. ,,Via die site kunnen we het hele product-assortiment
van C2000 aanbieden. Nu verkopen we ook wel eens een goedkoop printertje
of een anti-viruspakketje, maar daar zijn we geen uitblinkers in. Ik heb
klanten die hun zip-drives ergens anders per twintig bestellen tegen 17,
50 per stuk. Daar kan ik niet tegen op als ik het moet bestellen, het transport
betalen en uitpakken. Met de website hoop ik die klant hier te houden.'
Prime Acces Vanzelfsprekend komt ook Ingram
Micro dit kwartaal met een e-commerce project voor de resellers: Prime
Acces. De opzet verschilt nauwelijks van die van concurrent Computer2000,
al is het bij Ingram vanaf dag een voor de eindgebruiker mogelijk om online
een computersysteem op maat te configureren. Bij C2000 laat dit nog even
op zich wachten.
Kapers Maar er zijn meer kapers op de
kust. In de Verenigde Staten, waar e-commerce al veel meer is ingeburgerd,
werd duidelijk dat zowel het bedrijfsleven als de consument gemakkelijk
IT-aankopen doet op Internet. Veertig procent van alle producten die bij
TechData, s werelds tweede distributeur en eigenaar van Computer2000,
de deur uitgaan, is besteld via Internet.
Director of Operations Europe,
Jeff Harward, is verbaasd dat de pers weet heeft van zijn plannen en wil
weinig kwijt over de Europese intenties van Buy.com. ,,Wij willen geen
slapende honden wakker maken. Ik kan daarom ook niets vertellen over onze
targets. Eind juni, begin juli starten we met speciale sites voor Groot-Brittannië,
Duitsland en Nederland. Voor de Nederlandse site geldt dat die helemaal
Nederlandstalig zal zijn met prijzen in guldens en lokale versies van de
producten. Die prijzen zullen lager zijn dan die in de winkels hier.'
Webseller Buy.com richt zich met name op
de consument. Hoewel de webseller behalve hard- en software ook boeken
en cd's verkoopt, komt de omzet voor negentig procent voor rekening van
IT-producten. Vorig jaar bedroeg de omzet in de Verenigde Staten 120 miljoen
dollar.
Op vijf mei gaat
Buy IT Direct
in de lucht. Een zeer uitgebreide webwinkel die zich met name richt op
de business-to-business markt. Buy IT Direct is een initiatief van PC-Dynamics
uit Hoofddorp, dat zich heeft gespecialiseerd in netwerkdiensten en website-ontwikkeling.
Ook Buy IT Direct sloot een overeenkomst met Ingram Micro. Maar Graaff wil verder gaan. ,,We zijn direct verbonden met de mainframe van Ingram in New York. Ingram Nederland verzorgt het af configureren en de levering. Maar we willen op termijn tachtig procent van alle magazijnen in het land online hebben. Daarom praten we ook met Copaco en een derde distributeur.' Graaff hoopt binnen enkele jaren
in Nederland honderdduizend klanten te bedienen. Daarna is de rest van
Europa aan de beurt. Volgens Graaff nemen de partijen in de markt Buy IT
Direct zeer serieus. ,,Tulip, Compaq en IBM hebben aangegeven ons als hun
online-reseller te promoten via hun eigen websites.'
Verontwaardiging Graaf geeft toe geschrokken te zijn van de golf van verontwaardiging die de andere Nederlandse web-seller, Take IT Now , over zich heen kreeg toen het vorige maand met prijzen ging stunten. Onder druk van het dealer-kanaal dreigde Computer2000 de leveranties stop te zetten. Inmiddels praten Take IT Now en C2000 over een meer behoudende strategie. Volgens Jos Beernink moet de
traditionele dealer zich wapenen tegen de web-sellers door een eigen webwinkel
te openen.
Database De Klein ziet het gevaar dat de aanwezigheid van tientallen webwinkels die allemaal uit dezelfde database putten er toe leidt dat ze elkaar, en de andere web-sellers, tenslotte alleen nog maar op de prijs kunnen beconcurreren. ,,Dat kan tot een negatieve prijsspiraal leiden. Daarmee beconcurreren we ook de verkoop in onze winkel. Maar als dat een reden is om niet mee te doen, sta je ook aan de zijlijn. Uiteindelijk moet de winst komen uit de dienstverlening. Je moet de pijn kunnen verzachten met installatieopdrachten en bijvoorbeeld een stukje opleiding. Voor bedrijven die dat niet kunnen zie ik een somber einde.' Ook Beernink is wel zo reëel
om toe te geven dat directe verkoop en websales slachtoffers zullen eisen.
,,Ik verwacht de grootste klappen bij de individuele pc-shops die leveren
aan de soho-markt. Dat zijn vaak echte dozenschuivers die weinig toegevoegde
waarde bieden. Dan praat je over ongeveer vijfhonderd bedrijven die samen
goed zijn voor vijf tot tien procent van de markt.'
Somber Gartner-analiste Beate Hohmann is aanmerkelijk somberder. ,,In eerste instantie is de website een alternatief voor het Dell-model. De volgende stap is dat de facturering ook door de distributeur of de fabrikant wordt verzorgd. De dealer krijgt dan de rol van agent die een honorarium krijgt voor de aangebrachte handel. Wanneer de kleine reseller er niet in slaagt om extra service te bieden, ontstaat er een relatie tussen de klant en de fabrikant, of de distributeur. Dan komt absoluut het moment waarop die zich afvraagt waarom hij die reseller eigenlijk nog zou betalen.' De kleine dealer kan volgens
Hohmann alleen overleven als hij zich toelegt op een hoger niveau van services.
,,De service die veel resellers nu bieden als software-installatie of bijvoorbeeld
het inbouwen van afwijkende netwerk- of videokaarten, gebeurt straks door
de leverancier. De dealer moet zich richten op zaken als consulting, project-management
of outscourcing.'
|