19 april 2003 / BRM 300 St Randonneur / start Lonneker

Deze keer op zaterdag om 2.00 uit de veren en een halfuur later in de auto op weg naar de startplaats van de BRM 300 in Lonneker, georganiseerd door St. Randonneur. Om 5.00 draaide ik het pleintje voor het café Sprakel op. Op het pleintje waren al de nodige verkleedpartijen en fietsmontage clubjes bezig. 

In het café kon ik voor het eerst John Omlo de hand schudden, via de Yahoo-Group hebben we zo’n 6 maanden contact. Door de voorinschrijving lag de stempelkaart netjes klaar. Bij de waardin Mariëlle heb een kopje koffie genomen, ook zij had ook een kort nachtje van een uur of twee gehad, was overigens aan haar niet te zien. Het werd steeds drukker in het café, er zouden zo’n 90 deelnemers zijn (waarvan ik inschat 25% Duits).

Buiten kwam ik Hans Wessels met zijn Quest tegen. In een groot peloton gingen we om 6.00 de donkere vroege morgen in. Niet alle rijders waren voorzien van verlichting. Het was frisjes en er stond niet te veel wind. Ook waren hier de fietspaden en andere obstakels de remmers van het peloton. Na 20 kilometer ben ik in een lager tempo gaan rijden en het peloton verlaten. Het peloton kan me (nog) niet bekoren, met de tempo wisselingen lijkt het wel een interval training en die doe ik liever niet op een driehonderd kilometer. Op een moment ben ik samen gaan rijden met een Duitser Gerd Blumenstiel uit Dortmund, het tempo was ongeveer gelijk. Steeds verder weg zagen wij een glimp van het peloton.

Bij de geheime controle post in ????  werd ons een kopje koffie aangeboden, waarbij wij ons op een huisgemaakte appelpunt mit sahne trakteerden.  In Balkbrug was de eerste controle bij een benzinestation, aangezien de liggers bij Nasca waren uitgenodigd zijn we na het verkrijgen van de stempel gelijk doorgereden naar Nijeveen.  In eenvoudige maar nette overzichtelijke zaak werden we door Henk en Monique ontvangen, Gert L. stond nog aan de koffie. Gert was zijn week oude Nasca Fiero aan het inrijden (800 km in een week). We mochten nog een kijkje nemen in de assemblage werkplaats achter de winkel. Vier fietsen worden tegelijkertijd op klantspecificatie afgebouwd. Zelfs John Omlo kwam met zijn “volg”auto een kijkje nemen.

100 kilometer gereden en nog 50 kilometer te gaan naar Sint Nicolaasga. Net buiten Nijeveen worden we ingehaald door een tweetal rijders, "ben jij Robert, ik ben Pierre", ook vanuit de PBP Yahoo-group. We komen door een prachtig stuk van Nederland, rietsnijders, natuurgebieden (weerribben), rustige wegen. Wel was de wind flink aangewakkerd naar een 5e. Op 133 km reden we de eerste keer echt verkeerd. In een onoplettendheid had ik de aanwijzing Ringvaart te letterlijk genomen, Ringvaart was een weggetje 2 kilometer achter ons. We besluiten om door te rijden naar Echten om daar weer richting Oosterzee te rijden. Net voor Echten zagen we een witbordje Lemmer (alleen fietsers), leek ons een aardig alternatief voor de provinciale weg. Helaas, na 2 kilometer gaat de weg over in een schelpenpad, slingert langs de sloten, niet zo’n geweldige keuze. Gerd komt met zijn achterwiel naast de verharding en komt ten val, niets is er beschadigd.

Er zijn genoeg tafels in het Café in Sint Nicolaasga bezet om de eigenaar vrolijk te maken. Na een omelet ham-kaas en koffie worden we weer warm. Het is best fris met die wind en temperatuur. De Friezen aan de bar hangen begrijpen er weinig van, uit Zeeland, fietsen van uit Enschede naar hier. (begrijp ik het nog?). Na de watervoorraad weer aangevuld te hebben vertrekken we naar Pesse, de 3e stempelpost.

In Heerenveen maak ik een interpretatie fout van de aangeven wegomlegging voor fietsers (Mildam), 2,3 kilometer en nogmaals terug. Voor Vledder worden we ingehaald door een jonge Duitse vrouw, zij had zich verslapen en was daardoor niet om 6.00 gestart. Na enkele kilometers kwam er een kruising waar we rechtdoor moesten, daar was zij het niet mee eens en sloeg linksaf, we hebben nog geroepen en gewenkt maar zonder effect. Vastberaden ging zij naar het noorden, terwijl we naar het zuiden/zuid-oosten moesten. We hebben haar niet meer teruggezien. Bij het prachtige NP Dwingelderveld krijgen we een flinke regenbui over ons heen. In Pesse hebben we gestempeld, wat gedronken en weer doorgereden. Het was inmiddels 18.00 geworden.

Een beetje onverwacht kon ik ’s avonds weer mijn Son naaf testen. Ik had verwacht voor het donker binnen te zijn, maar vooral de harde wind en de meer kilometers hebben het tijdstip doen verlaten. Onderweg was het aarde donker en we werden opgeschrikt door een groot donker dier dat naast het fietspad liep. Ik weet niet wat het was, maar ik (Gerd achteraf ook) was blij dat ik er snel langs was.  Bij 296 km moeten we een afslag Oldenzaal hebben, die zag ik niet op het (wit/rode) bordje staan, dus door fietsen. Toen we in Deurningen aankwamen, wisten we dat we ergens een bordje gemist hadden, of …. Ja wel, het bordje niet goed gelezen, weer 7 kilometer voor niets. De volgende rit zit ook de hoofdlamp in mijn tas.

Na een twijfelachtige rit (wel goed gereden) door Oldenzaal, zag ik weer herkenningspunten en de aanwijzing naar Lonneker. Na 5 kilometer konden we onze kaart op de tap leggen voor de laatste stempel die Mariëlle om 22.30 plaatste.

Na afscheid te hebben genomen van Gerd ben ik in de auto gestapt om terug te rijden naar Zeeland. Na een uur rijden heb ik op een parkeerplaats een tukje gedaan, uiteindelijk was ik om 2.30 weer thuis.


Samenvatting

Mentaal, 3
Gevoel, zware tocht (veel harde wind)
Werkelijk gereden 327, volgens routesheet 309
M-Avg 23,4 km/u
Avg 19,8 km/u