Organisatie
Ons "onderwijs op
maat" geven we in de volgende groepen:
Groep 1-2
Het onderwijs in deze groep is gericht op ontwikkeling in brede
zin. De organisatie is gebaseerd op het gebruik van de ruimte
waarin hoeken een belangrijke rol spelen, en op brede
ontwikkeling bevorderende activiteiten.
Groep 2-3
In deze groep is het onderwijs zowel gericht op brede
ontwikkeling, als op het verwerven van specifieke vaardigheden.
Als aan het eind van deze groep kinderen toe zijn aan methodisch
rekenen, lezen en schrijven, gaan ze naar groep 3. Kinderen die
zich trager ontwikkelen, kunnen de overstap maken in januari.
Groep 3
Deze groep is meer gericht op het aanleren van vaardigheden
middels een duidelijke methodiek. Er is nog wel aandacht voor
brede ontwikkeling bevorderende activiteiten, met name in de
eerste helft van het jaar. In januari kan er een groepje kinderen
bijkomen, die de voorgaande anderhalf jaar in 2-3 zijn gebleven.
Verdere groepen
Deze groepen zijn jaargroepen. Dat betekent niet dat daar
klassikaal onderwijs wordt gegeven. Werken in twee of meerdere
niveaugroepen wordt hier gestalte gegeven.
Inloopkwartier
Iedere ochtend kent onze school een zgn.
"inloopkwartier". Om kwart voor negen starten de
lessen, maar de schooldeur gaat al om halfnegen open en mogen de
kinderen (en natuurlijk ook de ouders) al naar binnen komen. De
kinderen kunnen kiezen wat ze willen doen. Het kwartier is ook
bedoeld voor het contact tussen leerkracht en kind. Als er iet
leuks, ergs, indrukwekkends of wat dan ook is voorgevallen, dan
wil het kind dat vaak vertellen aan de leerkracht en daar is het
inloopkwartier zeker ook voor bedoeld.
Ook ouders kunnen met kleine problemen of mededelingen terecht.
Omdat het kwartier eigenlijk voor kinderen is bedoeld wordt er
voor tijdrovende zaken een afspraak na schooltijd gemaakt.