Onderwijs
De afgelopen jaren heeft 't
Mozaïek veel ervaring opgedaan in het geven van individueel
kindgericht onderwijs. Dat wil zeggen dat niet de leerstof maar
het kind centraal staat. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling
van een kind.
We accepteren dat kinderen (mensen) verschillend zijn. Een ieder
heeft z'n sterke en z'n zwakke kanten. Vraag dan niet van een
zwakke rekenaar dat hij dezelfde sommen maakt als het kind dat
toevallig op dit onderdeel wat sterker is.
Met behulp van toetsen wordt bekeken of de kinderen "op
schema" liggen. Is er stagnatie in de ontwikkeling dan wordt
er actie ondernomen om via extra aandacht een kind te helpen. De
school hanteert hierbij een uitgebreid leerlingvolgsysteem.
Door het combineren van groepen voor de jongere kinderen, proberen we de ononderbroken ontwikkeling van die kinderen te waarborgen. Voorts wordt zo een soepele overgang van groep twee naar groep drie mogelijk. In de groepen 1-2 en 2-3 kunnen kinderen in januari of in augustus doorschuiven naar de volgende groep.
Onze school heeft ruime faciliteiten om kinderen extra individueel te begeleiden: taalverwerving, lezen, rekenen, maar ook zaken als gedrag, beweging (motoriek) hebben de aandacht