Kleine
Leviathan (2009)
‘een hallucinant-historische roman’
ISBN: 978-90-78720-22-5
W.D.: D/2009/11.083/010
NUR 301
Uitgeverij
Verschijnsel, Mechelen, € 11,95
In de jaren zestig van de achttiende eeuw strijkt
Johannes Kamerink neer in het Zeeuwse havenstadje Breeuwershaven als arts, visionair prediker en zakenman.
Zijn veronderstelde buitenlandse betrekkingen, verzonnen fortuin, gefingeerde
correspondenties en een van Frederik II ten geschenke gekregen klisteerspuit
verschaffen hem toegang tot de plaatselijke elite. Tegen het eind van de eeuw
overpeinst Kamerink zijn uiteindelijk falen. De
gebeurtenissen die tot zijn berechting en opsluiting hebben geleid passeren de
revue; herinneringen van een allengs hallucinanter
karakter en pseudowijsgerige beschouwingen vormen een
paranoïde systeem waarin alles op zijn plaats valt, en waarin Kamerinks neergang tot een drama wordt van mythische
proporties en alomvattende betekenis.
Meer informatie: http://www.verschijnsel.com/html/kleine_leviathan.html
Bestellen: orders2009-1@verschijnsel.com
‘Een
korte ingetogen roman op het grensvlak van historische en fantastische
literatuur. Of is elke historie altijd ook fantasie? In ieder geval moet het
fantastische van Kleine Leviathan
niet verward worden met fantasy, al ligt
genreverwarring bij Jan J.B. Kuipers voor de hand,
aangezien hij in bijna alle genres actief is. Bovendien is Kuipers meester van
de ‘juiste verkeerde verbanden’, het thema van een reeks artikelen die hij in Ballustrada
publiceerde; bij hem geeft de constatering dat iets iets
niet is geen enkele garantie dat het het misschien
toch wel is. Behalve met zijn artikelen in Ballustrada heeft Kleine Leviathan ook raakvlakken met de fantasyroman Het spel
om de Regendanser (Gert & Jan Kuipers, 2007), bijvoorbeeld in de daad
van het schrijven om de dodelijke voortgang van de tijd te bestrijden. Kamerink doet dat met een scala aan scripturen, waarvan
zijn verslag, waaruit de roman voor het grootste deel bestaat, natuurlijk het
belangrijkste is. Het is zijn greep naar onsterfelijkheid, net zoals zijn
misgeboren zoon, de kleine leviathan waaraan de roman zijn titel ontleent, dat
ook is, op een cynische en tegelijkertijd humoristische wijze en met een wereld
aan associaties naar het duivelse.
Het
creëren van een afzonderlijke, eigen realiteit sluit ook aan bij Logboek van het Egyptisch wereldscheppen,
een van Kuipers recente verhalen. En met de automaat die Kamerink
krijgt is er ook nog een verwijzing naar klassieke sciencefictionthema’s. Een
complex van fantastische realiteit of realistische fantasie, die op de
achterflap wordt ondergebracht bij het meta-realisme
en verwantschap krijgt bij schrijvers als Borges, Marquez, Lafferty, Ferron en Brakman. Maar de belangrijkste constatering is
dat Kleine Leviathan op organische
wijze in het oeuvre van Kuipers past.
Ondanks
alle intellectuele en existentiële achtergrond, met taalkundige speelsheid vorm
gegeven, is Kleine Leviathan op de
eerste plaats toch het vermakelijke en zeer leesbare verhaal van de
ogenschijnlijke charlatan Kamerink, gebaseerd op het
historische personage Abraham Magaris.’
Paul van Leeuwenkamp