Homepage
Inhoudsopgave
VPR-Index (home)
Inleiding
Inventarisatie
en analyse
Communicatiebeleid
Extern
Communicatieplan
Systematische
analyse algemene folder
Promotieplan
Mavo
Conclusie
Bibliografie
Bijlagen
Downloadable file
Word 97 (50 A4)
Download
complete rapport
hier
|
Promotieplan Mavo
In paragraaf 3 is een Communicatieplan voor het MC
ontwikkeld. In deze paragraaf worden een promotieplan en
een middel voor de Mavo ontwikkeld. Deze twee plannen
zijn dan ook niet los van elkaar te zien. De algemene
doelstellingen en middelen die voor het gehele MC
ontwikkeld zijn, zullen in dit gedeelte niet behandeld
worden. Toch zal er wel een overlap van doelstellingen en
boodschappen zijn omdat de Mavo natuurlijk wel een
onderdeel blijft van het MC. Doel van het promotieplan
voor de Mavo is om deze zo goed mogelijk naar buiten (en
binnen) toe te verkopen.
De problemen die de Mavo van het MC kent :
- Het ontbreken van een Mavo/Havo-brugklas
- Concurrentie van andere scholen, voornamelijk het
Zernike-college.
- De diaspora situatie; de spreiding van de
Mavo over verschillende gebouwen
- Het ontbreken van een MBO-netwerk
De doelstellingen van de Mavo:
1 Zorgen voor een toename van het aantal
Mavo-leerlingen
De communicatiedoelstellingen van de Mavo:
2 Kennisoverdacht van het MC (benadrukken sterke
punten)
3 Beïnvloeden van houding en gedrag t.o.v. het MC
4 Binding met doelgroepen continueren en versterken
De uitgangspunten in het promotieplan:
- Doelstelling 1 geldt als belangrijkste doelstelling in
het promotieplan.
- Communicatiedoelstellingen 2, 3 en 4 moeten bijdragen
aan het bereiken van doelstelling 1.
- Communicatiebeleid alleen kan nooit tot doelstelling 1
leiden, hiervoor dient ook het organisatiebeleid
aangepast te worden. Het geldt met name voor het
ontbreken van de Mavo/Havo-stroom en de
diaspora-situatie en het ontbreken van een
MBO-netwerk.
- Concurrentie is een blijvend probleem dat niet opgelost
kan worden. Er moet constant gezorgd worden voor een zo
goed mogelijke profilering t.o.v. de concurrentie. Dit is
een communicatieprobleem dat door het nastreven van
doelstellingen 2, 3 en 4 geminimaliseerd kan
worden.
In de matrix die hierna volgt, wordt aangegeven welke
doelstellingen bij welke boodschap en welke doelgroep
horen en met welke middelen deze doelstellingen behaald
kunnen worden. Ook is de frequentie aangegeven. Tevens
wordt aangegeven in welke fase het middel gebruikt moet
worden. Fase 1 geldt dan voor de periode voor de
verhuizing en periode 2 voor de periode na de verhuizing.
Veel middelen zullen identiek zijn aan die uit de tabel
in het communicatieplan voor het gehele MC, zoals
bijvoorbeeld de doelgroepen.
Voor een volledig overzicht van deze paragraaf (incl.
tabellen), download de W97-versie
Ontwikkeling van een middel
In deze paragraaf zal een bepaald middel uit het
promotieplan voor de Mavo concreet uitgewerkt worden. Wij
hebben gekozen voor het uitweken van een evenement,
namelijk de opening van de unilocatie in augustus 1999.
Evenementen zijn door aandacht van de pers bij uitstek
ge-schikt voor het krijgen van free publicity. De taak
die wij ons hier toedelen het er op toe zien dat die
publici-teit wordt geoptima-liseerd.
Als doelstelling stellen wij hier het zoveel
mogelijk vergroten van de naamsbekendheid van het
Maartenscollege en het maximaal profileren van de
Mavo-afdeling. Dit willen wij bereiken door middel van
free publicity. Met deze media-aandacht kunnen alle
doelgroepen (zie hiervoor paragraaf 4a) bereikt
worden.
Voor het openen van de unilocatie stellen wij
het volgende voor: Laat de festiviteiten samengaan met
een grote aktie voor een goed doel. Gedacht kan worden
aan een doel dat aansluit op de contacten die de school
heeft met Greenpeace en Amnesty. Het voordeel van een
grote aktie voor een goed doel is dat dit de school
vrijwel zeker extra publiciteit oplevert, ook niet
onbe-langrijk is dat zo'n aktie perfect aansluit op de
waarden "res-pect, aandacht, vertrouwen" die
het Maartenscollege wenst uit te dragen. Het
uiteindelijke gevolg van een goed uitgevoerde aktie bij
de opening van de unilocatie zal zijn dat de naam
Maarten-scollege meer bekendheid heeft gekregen en dat de
Mavo-afdeling zich geprofileerd heeft.
Van de eerder genoemde doelstellingen is met name
het profileren van de Mavo belangrijk. Bij publiciteit
voor de Mavo krijgt de naam Maartenscollege namelijk
automatisch publiciteit, andersom is dat veel minder het
geval. Bij het profileren van de Mavo is het van belang
dat de Mavo-afdeling aktiviteiten ont-plooit die door de
andere afdelingen niet gedaan worden, op die manier
profileert de Mavo zich ten opzichte van de andere
afde-lingen binnen de school. De Mavo-aktiviteiten dienen
meer in het oog te springen dan die van andere
afdelingen. Dit omdat anders de afdelingen Havo,
Athe-neum en Gymnasium een groot deel van de publiciteit
zullen opeisen, publiciteit die ook voor het profile-ren
van de Mavo had kunnen worden aangewend.
Dit alles in ogenschouw nemende lijkt het ons het
beste de aktie door de gehele school te laten voeren. Dit
heeft meerdere voordelen:
1) er wordt meer geld opgehaald voor het goede doel, wat
ook een belangrijk doel is van zo'n aktie. Dit sluit aan
op de waarden waar het MC voor staat.
2) een collectieve aktie van de hele school is
overzichtelijk, zowel voor de organisatie als voor de
pers.
Stappenplan:
najaar 1998: Oprichting van een werkgroep die de
aktiviteiten rond de opening van de unilocatie zal
organiseren, in deze werkgroep zitten minstens 1 lid van
de schoolieding, docenten, leerlingen en ouders.
december 1998: Keuze voor een goed doel door een speciaal
voor de aktiviteiten rond de opening opgerichte
werkgroep.
januari 1999: Het gekozen goede doel wordt op de hoogte
gesteld van de intentie van het Maartenscollege.
Eventuele eisen of wensen van de organisatie die staat
voor het goede doel (Amnesty of Greenpeace) worden in
kaart gebracht opdat die vanaf de eerste overleg ronden
in de besluitvor-ming meegenomen kunnen worden.
januari-april 1999: Brainstorm-sessies in kleine groepen
(gedacht kan worden aan 1 of 2 leden van de werkgroep met
een aantal ouders of een aantal leerlingen) over
mogelijke manieren om aktie te voeren voor het gekozen
goede doel.
april 1999: Mogelijke "gulle gevers" worden in
kaart gebracht. Gedacht kan worden aan sponsoring door
het architectenbureau dat de uniloka-tie ontworpen heeft
of door de aannemer. Tevens kan van de leerlin-gen en hun
ouders een vrijwillige bijdrage voor het goede doel
ge-vraagd worden.
april 1999: De gekozen gulle gevers worden gepolst.
Indien zij afwijzend staan tegenover een bijdrage aan het
goede doel dient gezocht te worden naar nieuwe
geldschieters.
mei 1999: De ideëen en eisen van de geldschieters worden
meegeno-men in de uiteindelijke planning van de aktie. De
middelen worden in kaart gebracht. mei 1999: De concrete
invulling van de aktie wordt door de werkgroep
vastgesteld. Dit geldt vooral voor de wat grotere
aktiviteiten waar enige organisatie-tijd voor gevraagd
wordt. Ook wordt een taakverdeling tussen de verscheidene
afde-lingen vastge-steld. Het werkgroep-lid uit de
schoolleiding ziet erop toe dat de gestelde
communicatiedoelen worden nagestreeft.
mei-augustus 1999: Leden van de werkgroep leggen zich toe
op het organiseren van de verscheidene aktiviteiten
gedurende de aktie.
Een voorbeeld van een aktiviteit kan zijn een symbolische
mars van de Mavo leerlingen en docenten langs alle oude
vestigingen van de Mavo, waarmee geld wordt opgehaald.
Bij iedere vestiging sluit een aantal leerlingen zich aan
bij de groep die uiteinde-lijk als een grote groep bij
het hoofd-gebouw arriveert. Tijdens de wandeling voeren
de leer-lingen spandoeken met zich mee waarop onder
andere het goede doel, de Mavo en het Maartenscollege
genoemd worden. Bij aankomst bij de unilokatie wordt door
een persoon die de mars heeft gelopen de opbrengst
overhandigd aan een representant van het goede
doel.
juni 1999: Indien tot een mars besloten is, wordt de
route voor de mars uitgestippeld en medege-deeld aan de
politie Gronin-gen en aan de politie Haren. Die kunnen
beoordelen of de route geschikt is en of eventueel
vergun-ningen vereist zijn of dat er begelei-ding nodig
is.
juni 1999: Leerlingen en leraren worden op de hoogte
gebracht van de definitieve plannen voor de feestelijke
opening van de unilo-katie en van de aktie voor het goede
doel. Tevens worden zij aangezet hun bijdrage te leveren
aan het goede doel. Deze bijdra-ge is niet enkel
financieel maar vooral creatief. Het zijn de leerlingen
en docenten die de aktie cachet moeten geven met eigen
initiatieven. Alles blijft echter onder toezicht van de
werkgroep die de promotione-le doeleinden bewaakt.
juli/augustus 1999: Taken worden verdeeld, de
uiteindelijke wordt dagplan-ning vastgesteld. De concrete
organisatie van de dag is nu rond.
augustus 1999: De pers wordt door middel van een
persbericht op de hoogte gebracht van opening van de
nieuwe unilokatie en wordt tevens gewezen op de grote
aktie die voor een goed doel wordt opzeget. Ingelicht
worden in ieder geval de Gezinsbode, de Loeks, de lokale
media te Haren en buurtkrantjes uit het zuiden van de
stad Groningen, Radio en TV Noord, Oog radio, Regionale
kranten. De pers krijgt een uitgebreid dagprogram-ma en
een routebe-schrij-ving van de mars.
|
|