911 forever - Cor van Ham
|
Een kwart eeuw actief in de autosport
|
|
De eerste wedstrijdauto begin 1970 op het watertorencircuit te axel |
|
|
|
1977 Club kampioen en zeeuws kampioen, tevens eerste kennismaking met
porsche-motor in vw, getuned door Theo Vermeerssen |
|
1981 Nationaal kampioen rallycross divisie II te Valkenswaard met Porsche
911 Carrera RS |
|
|
|
Tot 1985 actief in diverse internationale rallycross-wedstrijden in
Nederland en Belgie |
|
Na beeindiging van de periode rallycross een paar jaar geen autosport....
De RS werd geheel gerestaureerd door Theo Vermeerssen en geprepareerd
voor historische rally's en races |
|
|
INT. VIERHOUTEN RALLYSPRINT HULST 2 MEI 1998 |
GEBRUIK EEN 2.7 CARRERA WAARVOOR HIJ GEBOUWD WERD: DE SPORT |
De grote markt van Hulst was op 2 mei 1998 het start- en finishpunt
van de zesde Vierhouten Rallysprint meetellend voor het internationaal
Nederlands rally kampioenschap. Aan de start: Ford Cosworth WRC, Subaru
Impreza WRC en onder andere een ex Auriol Toyota Celica uitgerust met turbo,
traction control, abs, bang-bang systeem, .....
Tussen al dit hedendaags geweld een vreemde "ducktail" in de bijt:
de porsche 911 Carrera 2.7 RS van Cor van Ham: een auto volledig standaard
zoals in 1973 in Zuffenhausen van de band gerold met 210 echte pk's en
een licht aangepaste verhouding in de versnellingsbak. |
Sinds het begin van de Vierhouten Rallysprint in 1993, wordt Cor door
de organisatie in de mogelijkheid gesteld om met de 2.7 RS aan dit evenement
deel te nemen. De eerste jaren werd als 00 wagen voor de classic rally
uitgereden, sinds 1995 krijgt Cor, onder nummer X, potentiele sponsors
en geinteresseerde notabelen in de bijzittersstoel. |
Hoewel de weersomstandigheden, ik meen te mogen stellen een van de
meest vochtige dagen dit jaar, duidelijk niet in het voordeel van de 2.7
RS waren, was het voor het toch talrijk opgekomen publiek een plezier om
de 210 pk over het bemodderde asfalt te zien glijden. Rekening houdende
met deze ongunstige weersomstandigheden en het gegeven dat de piloot hier
niet gecoached wordt door een co-piloot is het opmerkelijk dat op KP 2
met een totale lengte van 14,8 km de Porsche met startnummer X slechts
52 seconden toegeeft op de snelste tijd gerealiseerd door Coen Vink met
de Subaru WRC. Met een tijd van 7.24 minuten zou de 2.7 RS bij officiele
deelname een tijd draaien in de top 25 van het deelnemersveld tussen de
diverse Cosworths, Mitsubishi's EVO en een Megane Maxi. |
Deze prestatie is des te opmerkelijker indien met weet dat Cor met
deze auto in de huidige configuratie eveneens deelneemt aan evenementen
van de Porsche Classic Club of aan de Historische Rally van Vlaanderen
en dat de auto enkel na omwisselen van de regenbanden door slicks op 19
mei tijdens de Classic Club race op Zolder een rondetijd realiseerd van
juist boven de 2 minuten. Eens te meer blijkt dat deze wondermooie bolide
zijn piloot en eventuele co-piloot in extase kan brengen waneer hij gebruikt
wordt waarvoor hij door Porsche in 1973 werd ontwikkeld en gebouwd: de
sport. |
|
|
Int. Vierhouten Rallysprint |
|
|
Tot groot genoegen heb ik mij in 1998 aangesloten bij de in oprichting
zijnde club ADPCR. Het is een geweldig leuke groep mensen met allemaal
een doel voor ogen: zo veel mogelijk plezier beleven aan het racen met
de Porsche, op een veilige manier en op prachtige circuits. Bravo en veel
succes met deze prachtige formule.
Cor van Ham
Porsche Carrera 911 RS for ever. |
|
De huidige circuit Porsche 911 Carrera klasse Classics |
|
|
WWW.CONINCK.COM
|