cor.jpg
cor.jpg
cor.jpg
porschelogo.jpg

911 forever - Cor van Ham

Cor van Ham

Een kwart eeuw actief in de autosport

1970.jpg De eerste wedstrijdauto begin 1970 op het watertorencircuit te axel
1977 Oval racing Dongen
1977%20oval.jpg
1977.jpg 1977 Club kampioen en zeeuws kampioen, tevens eerste kennismaking met porsche-motor in vw, getuned door Theo Vermeerssen
1981 Nationaal kampioen rallycross divisie II te Valkenswaard met Porsche 911 Carrera RS
1981nationaal.jpg
1985internationaal.jpg Tot 1985 actief in diverse internationale rallycross-wedstrijden in Nederland en Belgie
Na beeindiging van de periode rallycross een paar jaar geen autosport....
De RS werd geheel gerestaureerd door Theo Vermeerssen en geprepareerd voor historische rally's en races
historisch.jpg
INT. VIERHOUTEN RALLYSPRINT HULST 2 MEI 1998
GEBRUIK EEN 2.7 CARRERA WAARVOOR HIJ GEBOUWD WERD: DE SPORT
De grote markt van Hulst was op 2 mei 1998 het start- en finishpunt van de zesde Vierhouten Rallysprint meetellend voor het internationaal Nederlands rally kampioenschap. Aan de start: Ford Cosworth WRC, Subaru Impreza WRC en onder andere een ex Auriol Toyota Celica uitgerust met turbo, traction control, abs, bang-bang systeem, .....
Tussen al dit hedendaags geweld een vreemde "ducktail" in de bijt: de porsche 911 Carrera 2.7 RS van Cor van Ham: een auto volledig standaard zoals in 1973 in Zuffenhausen van de band gerold met 210 echte pk's en een licht aangepaste verhouding in de versnellingsbak.
Sinds het begin van de Vierhouten Rallysprint in 1993, wordt Cor door de organisatie in de mogelijkheid gesteld om met de 2.7 RS aan dit evenement deel te nemen. De eerste jaren werd als 00 wagen voor de classic rally uitgereden, sinds 1995 krijgt Cor, onder nummer X, potentiele sponsors en geinteresseerde notabelen in de bijzittersstoel.
Hoewel de weersomstandigheden, ik meen te mogen stellen een van de meest vochtige dagen dit jaar, duidelijk niet in het voordeel van de 2.7 RS waren, was het voor het toch talrijk opgekomen publiek een plezier om de 210 pk over het bemodderde asfalt te zien glijden. Rekening houdende met deze ongunstige weersomstandigheden en het gegeven dat de piloot hier niet gecoached wordt door een co-piloot is het opmerkelijk dat op KP 2 met een totale lengte van 14,8 km de Porsche met startnummer X slechts 52 seconden toegeeft op de snelste tijd gerealiseerd door Coen Vink met de Subaru WRC. Met een tijd van 7.24 minuten zou de 2.7 RS bij officiele deelname een tijd draaien in de top 25 van het deelnemersveld tussen de diverse Cosworths, Mitsubishi's EVO en een Megane Maxi.
Deze prestatie is des te opmerkelijker indien met weet dat Cor met deze auto in de huidige configuratie eveneens deelneemt aan evenementen van de Porsche Classic Club of aan de Historische Rally van Vlaanderen en dat de auto enkel na omwisselen van de regenbanden door slicks op 19 mei tijdens de Classic Club race op Zolder een rondetijd realiseerd van juist boven de 2 minuten. Eens te meer blijkt dat deze wondermooie bolide zijn piloot en eventuele co-piloot in extase kan brengen waneer hij gebruikt wordt waarvoor hij door Porsche in 1973 werd ontwikkeld en gebouwd: de sport.
vierhouten.jpg Int. Vierhouten Rallysprint
Zolder 1995
classiczolder.jpg
Tot groot genoegen heb ik mij in 1998 aangesloten bij de in oprichting zijnde club ADPCR. Het is een geweldig leuke groep mensen met allemaal een doel voor ogen: zo veel mogelijk plezier beleven aan het racen met de Porsche, op een veilige manier en op prachtige circuits. Bravo en veel succes met deze prachtige formule. 

Cor van Ham
Porsche Carrera 911 RS for ever.

De huidige circuit Porsche 911 Carrera klasse Classics
1998adpcr.jpg

WWW.CONINCK.COM