GESCHIEDENIS VAN 

DE PEUGEOT 203

 

De auto van de semi notabelen uit de jaren 50. De sous-chef, adjunct directeur, gemeente secretaris, reden vaak in de 203. Hij had voor die tijd een onwaarschijnlijk goede wegligging en was zeer betrouwbaar. Aarts vijand van de 203, zoals bij zoveel franse auto's was de roest.

In 1941 starte Peugeot met het ontwerp van de peugeot 203. 

In Oktober 1948 werd de auto gepresenteerd op de "Paris Motor Show".

De 203 vervangt de 202, die te oud was in vergelijking met andere auto's van de concurrentie

De 203 was erg geavanceerd, esthetisch en ook vanuit technisch oogpunt, met een 1290 cm3 motor. 

Dat was ongebruikelijk in die tijd. 

De 203 werd niet erg goed ontvangen door het publiek, maar kreeg snel een goed imago door zijn betrouwbaarheid.

Er zijn verschillende modellen:

1949: De "Découvrable" ( soft-top) 

1951: De "Cabriolet" met lederen interieur ! 

Dit type heeft een zelfde soort systeem cabrioletdak als de Citroen 2CV 

 

 

1950: De "Familiale" en de "Commerciale" (family and commercial version)

 

1952: De "Coupé" hier zijn er maar 1000 van gemaakt

Er waren geen grote veranderingen tot het eind van de productie eind 1960 

 

  De politie gebruikte de "fourgon Tole / boeven wagen" (dezelfde als de rode auto hierboven). Maar ook werd hij gebruikt als "Ambulance"(zie foto links boven naast de boom de witte auto)

 
In 1954 maakten ze 13 speciale modellen voor de "Tour De France" Deze auto's waren uitgerust met een speciale rol-kooi, geen dak, en deuren, en waren allemaal wit van kleur

 

Met meer dan 500 000 gemaakte auto's zonder de commerciele versie's was de peugeot 203 in 1951 een serieuze concurrent van de Simca Aronde 

 

 

De 203 was ook gebruikt voor diverse internationale auto races

Dubois-De Cortanze won in 1950 Liege-Rome - Liege Rally

De rally Monte Carlo werd gewonnen in de 1.3l class 1953-1954 and the Mille Miglia

(class 1.3lL) in 1953-1954-1957

 

Paul Giraud deed in de vroege jaren van 1950 mee met auto races, met de "Barbier". Een herbouwde en gemodificeerde 203 door Paul Barbier, een Peugeot dealer.

Na een ongeluk pasten ze de voorkant aan (zie de foto rechts.

De jaarproductie was 18 000 in 1959 (76 000 in 1955)
De leeuw op de motorkap lijkt de kilometers weg te vreten.

Jammer genoeg verdween deze in september 1958, omdat er volgens de wet geen uitstekende delen op de carrosserie  mochten zitten.

                 

Er waren ook speciale modellen zoals de:,  Darl'Mat:

Deze Parijse Peugeot dealer ontwierp en verkocht tussen 1949 en 1954 een model met "customized"dak, een 1500 cm3 motor die 80 PK produceerde. Van dit model zijn er 250 gemaakt

 
De laatste werd gemaakt in februari 1960.

 

 

De CALES

De Cales was een tweezitter cabriolet, met een aluminium  body. Men weet tot op de dag van vandaag niet wie de ontwerper van deze auto is.

De motor van de Cales was een 1,5 L motor van de Peugeot 203.

De auto had een Italiaans uiterlijk, en was rood van kleur.

 

In 1955 presenteerde Peugeot het volgende model: de Peugeot 403