Vogelverslag

Schiphol 23-7

Eindelijk konden we in het vliegtuig Royal Jordanië. We hadden lang gewacht maar nu was het eindelijk zover. Het was een vreemd gevoel in het vliegtuig toen we opstegen: Je oren klapten dubbel en je maag begon te kriebelen. Toen ik naar buiten keek zag ik nog twee Kauwen.

De vlucht was lang naar Jordanië. Toen we daar aan kwamen probeerde ik vlug wat vogels te spotten. En weet je wat ik zag? Stadsduiven!! Ik zei tegen pa dat ik nu al mijn eerste vogelsoort het gezien. Een beetje stom vond ik het wel want er waren ook nog Huismussen. Kortom, geen nieuwe vogels in Jordanië. Het was inmiddels al avond en ik kon bijna niks meer zien.

We gingen naar het volgende vliegtuig, dat was ook een Royal Jordanië maar dit was een A340. Toen we opstegen was het al pikkedonker. Op naar Sri Lanka dus!

treurmania

Banderanaika 24-7

Toen we uit het vliegtuig stapten keek ik mijn ogen uit. Mijn blik viel eerst op de kraaien en ik probeerde vlug te bedenken wat voor kraaien het waren. Ik zag dat ze een bruine nek hadden en dat was informatie genoeg om te weten dat het Huiskraaien waren. We gingen met de bus naar het vliegveld want slurven hadden ze kennelijk nog niet uitgevonden. Ik zag tot nu toe alleen nog maar huiskraaien. In het vliegveld zochten we onze chauffeur Sunil op en we reden naar ons hotel in Negombo. Onderweg zag ik een andere vogelsoort: De Treurmania. Dat waren de "spreeuwen" van Sri Lanka. Verder waren er heel veel huiskraaien en honden die gewoon voor de auto liepen.

In Negombo rusten we een poosje uit en tegen de avond kwam Sunil ons halen om bij hem te komen eten. Onderweg naar zijn huis zag ik enkele Koereigers en Zilverreigers en nog wel meer maar dat kon ik zo snel niet zien.

Negombo 25-7

smyrna ijsvogel

Negombo ligt tegen de kust aan. Je had er een mooie vlakte zonder bergen of wat dan ook. Toen we uitgeslapen waren gingen we ontbijten en een kijkje bij het strand nemen. Ik nam Het Blauwe Tasje mee. Want daar zaten mijn verrekijker, vogelboekje enzovoort in. Ik keek een beetje rond en zag opeens een Smyrna ijsvogel zitten op een paaltje. Ik wou de verrekijker pakken maar hij vloog alweer weg. Helaas! Ik schreef hem op in m'n checklist en wou weer verder gaan met verkennen. Ik draai me om en hij zit weer op het paaltje. Ik pak mijn verrekijker en loop er voorzichtig naar toen. Hij blijft gewoon zitten. Ik kon hem heel goed bekijken. Opeens vloog hij op naar een ander paaltje, ik vond dat ik hem nu wel goed genoeg gezien had en liep weer terug. Ik draaide me nog een keer om en zag de ijsvogel weer op hetzelfde paaltje zitten. Nu met een vis! Dit was wel heel spectaculair. Toen de vis op was vloog hij weg.

Een poosje later hoorde ik dit geluid: Chek Chek, Chuk, Chek. Ik sprong overeind om te kijken wat er over vloog. Het waren twee Bonte ijsvogels. Ze leken vanonder net op Hoppen. Ze waren heel groot. Ik heb geen Bonte ijsvogels meer gezien. Tegen de avond vloog er nog een Brahmaanse Wouw naar de zee om te gaan vissen.

Negombo 26-7

scharrelaar

We gingen maar weer inpakken want onze chauffeur Sunil wou vroeg weg om naar Kandy te gaan. In de auto reden we langs rijstvelden. Daar zat het vol met Zilverreigers en op ieder paaltje zat een Smyrna ijsvogel. We gingen eerst naar het olifantenweeshuis. Ik wou mijn verrekijker maar meenemen maar pa vond dat geen goed idee. Dus ik nam hem niet mee. Stom, Stom, Stom!! Want daar liep dus een prachtige Indische Scharrelaar. De vogel scharrelde heen en weer tussen de olifanten en het was vooral een mooi gezicht als hij vloog. Er waren ook nog Menievogels en Parkieten. De meeste vogels waren te ver weg voor mijn ogen. Van af nu houd ik altijd Het Blauwe Tasje bij me.

In Kandy zaten we in een klein hotelletje, maar we hadden een mooi uitzicht. Kandy ligt namelijk aan de bergen en we zaten net op een mooi hoog stukje. Ik zag daar bijvoorbeeld een Lotushoningzuiger, een Indigovliegenvanger, Kleine Zilvers die over de rivier vlogen, Aalscholvers en Indische Dwergaalscholvers, Pruimkopparkieten, Roodbuikbuulbuuls, Dayalijsters die heel veel op mini-ekstertjes leken, Spitsstaartbronzemannetjes en nog wel meer. Tegen de avond hoorde ik een vreemd, hard geluid. Ik dacht dat het van een Koekoek of van een Wielewaal kwam.

Kandy 27-7

indische poelreiger

Die dag later gingen we door de bergen naar Polonawaruwa. Ik had verwacht dat ik in de bergen veel roofvogels zou zien, maar dat viel tegen, zelfs geen een nieuwe soort in m'n lijst. Er waren wel 2 roofvogels, maar die vlogen weer weg toen we stopten. Toen we de bergen uitwaren kwamen we weer tussen rijstvelden. Het was weer heel vlak met hier een daar een hoge rots die uit het landschap steekt. Ze noemen dit de Droge zone. Maar door de rijst zag het er juist groen uit. Ik heb toen deze vogels gezien: Indische Witte Ibissen, Koereigers, Kleine, Middelste en Grote Zilverreigers, Bisschopooievaars, Purperreiger, Indische Poelreigers, Indische Kieviten, Malabaren Kieviten, Brahmaanse Wouwen, Kleine zangertjes enzo.

We gingen nog even bij wat ruïnes kijken en daarboven vlogen duizenden Ooievaars. Wat verderop weer een grote klus roofvogels. Ik probeerde te kijken wat voor Ooievaars en roofvogels het waren. Maar het waren er zoveel.

Vlak bij het hotel was een meer. We namen er even een kijkje. Blijkbaar was de groep roofvogels hierheen gevlogen want er was een groep vissende Brahamaanse Wouwen. Er vlogen nog wat andere roofvogels tussen maar ik wist eerst niet wat dat waren. Ik zocht het op in m'n boekje en na lang puzzelen dacht ik dat het Aziatische Wespendieven waren. We hebben er een poos naar zitten kijken. Er liepen ook veel Leeuweriken rond alleen die leken zoveel op elkaar dat ik daar de naam niet van wist. Bij het hotel stond een boom. Daar zaten een paar Purperhoningzuigers, Geelsnavelbabbelaars, zangers, Smaragdparkieten, Bruinkopbaardvogels, enzovoort. Het soort kraaien was nu veranderd in Dikbekkraaien.

hans zoekt

Polanawaruwa 28-7

De volgende dag zijn we naar de rots Sigiria gegaan. Onderweg moesten we over allemaal zandweggetjes. Het leek wel een Safari. Er konden ook olifanten over de weg lopen maar die hebben we niet gezien. Ik merkte wel dat het hier wel heel droog was. Toen we er waren zag ik tegen de rots heel veel nesten van Huisgierzwaluwen hangen. De nesten hingen mooi op het zicht. Alleen dat lokte ook een Shaheen. De Shaheen is een kleinere variant van de Slechtvalk. De Shaheen vloog telkens bij de nesten om te kijken of hij wat kon pakken, maar toen de Huisgierzwaluwen teruggekomen waren met voedsel joegen ze hem weg.

Nadat we de rots hadden beklommen gingen we naar het hotel vlak bij Sigiria. Onderweg zag ik nog een paar Palmgierzwaluwen. Ze maakten allemaal vreemde bochten om vliegen te vangen.

Vlak bij het hotel was weer een meer. Daar zijn we maar toe gegaan. Het meer zat vol met Aalscholvers, Indische Aalscholvers, Indische Dwergaalscholvers, Slangenhalsvogels, alle soorten Zilverreigers, Purperreigers, Blauwe Reigers, Indische Fluiteenden, Coromandeleenden, Smyrna's, Gewone IJsvogels, Zwartkopwielewalen, Zangers, Babbelaars enzovoort, enzovoort.

Ik moest dus wel veel aankruisen in mijn checklist. We zijn daarna terug naar het hotel gegaan en ik ging nog even in de tuin kijken. Daar had je Indische Waaierstaarten (die een heel mooi geluid maakte dat op een mobieltje leek), Geelpootpapagaaiduiven, Babbelaars, Purperstuithoningzuigers, Goudoogtimalia's, Roodbuikbuulbuuls, Kleine Groene Bijeneters en nog wat Zangertjes.

Sigiria 29-7

De volgende dag zijn we naar Trincomalee gereden. Onderweg deden we nog even een olifanten safari. Daar heb ik een Jakobijnskoekoek en een Ceylonese Paradijsmonarch gezien. Toen we verder reden nog enkele Wespendieven.

In Trincomalee zijn we naar het Pigeon Island gegaan. Ik dacht dat ik daar wel meeuwen of het een of het ander zou zien. Maar toen we daar kwamen zaten er alleen maar Huiskraaien en Duiven.

Trincomalee 30-7

Die tweede dag in Trincomalee heb ik voor het eerst de Huismus gezien. Ik had verwacht dat ik die meteen de eerste dag zou zien maar ja. Het was die dag ook veertig graden en heel droog. Ik hoorde weer dat rare harde geluid dat ik in alle hotels al had gehoord. Ik wou nu wel eens weten wat dat nou was. Ik vroeg aan Sunil of hij het wist. Volgens mij wist hij er niks van maar hij deed in ieder geval zijn best om er wat van te maken. Hij dacht dat het een Koekoek was. Dat vond ik in ieder geval niet zo'n slechte gok. Uiteindelijk hebben we besloten dat het een Gestreepte Piet-van-Vliet was.

Trincomalee 31-7

Deze dag zijn we weer naar het hotel bij Sigiria gegaan. Ik heb daar weer de Indische Waaierstaart gezien en nog een Langstaartsnijdervogel. Verder waren het weer bijna dezelfde vogels als de vorige keer. Het had nu wel geregend.

Sigiria 1-8

Die dag zijn we weer naar Kandy gegaan voor de Perahera ( olifantenoptocht ). Onderweg niet zoveel gezien maar wel een Koereiger in bruiloftskleed! Dat zag er mooi uit. Alleen ik zag maar een flits van de reiger. In Kandy zijn we even gaan lopen langs een meer in de stad. Daar zaten veel Indische Dwergaalscholvers in bomen en Koereigers en Kleine Zilvers. Ik wist dat we in Kandy zaten want ik zag de Indigovliegenvanger weer en ik wist dat die alleen in de buurt van Kandy voor kwam. We zijn weer in hetzelfde hotel gegaan. Weer veel vogels alleen nu zag ik ook nog de Grote Goudglans Specht, de Ceylonbeo, een Roodstuitzwaluw, Huisgierzwaluwen en Reuzenstekelstaartgierzwaluwen.

Kandy 2-8

We gingen nog even wandelen en ik hoorde weer het rare geluid maar nu van heel dicht bij. Ik wou hem dus nu wel even zien. Ik zag een grote kraaiachtige vogel in een boom zitten. Hij had een geelgroenesnavel en riep. hoyo, hoyo, en koël, koël. Ik keek in mijn boekje en ik kwam erachter dat het een Indische Koël was en niet de Gestreepte Piet-van-Vliet.

Kandy 3-8

Die dag zijn we naar Nuwara Eliya gegaan. Hier lagen de hoogste bergen van Sri Lanka. Helaas geen roofvogels gezien. In Nuwara Eliya wouden we met de trein naar Ella gaan maar hij had 2½ uur vertraging. Dus dat werd wachten. In de trein heb ik alleen Alpengierzwaluwen gezien.

Ella 4-8

De volgende dag zijn we even gaan wandelen door de bergen. Ella ligt namelijk aan de rang van het hooggebergte. Tijdens de wandeling heb ik Muskaatvinken en een Indische Zwarte Arend gezien. De Indische Zwarte Arend is de grootste roofvogel van Sri Lanka. Als hij zit is hij 90 cm. Dus dat was wel even leuk. Voor de rest heb ik niet zoveel bijzonderdere vogels gezien.

Ella 5-8

ibissen

We zijn toen naar Tissahamarama gegaan. Onderweg veel vogels gezien Pauwen die door de rijst banjerden, Reigers, Ooievaarssoorten, Rossigwoudaapje, Steltkluuten, Indische Kieviten, Grielen en nog meer watervogels.

In Tissamaharama zaten we in een ongezellig hotel. Ik heb daar niet zoveel gezien. Ik heb maar wat vogeltekeningen gemaakt. Het landschap in Tissahamarama zag er ongeveer net zo uit als bij Sigiria.

Tissamaharama 6-8

Om 5 uur opgestaan en met de Jeep naar het Yalapark gegaan. Dat was wel het toetje van de vogels. We hebben Grijze Pelikanen, Reigers, Poelreigers, Indische Gapers, Indische Nimmerzatten, Bisschopsooievaars, Javaanse Maraboe's, Lepelaars, Indische Witte Ibissen, Zangers, een Grote Rivierarend, Pauwen, Ceylonhoenen, Zwarte Vechtkwartels, Steltkluuten, Kieviten, Kleine Pleviertjes, Strandpleviertjes, Oeverlopers, Dwergsterns, Rode Tortels, Parelhalstortels, Rotsduiven, Indische Malkowa, Malabarenneushoornvogels, IJsvogels, Bijeneters, een Hop, Indische Bonte Spechten, Gekuifde Boomgierzwaluwen, Witbuikdrongo's en nog veel meer. Dus dat was ook een hele mooie safari. We zij daarna meteen doorgereden naar Dikwella.

Dikwella 7-8

Nu zaten we weer bij de kust. Je had hele hoge golven. Verder heb ik geen nieuwe vogels gezien. Ik heb namelijk ook veel in de golven gespeeld.

Dikwella 8-8

We zijn vroeg in de ochtend naar Colombo gereden. Onderweg de laatste vogelsoorten gespot. Dat waren de Malabarentok en de Witbuikzeearend. Die wou ik heel graag zien en ik was blij dat ik hem net nog in een van de laatste dagen zag.

We zaten hier in de stad dus het enige wat we zagen waren Huiskraaien. Het was in ieder geval een hotel met een televisie op onze kamer dus ik had wel wat te doen.

Colombo 9-8

We hebben wat rond gehangen in het hotel en dus weinig vogels gezien. We moesten ook inpakken om s'avonds met Sunil naar zijn huis te gaan. We hebben daar gegeten en om 11 uur gingen we naar het vliegveld. We namen daar afscheid van Sunil en gingen inchecken, controleren enzovoort.

Banderanaika 10-8

We zijn toen het vliegtuig ingestapt en zo namen we afscheid van Sri Lanka, snik.
In het vliegtuig hadden we een TV dus ik heb wat TV gekeken en geprobeerd om een beetje te slapen ook al lukte dat niet erg.

London Heathrow 10-8

We zijn uit Srilankan gestapt en naar Britisch Midland gegaan. We zijn met Britisch Midland naar Schiphol gegaan. Daar hebben we onze koffers gepakt en naar de trein gegaan. In de trein schoot ik telkens overeind toen ik een meeuw zag want die heb ik heel weinig gezien in Sri Lanka. Thuis moest ik erg wennen aan de hoeveelheid meeuwen en huismussen. En dat die Kiekendieven zo groot waren.

Ik heb thuis geteld hoeveel vogelsoorten ik officieel heb gezien. Dat waren er dus 104!!
Kortom: een vakantie om nooit te vergeten!